tissiVIEROITUS! Nyt kaipaan kipeesti vinkkejä???? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onwas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onwas

Vieras
Nyt kaipailisin hyviä neuvoja!

Olen päättänyt lopettaa imetyksen pikkuhiljaa, kuukauden sisään olisi tarkoitus että imetys loppuisi kokonaan. Tyttö on nyt 8kk ja mielestäni näin on hyvä meille kaikille. Olen ollut vauvassa tosi kiinni kokoajan, koska imetys on ollut niin tärkeä ja iso osa meidän arkea. Nyt kuitenkin oon miettinyt miten imetystä kannattais lähteä lopettelemaan? Tyttöhän ei syö tuttipullosta, ei syö tuttia, ei mene nukkumaan ikinä ilman että nukahtaa tissille. Nokkamukista oon antanut ruokailujen yhteydessä jo maitoa ja sitä kautta saa jonkinverran, aika paljon kuitenkin maito valuu suupielistä ulos.
Tänää yritin ensimmäistä kertaa nukuttaa tyttöä päiväunille antamatta tissiä ja kamala huutohan siitä tuli. Ei auta unilelut, ei tuttipullo maidot, ei auta laulamiset, ei silittelyt tai muut rauhottelut. Vauva huutaa naama punaisena ja potkii, viuhkoo, hyörii pyörii ympäriinsä. Tunnin nukuttamisen päätteeksi tyttö nukahti syliin uupuneena.

Miten saisin tän vierotuksen mahdollisimman hienovarasesti hoidettua? Tuntuu kamalalta kun toinen itkee ja itkee.. vinkkejä?

Ja lisään viellä jos joku aikoo kysyä että miksi se imetys nyt on PAKKO lopettaa niin en jaksa sen enempää asiaa enää vatvoa ja olen päättänyt että se saa nyt oikeasti loppua. Siihen on moniakin syitä niitä sen enempää tässä mainitsematta.

itsellänikin on tissi-vieroitus käsillä.. tosin vauvani on 10kk ja hapanmaitotuotteetkin jo olleet pari viikkoa, korviketta oppi juomaan kun sinnikkäästi tarjosin ja yritin, paras tässä on sellainen Nukin pehmeänokkainen nokkamuki! saa itse hyvän otteen. Muutama päivä meni ja nyt juo 20-50ml maitoa...
Yritän pyrkiä siihen että imetän aamulla sekä illalla vaikka viikon päästä, jos nyt sais pidettyä imetyskerrat vaikka kolmessa kerrassa per päivä (+yöllä, apua, pitäs niistäki lopettaa....) äsken sorruin imettämään päiväunille kun tuli hiiiiiiirrrrrveä raivohuuto tissin perään enkä kestä kuulla pienen huutoa =( sen takia unikouluakaan en ole pystynyt pitämään vielä... kannattaa lykätä vauva vaunuihin ja lähteä lenkille jotta nukahtaa, niin ei kaipaa sitä unitissiä! tai auto.
sinnikkäästi vaan touhua ja tekemistä päivään ettei pääse kaipaamaan sitä tissiä liikaa..
Pikkuhiljaahan se kuitenkin täytyy vierottaa yksi imetys kerrallaan!!

Opeta lapsi juomaan pillillä, se on helpompaa ja lapsen mielestä hauskaa, joten motivaatio oppimiseen on korkeammalla kuin nokkamukin suhteen.

Mitä jos kokeilisitkin niin, että ensin, lopetatkin päiväimetyksen. Päivällä on helppo keksiä kaikkea muuta puuhaa harhautukseksi, kun haluaa tissille.

itsellänikin on tissi-vieroitus käsillä.. tosin vauvani on 10kk ja hapanmaitotuotteetkin jo olleet pari viikkoa, korviketta oppi juomaan kun sinnikkäästi tarjosin ja yritin, paras tässä on sellainen Nukin pehmeänokkainen nokkamuki! saa itse hyvän otteen. Muutama päivä meni ja nyt juo 20-50ml maitoa...
Yritän pyrkiä siihen että imetän aamulla sekä illalla vaikka viikon päästä, jos nyt sais pidettyä imetyskerrat vaikka kolmessa kerrassa per päivä (+yöllä, apua, pitäs niistäki lopettaa....) äsken sorruin imettämään päiväunille kun tuli hiiiiiiirrrrrveä raivohuuto tissin perään enkä kestä kuulla pienen huutoa =( sen takia unikouluakaan en ole pystynyt pitämään vielä... kannattaa lykätä vauva vaunuihin ja lähteä lenkille jotta nukahtaa, niin ei kaipaa sitä unitissiä! tai auto.
sinnikkäästi vaan touhua ja tekemistä päivään ettei pääse kaipaamaan sitä tissiä liikaa..
Pikkuhiljaahan se kuitenkin täytyy vierottaa yksi imetys kerrallaan!!
Pahin virhe on tehdä juuri niin, että päättää lopettaa ja sitten antaakin maitoa. Se stressaa äitiä ja hämmentää lasta. Itse lopetin imetyksen kertaheitolla, tosin vauva ei silloin itse juurikaan enää päivisin viihtynyt tissillä.
Tärkeintä tuossa lopettamisessa/samoin kuin unikoulussa on se, että kun tekee päätöksen pysyy siinä, eikä lipsu. Lapsi aistii kyllä ihan varmasti, jos äiti ei olekaan ihan varma, antaako sitä tissiä vielä vai ei, ja silloin lapsi jaksaa kyllä huutaa loputtomiin.

itse aikoinaan yrtitn just 8kk iässä lopettaa tissitakiaisen imetyksen, mutta eihän se onnistunut kun se mukista juominen ei onnistunut lapsella vielä ja tuttipulloa ei huolinut.. joten ootin pari kuukautta vielä ja sitten lopetin ensin päivisin kokonaan imetyksen ja pikkuhiljaa jäi vaan se iltaimetys nukkumaan mennessä. Sit ennen vuoden ikää seki jäi pois, pari iltaa kitisi poika, mutta suht helpolla päästiin..

Ei se vaan taida kovin hienovaraisesti loppua noin yht`äkkiä,kannattaisi varata enemmän aikaa. Ensin opetella kunnolla juomaan nokkiksesta tai kupista (tuttipullolle tuonikäisen enään turha opetella) ja sitten pikkuhiljaa lopetella imetys,aina yksi imetys kerrallaan vähennellä n. viikon välein ja viimeisenä nuo tärkeimmät uniimetykset. Näin meillä päästiin lähes itkuitta,aikaa tosin meni lähes 3 kuukautta.
Kyllä muo ihmetyttää mistä moinen hoppu?

Mä kysyin vieroituksesta kuopuksen 1v-neuvolassa ja sain ohjeeksi vähentää aina yhden päivittäisen imetyskerran viikossa. Eli ei kertaheitolla kuten sä oot ajatellut. Sillä tavalla lapsi tottuu kuten sun rinnatkin, mulla ainakin pakottaa jos on normaalia pidempi väli vaikka lapsi on tosiaan jo reilun vuoden. Mutta opeta lapsi tosiaan ensin juomaan maitoa nokkamukista/pillillä ja sitten vähennät yhden lapsen vähiten tärkeän imetyskerran. Meillä lapsi itse jätti pois päikkärimaidot joskus 9-10kk iässä (ei jaksa kun syö lounaan sitä ennen) mutta aamu- ja iltaimetyksistä ei vielä haluaisi luopua.

Meillä mies oli vauvan kanssa kotona 2kk kun lapsi oli 8-9kk ja minä kävin töissä päivät. Oli oikea tissitakiainen meilläkin, mutta yllättävän hyvin sopeutui rytmiin että aamulla imetin ja töistä tullessani sekä sitten illalla. Päivältä jäi kaksi imetyskertaa pois kerralla, olin etukäteen jo alkanut valmistamaan lasta ja itseäni niin että jätin "välipalaimetyksen" pois. Sitten kun lähdin töihin jäi se "lounasimetys" myös välistä. Lapsi ei huolinut korviketta eikä multa enää pumppaalla juuri mitään herunut, mutta pärjäsi sillä määrällä + vedellä mun työpäivän ajan.

Sitten kun oltiin aikamme oltuo tuolla imetysrytmillä, jätin sen iltapäiväimetyksen pois. Eikä lapsi edes huomannut. Aikamme mentiin ilta- ja aamutissillä, jonka jälkeen iltaimetys tiputettiin pois. Eikä taaskaan ollut lapsi moksiskaan. Aamuimetys meillä säilyikin sitten 1v4kk asti, ja sekin jäi sitten pois ilman että lapsi siitä tykkäsi huonoa. Ja mun rinnat olivat jo sopeutuneet myös, eikä niitäkään pakottanut missään vaiheessa.

Minä(kin) suosittelisin vähittäin jättämään imetyskertoja väliin, ei niin että kaikki päiväimetykset kerralla. Mieti mikä/mitkä kerrat ovat lapselle tärkeimpiä (esim. ennen nukkumaan menoa), ja jätä ne viimeisiksi.

Pienihän se 8kk on, että sinuna miettisin vielä ainakin 1v asti imettämistä.
Mistä ajattelit vauvan saavan TARPEEKSI maitoa? Tuskin nokkamukista joisi tarpeellista määrää.
Niin miksi kiire?

Mä lopetin imetyksen muutama viikko sitten (poika on nyt vähän päälle 9kk). Mulla tosin helpompi tilanne, koska joi pullosta+mukista ja korvike kelpasi hyvin. Jätin yhden imetyskerran viikossa pois ja vikalla viikolla ei poika enää rinnalla edes viihtynyt.

Pystyisitkö esim sekoittamaan korviketta pumpattuun maitoon, näin tottuisi makuun pikkuhiljaa?

Itse luotin siihen, että vauva itse lopettaa tissittelyn kun aika on. Ei ole mikään kiire. Oma vauva luopui tissistä 1v3kk ikäisenä. Yksi ilta ei enää tullutkaan mamin luo maidolle :D Paljon lempeämpää vauvalle kun ruveta vieroittamaan. Helpotus se kyllä oli kun ei tarttenut enää sitä tehdä! Mutta ei se imetys koko ikääkään kestä ;)

ekan kanssa lopetin imeyksen 1v 9kk iässä,imetin naapurissa vikan kerran ja päätin että tämä on vika kerta.. tultiin kotiin, sanoin lapselle että äitin tissit on rikki ei voi syödä enään tissiä. muutaman kerran yritti raivokkaasti saada tissiä. viimeisellä kerralla osoitti tisseja ja pyöritti päällään ei, alahuuli vähän väpätti,mutta sitte ei enään ottanu asiaa esille.

toisen kanssa lopetin yöimetyksen 10kk iässä,isä siirtyi nukuttaa lapsen illalla.. kokonaan lopetin imetyksen 1v6kk iässä ja lapsi alkoi nukkua yönsä heräämättä 1v. 7kk iässä.

eli osittais lopetus ei kannattanut!

tuo eka tapaus ol itosi huono juomaan yhtään mitään,vaan kummasti se otti isältä muuta juotavaa jos minä olin muualla.

että jos on pakko lopettaa,niin sitten ite lopettaisin kokonaan kerralla ja isä saisi siirtyä nukutus hommiin. Mutta en raaskisi 8kk ikäistä alkaa väkisin vieroittaa.

Meillä on täysin sama tilanne käsillä; olen lopettamassa imetystä, tyttö ei syö tuttipullosta eikä tutti kelpaa. Nukahtaa aina vain tissille, paitsi ulos rattailemaan mennessä. On aika eksynyt ja orpo olo, en tiedä miten saisin nyt imetyksen lopetettua.. En halua huudattaakaan pikkuista. Aloitin eilen nokkamukikokeilun, maitoa meni yhteensä 20ml ja sitten meni tytöllä hermot 'tuputukseen'.. Päätin kuitenkin vain sitkeästi jatkaa eli annan aina puoliltapäivin kiinteiden yhteydessä nikkamukista maitoa. Vaikka aluksi meneekin vain pieni määrä alas, jaksan vielä uskoa että pikkuhiljaa tytön totuudessa nokkamukiin saisin vähennettyä yhden imetyskerran viikossa. Aikaa tähän tyyliin uppoaa, mutten keksi muutakaan 'lempeää' viertoitustapaa..
Voimia sinulle, joku päivä tälle muistolle vielä ehkä jaksaa jo nauraakin..

Vaikka ap nyt mainitsi, että haluaa lopettaa imetyksen nyt, niin ihan pakko sanoa, että vauva ei ilmeisesti ole siihen ollenkaan valmis. 8kk ikäinen on vielä pieni ja vauva, joka ei ole koko aikana huolinut tuttia/pulloa, on (neuvolan tädin mukaan) ns. oikea rintalapsi.
Itse olen yrittänyt vierottaa lasta väärään aikaan tuttipullosta ja siinä ei tullut mitään muuta aikaan kuin paha mieli kaikille. 2kk myöhemmin vieroitus sujui kuin leikiten.

Meillä kuopus (nyt 3v4kk) oli tuollainen rintalapsi, ei huolinut pulloa eikä tuttia missään vaiheessa koskaan. Ajattelin minäkin, että imeys lopetetaan ennen 1v (kaikkia muita olen imettänyt reilusti alle vuoden). Mutta ei. Lapsi osasi kyllä juoda kupista, mutta rinta oli kaikkein tärkein. Ja niin kävi, että minä, joka aina olen vastustanut taaperoimetystä, yllätys yllätys, imetin kuopusta 2v9kk!!

En nyt tarkoita, että ap.n pitäisi imettää vuosi tolkulla, mutta harkitsisin kyllä kuitenkin, jos ei mitään ihmeen pakottavaa tarvetta ole. Tuosta voi tulla meinaan isompikin onegelma, kun vierottaa väkisin toisen rinnalta. Voit saada itsellesi jalassa riippuvan takiaisen, joka on huomattavasti työläämpi kuin rintalapsi, joka silloin tällöin käy rinnalla.

Suosittelen vahvasti, että jaksaisit vielä 3-4 kuukautta imettää. Silloin 11-12 kk iässä ei tarvitsisi enää siirtyä tuttipulloon vaan voisi suoraan nokkamukista antaa tavallista lehmänmaitoa.
Kokemuksesta lämpimästi suosittelen tätä. Jos vielä tosiaan jaksaisit imettää ja olla vauvassa kiinni, vaikka se onkin tosi rankkaa aikaa. Pian se kuitenkin varmasti loppuu. Halauksin,
Karenina

Lopeta ensin yöimetys, jos sitä vielä harrastatte. Se pois kertalaakista, sitten vähennä päivältä, lopulta aamu ja iltasyötötkin pois. Näin me tehtiin, viimeinen imetyskerta oli sitten iltaimetys kun lapsi oli 9,5kk ikäinen. Enkä olis jaksanut enää päivääkään! :) Yöimetys lopetettiin tassuttelu-unikoulun avulla, huutoa oli mutta mies hoiti unikoulun ja sillä siitä päästiin parissa yössä. Ohjeet esim. MLL:n sivuilta.

Onnea ja tsemppiä, hyvin se menee. Ja lapsi kyllä juo pullosta, kun sillä on nälkä :)

Yhteistyössä