Karies harmittaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huono äiti

Vieras
Huono äiti ilmoittautuu.
Lapseni on mitä ilmeisimmin saanut kaikesta huolimatta karieksen.

Poikani on 4-vuotias ja kävi eilen hammaslääkärillä tarkistuksessa. Tuloksena kaksi pientä reijän alkua. :(

Tämä harmittaa erityisesti siksi, että koko lapsen tähän astisen elämän olen koittanut varjella häntä siltä. En ikinä ole antanut syödä samasta lusikasta, en puhdistanut tuttia omassa suussani, en syönyt samaa jäätelöä jne. Ja silti, kaikesta 4 vuoden yrityksestä huolimatta lapselta löytyy reikiä.

Meillä ei juoda mehuja tai limuja ja herkkuja syödään hyvin harvoin. Myös ateria-ajat ovat säännölliset ja xylitol-purkkaa & pastilleja kuluu. Hampaat pestään aamuin illoin sähköhammasharjalla.

Nyt mietinkin, mitä olisin voinut tehdä toisin. Kävin aikoinaan vauvakerhoissa, joissa lapset leikkivät samoilla leluilla (pistivät niitä myös suuhun). Päiväkodissa sama juttu, ja lisäksi siellä lapset saavat myös aika usein herkkuja. Isovanhemmille on alusta saakkaa toitotettu karieksen siirtymisestä, siitä huolimatta on ollut tilanteita, joissa olen huomannut ettei neuvoistani (käskyistäni) ole piitattu.

Oloni on lapseni puolesta pettynyt ja tunnen itseni huonoksi äidiksi. Kaikesta huolimatta koen, etten olisi voinut tehdä enempää. Vai olisinko?

Miten te muut olette onnistuneet? Oletteko saaneet karieksen pysymään poissa?

meillä sama juttu. 4 -vuotiaalla päiväkodissa aloittamisen jälkeen kaksi reikää. Vaivaa minua ihan hirveästi, tosi "paska-mutsi" fiilikset tästä. Me pestään todella tunnollisesti kahdesti päivässä hampaat, xylitolia napsitaan, eikä mässäillä yhtenään. Itsellä ei oo ikinä ollut reikiä, miehellä taas myös jo hyvin pienenä.

Ja se kamala saarna ja syyllistäminen hammashoitolan puolelta.... kun en tiedä mitä oisin voiniút toisin enää tehdä... :/

On se pysyny poissa tähän asti ja lapsi täyttää 6v. Hampaita on pesty ja xylitolia sytöy ja herkut jne rajattu. Minä itse sain ekat reijät vasta yläasteella. Leluja se on kyllä syöny kerhoissa jne.

Joo, juuri tuo syyllistäminen. Ei varmaan lääkäri edes uskonut ettei meillä todellakaan juoda mehuja ja hoidetaan hampaita kunnolla. :(

Ja lehtien otsikoissa hirvitellään, miten jo alle kouluikäisillä on reikiä hampaissa ja haukutaan vanhemmat piittaamattomiksi... Äh. :(

Kaikilla on kariesta aiheuttavia bakteereita ja hammasluu perinnollinen. Ei kannata kokea 'turhaa' syyllisyytta, jos on kaikkensa yrittanyt. Lisaksi tassa on maitohampaista kyse, jatkatte harjaamista kaksi kertaa paivassa kaksi minuuttia kerralla, terveellinen ruokavalio ja rajoitatte sokerin syonnin ruoka-aikoihin. Ja sitten saannollinen seuranta hammaslaakarilla niin pitaisi karieksen pysya kurissa.

[QUOTE="Vieras";28217814]Kaikilla on kariesta aiheuttavia bakteereita ja hammasluu perinnollinen. Ei kannata kokea 'turhaa' syyllisyytta, jos on kaikkensa yrittanyt. Lisaksi tassa on maitohampaista kyse, jatkatte harjaamista kaksi kertaa paivassa kaksi minuuttia kerralla, terveellinen ruokavalio ja rajoitatte sokerin syonnin ruoka-aikoihin. Ja sitten saannollinen seuranta hammaslaakarilla niin pitaisi karieksen pysya kurissa.[/QUOTE]

Kiitos lohduttavista sanoista. Mä en tiedä miten tää on mulle nyt niin kova paikka. Olen kokenut, että tää on sellainen asia, jolta pystyn lastani suojelemaan ja johon voin vaikuttaa ja sitten, PAM mikä pettymys. :(

Itselläni on lapsuusajalta kamalia kokemuksia hammaslääkäristä ja niin olisin toivonut, että olisin pystynyt lapseni niiltä säästämään.

No, jatkossa olen sitten entistä hysteerisempi äiti.

Taitaa olla niin, että kariesbakteerilta välttyminen on loputa kuitenkin onnen kauppaa. Koko aikaa ei voi vahtia lapsen vieressä, mitä suuhunsa laittaa. Sitäkään ei tiedetä, kauanko kariesbakteeri (str. mutans) elää pinnoilla vai elääkö lainkaan.

Tiedän kyllä tunteen, tuon suunnattoman v*tutuksen ja pettymyksen. Oma muksu ehti kerran napata lusikkani ja tunkea sen suuhunsa, ennen kuin ehdin väliin. Samoja lelujakin toisten lasten kanssa on ehtinyt maistelemaanesim. kerhoissa. Muuta ei taida olla tehtävissä kuin huolehtia hammashygieniasta ja toivoa parasta.

[QUOTE="aapee";28217880]Kiitos lohduttavista sanoista. Mä en tiedä miten tää on mulle nyt niin kova paikka. Olen kokenut, että tää on sellainen asia, jolta pystyn lastani suojelemaan ja johon voin vaikuttaa ja sitten, PAM mikä pettymys. :(

Itselläni on lapsuusajalta kamalia kokemuksia hammaslääkäristä ja niin olisin toivonut, että olisin pystynyt lapseni niiltä säästämään.

No, jatkossa olen sitten entistä hysteerisempi äiti.[/QUOTE]

Ei hysteriaa.

1. Saannollinen hampaiden harjaus (2xpv 2min) poistaa ruoan tahteet, plakin ja vahentaa baktereja.
2. Ruokailuvalit (kaikki syominen etenkin sokeri pitoinen) vahintaan 2 tuntia Valia. Nauttikaa sokeri pitoiset syomiset ruokailun yhteydessa. Kyse ei ole sokerin maarasta vaan siita kuinka usein sita nautitaan. Tarpeeksi aikaa palautua happohyokkayksesta.
3. Fluori (esim hammastahnassa) vahvistaa hammasluuta.
4. Hammaslaakarin tarkastukset (alkavat reijat on helppo hoitaa pitkalle edenneet ei)

Mun 10-vuotiaalla tytöllä on ollut varmaan jo viisi reikää. Mua harmittaa ihan kauheasti, kun tyttö tekee kaikkensa hampaittensa eteen, pesee aamuin ja illoin kunnolla, syö xylitolipurkkaa, on karkkkipäivä, on säännölliset ruoka-ajat, mehuja juo vain ruuan yhteydessä, jos juo. Kahdella teinillä ei ole ollut yhtään reikää, eikä kahdella aikuisellakaan kuin yksi reikä.

Sehän tulee varomisesta huolimatta tosi monelle, ikävä kyllä. Yritit parhaasi eikä muuta voi pyytää. :)
Me olemme myös varoneet, mutta sitten pari ääliötä on mennyt kielloistani huolimatta tunkemaan oman lusikkansa pojan suuhun, että arvaa kilahdanko jos karies löytyy kun pojan pian hammaslääkäriin vien. Että ihan tahallisesti pitää vielä TOISEN lapselle tartuttaa, ihan sama mitä omilleen tekevät, mutta me päätämme mitä meidän lapselle.

Jonkin aikaa sitten uutisoitiin, että kehitteillä on suuvesi, joka tuhoaa tuon s. mutansin aina viikoksi kerrallaan. Voi siis olla, että siinä vaiheessa kun lapsillamme on pysyvät hampaat, karies on muutenkin enää vain todella vähävaraisten/piittaamattomien vaiva.

Oma lapseni on vasta kaksivuotias, ja olen toki tehnyt parhaani bakteerin välttämiseksi. Mutta suhtaudun aika skeptisesti siihen, että joku selviytyisi teini-iästä ja aikuisuudesta ilman ko. basillia.

Sehän tulee varomisesta huolimatta tosi monelle, ikävä kyllä. Yritit parhaasi eikä muuta voi pyytää. :)
Me olemme myös varoneet, mutta sitten pari ääliötä on mennyt kielloistani huolimatta tunkemaan oman lusikkansa pojan suuhun, että arvaa kilahdanko jos karies löytyy kun pojan pian hammaslääkäriin vien. Että ihan tahallisesti pitää vielä TOISEN lapselle tartuttaa, ihan sama mitä omilleen tekevät, mutta me päätämme mitä meidän lapselle.

Sanos muuta. Ja erityisesti muakin sapettaa puolisoni vanhemmat, joilla on alusta saakka ollut vähättelevä asenne mun varottelua kohtaan. Väkisin yrittänyt appiukko omaa lusikkaa työntää lapsen suuhun ja kun olen estänyt, on tuloksena ollut silmien pyörittelyä ja tuhahduksia.. Että voi vaan miettiä miten paljon mun toivomuksia on toteltu poissaollessani kun lapsi on siellä ollut hoidossa...

Toivotaan, että sellainen ihme-suuvesi löytyisi! Säästyttäisiin monelta kidutukselta...

• Tykkää
Reactions: tiiru

Yhteistyössä