Miten teidän 2-vuotiaat nukahtaa illalla? Onko vaikeaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fortunate
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläkin 2.5v:n unentarve on selvästi vähentynyt. Ei enää nuku päikkäreitä ollenkaan. Yöunet nukkuu 20-07.

Nukahtaa kaakaotuttipullon kanssa <3 ..ja nyt avaan sateenvarjon...

[QUOTE="vieras";28291886]Meilläkin 2.5v:n unentarve on selvästi vähentynyt. Ei enää nuku päikkäreitä ollenkaan. Yöunet nukkuu 20-07.

Nukahtaa kaakaotuttipullon kanssa <3 ..ja nyt avaan sateenvarjon...[/QUOTE]

Meillä on ollut vähempiunisia kausia, mutta päiväunille haluaa nykyään ihan itse. Nukahtaa sekä päivä että iltaunille itse. Välillä on ollut toisin, mutta pidettiin silti summittaisesti rytmistä kiinni, vaikka nukkuikin sitten vähemmin. Tai huoneessa piti käydä useampi kerta ennen nukahtamista. Samanlaisia kausia kuin syömisessäkin. Tarve vaihtelee. (Meillä lapsi 2.5v ja nukkuu 11h/yö + pari h päivällä. Kotihoidossa). Joten en heti lähtisi unia kokonaan pois jättämään.

Ja vaikka susta toi ilmeisesti oli jotenkin cool juttu toi kaakao-juttu, niin ihan perseestähän se oikeasti on.

Kiitos vastauksista, helpotti omaakin mieltä kuulla, että yleistä tuon ikäisillä vekaroilla! :)

Todennäköisesti siis joku vaihe meneillään, mä vaan rupean herkästi analysoimaan oikein pohjanmaan kautta ja saan päähäni kaikkea kamalaa, vaikka kyseessä onkin yksinkertaisesti joku vaihe vain. :D

Noh, nyt se nukahti ja saman teen itsekin. Öitä. :)

Meillä sama juttu, 2-vuotiaalla nukahtaminen vaikeutunut selvästi viime aikoina. Uhma, kevät, varmaan monikin asia vaikuttaa. Ennen saattoi joskus itsekin kömpiä sänkyyn nukkumaan, nyt vain äiti kelpaa nukuttamiseen ja vieressä pitäisi olla siihen asti kunnes lapsi nukahtaa. Illalla haluaisi riehua vielä vaikka on niin väsynyt että hyvä kun jaloillaan pysyy.

Meillä mennään nukkumaan n. klo 20.30 ja aamulla herätään n. klo 6.30, lapsi nukkuu päiväunet yleensä hoidossa 1-1,5 tuntia, viikonloppuisin saattaa nukkua pidemmätkin päikkärit. Ja minä en tosiaankaan sinuna jättäisi lapselta päiväunia pois, etenkin jos hoidossa on. Lapset on tietysti erilaisia, mutta meillä vielä 4-vuotiaiskin nukkuu useimmiten päiväunet, muuten on jo alkuillasta hirveän levoton.

Meillä on mennyt vähän päinvastoin: poika oli vaikeasti nukutettava vauvasta lähes 2v-syntymäpäiväänsä. Muutamaa viikkoa vaille 2v hän alkoi nukahtamaan itsekseen, iltasadun ja peittelyjen jälkeen. Muuten kyllä monet rutiinit syömisessä, pukemisessa, potalla käynnissä jne ovat pyörremyrskyn kohteena mutta tuo nukahtaminen on ihan(na) poikkeus. Ja ylipäätään on nyt alkanut nukkumaan joskus yönsä heräämättä.

Juu, nykyään ei siis mene seitsemän aikoihin, vaan vasta kahdeksalta.
Jos yhdeksän maissa menisi, en ehtisi itse nukkua tarpeeksi ikinä.

Päiväunet nukkuu arkisin 1-1,5h. Viikonloppuisin ei ollenkaan.

Väsymyksen puutteestakaan en mene takuuseen, sillä haukottelee kovasti ja muutenkin vaikuttaa väsyneeltä, mutta saattaa silti hillua vain, eikä halua nukkua.
Yölläkin olen useamman kerran herännyt siihen, että kello on jotain kaksi yöllä, valot päällä ja muksu piirtää pöydän ääressä. :D

Mä oon miettinyt, että voiko olla niin, että hän jotenkin kokee, ettei aika muuten riitä tehdä kaikkea, mitä kotona haluaisi ja siksi ei halua nukkua, vaan mielummin hilluu vaikka väsyneenä?
Kun päivät on päiväkodissa.

Just meinasin ehdottaa tota, mitä itsekin pohdit viimeisessä kappaleessa. :) Yrittää "varastaa" lisää aikaa äidin kanssa. :D

Päiväunia päiväkodissa ei muuten missään nimessä kannata ottaa pois tai lyhentää. Lapsen aivot tarvitsee päiväkodin hälinässä lepoa. Tästä on varmaan kaikki lto:t yhtä mieltä. Etenkin alle 3-4-vuotiaan lapsen. Mut joo, en tosiaan osaa mitään vinkkiä antaa ongelmaan. :D

• Tykkää
Reactions: tiiru
Päiväunia päiväkodissa ei muuten missään nimessä kannata ottaa pois tai lyhentää. Lapsen aivot tarvitsee päiväkodin hälinässä lepoa. Tästä on varmaan kaikki lto:t yhtä mieltä. Etenkin alle 3-4-vuotiaan lapsen. Mut joo, en tosiaan osaa mitään vinkkiä antaa ongelmaan. :D

Taasko sä yrität päteä? :laugh:

Juu, tuo unien pois ottaminen ei olekaan realistinen vaihtoehto.
Kuulemma nukkuu päiväkodissa erittäin hyvin ja on väsynyt jo ennen unille menoa ja taas unien jälkeen virkeä&levollisempi. :)

Kun noita nykyisiä yöuniakin miettii, niin pakkohan lapsen on ne päiväunet nukkua, että saa ylipäätänsä tarpeeksi unta vuorokauden aikana.
Tuota meidän molempien päätelmää ajan "varastamisesta" tukee muuten se, että lapsi ei harrasta tuollaista iltariekkumista viikonloppuisin ja lomilla.

• Tykkää
Reactions: tytsi-89
Pitäisköhän sun käyttää sitä liikennevalo-systeemiä? :D Piirrät vihreän, keltaisen ja punaisen valon ja opetat lapselle, että vihreällä valolla ehtii vielä leikkiä tai mitä ikinä haluaakaan tehdä, keltaisella lähestyy iltatoimet, eli hetki enää aikaa ja sit punaisella iltatoimiin/nukkumaan. :D Ehkä helpottaisi siirtymätilanteita. =)

mä ennemminkin kanssa liputan päiväunien puolesta, tuo yöllä piirtämään karkaaminen jos liittyy muutenkin levottomaan nukkumiseen, niin ennemminkin muksulla on yliväsy kuin liikaa unta tilillä. Sellainen heikentää sitä unen laatua ja vaikeuttaa nukahtamista ainakin meillä.

Ja kun ikää alkaa olla uhmaksi asti, niin musta tuntuu että tuo kymmeneen kertaan saman laulun laulattaminen on muksusta loistavaa viihdettä. ne tykkää temppukouluttaa vanhempiaan. se kokeilee, saako sut venytettyä viiteentoista ennen kesäkuuta...

Yhteistyössä