12-vuotias tyttö laittaa joka toinen päivä ,et haluaa kuolla ja joka toinen päivä uuden kuvn itsestään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äidin tuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äidin tuska

Vieras
Käsitän,että näillä kerää vain huomioita ja kuvilla sitä,että kehuttaisiin.

Mitä voisi tehdä vai pitäisikö olla tekemättä mitään?

Tyttö on hiljainen joka kysymykseen saa vastauksen ,että "En mä tiedä" tai Ihan sama"

Asuu äitinsä eli minun kanssa. Perheeseen kuulluu meidän lisäksi kaksi täyssisarusta, isäpuoli ja hänen neljä lastaan ja meidän yhteinen lapsi.
Isäänsä ei tapaa juuri koskaan koska se on hyvin hankalaa kun meillä on paljon menoja ja tyttö ei jaksa. Isä olisi halukas lapsia tapaamaan,mutta tyttö sanpoo,että ei jaksa.

Lapsen mummo on hvyin huolissaan tytöstä koska ei olen ähnyt tämän hymyilevän pitkiin aikoihin. Tyttö jumittuu tietokoneelle ja häntä ei huvita tehdä mitään. Itsekkäään en ole juuri nähnyt hänen hymyilevän.

Tyttö käy koulussa ja syö hyvin jokseenkin pineiä annoksia

Onko tämä vain pahinta murrosikää vai pitäsikö huolestua?

miten niin laittaa? en ymmärrä

joka tpauksessa tuollainen pitää ottaa vakavasti! yhteys heti koulupsykologiin,perheneuvolaan,lastenpsykiatriseen(johon varmaan tarttee lähetteen).

Huolestuisin.
Helpoa olisi vaan antaa olla jos kerran on hiljainen ja omissa oloissaan. Mutta kyllä tuo sille kuulostaa ettei kaikki ole ok.

Millainen kuraattori tytön koululla on? Meillä lapsi pääsi kuraattorin kautta käymään nuorten psykiatrisella. Siellä ei jatkokäynneille tarvetta mutta edelleen käy säännöllisesti juttelemassa kuraattorin kanssa.
Ainakin meillä lapsen oli helpompi puhua jollekin ulkopuoliselle.
Jos kuraattori ei mahdollinen niin sitten terveydenhoitajan juttusille.
Molemmille voi laittaa Wilman kautta viestiä. Suosittelen kyllä ainakin masennus testin tekemistä.

Anteeksi siis jäi sanomatta että laittaa facebookiin näitä kuvia ja että haluaa kuolla.
Olen itse yrittänyt keskustellut tytön kanssa ja sanonut,että jos menisi juttelemaan jonkun kanssa niin saa mahdottomat raivarit. Hänen asiansa ei kuulemma kuulu kenellekkään.

hei. saattaa olla kyse ihan tavallisesta murrosiàn alkamisestakin. mutta ennen mitààn kuraattoreja sun muita tekisin niin yksinkertaisen tempun ettà veittàisin kokonaisen pàivàn tyttòni kanssa kahdestaan (teità on aika iso perhe). voisi mennà kaupungille vaikka ostamaan jotain yhdessà, elokuviin ja syòmààn. ehkà saisit puheyhteyden tyttòòn nàin vapaamuoptoisella olemisella?

Alkuperäinen kirjoittaja äidin tuska;28213755:
Anteeksi siis jäi sanomatta että laittaa facebookiin näitä kuvia ja että haluaa kuolla.
Olen itse yrittänyt keskustellut tytön kanssa ja sanonut,että jos menisi juttelemaan jonkun kanssa niin saa mahdottomat raivarit. Hänen asiansa ei kuulemma kuulu kenellekkään.

Ota siihen kuraattoriin tai terveydenhoitajaan yhteyttä ja kerro tilanne. Ne voi ottaa tytön jututettavaksi sit koulu aikana. Vaatii sit kyllä jo heiltä taitoa saavatko tytöstä mitään ulos ja asiaa eteenpäin.
Ite painostaisin lasta että saa itse valita mitä kautta apua haetaan jos koulun kautta ei onnistu. Mutta tärkeintä on ettet jätä lasta omiin oloihin.
Ja Fb päivitykset nyt sitte syyniin. Jokaisesta tuollaisesta päivityksestä pitää saada selitys jos et sinä niin sitten joku muu aikuinen.
Sinä olet se jonka pitää laittaa rajat ja kuri lapselle. Samoin järjestää apua. Lapsi ei niistä päätä.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="vieras";28213773]Ota siihen kuraattoriin tai terveydenhoitajaan yhteyttä ja kerro tilanne. Ne voi ottaa tytön jututettavaksi sit koulu aikana. Vaatii sit kyllä jo heiltä taitoa saavatko tytöstä mitään ulos ja asiaa eteenpäin.
Ite painostaisin lasta että saa itse valita mitä kautta apua haetaan jos koulun kautta ei onnistu. Mutta tärkeintä on ettet jätä lasta omiin oloihin.
Ja Fb päivitykset nyt sitte syyniin. Jokaisesta tuollaisesta päivityksestä pitää saada selitys jos et sinä niin sitten joku muu aikuinen.
Sinä olet se jonka pitää laittaa rajat ja kuri lapselle. Samoin järjestää apua. Lapsi ei niistä päätä.[/QUOTE]

JAtkan vielä että tietokone kiinni ja enemmän aikaa mummon/isän/sinun tai jonku muun läheisen AIKUISEN kanssa.

Ja sinä annat hänen kirjoittaa moisia facebookkiin?? :O

Meillä menisi ekana tili kiinni (eikä edes pitäisi tytön vielä siellä olla!!) ja toisekseen lähdettäisiin pikapikaa selvittämään mikä tyttöä vaivaa.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
hei. saattaa olla kyse ihan tavallisesta murrosiàn alkamisestakin. mutta ennen mitààn kuraattoreja sun muita tekisin niin yksinkertaisen tempun ettà veittàisin kokonaisen pàivàn tyttòni kanssa kahdestaan (teità on aika iso perhe). voisi mennà kaupungille vaikka ostamaan jotain yhdessà, elokuviin ja syòmààn. ehkà saisit puheyhteyden tyttòòn nàin vapaamuoptoisella olemisella?

:heart:

Minulla ei kolmivuoro työni ja muiden menojeni takia ole mahdollista viettää aikaa kenenkään lapsen kanssa kokonaista päivää. Tyttö ei siis käy missään muualla kuin siellä koulussa ja sitten meidän koko perheen kanssa mummolassa ja välillä kaupassa.

Olen ehdottanut,että oisi mennä isänsä tykö mutta ei jaksa. isällä olisi lapselle enmmän aikaa kuin minulla.

Tätä murrosikää on jatkunut nyt noin vuoden verran

Mietin että kuinka paljon mahtaa vaikuttaa se ,että olemme muuttaneet paljon. Lapset asui isällään ensimmäisen vuoden eromme jälkeen kun minulla ei olut mahdollisuutta ptiää heitä pienen asunnon takia. Asuimme eri paikkakunnilla silloin ja näimme noin 2kk välein lasten kanssa. Lapset asui länsi-suomessa ja minä etelä-suomessa, matkaa oli 10km joten ei ollut mahdollista usein tapaamisiin.

lapset muutti minun luokse kun sain avomiheni kanssa isomman asunnon.

Siellä asuimme vuoden verran kun muutimme keski-suomeen uuden avomieheni luokse.
Siellä asuimme kolme vuotta ja nyt muutimme takaisin pääkaupunkiseudulle.

Tytöllä on koulujen suhteen käynyt hirmuisen huono tuuri kun on kaikkina vuosina joutunut vaihtamaa koulua. Toivottavasti nyt yläluokat menisi samassa koulussa

Milloin tämä teidän uusperhe on muodostunut? Millaiset suhteet on isäpuoleen ja tämän lapsiin? Vaikuttaa masentuneelta. Nyt tosiaan pitää ottaa asia vakavasti, nuo ovat avunhuutoja!

Milloin tämä teidän uusperhe on muodostunut? Millaiset suhteet on isäpuoleen ja tämän lapsiin? Vaikuttaa masentuneelta. Nyt tosiaan pitää ottaa asia vakavasti, nuo ovat avunhuutoja!

2013 on tämän nykyisen miheni kanssa aloitettu yhteisasuminen. Muutimme heti yhteen ennen varsinaista seurusteluakaan. Tapailimme muutamia kertoja,kolahti vaan niin vahvasti molemmilla. Lapset ei kerinnyt näkemään isäpuoltaan kuin kerran ennen kuin muutimme hänen luokse.

Isäpuoli yrittää olla hyvä isä heille,mutta lapsilla ja hänellä on hyvin paljon riitoja, varsinkin näiden tyttöjen kanssa. Isäpuolen lasten kanssa ihan ok välit. Isäpuolen lapset käy joka toinen viikonloppu tai useammin.

Miten voi äiti olla noin pihalla? Sun lapsella on paha olla ja sun kertomuksen mukaan teillä ei kodissakaan taida olla kaikki hyvin ja sä et tajua tehdä asialle mitään. Onko susta muka normaalia, että lapsi sanoo haluavansa tappaa itsensä? Onko susta muka normaalia, että lapsi ei jaksa tavata isäänsä? Onko muka normaalia, että lapsi ei käy missään? Onko muka normaalia, että vanhemmalla ei ole mahdollisuutta viettä kahdenkeskistä aikaa lapsensa kanssa? Sä olet nyt ihan pihalla sun vanhemmuudessa, kannattaisi hakea apua sekä tytölle että sinulle ja koko perheelle.

[QUOTE="vieras";28213832]Miten voi äiti olla noin pihalla? Sun lapsella on paha olla ja sun kertomuksen mukaan teillä ei kodissakaan taida olla kaikki hyvin ja sä et tajua tehdä asialle mitään. Onko susta muka normaalia, että lapsi sanoo haluavansa tappaa itsensä? Onko susta muka normaalia, että lapsi ei jaksa tavata isäänsä? Onko muka normaalia, että lapsi ei käy missään? Onko muka normaalia, että vanhemmalla ei ole mahdollisuutta viettä kahdenkeskistä aikaa lapsensa kanssa? Sä olet nyt ihan pihalla sun vanhemmuudessa, kannattaisi hakea apua sekä tytölle että sinulle ja koko perheelle.[/QUOTE]

Ei ole normaalia ei,mutta mihin mä sen saan kun ei suostu menemään?
Minä olen kaiket ajat melkein töissä tai sit siellä mummolassa ( miehen äidillä)
Mies on työttömänä tai hetken vielä hoitovapaalla. Mies ei ole saanut töitä ja tänne muutimme kun minä sain hieman paremman palkan täällä kuin keksi-suomessa.

Mitkä on ne juuret, jotka olet lapsellesi antanut?

Ymmärräthän, että lapsen kaverit on vaihtuneet joka vuosi, lähin aikuinen on vaihtunut, lähimmän aikuisen lähin aikuinen on vaihtunut, lapsen sisarukset ovat vaihtuneet.

Olisi suoranainen ihme, jos murrosiän myllerryksessä moisista muutoksista kolauksitta selviäisi.

Perheneuvola varmaan olisi paras osoite.

Lapselle pitää olla aikaa. Työ ei voi nousta kasvatusvastuun edelle eikä kukaan muu voi sitä kasvatusvastuuta vanhemman puolesta ottaa.

Minusta osa kuuluu myös isälle,mutta kun en saa tyttöä menemään sinne ja matkaakin on 100km eli ei voi laittaa edes yksin menemään. Isän pitäisi hakea (on lupautunut tulemaankin ja on pariin otteeseen tullut hakemaankin,mutta tyttö ei jaksa lähteä)
Itse en kerkiä viemäään ja isäpuoli ei ole halukas viemään kun on omatkin lapset huollettavana siinä, tarkoittaa tuota pienintä.

Vapaan ottaminen on hankalaa kun se on sitten palkatonta ja meillä ei ole varaaa siihen

Luoja... :o Tässä on kyllä äiti totaalisen hukassa lasten kasvatuksessa. Ootko koskaan kuullu, et lapselle pitäis tarjota vakaa ja turvallinen elinympäristö ja aidosti läsnäoleva aikuinen, siis sitä aikaa pitäisi todella saada järjestymään vaikka kuinka olisi vuorotyö. Eipä ole ihme, että tuollaisessa ympäristössä nuoren tytön mieli myllertää. Lapsia on kuin vilkkilässä kissoja, parisuhde mieheen on lähes vasta tutustumistasolla, hypätään sinne ja tänne välittämättä lasten tarpeista. Suna ottaisin nyt yhteyttä vaikkapa perheneuvolaan ja ammattiauttajaan ja hiukan miettisin itekin, et mistä johtuu 12v lapsen kuolemanhalu ja hirvittävä tarve saada huomiota omia kuviaan levittelemällä.

Eihän OIKEESTI kukaan äiti voi olla noin kuutamolla?

Alkuperäinen kirjoittaja äidin tuska;28213843:
Ei ole normaalia ei,mutta mihin mä sen saan kun ei suostu menemään?
Minä olen kaiket ajat melkein töissä tai sit siellä mummolassa ( miehen äidillä)
Mies on työttömänä tai hetken vielä hoitovapaalla. Mies ei ole saanut töitä ja tänne muutimme kun minä sain hieman paremman palkan täällä kuin keksi-suomessa.

Sä kannat sen sinne vaikka väkisin. Mä toivosin, että tämä on provo, mutta kyllä tälläsiakin vanhempia on olemassa. Antavat lapsen olla pomona ja tehdä mitä haluaa, ku ei se kuuntele niin ei sitä voi kasvattaa. Miks vitussa sä kulutat aikaasi mummolassa? Sun pitää kasvattaa lastasi, ei hengailla mummolassa.

No en mä koe olevani kuutamolla vaan neuvotoan. Ja mä en voi yksinkertaisesti sille mitään,että minun aika ei riitä juuri muuhunkuin siihen työntekoon.

isä olisi halunnut lapset silloin aikoinaan ja haluaisi nytkin,mutta lapseton niin tottuneet elämäään minun kanssani,että eivät enää halua lähteä.

Ja silloin eronvaiheessa itse olin sitä mieltä,että lapsent asuinoaikka kuuluu oll äidin luona ja näin päätti myös lastenvalvoja

Alkuperäinen kirjoittaja äidin tuska;28213831:
2013 on tämän nykyisen miheni kanssa aloitettu yhteisasuminen. Muutimme heti yhteen ennen varsinaista seurusteluakaan. Tapailimme muutamia kertoja,kolahti vaan niin vahvasti molemmilla. Lapset ei kerinnyt näkemään isäpuoltaan kuin kerran ennen kuin muutimme hänen luokse.

Isäpuoli yrittää olla hyvä isä heille,mutta lapsilla ja hänellä on hyvin paljon riitoja, varsinkin näiden tyttöjen kanssa. Isäpuolen lasten kanssa ihan ok välit. Isäpuolen lapset käy joka toinen viikonloppu tai useammin.

Ojoi, nyt jäit kiinni provosta. Miten teillä on miehen kanssa yhteinen lapsi, jos ootte korkeintaan kolme kuukautta vasta tuntenu? :D Vähän tarkuutta näihin juttuihin ens kerralla.

niin anna aikaa sille tytàlle, niin paljon kuin pystyt, vaikka yksi tunti jonain omana vapaapàivànàsi. ei tarkoita ettà sillà olisi mitààn suuria perheongelmia, voi olla jotain ikàvàà riitaa vaikka koulussa tai joku pienenpieni murhe joka 12 vuotiaasta tuntuu kovin suurelta. sinau ei syytetà, mutta sinun tehtàvàsi on kuunnella.

helppo tietenkin sanoa, aina tuoe ei ehkà toimi ja silloin kannattaa hakea ammattiapua. lisàksi mainitsisin moenne muulle ettà erittàin monella tuonikàisellà nàyttàà olevan oma fb sivu ja esim tuo jatkuva kuvien laittaminen on "normaalia". lisàksi kommentit ihan hyvinvoivillakin lapsilla tuntuvat meistà vanhemmilta jotenkin hirveàn voimakkailta. olipa trendi mikà hyvànsà, silmàt on hyvà pitàà auki

[QUOTE="vieras";28213883]Sä kannat sen sinne vaikka väkisin. Mä toivosin, että tämä on provo, mutta kyllä tälläsiakin vanhempia on olemassa. Antavat lapsen olla pomona ja tehdä mitä haluaa, ku ei se kuuntele niin ei sitä voi kasvattaa. Miks vitussa sä kulutat aikaasi mummolassa? Sun pitää kasvattaa lastasi, ei hengailla mummolassa.[/QUOTE]

mies haluaa mennä lasten kanssa mummolaan ja haluaa meidät mukaan. Onhan se itsellekkin hieman lomaa kun on mummo höösäämässä.

Toivoisin itsekkin,että tämä ei olisi totta.

Yhteistyössä