En ikinä haluais mummoksi 40-vuotiaana.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joissain ikäketjuissa osa sanoo, että olis ihana tulla mummoksi jo alle 50-vuotiaana, jopa nelikymppisenä! Itse en tajua kyllä, että miksi. Minä tulen mummoutumaan vasta yli 50-vuotiaana (toivon mukaan), itse jos saisin valita niin vasta sitten kun jään eläkkeelle.

Miksi te haluatte mummoiksi niin nuorena? Eihän 40-vuotiaana ole edes niin paljon aikaa lapsenlapsille kuin eläkkeellä, jolloin voi viettää heidän kanssaan niin paljon aikaa kuin haluaa. Tai ainakaan itselläni ei olisi, kun olen päivät töissä. Omat vanhempani olivat lähes 60-vuotiaita kun saivat ekan lapsenlapsensa ja eläkkeellä jo molemmat ja nauttivat nyt tästä ajasta, kun ehtivät olla apuna ja touhuta lastenlasten kanssa. :)

Höh, tuskinpa lapseni multa kysyvät, haluanko mummoksi nyt vai heti! Jos he haluaa vanhemmiksi, niin eipä mulla paljon nokan koputtamista, kai.. En kyllä 40-vuotiaana olisi vielä mummoksi joutanut, kun vanhin fiksuista lapsistani oli vasta 17 ja nuorin silloin1 vuotta.. Mutta olisi ikä mikä tahansa, niin kyllä mä olisin ylpeä mummo tai mummi tai mamma ....

[QUOTE="aloittaja";28256759]Siis että mistä voin tietää, etten kuole huomenna? :D Sun metodilla pitäis alkaa väsätä jälkikasvua heti kun alkaa menkat?

Vai tarkoititko, että työuria pidennetään ja eläke jatkossa mahd. poistetaan? Jos, niin meillä on nyt jos sen verran säästöjä, ettei haittais vaan työurat lopetetaan viimeistään 60-vuotiaana, tuki valtio sitä eli ei :)[/QUOTE]

Et mistään voi tietää, en minäkään.
Kyllä ihan normi-ikä riittää. Minä sain ekan 20 veenä ja hän oli 22, kun sai ensimmäisensä.

Työuriahan pidennetään kokoajan.

Et mistään voi tietää, en minäkään.
Kyllä ihan normi-ikä riittää. Minä sain ekan 20 veenä ja hän oli 22, kun sai ensimmäisensä.

Työuriahan pidennetään kokoajan.

Etkö ymmärrä lukemaasi? Vaikka Suomessa eläkeiät nousee, ei se merkitse meille mitään, siltikin lopetamme työt 60-vuotiaina.

Itse en haluais, että lapseni ylipäänsä alkavat väsätä jälkikasvua ennen kunnon ammattia ja työpaikkaa, toivottavasti ovat yhtä fiksuja siinä asiassa kuin me. :)

[QUOTE="vieras";28257482]Etkö ymmärrä lukemaasi? Vaikka Suomessa eläkeiät nousee, ei se merkitse meille mitään, siltikin lopetamme työt 60-vuotiaina.

Itse en haluais, että lapseni ylipäänsä alkavat väsätä jälkikasvua ennen kunnon ammattia ja työpaikkaa, toivottavasti ovat yhtä fiksuja siinä asiassa kuin me. :)[/QUOTE]

Minä taas toivon lastemme olevan fiksuja ja opiskelevan halusivat lapsia nuorempana tai vanhempana. Aika luuseri täytyy kyllä olla jos ei pysty opiskelemaan ja saamaan lapsia 20+v:nä JOS HALUAA. :) Heidän oma asiansa koska lapsia hankkivat, opinnot on jokatapauksessa tärkeät ja itselleni oli itsestäänselvyys opiskella, vaikka lapset halusinkin nuorempana kuin omat vanhemmat meidät.

Sinulla on ihmeellisen asenteellinen tyyli kirjoittaa, toivottavasti lapsesi saavat sinulta rauhan tehdä omat oikeat valintansa vaikka ne eivät olisikaan tismalleen samanlaiset kuin sinulla.

Jos miehen poika pitäis samaa linjaa kun vanhemansa niin musta tulis mummupuoli 36-vuotiaana, toivotaan nyt kuitenkin et pitää järjen päässä...

Toivottavasti musta tulee mummo sillon kun lapsi on valmis olemaan vanhempi, oma ikä ei ole mulle niin relevanttitekijä et se määrittelis sen kummemmin "mummousvalmiutta" kun mitään muutakaan.

Entäs jos lapsesi on 20 v. silloin kun itse olet 40 v, niin alatko itkeä ja vikistä että et halua mummoksi jos sulle syntyy lapsenlapsi? Kieltäydyt siis lolemasta isovanhempi :O Jessus, on täälläkin kummaa porukkaa...

• Tykkää
Reactions: rops
[QUOTE="vieras";28257482]Etkö ymmärrä lukemaasi? Vaikka Suomessa eläkeiät nousee, ei se merkitse meille mitään, siltikin lopetamme työt 60-vuotiaina.

Itse en haluais, että lapseni ylipäänsä alkavat väsätä jälkikasvua ennen kunnon ammattia ja työpaikkaa, toivottavasti ovat yhtä fiksuja siinä asiassa kuin me. :)[/QUOTE]

Me lopetettiin jo alle tuon iän.

Toivottavasti jälkikasvusi ei kysy lupaasi lapsien tekoon.

[QUOTE="vieras";28257632]Entäs jos lapsesi on 20 v. silloin kun itse olet 40 v, niin alatko itkeä ja vikistä että et halua mummoksi jos sulle syntyy lapsenlapsi? Kieltäydyt siis lolemasta isovanhempi :O Jessus, on täälläkin kummaa porukkaa...[/QUOTE]

Onhan täällä, kun noin vääristellään. :)

Enkä olisi itse tehnyt ikinä lapsia teininä, joten 40-vuotiasta mummoa musta ei onneksi todellakaan tule. Ei kyse ole mistään vikinästä, kyse on nyt siitä että joku haluaa mummoksi alle keski-ikäisenä. Eikä siitä, että joku hyväksyy mummoutensa kun se lapsi ilmoittaa tulevansa teininä äidiksi. Kyllä minäkin hyväksyn vaikka sen, ettei lapseni tekisi ikinä lapsia, mutta en minä etukäteen kyllä hehkuttaisi sen puolesta, että lapseni hankkisi lapsensa teininä/ilman koulutusta ja kunnon toimeentuloa, siitähän tässä on nyt kyse.

[QUOTE="mmmmm";28256298]en minäkään. Tulin vasta äidiksi ja mielestäni juuri sopiva ikä saada lapsi. Ura tehty ja velat maksettu ja nyt on aika omistautua lapselle eikä niin että omia lapsia ei ehdi hoitaa ja leikitään mummona äitiä.[/QUOTE]

Minä sain esikoiseni 19v ja olen erittäin omistautunut lapsilleni, metin pitkään ja hoidin kotona kaikki 3-5 vuoden ikään saakka, yksikään ei ole joutunut olemaan pikkukoululaisenakaan omassa varassa, vaan aikuinen on aina saatavilla.
Esikoinen täyttää 17v ja minä 36, jos hän saisi samanikäisenä lapsen niin tulisin 38-39 vuotiaana mummuksi. Ja olisin ylpeä ja omistautuva (mutta myös omaa tilaa antava) mummu!
Ihme ikärasismia joillain...

Ei kai tämä ketju saanut alkuaan siitä kun tuumasin olevani potentiaalinen isoäiti jo alle 40v.?

Omalta osaltani olen mahdollistanut sen tekemällä lapset nuorena aikuisena. Enempää minulla
Ei ole valtaa vaikuttaa tuleeko minusta ikinä mummoa vai ei. Pointti oli että on vain mahdollista että
Olisin nuori mummo. Missä en kyllä näe mitään vikaa.

Lapsia ei kuulu hoidattaa vakituisen päivähoidon tavoin sukulaisilla, isovanhempien kuuluu saada
Noukkia rusinat pullasta, auttaa sen minkä haluavat ja voivat. Toivon todella ettei lapseni
Laskelmoi omaa lisääntymistään sen mukaan paljonko minulla ja miehelläni oletettavasti on vapaa-aikaa.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28257890:
Ei kai tämä ketju saanut alkuaan siitä kun tuumasin olevani potentiaalinen isoäiti jo alle 40v.?

Omalta osaltani olen mahdollistanut sen tekemällä lapset nuorena aikuisena. Enempää minulla
Ei ole valtaa vaikuttaa tuleeko minusta ikinä mummoa vai ei. Pointti oli että on vain mahdollista että
Olisin nuori mummo. Missä en kyllä näe mitään vikaa.

Lapsia ei kuulu hoidattaa vakituisen päivähoidon tavoin sukulaisilla, isovanhempien kuuluu saada
Noukkia rusinat pullasta, auttaa sen minkä haluavat ja voivat. Toivon todella ettei lapseni
Laskelmoi omaa lisääntymistään sen mukaan paljonko minulla ja miehelläni oletettavasti on vapaa-aikaa.

En ole nähnyt sun kirjoitustasi, joten et ollut tämän ketjun muusa. Enkä usko, että kukaan tekee lapsia omien vanhempiensa iän mukaan, eiköhän lapset tehdä oma ikä mielessä :)

[QUOTE="aloittaja";28257718]Onhan täällä, kun noin vääristellään. :)

Enkä olisi itse tehnyt ikinä lapsia teininä, joten 40-vuotiasta mummoa musta ei onneksi todellakaan tule. Ei kyse ole mistään vikinästä, kyse on nyt siitä että joku haluaa mummoksi alle keski-ikäisenä. Eikä siitä, että joku hyväksyy mummoutensa kun se lapsi ilmoittaa tulevansa teininä äidiksi. Kyllä minäkin hyväksyn vaikka sen, ettei lapseni tekisi ikinä lapsia, mutta en minä etukäteen kyllä hehkuttaisi sen puolesta, että lapseni hankkisi lapsensa teininä/ilman koulutusta ja kunnon toimeentuloa, siitähän tässä on nyt kyse.[/QUOTE]

Mekään emme olleet teiniäitejä ja äidistäni tuli mummi 43 vuotiaana. ;)

• Tykkää
[QUOTE="aloittaja";28257908]En ole nähnyt sun kirjoitustasi, joten et ollut tämän ketjun muusa. Enkä usko, että kukaan tekee lapsia omien vanhempiensa iän mukaan, eiköhän lapset tehdä oma ikä mielessä :)[/QUOTE]

hyvä näin, siellä toisessa ketjussa jollain tais ottaa tiukille ettei kaikki elä saman kaavan mukaan kuin se itse.

Meillä tosiaan esikoinen syntyi kun omin 21, vakiduunissa ja silti ihan omasta halusta
otin loparit ja lähdin koulunpenkille. Nyt taas vakkaripaikka josta luovun jatkaakseni täyspäiväisesti opintojani. elämä kulkee eteenpäin vaikka asioita tekeekin yhtäaikaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28257941:
hyvä näin, siellä toisessa ketjussa jollain tais ottaa tiukille ettei kaikki elä saman kaavan mukaan kuin se itse.

Meillä tosiaan esikoinen syntyi kun omin 21, vakiduunissa ja silti ihan omasta halusta
otin loparit ja lähdin koulunpenkille. Nyt taas vakkaripaikka josta luovun jatkaakseni täyspäiväisesti opintojani. elämä kulkee eteenpäin vaikka asioita tekeekin yhtäaikaa :)

Voihan sen tehdä toki noinkin, itse vaan nautin opiskelijaelämästä niin paljon, että haluan lapsenikin sen kokevan ilman ylimääräisiä vastuita. Toki jos lapseni sitten haluaakin ne lapset ennen opintoja, niin pakkohan heitä siinäkin on tukea, kunhan joskus käyvät ne koulunsa. :) Helpompaa se vain on tehdä ennen lapsia, tai ainakin omasta mielestäni.

[QUOTE="aloittaja";28257718]Onhan täällä, kun noin vääristellään. :)

Enkä olisi itse tehnyt ikinä lapsia teininä, joten 40-vuotiasta mummoa musta ei onneksi todellakaan tule. Ei kyse ole mistään vikinästä, kyse on nyt siitä että joku haluaa mummoksi alle keski-ikäisenä. Eikä siitä, että joku hyväksyy mummoutensa kun se lapsi ilmoittaa tulevansa teininä äidiksi. Kyllä minäkin hyväksyn vaikka sen, ettei lapseni tekisi ikinä lapsia, mutta en minä etukäteen kyllä hehkuttaisi sen puolesta, että lapseni hankkisi lapsensa teininä/ilman koulutusta ja kunnon toimeentuloa, siitähän tässä on nyt kyse.[/QUOTE]

Ai jaa, en tiennytkään että 20-vuotiaana ollaan vielä teinejä... ja silloin kun sinun lapsesi saa oman lapsen, sinusta tulee mummo, halusit tai et. Siinä ei silloin kysellä sinun haluamisia, sinä olet mummo lopun ikääsi :D

• Tykkää
[QUOTE="vieras";28258558]Ai jaa, en tiennytkään että 20-vuotiaana ollaan vielä teinejä... ja silloin kun sinun lapsesi saa oman lapsen, sinusta tulee mummo, halusit tai et. Siinä ei silloin kysellä sinun haluamisia, sinä olet mummo lopun ikääsi :D[/QUOTE]

Ja missä vaiheessa olen sanonut, etten halua mummoksi? :)

Mun kaveri oli 35 ku siit tuli mummo. Nyt 46 sena sill on jo 4 lapsen lasta (samalta lapselta) itellään nuorin on 13 ja neljä lasta. wiku 33v se oliki. Laskin uudestaan. Ite oli 17 ku vanhin synty ja tyttö oli 16 ku sen tyttö synty.... :/

Viimeksi muokattu:
No äidiksi minusta ei enää nelikymppisenä ole. Tosin vaihdevuodetkin pukkaavat päälle, joten ehkä biologinen kellokin on jo lyönyt viimeisen lyöntinsä. Mummona olisi ihanaa olla kyllä.

Mun äiti sai ensimmäisen lapsenlapsen 36-vuotiaana ja viimeisen oman lapsen 42 vuotiaana. Tuossa 36-vuotiaana mummoksi tulemisessa on se hyvä puoli että ehdit nähdä kun se lapsenlapsi kasvaa aikuiseksi ja tukea koko elämän ajan. Mua välillä surettaa ihan tosissaan kun mun vanhemmat ei todennäköisesti pääse esim. mun lapsen yo-juhliin(ja joo ei sen oo pakko mennä lukioon). Kyllä ne tykkää meidänkin lasta hoitaa, mutta ei tosiaan jaksa samalla tavalla kun siskon lasta aikoinaan.

Meidän sukupuuta kun katsoo, niin mielelläni tulisin mummoksi ennenkuin jään eläkkeelle

Minun puolelta sukua on varhaisia muistisairauksia, alkamisikä juuri tuossa 50v tienoilla. Miehen puolelta lastemme mummo sairastaa Parkinsonin tautia ja oli hienoa että pystyi lasten lapsiaan pitämään sylissä kun he olivat pieniä. Nyt kuusissakymmenissä ei enää siihen kykene.

Eihän sitä koskaan tiedä mitä elämä tuo, mutta oman elämäni varrelle tahtoisin pienten jalkojen tepsutusta jokaiseen ikävuoteen jostakin taholta :)

Yhteistyössä