Lasten kaverinsta kysymys, suuttumista (ei keksi otsaketta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "toivoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"toivoton"

Vieras
Eli laitan tänne jos saisin fiksummilta neuvoja kun itse jo ihan neuvoton.

Tilanne, naapurissa asuu tyttö 6v joka on käynyt meillä leikkimässä.
Mitään kiusaamista tai sellaista meillä en ole huomannut ja leikit sujuneet minusta hyvin.

Nyt kuitenkin tuo tyttö ei enään meille suostu tulemaan.
Olen kysynyt tuolta tytöltä itseltään miksi ei halua enään meille,
menee vaikeaksi puhumattomaksi pahimmillaa käy itkemään ja juoksee kotiin :O
Olen kysynyt meidän lapsilta (2 lasta 6v poika ja 8v tyttö)
että onko nyt jotakin jota minä en olisi kuullut tai nähnyt että onko jotakin riitaa,
ei meidän lapset osaa kertoa kun heistä ei mitään riitaakaan ole ollut.
Olen kysynyt näiltä vanhemmilta niin he vaan olkia kohauttaa että heidän tyttö nyt vaan välistä on tuommoinen herkkä.
No nyt tätä on jatkunut kohta puolivuotta :(
Olen koettanut olla puuttumatta mutta vaikeahan se on jos tuo kyseinen tyttö tulee ovellemme ja haluaa meidän tytön heille leikkimään ja meidän tyttö ei heille halua.
Ja taas mennään itku kurkussa kotiin.
Ennen jos meidän tyttö ei halunnut leikkiä hän jäi meidän pojan kanssa leikkimään.

Nyt kysyn fiksummilta että onko tämä siis joku 'vaihe' joillakin lapsilla vai kuvittelenko minä nyt.

Jotenkin kun nyt tuntuu että olisikohan meidän poika sanonut tai tehnyt jotain josta tuo naapurin tyttö on suuttunut-loukkaantunut, mutta tosiaan en kyllä ole huomannut (tosin olenhan välillä wc:hen karannut itse)
Tai olisikohan heillä siis tuon tytön kotona jotakin sattunut?
Jotenkin tämä tyttö siis vaan välttelee mielle tuloa jos meidän poika on kotona tai ylipäänsä ei suostu mihinkään jos meidän poika mukana.
Mutta kun kukaan ei puhu mitään!?
arrgh..

Kuulostaa kieltämättä vähän oudolta.

Koita saada tyttösi lähtemään tytön kanssa leikkimään heille, jospa "lukko" aukeasi. Leikkivätkö lapset ulkona keskenään?

Tuli myös sellainen mieleen, että mitä jos poikasi on saanut päähänsä vetää housut alas tai jotain muuta tyhmää, josta naapurin tyttö on pelästynyt?

Toisaalta on mun miellestä lapsen vanhempien asia koittaa selvittää asiaa ja jutella tytön kanssa siitä missä mättää tai jos lapsi ei ole ihan ns. normaali, niin kertoa sinulle asiasta, jotta tiedät.

Kuulostaa kieltämättä vähän oudolta.

Koita saada tyttösi lähtemään tytön kanssa leikkimään heille, jospa "lukko" aukeasi. Leikkivätkö lapset ulkona keskenään?

Tuli myös sellainen mieleen, että mitä jos poikasi on saanut päähänsä vetää housut alas tai jotain muuta tyhmää, josta naapurin tyttö on pelästynyt?

Toisaalta on mun miellestä lapsen vanhempien asia koittaa selvittää asiaa ja jutella tytön kanssa siitä missä mättää tai jos lapsi ei ole ihan ns. normaali, niin kertoa sinulle asiasta, jotta tiedät.

Tuo kyseinen tytt suostuu leikkimään meidän tytön kanssa nykyään vain heillä tai ulkona.
Ja vaikka olen vähän laittanut omaa tytärtäni salapoliisiksi ja pyytänyt että voisiko kysellä miksi ei enään tämän meidän pojan kanssa leiki ja onko jotakin tyhmää tehnyt tämä tyttö menee taas lukkoon ja menee kotiin :O
Sehän tässä niin outoa onkin kun me olleen joa kysytty missä mättää, niin tältä tytöltä kuin hänen vanhemmiltamutta vastaus on jotain epämääräistä.

Yhden kerran tuo tyttö oli sanonut minun tytölleni että hän ei tykkää meidän pojasta kun hän tuli kerran ulos leikkimään,
vaikka hän eli tämä kyseinen tyttö ei olisi halunnut leikkiä kuin meidän tytön kanssa kahdestaan siellä ulkona.

Mutta ei kai kukaan nyt tuommoisesta voi suuttua että joku toinenkin lapsi tulee ulos :O

Jotenkin aika solmu tilanne :(

Veikkaan, että joku ihan satunnainen juttu, josta on tullut iso asia, kun olet alkanut sitä tenttaamaan. Ehkä tytölle on jotenkin palkitsevaa, kun saa huomiota vieraalta aikuiselta eli ehkä on kyse vähän tekoitkusta, jonka esittäminen on kuusivuotiaasta jännää. Lapset alkavat harjoitella valehtelua paremmin tuossa iässä. Viisivuotiaille tärkeää on sääntöjen mukaan toimiminen ja eivät ole niin älykkäitä huijaamaan. Anna asian olla kokonaan. Mistään oikeasti vakavasta siinä ei voi olla kyse ja kaikkeen ei tarvitse puuttua. Se on sitä sosiaalisten taitojen opettelua osaltaan myös.

[QUOTE="vieras";28200503]Veikkaan, että joku ihan satunnainen juttu, josta on tullut iso asia, kun olet alkanut sitä tenttaamaan. Ehkä tytölle on jotenkin palkitsevaa, kun saa huomiota vieraalta aikuiselta eli ehkä on kyse vähän tekoitkusta, jonka esittäminen on kuusivuotiaasta jännää. Lapset alkavat harjoitella valehtelua paremmin tuossa iässä. Viisivuotiaille tärkeää on sääntöjen mukaan toimiminen ja eivät ole niin älykkäitä huijaamaan. Anna asian olla kokonaan. Mistään oikeasti vakavasta siinä ei voi olla kyse ja kaikkeen ei tarvitse puuttua. Se on sitä sosiaalisten taitojen opettelua osaltaan myös.[/QUOTE]

Sepä se että antasin olla JOS asia ei häiritsisi niin meidän poikaa joka halusi leikkiä tämän tytön kanssa.
Samoin kun välillä meillä niin 6v kuin 8v sujuu leikit ihanasti ja tämä kyseinen tyttö tulee niin ei en leiki jos tuo poika on mukana ja en tule teille, memennään vain meille tai ulos teille en tule jos tuo poika on kotona :(

No Ootko yrittänyt siltä pojaltasi kysellä mitään? Että oisko niillä vaikka tullu jotain riitaa sillon ku ovat siellä pihalla leikkineet ja poikasi on vaikka tönäissyt tytön kumoon ja haukkunut tyhmäksi yms?

[QUOTE="a.p";28200511]Sepä se että antasin olla JOS asia ei häiritsisi niin meidän poikaa joka halusi leikkiä tämän tytön kanssa.
Samoin kun välillä meillä niin 6v kuin 8v sujuu leikit ihanasti ja tämä kyseinen tyttö tulee niin ei en leiki jos tuo poika on mukana ja en tule teille, memennään vain meille tai ulos teille en tule jos tuo poika on kotona :([/QUOTE]
Eli kyse on tyttöjen yleisestä mustasukkaisuus-kolmas pyörä -jutusta, jossa harjoitellaan pelailemalla omalla arvolla ja vaikutusvallalla. Mitään ei ole siis oikeasti tapahtunut. Voit sanoa pojalle, että kuusivuotias on vielä lapsellinen, että älä välitä ja topakasti tytölle, että meillä toimitaan reilusti ja ketään ei syrjitä ja sitten et anna tytölle enää muuuten asiassa huomiota. Jos tilanne jatkuu, niin sitten omalle lapselle voisi hommata muitakin kavereita. Mitään ihmeellistä tuossa ei ole ja ei varmaankaan ole suurempia ongelmia, vaan tuo on sosiaalisen kehityksen yksi vaihe. Vaikeampaa ehkä niiden lasten kohdalla, jotka tuntevat jäävänsä muuten liian vähälle huomiolle.

Meidän pojalla 6 vee on tullut eskarin myötä selkeä jako siihen, ettei tyttöjen kanssa voi leikkiä. Vain pojat kelpaa. Jospa naapurin tytölle on myös "opetettu", ettei ole sopivaa leikkiä poikien kanssa. Tämän siis tekevät ikätoverit, ei vanhemmat.

No jotainhan sun poika on tehnyt. Ei kai kuusivuotiaan kärsivällisyydellä jaksa mitään puolen vuoden mastermind-kostoleikkiä turhan takia. Älä ahdistele ja painosta sitä lasta enempää. Kertoo sitten kun on valmis itse kertomaan.

[QUOTE="vieras";28200531]Eli kyse on tyttöjen yleisestä mustasukkaisuus-kolmas pyörä -jutusta, jossa harjoitellaan pelailemalla omalla arvolla ja vaikutusvallalla. Mitään ei ole siis oikeasti tapahtunut. Voit sanoa pojalle, että kuusivuotias on vielä lapsellinen, että älä välitä ja topakasti tytölle, että meillä toimitaan reilusti ja ketään ei syrjitä ja sitten et anna tytölle enää muuuten asiassa huomiota. Jos tilanne jatkuu, niin sitten omalle lapselle voisi hommata muitakin kavereita. Mitään ihmeellistä tuossa ei ole ja ei varmaankaan ole suurempia ongelmia, vaan tuo on sosiaalisen kehityksen yksi vaihe. Vaikeampaa ehkä niiden lasten kohdalla, jotka tuntevat jäävänsä muuten liian vähälle huomiolle.[/QUOTE]
Ja jos aikuiset miettivät omaa lapsuuttaan, niin lähes kaikilla on taustalla noita "ei leikitä tuon kanssa, ollaan vaan kahdestaan"- juttuja ja silti lähes kaikista on ihmisiä tullut. Toki aikuisen pitää siinä mielessä puuttua, että kertoo, ettei syrjiminen ole oikein ja antaa tukea, jos joku pahoittaa mielensä, mutta ei siihen pidä kiinnittää tarpeettomasti huomiota.

Mulle tulee mieleen että se poika on tehnyt tytölle jotain noloa (pussannut tms., lapset saattaa tehdä juttuja mitä ei uskoisikaan) mistä tyttö ei pysty kertomaan eikä myöskään (luonnollisesti) poikakaan. Tai toisinpäin.

Jos häntä jännittää olla pojan seurassa. Muistan itse lapsuudestani jos olisin halunut olla kaverini kanssa ja hänen veljensä tuli mukaan ulos, niin lähdin kotiin. En osannut olla poikien kanssa, tuli kiusallinen olo. Se varmaan ihan normaalia, jos ujostelee poikia/miehiä. Onko tällä tytöllä sisaruksia?

meillä poika 6v oli pitkän aikaa suuttunut kaverilleen joka vahingossa heitti meidän poikaa kepillä naamaan. isosisko näki vierestä, oli kaveri kerennyt huutaa että VARO mutta oli osunut naamaan kuitenkin. meillä tuo nuorempi on niin äkkipikainen luonne... voi olla kyse siis ihan mitättömästä asiasta teilläkin...

tällä tytöllä ei sisaruksia.
Ja sepä se kun kukaan ei puhu mitään. eli jos poikani on jotakin tyhmää tehnyt kuten antaa nyt kuvan niin miksi ei tytön vanhemmat selvennä?
Kohauttelee olkiaan jne.
Sitä en ihan heti usko että meidän poika olisi kyseistä tyttöä tyhmäksi haukkunut koska hänellä itsellään (siis pojallamme) on ärrä ja ässä vika (aika pahakin :( )

Olisikohan sitten vaan niin ett minä ylihysterisoin kun kukaan ei suostu puhumaan onko mitään tapahtunut.
Itse vaan olen tottunut että asiat selvitetään eikä olla hiljaa ja leikitä mykkäkoulua, tai tässä tilanteessa tuo tyttö itkukoulua ja karkuun.

Tosiaan en ole ahdistellut kuten joku nyt asian jo käänsi ;)
Olen nätisti kysynytnoin ohimennen.
Samoin on meidän 8v ja minä olen kysynyt 2 kertaa, eli melkein heti kun huomasin jotakin olevan vialla ja sitten on meidän tyttö kysynyt tuossa kerran talvella kun leikkivät kahden pihalla ja sen jälkeenkään kun ei vastausta olen "ahdistellut" tytön vanhempia kysymällä että onko jotakin käynyt tms. vaan he silloin olkiaan kohautti ja kertoi heidän tytön nyt vaan olevan tuommoinen herkkä ja ei mitään ole käynyt jne.

Pitääkö nyt sitten vaan luovuttaa ja koettaa saada meidän poika tajuamaan ettei tämä naapurin tyttö halua enään leikkiä meidän poikamme kanssa syystä tai toisesta ??

Kyllä sä varmaan olet tehnyt voitavasi jo. Ainakin kuulostaa siltä. Mä en välttämättä näkis asiaa niin että se on sun pojalle kauhea menetys jos ei juuri tuon tytön kanssa voi leikkiä. Anna asian olla. Voi selvitä sitten ajallaan.

Kuulostaa toki siltä, että poikasi olisi jotenkin tytön mielen vahingossa pahoittanut. Mutta ei välttämättä. Oma tyttäreni alkoi juurikin 6-vuotiaana itkeä, kun pojista puhuttiinkin. Koskaan en saanut kunnon syytä itkulle. Kun koulu alkoi, se vaan jotenkin meni ohi, ja nykyään naureskelee itsekin sille.

Olisiko poika jotenkin ahdistellut tyttöä? Muistan omasta lapsuudestani yhden ahdistelutapauksen. Olin silloin alle kouluikäinen. Meille tuli sukulaisia kylään ja heillä oli joku vieras poika mukanaan. Poika oli suurin piirtein saman ikäinen. Muistan paenneeni poikaa. En muista mitä poika teki. Jonkinlainen mielikuva on siitä, että hän yritti repiä vaatteita päältäni. En kertonut kenellekään tapahtuneesta, mutta varmasti en halunnut olla yhtään pojan kanssa. Onneksi poika ei toiste tullut meille.

Jos ei toistuvista kysymyksistä huolimatta homma ala aueta, on aika pistää jalka maahan. Sano ystävällisesti tytön vanhemmille että nyt tämä temppuilu on mennyt liian pitkälle, jos meidän poika on jotakin pahaa tehnyt niin haluat sen tietää että asia voidaan selvittää. Ja jos ei, SINÄ et hyväksy sitä että yhtä lasta näyttävästi ja manipuloivasti syrjäytetään leikkiporukasta.

Yhteistyössä