Vauva 5 kk ja nukkuminen yöllä, apuva!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Newbie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Newbie"

Vieras
Moi!

Kuten otsikossa mainitaan, pulmana 5 kk ikäisen vauvan nukahtaminen ja nukkuminen. Kerronpa miten meillä menee:
Nukahtaa illalla 20-22 (riippuu miten paljon iltarutiinit kärsii esim. kyläilyn vuoksi). Nukahtaa nopeiten ja rauhaisimmin minun (äidin) kanssa. Osittaisimetyksellä ollut koko ikänsä, imetän vieläkin. Isä yrittänyt nyt pari kertaa nukkumaan laittoa, mutta vauva huutaa aivan paniikissa niin kauan kuin näkee minut. Menen sitten paikalle, ja sen jälkeen kun on saanut "annoksen" minua, isä jatkanut nukuttamista ja vauva on nukahtanut ihan hyvin. Täytyisikö tässä iltanukuttamisessa "pitää päänsä" ja antaa huutaa isänsä kanssa vaikka tuntikaupalla, siis rikkooko minun väliin tuleminen jotenkin sen isään totuttelemisen? Vai onko se vielä tuon ikäiselle ihan sopivaa, että menen sylittelemään?

Yöllä vauva herää noin klo 01. Imetän, ja laitan takaisin nukkumaan omaan sänkyynsä. Nukahtaa yleensä rinnalle, mutta havahtuu kun siirrän sänkyyn, ja saattaa liikehtiä levottomasti jonkun aikaa ennen kuin rauhoittuu (tai ainakin minä nukahdan).

Toisen kerran herää 03-05 välisenä aikana. Olen niin väsynyt että otan viereen ja lykkään tissin suuhun, siihen sitten nukahdan itsekin. Aamulla herää 6.30-8.00 välisenä aikana.

Olenko jotenkin omituinen, kun tuo pari kertaa heräily on minusta raskasta? Vauva saa jo kiinteitä, mm. illalla pari ruokalusikallista puuroa ja lisäksi hedelmäsosetta, viimeiseksi vielä 100-150 ml maitoa. Pitäisikö sen riittää yön yli, siis tarvitsisiko minun imettää? Olisiko parempi, jos yrittäisin saada vauvan nukahtamaan uudestaan vain kosketuksella tms.? Onkohan tuo viereen ottaminen huono juttu...?

Kiva jos löytyy neuvoja kokeneemmilta! :)

5 kk ikäinen on vielä niin pieni, että saattaa tarvita ne kaks imetystä. Sit kun kiinteitä menee päivälläkin enemmän, myös lihaa niin selvinnee vähemmällä imetyksellä, mut sekin on lapsikohtaista.

Tarviiko isän nukuttaa lasta, ts. onko sun päästävä illalla johonkin että et vois hoitaa nukutusta? En kyl raaskisi huudattaa noin pientä ellei ole väkttämätöntä.

Voi, mä en osaa sanoa muuta neuvoa kuin sen, että tietty se tuntuu susta raskaalta, se parikin kertaa heräily, kun et saa tarpeeksi unta putkeen.

Musta noin pienen kanssa voi vielä äitikin käydä rauhoittamassa, vaikka iskä nukuttaakin. Miten vaan pääsette helpolla. Ei sen vauvan päässä muhi vielä mitään valtataistelua. Äiti nyt sattuu olemaan SE juttu just nyt.

Hei! Kyllä muakin väsytti heräily, vaikka olikin "vain" pari-kolme kertaa yössä. Tehtiin tuo 6,5 kk iässä ja loppuihin se yöllä syöminen. Ei todellakaan sitä tarvinnut, vaikka niin luulin, kun imi monta kertaa yössä tissiä! Neljässä yössä loppui nälkä ja aamuisin oli tyytyväinen hymypoika :) en olis uskonut! Tsemppiä ja otahan kokeiluun (tai siis sinun miehesi tuo kannattaa tehdä). Ps. Itse en kannata mitään lapsen itkettämisiä, joten tuo toimi meillä.

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni_ja_ravitsemus/uni/kotiunikoulu/

Oisin mäkin ihan kuollu jos kahdesti yössä nousisin ylös imettämään vauvaa.siksi oon pitäny vauvat aina vieressä niin ei o tarvinnu nousta ylös ja on jaksanu ihan eri tavalla.

Hei! Kyllä muakin väsytti heräily, vaikka olikin "vain" pari-kolme kertaa yössä. Tehtiin tuo 6,5 kk iässä ja loppuihin se yöllä syöminen. Ei todellakaan sitä tarvinnut, vaikka niin luulin, kun imi monta kertaa yössä tissiä! Neljässä yössä loppui nälkä ja aamuisin oli tyytyväinen hymypoika :) en olis uskonut! Tsemppiä ja otahan kokeiluun (tai siis sinun miehesi tuo kannattaa tehdä). Ps. Itse en kannata mitään lapsen itkettämisiä, joten tuo toimi meillä.

Unikoulu kotona eli tassuhoito, Vanhempainnetti - MLL

Ja tuo nälkä sitaatteihin eli puhutaampa mieluummin "nälästä" :) sori kirjoitusvirheet...ja tuolla tarkoitan tuota tassuttelu-unikoulua.

Heh, niin aivan, tuskin on kyse mistään valtataistelusta... :D

Ehkä siksi yritetään totuttaa että joku muu kuin äiti nukuttaa, koska on tulossa parin viikon päästä meno, jolloin ei olla kumpikaan kotona nukuttamisen aikaan, vaan isovanhemmat tulevat hoitamaan... Minäkään siis en raaski huudattaa, mutta miten paljon se sitten huutaa kun ei nää minua tai isäänsä laisinkaan nukkumaanmennessä?? :O

Miten minusta tuntuu, että monet tuon ikäisen vauvan vanhemmat voivat jo jättää lapsensa hoitoon jopa yön yli? Tällä hetkellä tuntuu aivan mahdottomalta ajatukselta meidän kohdalla...

Älä huudattamaan käy vaan ole onnellinen jos sinä saat vauvan unille! Eri asia sitten jos sinulla on joku vaikkapa pakollinen (lääkäri tms) meno ettet yksinkertaisesti ole paikalla. Silloin isän ja vauvan on vain selvittävä. En lähtisi tuosta mitään periaatteen taistoa tekemään, sillä tuokin asia voi muuttua kohta ihan toisinpäin. Vauvojen kanssa kaikki voi muuttua hetkessä, eli nyt näin että sinä nukutat ja jatkossa joskus ihan muuten.

Tuossa yösyömisessä voi kyse olla mistä vain, äidin kaipuu, nälkä, kylmä, kuuma jne.mutta rauhoittuu vain rinnalla ja se ok, jos sinä vain jaksat. Jos vauva pieni niin nuo yösyötöt ihan suotaviakin vielä! Kunhan tuo puoli vuotta kohta täyttyy niin voisitte pitää kotona unikoulua ja opettaa vauvalle ettei yöllä syömistä tarjoilla (luultavasti vauva syö jo silloin puuroa hiukan enemmän ja siitä voi päätellä ettei nälkä
ole). Se yösyömisten poisjättö ei tietenkään saata ihmeitä tehdä, eli vauva saattaa herätellä edelleen, mutta tyytyy vaikkapa silittelyyn tms. ettei imettää aina tarvitse. Oma lukunsa on taas sitten ne istumisten ja seisomisten harjoittelut joihin saattaa kulua puoli yötä:)

Luota vain itseesi ja lohduta miestä että hän voi olla ja on hyvä isä ihan muiden syiden vuoksi kuin nukuttamisen. Se hoitaa joka saa vauvan helpoiten asettumaan!

• Tykkää
Reactions: moekoe
Vauvat on ihan erilaisia kaikki. Jotkut on "vieraskoreita" ja nukahtavat vieraan syliin helposti vain tuijottaen, et kuka hitto toi on :D Ja sit on niitä niin kuin meidän esikoinen, joka ei ekaan 15 kuukauteen nukkunut ikinä enempää kuin pari tuntia putkeen. Kantoliinassa poukkoiltiin ympäri kämppää, jotta mukelo nukkui edes hetken.

Pikkuhiljaa totuttamalla se kai menee, ensin siihen iskään ja sit muihin. Mitä jos nukutatte yhdessä? Olette molemmat näköpiirissä ja sit jäät pikkuhiljaa pois?

[QUOTE="Newbie";28192780]Heh, niin aivan, tuskin on kyse mistään valtataistelusta... :D

Ehkä siksi yritetään totuttaa että joku muu kuin äiti nukuttaa, koska on tulossa parin viikon päästä meno, jolloin ei olla kumpikaan kotona nukuttamisen aikaan, vaan isovanhemmat tulevat hoitamaan... Minäkään siis en raaski huudattaa, mutta miten paljon se sitten huutaa kun ei nää minua tai isäänsä laisinkaan nukkumaanmennessä?? :O

Miten minusta tuntuu, että monet tuon ikäisen vauvan vanhemmat voivat jo jättää lapsensa hoitoon jopa yön yli? Tällä hetkellä tuntuu aivan mahdottomalta ajatukselta meidän kohdalla...[/QUOTE]

Ei ole ihan yleistä tai ainakaan saisi olla että noin pienet vauvat ovat jo yöhoidossa. Tuosta älä ota paineita! Jos teillä joku pakollinen meno, niin isovanhempuen vain täytyy selvitä! Kyllä ne mummit ja ukit aika näppäriä ovat:) Ja kyllä vauvaa alkaa jossain vaiheessa väsyttämään niin että nukahtaa varmasti!
Meillä 8kk vauva eikä ole ikinä yöhoidossa ollut vaikka nukkumaan saisi kuka vain! Esikoinenkin oli ehkä 2v.ennenkuin ekan kerran oli yöhoidossa.

Yhteistyössä