Tukistin - nyt kaikki hyvällä tuulella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja pliis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja pliis

Vieras
Ylitin sitten sen rajan, jota en olisi halunnut.

4-vuotias riekkui päiväruuan jälkeen vaikka kuinka kielsin: ryntäili, potki ohimennen siskojaan, kielsin, meno jatkui, töni ja löi muita, kielsin ja toruin, meno jatkui, otin syliin ja toruin kovaa, sylki päälle, tartuin hiuksiin (lyhyesti), nostin jäähylle, pomppasi pois jäähyltä, tartuin hiuksiin uudestaan, istui ja mökötti jäähyllä 5 minuuttia, päästin pois jäähyltä, tuli syliin kiehnäämään, katseltiin melkein puoli tuntia sylikkäin telkkaria, juteltiin että sovitaan tämä riita, meni muiden lasten luo leikkimään ja kaikki ovat nyt hyvällä tuulella.

Raja tuli vastaan mikä oli hyvä, mutta tiedän että toimin väärin. Miten olisitte toimineet?

Ylitin sitten sen rajan, jota en olisi halunnut.

4-vuotias riekkui päiväruuan jälkeen vaikka kuinka kielsin: ryntäili, potki ohimennen siskojaan, kielsin, meno jatkui, töni ja löi muita, kielsin ja toruin, meno jatkui, otin syliin ja toruin kovaa, sylki päälle, tartuin hiuksiin (lyhyesti), nostin jäähylle, pomppasi pois jäähyltä, tartuin hiuksiin uudestaan, istui ja mökötti jäähyllä 5 minuuttia, päästin pois jäähyltä, tuli syliin kiehnäämään, katseltiin melkein puoli tuntia sylikkäin telkkaria, juteltiin että sovitaan tämä riita, meni muiden lasten luo leikkimään ja kaikki ovat nyt hyvällä tuulella.

Raja tuli vastaan mikä oli hyvä, mutta tiedän että toimin väärin. Miten olisitte toimineet?

Minä kannan jäähylle niin monesti kun tarviaa ja otan vaikka kiinni jos meinaa satuttaa. Fyysisesti en rankaise koskaan. Kyllä se ajallaan uskoo tuokin meijän luupää miten ollaan. Meillä tepsii jäähy+mukavien asioiden menetys. Samalla kun huomioidaan se toivottu käytös. Tarkat rajat ja selvät säännöt. Varoitus ja seuraamus ellei lopeta.

No jaa...kunhan tuo ei toistu. Mutta vinkkinä, olen kuullut eräältä toimintaterapeutilta ja kuntoutusohjaajalta: jos lapsi ei meinaa pysyä jäähypenkillä, niin se pidetään siinä, eli rauhallisesti pidetään vaikka jaloista kiinni. Ja sen jäähyn pitää olla niin pitkä että se vaikuttaa ja hiljentää lapsen, jäähyltä ei tulla naureskellen tai riehuen pois.

Itse olen käyttänyt tuota edellistä, ja sitten sitä että jos lapsi meinaa karata jäähypenkiltä ennen aikojaan niin sanon lapselle että jäähy pitenee (samoin jos puhuu rumia tai potkii jäähyn aikana tms.).

Ja usein pojalta pitää se riehunta katkasta ennenkun ehtii liian pitkälle. Paan vaikka sohvalle ja kerron että nyt menee liian lujaa, ole tässä rauhoittumassa. kirja käteen tai joku minkä parissa malttaa olla ja rauhotttua.

• Tykkää
Reactions: Jätkä
Tiedät että tukistit ja se on väärin. Kun omat hermot meinaa mennä niin itse istun terassilla vaikka en poltakkaan. Helpottaa ja auttaa kestämään tai toinen on että menen suihkuun vaikka ei olisi tarve.

Itsellä on erikoislapsi joka on välillä todella hankala saada rauhoittumaan ja meillä ei auta jäähypenkit. Vaan yksinkertaisesti se että pidän hänet sylissä. Potkii kyllä, huutaa kyllä. Tekee kaikkensa. Kyllä. Mutta itse hoen että rauhoitu ja meillä se tepsii siis kun sanat eivät enää riitä. Toisen kohdalla auttaa pelkkä sanallinen varoitus.

Yhteistyössä