Millä voi korvata digestive-keksit leivonnassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "herkkusuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"herkkusuu"

Vieras
Pähkinäallergian vuoksi en voi kaupan keksejä syödä (kaikissa yleensä varoitus jäämistä). Uudessa Pirkka-lehdessä oli hyvältä vaikuttava mustikkajuustokakun ohje, jossa pohja digestive-keksejä mutta se pitää jotenkin sit soveltaa.
Mun pitää ilmeisesti tehdä keksit (tai joku levy) ensin ja sitten tehdä ohjeen mukaan, mutta millä ohjeella saisi digestive-keksin makuisia keksejä?

Jos et jaksa tehdä itse keksejä ja murustaa niitä, voisit tehdä esim. murutakinapiirakkapohjan tai sokerikakkupohjan ko. kakulle. Vinkkinä: mitä tahansa keksejä voi murustaa, esim pipareita tai dominoita, tulee ihan eri makuista kuin diggestiveistä.

[QUOTE="vieras";28233823]Jos et jaksa tehdä itse keksejä ja murustaa niitä, voisit tehdä esim. murutakinapiirakkapohjan tai sokerikakkupohjan ko. kakulle. Vinkkinä: mitä tahansa keksejä voi murustaa, esim pipareita tai dominoita, tulee ihan eri makuista kuin diggestiveistä.[/QUOTE]

Mä tiedän että mitä tahansa keksejä voi murustaa, mutta mä en voi allergioiden vuoksi kaupan keksejä syödä. Oisko lasten muumikeksit ainoita joissa tota varotusta ei ole..? Havittelen nyt kuitenkin samanlaista koostumusta kuin digestivekekseissä, ne maistu mun mielestä jotenkin erilaiselle kuin ns. vaaleat keksit sillon kun niitä vielä pystyin syömään. Ongelma ei siis ole keksien tekeminen vaan se ohje, millä niistä tulisi mahdollisimman paljon digestivekeksien makuisia.

Kerran luin ohjeen jossa keksit korvattiin muromyslillä. Onkohan mitään pähkinävapaata muromysliä olemassa? Siinä olisi ainakin sopivan karkea rakenne, digestivemäinen.

Kiitos vinkistä, täytyykin katsoa seuraavalla kauppareissulla!
Meillä oli joskus lapsena joissain juhlissa semmosia pikkuleipiä, mitkä leivottiin tangoksi ja leikattiin sillee viistosti.. se taikina ois ehkä vähän samanlainen (paitsi ei kylläkään niin karkea rakenne) maultaan kuin digestivet. Mikäköhän niitten nimi on jos lähtisin googlaamaan.. Tietääköhän kukaan mitä tarkotan?

[QUOTE="herkkusuu";28233881]Kiitos vinkistä, täytyykin katsoa seuraavalla kauppareissulla!
Meillä oli joskus lapsena joissain juhlissa semmosia pikkuleipiä, mitkä leivottiin tangoksi ja leikattiin sillee viistosti.. se taikina ois ehkä vähän samanlainen (paitsi ei kylläkään niin karkea rakenne) maultaan kuin digestivet. Mikäköhän niitten nimi on jos lähtisin googlaamaan.. Tietääköhän kukaan mitä tarkotan?[/QUOTE]

Ulkomaisissa blogeissa on ohjeita, googlaa tai käy foodgawkerissa katsomassa, laitat sinne hakuun digestve biscuits.

[QUOTE="herkkusuu";28233881]Kiitos vinkistä, täytyykin katsoa seuraavalla kauppareissulla!
Meillä oli joskus lapsena joissain juhlissa semmosia pikkuleipiä, mitkä leivottiin tangoksi ja leikattiin sillee viistosti.. se taikina ois ehkä vähän samanlainen (paitsi ei kylläkään niin karkea rakenne) maultaan kuin digestivet. Mikäköhän niitten nimi on jos lähtisin googlaamaan.. Tietääköhän kukaan mitä tarkotan?[/QUOTE]

Viipalepiparit

200g voita
200g sokeria
1 keltuainen
2 rkl siirappia
3 tl vaniljasokeria
5 dl vehnäjauhoja
2 tl soodaa

Vaahdota voi ja sokeri, lisää keltuainen ja siirappi ja lopuksi kuivat aineet. Muotoile pötkö ja leita sellaisenaan pellille. Jätä pötköjen väliin reilu tila. Kun pötköt uunissa leviävät jas repeilevät ja saavat aavistuksen väriä ota pelti uunista ja leikkaa heti kuumana viipaleiksi. ja uuni 200 astetta.

Viipalepiparit

200g voita
200g sokeria
1 keltuainen
2 rkl siirappia
3 tl vaniljasokeria
5 dl vehnäjauhoja
2 tl soodaa

Vaahdota voi ja sokeri, lisää keltuainen ja siirappi ja lopuksi kuivat aineet. Muotoile pötkö ja leita sellaisenaan pellille. Jätä pötköjen väliin reilu tila. Kun pötköt uunissa leviävät jas repeilevät ja saavat aavistuksen väriä ota pelti uunista ja leikkaa heti kuumana viipaleiksi. ja uuni 200 astetta.

Ai niin, minusta noiden maku ei vastaa digestiveä vaan ennemmin vilhelmiina-keksejä

Muumikekseissä on ainakin vähemmän sokeria kuin digestiveissä. Murskaa niitä muumeja (jos sopii) ja laita margariinin lisäksi hiukan fariinisokeria siihen pohjaan. Antaa tosi kivan lisämaun.

[QUOTE="herkkusuu";28233952]En oo varma onko ne noita. Ne oli tummia, mut tietty toi siirappi voi sen värin antaa? Täytyy kysyä mun äidiltä. En oo syönyt kumpiakaan keksejä vuosiin, joten mun saatan muistaa ihan väärin.

Kokeilen googlella jos saisin jonkun ohjeen. Kiitos kaikille vastaajille![/QUOTE]

Noista tulee kypsänä sellaisia kullanruskeita, ei ihan joulupiparin värisiä mut ei vaaleitakaan.