Mää olen niin saakelin kyllästynyt kaikenmaailman monsuunoihin ja prätkähiiriin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Loppis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Loppis"

Vieras
Tuon 6v:n päähän ei mahdu kuin noi saamarin tv-ohjelmat ja pleikkapelit. Duudsonit sitä ja präthähiiret tota. Ja mä en edes anna sen katsoa niitä!!
Mies antaa aamuisin katsoa jtn foxin lastenohjelmia, mistä mulla hirttää kiinni heti. Ja se ei tajuuuu!
Pleikkaa pitäis saada pelata jatkuvasti, kokoajan kärttää että koskakoskakoska saa?!
Sovittu pelipäiviksi ma,ke ja la. Silloin saa palata tunnin.
Tosin nytkin pelikielto päällä kun pelasi salaa.
Onko muilla samaa?

No kysellään ja kärtetään milloin mitäkin, mutta on tuolla nyt muitakin kuin nuo kärttämänsä aiheet. Kavereissa tosin on näitä "pelaan vaan pleikkaa, en voi lähtee ulos leikkiin"

No kyllä leikit ja jutut liippaa ko. aiheita. Rasittavaa on ja meilläkin mies vähän eri linjoilla. Onneksi leikkivät legoillakin (tosin usein legopeleihin liittyviä juttuja. Ei kiinnosta hiihto tms. mitä tuli itse lapsena iltaisin touhuttua..

Eikö sinulla ole ollut lapsena mielikuvitusta? Etkö muista millaista se oli? Itse elin hyvin vahvasti mielikuvituksen vallassa koko lapsuuteni ja näin jälkeenpäin ajattelin, että se oli valtavan suuri rikkaus. Etenkin poikalapset voivat kaivata jotain konkreettista (kuten animaatiosarjan) mielikuvituksensa rikasteeksi, mutta se on heille aivan yhtä tärkeää ja mahtavaa kuin tytöillekin, vaikka aihepiiri saattaa olla eri. Älä missään nimessä tukahduta lapsesi mielikuvitusmaailmaa, vaikka et aihetta ymmärtäisikään!

Ja miksi teillä pitää olla peliPÄIVÄT? Miksi et voi laittaa jokaiselle päivälle pelituntia? Niin meillä ainakin mennään. Tuolla viisivuotiaalla ja seitsemänvuotiaalla on tunti aikaa pelata joka päivä, mutta vaikka nimenomaan nuorempi on aivan tolkuttoman ihastunut pleikkaripeleihinsä, esim. tänään pelitunti jäi kokonaan pelaamatta, koska tykkäsi niin kovasti maalailla ja touhuta meidän muiden kanssa. Jos annat lapsellesi hyvän pleikkarin vastineen (=anna lapsellesi mielekästä yhdessäoloaikaa), hän kyllä valitsee ennemmin sinun seurasi ja unohtaa pelit. Mutta tässäkin tahdon korostaa sitä, ettei missään nimessä saa tukahduttaa tai väheksyä lapsen mielikuvitusta tai lapsen mielenkiinnon kohteita. Se tuntuu lapsesta äärimmäisen pahalta, jos oma äiti tyrmää kaiken, mistä lapsi on kiinnostunut, ja samalla kaivat itsellesi kuoppaa, koska oma asenteesi voi kohota muuriksi sinun ja lapsesi välille.

Viimeksi muokattu:
Miksi pitäis olla joka päivälle pelitunti? Ei todellakaan tuu tapahtumaan.

Ja miksi pitäisi saada katsoa jotain älyvapaita prätkähiiriä tai niitä helvetin duudsoneita?
Mun puolesta saa leikkiä vaikka kuinka ja helvatasti niitä sotajuttujaan mutta noissa ylläolevissa menee mulla yli.

On oikasti tosi kivaa kun poika leikkii pitkää leikkiä sotaukoilla ja legoilla. Saa mun puolestani kiipeillä leikkimökin katolla,puissa jne mutta en tykkää kun matkitaan tv-sarjoja. Ei se mitään mielikuvitusta vaadi että imitoi suoraa tv:stä.

[QUOTE="Loppis";28253316]Miksi pitäis olla joka päivälle pelitunti? Ei todellakaan tuu tapahtumaan.

Ja miksi pitäisi saada katsoa jotain älyvapaita prätkähiiriä tai niitä helvetin duudsoneita?
Mun puolesta saa leikkiä vaikka kuinka ja helvatasti niitä sotajuttujaan mutta noissa ylläolevissa menee mulla yli.

On oikasti tosi kivaa kun poika leikkii pitkää leikkiä sotaukoilla ja legoilla. Saa mun puolestani kiipeillä leikkimökin katolla,puissa jne mutta en tykkää kun matkitaan tv-sarjoja. Ei se mitään mielikuvitusta vaadi että imitoi suoraa tv:stä.[/QUOTE]

Ohhoh... että SOTA on parempi kuin prätkähiiret :O Nyt alan jo epäillä mielenterveyttäsi.

[QUOTE="Loppis";28253358]Niin, kyllä mun mielestä on parempi keksiä itse leikkiä kun kopioida suoraan tv:stä.[/QUOTE]

Siis sotaukot on niitä pieniä vihreitä, ruskeita jne sotilaita.

Meillä myös kärtetään pelaamista ja 5,5v haluis katsoa aamulla noita 4sta tai foxia.. Meillä myös pienempiä joten niihin vedoten katsotaan vain pikkukakkosta. Kun meillä meni salapelaamiseksi kännyköillä ja badillä niihin laitettiin tunnusluvut, pelata saa vain poikkeustapauksis esim. Kipeenä.. Telkkarin kaukosäätimet asuu jääkaapin päällä eikä sinne ylety vielä millään tuolillakaan. Pleikkapelejä pelattiin porukalla kerran viikossa mutta kun sekin äityi kokoviikon kestäväks laskemiseks et koska koska se pelipäivä on, niin nyt siihenkin laitettu totaalitauko..

Totaalitauot on meillä olleet aina käytössä, aiemmin tv.nkin kanssa, ja viikossa parissa lasten leikit lisääntyneet ja omatoimistuneet ja se rasittava ruinaaminen loppunut..

Meillä 5-vuotias saa pelata vain tunnin viikossa, koska muuten hänen maailmaansa mahtuisi vain ne pelijutut. Ja mitä tuossa joku kommentoi siitä, että lapsi valitsee kyllä aikuisen seuran mieluummin kuin pelin, niin ei se aina mene niin. Jos on oikein koukuttuvaa sorttia lapsi, niin kyllä ne pelit menee ihan kaiken edelle. Meillä loppui pelihöpinät siihen kun pistin peliajaksi 1h viikossa ja senkin menettää jos alkaa kärttämään ylimääräistä peliaikaa.

Meillä ei ole 4- eikä 6-vuotiaalla pelitunteja lainkaan, mutta eivät pelaa päivittäin kun ei ole ensimmäisenä mielessä, liekö siksi kun ei ole rajoitettu.
Eikös se kaikki kielletty kiinnosta eniten..
Koneella käyvät silloin tällöin pelaamassa mutta eivät pelaa tuntiakaan.
Monsuunot ovat nyt meilläkin suosittuja, ostin heille ne hahmojutut ja niillä tykkäävät leikkiä enemmän kuin katsoa itse ohjelmaa, peliä eivät ole pelanneetkaan.

Meillä oli alkuun(kun siis pleikka meille tuli n.1,5vuotta sitten) vapaasti pelit käytössä, ei kiinnostanut sellainen ps3 move-peli kuin tosi harvoin. Mutta nyt tuo joku lego pleikkapeli on ihan koukuttanut, etenkin tuon esikoisen.

Vittu te olette ihan jäätäviä äitejä. Oikeasti, lapsenne ovat ihan eri sukupolvea jolla on omat juttunsa! Jos te ette tajua muksujanne nyt niin tuskinpa myähemminkään. Hei tiedoksi, kukaan ei enää leiki käpylehmillä tai lue neiti etsivää. Tsiisus mitä despootteja...

Miten pelit voi olla tärkeempää kuin perheen kanssa vietetty yhdessäolo?

Miten ihmeessä itse oonkaan selvinnyt olemalla ulkona tekemässä talvisin lumiukkoja,hiihtämässä,pulkkamäessä,luistelemassa,muiden lapsien kanssa lumilinnaa,kukkulan kunkkua,jne ja kesäisin sit kaikkia muita juttuja kuten krokettia,sulkkista,kauppaleikkejä,temppurataa polkupyörillä,porukalla 10 tikkua laudalla,purkkia,jne.

Mihin on hävinnyt kaikki nuo nykypäivän elämässä?

Ja kyllä,pelikonsoleja oli jo tuolloin,mutta ne eivät määränneet perheen arkea,vaan olivat harvinaisia juttuja kaiken muun elämän ohella.

Lapsena ei ees osannut vaatia jotain peliaikaa,
vaan aikaa kavereiden kanssa jonkun muun puuhan parissa...

[QUOTE="Loppis";28253224]Tuon 6v:n päähän ei mahdu kuin noi saamarin tv-ohjelmat ja pleikkapelit. Duudsonit sitä ja präthähiiret tota. Ja mä en edes anna sen katsoa niitä!!
Mies antaa aamuisin katsoa jtn foxin lastenohjelmia, mistä mulla hirttää kiinni heti. Ja se ei tajuuuu!
Pleikkaa pitäis saada pelata jatkuvasti, kokoajan kärttää että koskakoskakoska saa?!
Sovittu pelipäiviksi ma,ke ja la. Silloin saa palata tunnin.
Tosin nytkin pelikielto päällä kun pelasi salaa.
Onko muilla samaa?[/QUOTE]

Tuskin sun lapsiakaan sun juttusi kiinnostavat. Anna heidän pitää mistä pitävät. Ei kai kukaan enää oikeasti ajattele noin "kyllä mun nuoruudessa" ? No, se oli silloin, nyt on nyt. Oikeasti aika itsekeskeisen kuvan susta saa mutta saavatpahan 20v kuluttua nillittää netissä vaikeasta äiti-suhteestaan.

Vittu te olette ihan jäätäviä äitejä. Oikeasti, lapsenne ovat ihan eri sukupolvea jolla on omat juttunsa! Jos te ette tajua muksujanne nyt niin tuskinpa myähemminkään. Hei tiedoksi, kukaan ei enää leiki käpylehmillä tai lue neiti etsivää. Tsiisus mitä despootteja...

Kirjastot on edelleen olemassa ja käpylehmissäkään ei oo mitään pahaa..
Jos jollekkin perheelle pelaaminen tuottaa ongelmia,niin toki täällä yritetään löytää ratkaisuja siihen...muuta tekemistä kuin vain pelaaminen ja sen kärttäminen.
Koska oikeesti paljon muutakin aktiviteettia nappuloille on olemassa...

Miten pelit voi olla tärkeempää kuin perheen kanssa vietetty yhdessäolo?

Miten ihmeessä itse oonkaan selvinnyt olemalla ulkona tekemässä talvisin lumiukkoja,hiihtämässä,pulkkamäessä,luistelemassa,muiden lapsien kanssa lumilinnaa,kukkulan kunkkua,jne ja kesäisin sit kaikkia muita juttuja kuten krokettia,sulkkista,kauppaleikkejä,temppurataa polkupyörillä,porukalla 10 tikkua laudalla,purkkia,jne.

Mihin on hävinnyt kaikki nuo nykypäivän elämässä?

Ja kyllä,pelikonsoleja oli jo tuolloin,mutta ne eivät määränneet perheen arkea,vaan olivat harvinaisia juttuja kaiken muun elämän ohella.

Lapsena ei ees osannut vaatia jotain peliaik
vaan aikaa kavereiden kanssa jonkun muun puuhan parissa...

Kaikki eivät pidä samoista jutuista kuin SINÄ. Pelitkin lienevät nykyään hiukan eri tasoisia... Ei ihme jos et koukuttunut johonkin space invandersiin...

Miksi se on niin vaikea tajuta että ajat muuttuvat?

[QUOTE="Nilli";28253674]Tuskin sun lapsiakaan sun juttusi kiinnostavat. Anna heidän pitää mistä pitävät. Ei kai kukaan enää oikeasti ajattele noin "kyllä mun nuoruudessa" ? No, se oli silloin, nyt on nyt. Oikeasti aika itsekeskeisen kuvan susta saa mutta saavatpahan 20v kuluttua nillittää netissä vaikeasta äiti-suhteestaan.[/QUOTE]

Siis pitäis antaa pelata aamusta iltaan, koska lapsi haluaa ja pitää pelaamisesta? Enkä ole kyllä itse kirjoittanut mitään "kyllä mun nuoruudessa" juttuja! Itsekeskeinen, kun mua vituttaa se että lapsi jankkaa samoista ohjemista mitä yleensä ei saa edes katsoa?
Pitääkin sitten antaa katsoa vaikka salkkareita ja kaikkea muuta kuraa, kun "kaikki muutkin saa"?

Kirjastot on edelleen olemassa ja käpylehmissäkään ei oo mitään pahaa..
Jos jollekkin perheelle pelaaminen tuottaa ongelmia,niin toki täällä yritetään löytää ratkaisuja siihen...muuta tekemistä kuin vain pelaaminen ja sen kärttäminen.
Koska oikeesti paljon muutakin aktiviteettia nappuloille on olemassa...

Tai siis sellaisia aktiviteetteja kuin äityli haluaa. Miksi se on teiltä pois jos lapsi haluaa tehdä jotain josta itse pitää? Jos ei halua viettää teidän kanssa aikaa niin olisiko syytä katsoa peiliin?

[QUOTE="Loppis";28253692]Siis pitäis antaa pelata aamusta iltaan, koska lapsi haluaa ja pitää pelaamisesta? Enkä ole kyllä itse kirjoittanut mitään "kyllä mun nuoruudessa" juttuja! Itsekeskeinen, kun mua vituttaa se että lapsi jankkaa samoista ohjemista mitä yleensä ei saa edes katsoa?
Pitääkin sitten antaa katsoa vaikka salkkareita ja kaikkea muuta kuraa, kun "kaikki muutkin saa"?[/QUOTE]

Niin just, äärilaidasta toiseen. Antaa kattavan kuvan kapasiteetistasi. Lapsiparat.

Joo, mitähän noista lapsista tulis ku saisivat tahtonsa mukaan pelata niitä pelejä.. Alle kouluikäsistä vielä.. Meillä niistä tuli kitiseviä, mielikuvituksettomia ja agressiivisia.. Siks meillä pakotetaan lapset keksimään jotain muuta.. Ei se pelien paljous, nykyaikaisuus ja et "muutkin pelaa" tee siitä ruudun edessä istumisesta lapselle yhtää terveellisempää..

Oon varmaan minäkin kalkkeutunut vanhanaikainen tyranniäiti sitte..

[QUOTE="Nilli";28253688]Kaikki eivät pidä samoista jutuista kuin SINÄ. Pelitkin lienevät nykyään hiukan eri tasoisia... Ei ihme jos et koukuttunut johonkin space invandersiin...

Miksi se on niin vaikea tajuta että ajat muuttuvat?[/QUOTE]

Huumeet toki vaihtuu sukupolvien mukana, mutta reaalimaailma kutsuu addiktia vuosikymmenestä toiseen. Hänen elämänsä jää elämättä sillä aikaa, kun hän ei kutsuun vastaa. Nyt vain kasvatetaan pikkupoikia, joiden on ihan helvetin vaikea sietää minkäännäköistä häiriötä addiktiolleen.

Aiemmin lapsien huumaamista pidettiin pahana. Nyt se onkin edistystä. Ja kun yrittää miettiä missä menee kohtuus, joku aikuisaddikti tulee keskusteluun nillittämään osoittaen justiinsa sitä lyhytpinnaista aggressiivista kitinää, jonka Elov.. huomasi omista lapsistaan.

[QUOTE="vieras";28253767]Tyypillinen tekopyhä äitihahmo. Inisee lapsensa mediatarjonnasta ja roikkuu samalla toista tuntia kyttäämässä nettipalstaa. Naurut sain.[/QUOTE]
Mä olen kyllä itse paljonkin netissä illalla kun lapset nukkuu ja päivälläkin. Siltikään en koe hyväksi noita ohjelmia lapsilleni.
Ja aamulla juuri puhuttiin miehen kanssa että pitää sitten omaakin käyttöä alkaa rajoittamaan.

Yhteistyössä