vauvan kotiutumisvaatteet huhti-(touko-)kuussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Aikaa on vielä mutta pistää jo miettimään. 8 viikkoa enää korkeintaan synnytykseen.

Sää voi olla periaatteessa mitä tahansa mutta millaisia kotiintulovaatteita pikkusellenne on puettu huhti-toukokuun vaihteessa??

Me saatiin pieni nallehaalari, onkohan se sopiva ulkopuvuksi siinä vaiheessa?

No se riippuu tasan tarkkaan siitä, onko ulkona 0 vai +20 astetta, ja siitä millä kyydillä ollaan kotiin menossa.

Itse meinasin katsoa lämpömittaria ja sen mukaan tilata mieheltä vaatteet. Laskettuun aikaan nyt kaksi viikkoa.

Tietysti sään mukaan puettava, mutta ymmärrän aloittajaa hyvin. Ei se ensimmäisen lapsen kohdalla varsinkaan ole helppoa miettiä mitä sille laittaa. Itselle kävi niin, että synnyttämään lähdin t-paidassa, kotiutumispäivänä satoi räntää. Vapun seutu on arvaamatonta aikaa. Jouduin pyytämään miehen tuomaan kotiutumisvaatteet myös itselleni (takkia, sukkaa yms..)

On hyvä varata vauvalle pitkähihainen body, pitkät housut (ehkä potkarit), sukat, jotkut tumpukat käsiin (voi raapia itseään muuten) ja hattu päähän. Tuohon päälle sitten haalari, esim nallepuku tms. Tietysti jos on kova helle, voi miettiä tarviiko haalaria. Aina voi laittaa vaikka peittoa jaloille. Meillä ei ollut muuta haalaria hankittuna kun ä-pakkauksen vanuhaalari kokoa 74, joten sen laitoin vauvalle kotiutumismatkalle, vaikka se oli toooosi iso :)

[QUOTE="a.p";28226209]Joillekin ehkä helppoa mutta ei kaikille.

Itsellä ei mitään kokemusta vauvojen pukemisesta joten siksi olisin kaivannut vinkkejä.[/QUOTE]

No, Suomi on iso maa ja vapun sää voi olla melkein mitä vaan, joten en ihan herkästi lähtisi sanomaan että joo, pue sitä tai tätä. Varsinkin kun vauvat ovat yksilöitä, minulle sattui esikoiseksi tosi kuumakalle. Jos olisin kysellyt tai kuunnellut muiden neuvoja, olisi eka kevät ollut yhtä kuumahuutoa.

Jos vauvan niska on lämmin muttei hikinen, on vaatetta sopivasti.

Itsellä on laskettu aika toukokuun lopussa. Olen varannut kotiintulovaatteiksi seuraavat; sisähaalari (on helppo pienelle pukea päälle), velourtakki ja - housut, ohut myssy, tumput käsiin, sukat jalkoihin, peitto päälle kun laitetaan kaukaloon kotimatkaa varten. Toki otan mukaan myös ohuen pehmoisen haalarin, jos onkin viileämpi keli.

juu, vanu/tai villahaalari päälle! Itsekin vappuvauvan synnytin kohta kaksi vuotta sitten ja muistelin että orion sai suurinpiirtein samaan aikaan. En ole pitkään aikaan palstaillut joten tuli muuten vaan mieleen että joko orionin pikkuiselle on kaveri tulossa. sillä vaan kun tuo 2 vuotta on yleinen ikäero. älä pahastu uteliaisuudestani :)

Tuli aloituksesta mieleen, kun itse sain esikoiseni huhtikuun lopulla 2005. Katselin osastolla ollessa ikkunasta että ompa kaunis sää, aurinko paistoi jne. mut sit kun kotiinlähtöpäivä tuli, räntää vai ihan luntako lie, tuli vaakatasossa ja hirvee tuuli vielä..ensin meinattiin että vauvalla ois ihan normisisävaatteet ja sit suht ohut vanupuku päällä, tietty hatut ja tumput...mut joo, mies haki sitten vielä pakkauksessa olleen, reilusti liian ison paksumman puvun johon vauva sitten puettiin. Olihan se liian iso, vähän näkyi naama mut eipähän vauva ainakaan kylmäny :)

[QUOTE="vieras";28227026]minä hankkisin kaukalopussin ja sinne alle sisävaatteet ja tarvittaessa peittoa lisäksi.[/QUOTE]

Minä tein juuri näin. Tuo kaukalopussi on aivan verraton, se nimittäin on samaan aikaan lämmin ja ilmava. Minulla oli varoksi vielä fleecehaalari, josta sai kädet ja jalat ns. tumpuiksi, mutta sitä ei tarvittu, kun oli lämmin.

Tuskin kesää vasten paljon mitään kaukalopussia kannattaa hankkia. Järki käteen hankinnoissa.

Ap, laita lapsellesi myssy päähän ja tumput käteen + villasukat jalkaan. Sen lisäksi esim body ja potkarit. Jos on tosi lämmin ilma (yli 15 astetta), niin nakkaat vaan villaviltin tai fleecehuovan siihen lapsen kehon päälle (ja jos kävelymatka autoon on lyhyt). Jos kävelymatka on pidempi tai ilma kylmempi, niin pistäisin jonkun kevyttoppapuvun lisäksi. Ja jos ihan vaunuilette kotiin, niin sitten kevyttoppapuku + makuupussi.

Tuskin kesää vasten paljon mitään kaukalopussia kannattaa hankkia. Järki käteen hankinnoissa.

Ap, laita lapsellesi myssy päähän ja tumput käteen + villasukat jalkaan. Sen lisäksi esim body ja potkarit. Jos on tosi lämmin ilma (yli 15 astetta), niin nakkaat vaan villaviltin tai fleecehuovan siihen lapsen kehon päälle (ja jos kävelymatka autoon on lyhyt). Jos kävelymatka on pidempi tai ilma kylmempi, niin pistäisin jonkun kevyttoppapuvun lisäksi. Ja jos ihan vaunuilette kotiin, niin sitten kevyttoppapuku + makuupussi.

täällä kaupoissa ainakin on kesällä niin viileä ettei sinne vauvan kanssa voi mennä kesähepenissä, se kaukalopussi on myös siihen kuumana päivänä oiva apu. tuskinpa se pussi kuukaudessa pieneksi jää, jos heinäkuu on sellanen ettei muuten tarvi, elokuussa taas tarvii.

Mä aattelin ottaa kevyen vanupuvun (ja alle vaatteet tietysti), sitten tumput, myssy ja villasukat ja lämpimän viltin siihen kaukalon päälle vielä. Auto tulee olemaan kuitenkin lämmin kun kotiudutaan, oli keli mikä vaan.

Ma olisin kylla kanssa suositellu sellasta kaukalopussia tms, meilla oi sellainen hupullinen "peitto", jossa paikat voille ja sitten taiteltiin siihen vauvan ymparille. Oli kylla ihan kateva kevatvauvalla kun niita viileampia paivia tulee kuitenkin. Siis jos olette autolla liikkeella. Ja se meidan ei kylla ollut edes kallis, parikymppia.
Ja siis mun mielesta just kateva esim. neuvolareissuilla ja kaupoissa jne. kun on helppo lisata ja vahentaa sita lammiketta tarpeen mukaan, eika aina tartte riisua ja pukea haalaria.
Meilla on molemmat (eka toukokuun lopussa ja toka huhtikuun alussa) kotiutuneet nain, eli sisavaatteet pitkahihainen (kietaisu)body, velourhousut, huppari, sukat (ehka villasukat), ohuehkot tumput ja hattu ja sitte koko komeus kaaritty tahan fleecepeittoon.
Onnea synnytykseen!

Pitkähihainen KIETAISUbody jossa käännettävät tumput + terälliset puolipotkarit. Paras / helpoin sisävaatetus pukea.
Sitten automatkalle päälle vanuhaalari jossa kans kääntyvät lahkeen- ja hihansuut / terälliset muuten vain + hattu. Ei sen enempää tarvita.
Ja ota laitokselle mukaan jo vauvan uniriepu, lapsesta on kiva kuulla myöhemmin että sai tutun kaverinsa jo samana päivänä kun syntyi. :)
Suosittelen myös soittoasiaa, meillä kaikki kolme ovat olleet hyviä nukkujia, tutut iltarutiinit, unipussiin ja soittorasia soimaan iltasyönnin jälkeen.
Onnea!

Meidän kuopus syntyi 30.4. ja kotiutui 7.5. Silloin sää oli tosi tuulinen ja viileä.
Kotiutuessa vauvalla oli päällä pitkähihanen body, puolipotkarit, velourhousut, sukat. Puuvilla myssy ( nauhoilla ), pörrötumput. Ja päällä sellanen kevyttoppapuku (ohut vanu, velourpäälinen ) missä oli umpinaiset lahkeet. Eli erillisiä sukkia en laittanu. Ja puvussa oli huppu mikä oli lisäksi vielä päässä matkan ajan. Autolla tultiin ja matkaa 70 km. Ei ollut liian kuuma kuitenkaan :)

[QUOTE="a.p";28235835]Onkohan tuollainen nallehaalari sitten ihan surkea vai ajaako saman asian ku vanuhaalari?

Kiitos vastauksista :) lisää luetaan mielellään.[/QUOTE]

Nallehaalari ajaa varmasti asiansa. Onhan niitäkin tietysti eri paksuisia mutta eipä sitä säätä voi tosiaan ennustaa, kuten ei vauvan kokoa.
Esikoista odottaessa luin täältä että kannattaa ostaa koon 62cm haalari, no joo, olihan se sitten 3-4kk iässä sopiva, koko 56 oli myös iso keskikokoiselle vauvalle ensi alkuun. Mutta kyllä siinä saatiin tyttö kotia vaikka sinne haalariin hukkuikin. :)
Seuraavalle ostinkin 50 koon haalarin ja oli sopiva.

Mulla on laskettu aika toukokuun alkupuolella ja riippumatta siitä, tuleeko tirppa ulos ajallaan, etuajassa vai myöhässä, olen aatellut pärjätä ihan äitiyspakkauksen vermeillä vaan. Eli sieltä niitä pienimpiä vaatteita mukaan + myssy ja tumput, ja sit varmaan se vanuhaalari vielä. Turvakaukalo saadaan lainaksi.

Mulla ei muutenkaan oo tirpalle vaatteita vielä juuri muita kuin äitiyspakkauksen vaatteet. Muutaman eri kokoisen bodyn oon ostanu ja jotain vaatetta saan varmaan kavereilta. Jos jaksamista riittää, yritän ehkä käydä jollain paikallisella MLL:n kirppiksellä, ja tietty HenkkaMaukasta tms. vois hommata paketillisen perusbodyja ja ehkä jotain sukkiksia/puolipotkareita vaihtovaatteiksi. Hirmu vaikeeta on kyllä arvioida, paljonko vaatetta tommonen pieni ees tarvitsee. Itelläni on esmes alkkareita about parin viikon tarpeiksi, mut en yhtään tiedä, montako bodya tai vastaavaa vauvalla olis hyvä olla. Varsinkin jos ei halua pestä pyykkiä joka päivä, vaan yrittää pärjätä edes muutaman päivän pyykkäämättä.

Tuo monta bodya / päivä on niin vauvakohtaista.
Meillä esikoinen sai aikoinaan rintamaidon lisäksi korviketta ja oli kova pulauttelemaan, bodyjä meni monta päivässä. Kakkonen taas oli täysimetyksellä ja pulautti hyvin harvoin, sama body saattoi olla parikin päivää päällä.
Mutta kyllä niitä kannattaa useampi olla jos ei meinaa joka päivä pyykata.
Itse ostin kirpparilta 10-20 sentillä ihan perusbodyjä joiden nukat ei häirinnyt, juurikin koti-/varavaatteiksi.