Kestovaipan imut jatkokäyttöön pöytäluutuiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ekoäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ekoäiti

Vieras
Käyttääkö teistä moni / kukaan kestovaippojen imuja luutuina? Eli kun ois vino pino hyviä bamburättejä, ja menisivät hyvin pöytäluutuina. Tähän asti oon käyttänyt virkkaamiani bambuluutuja, mutta houkuttais ottaa nuo bambuimut lisäksi, kun kuitenki se kangas on ihan arvokasta ja imukykyistä ja muutenkin ominaisuudet sopii luutulle mitä parhaiten. Sehän on myös antibakteerinen ja onhan nuo pesty 90 asteessa vaipattamisen jälkeen, että eikai sille mitään estettäkään voi olla? Vai mitä te ootte mieltä?
Mikrokuituimut oon jo ottanut yleissiivoukseen, ja on kyllä superhyviä! Etenkin nuo fuzzibunzien imut, ihan parhaat kun hankaa portaankaiteita, pesee ikkunoita tms.
Mutta entäs ne bambuimut pöytäluutukäyttöön? Ei tietenkään niitä, missä on kakkavärjäymiä. :)

no en ikinä. paskavaipalla pyyhitään ruokapöytiä, nyt mä oon kaiken kuullu...

pese niillä vaikka pyörä tai jotain, jos pakko on jotain käyttöä keksiä.

Mutta siis tuo bambu on antibakteerinen jo itsessään ja jos ne pesee kunnolla 90 asteessa, niin miksi se ei kävisi? Onko kyse vaan siitä, että se ajatuksena ällöttää, vai onko joku oikea este, ettei pöytäluutuksi? Ja siis olen pessyt ne ihan pyykkipulverilla, kun normaalisti käytän pesupähkinöitä.

Mä olen vanhat kestovaippaharsot ottanut siivouskäyttöön, joten voisin ottaa myös muutkin imut. Ikkunoiden pesussa ja lattioiden pesussa ainakin olen niitä käyttänyt ja puhdasta on tullut.

Mä oon käyttäny kestovaippojen jämiä siivouksessa, pissien, maitojen jne... pyyhkimiseen lattialta. luistimien kuivaamiseen jne... mutta pöytäräteiksi niitä en kyllä kelpuuta.

Mun täytyy kyllä myöntää, että samat harsot ovat meillä olleet käytössä puklurätteinä, pöydänpyyhintäluutuina, keittiöpyyhkeinä ja satunnaisesti taskuvaipoissakin. Vähän olen pyrkinyt siihen, että valkoiset ovat vaippoihin ja värilliset muuhun, mutta eipä tuota mies ainakaan muista :)

Mutta pohjat on vetänyt oma äitini. Kun minulla oli lapsena flunssa, eikä nenä kestänyt paperinenäliinoja, antoi äiti miljoonaan kertaan pestyn vaippaharson. Siihen oli ihanan pehmeä niistää :)

Ok, eli tää on vähän keneltä kysyy tyyppinen juttu. No kysymys teille, joita nämä vaippaimut pöytäluutuina ällöttää, niin miten te desinfioitte kätenne kun alatte vaikka leipoa pullaa? Ja olette vielä vaikka lapsen kakkapyllyn pesseet ja sitten pitäis ristiäisiin pullakranssi pyöritellä? Eihän se iho, saaatika kynnenaluset pesemällä puhdistu, jos ei nuo vaipatkaan lähes keittämällä.. Vai käytättekö leipoessa jotain hanskoja?

Ja voisin kyllä pestä nuo vaipat vielä soodalla ja laittaa huuhteluveteen etikkaa, niin raikastuvat vielä lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekoäiti;28296943:
Ok, eli tää on vähän keneltä kysyy tyyppinen juttu. No kysymys teille, joita nämä vaippaimut pöytäluutuina ällöttää, niin miten te desinfioitte kätenne kun alatte vaikka leipoa pullaa? Ja olette vielä vaikka lapsen kakkapyllyn pesseet ja sitten pitäis ristiäisiin pullakranssi pyöritellä? Eihän se iho, saaatika kynnenaluset pesemällä puhdistu, jos ei nuo vaipatkaan lähes keittämällä.. Vai käytättekö leipoessa jotain hanskoja?

Ja voisin kyllä pestä nuo vaipat vielä soodalla ja laittaa huuhteluveteen etikkaa, niin raikastuvat vielä lisää.

No voi himskatti sentään. Käsiään kun ei voi vaihtaa, mutta mikään pakko ei oo paskaräteillä pyyhkiä PÖYTIÄ. Mikä ihmeen pakkomielle sulla on semmosilla pyyhkiä just PÖYTIÄ? Yök. Eikö niitä nyt voi käyttää vaikka vessan luuttuamiseen. Ihme meininkiä. Sä varmaan tolla logiikalla sitten voit käyttää niitä vessankin rättejä keittiörätteinä ja vaikka mukulan suun pyyhkimiseen, kun ei niissä mitään bakteereita ole. Huhheijjaa! Vastaus on että EI MISSÄÄN NIMESSÄ. Infektoituneet rätit ja luutut on aina erillään muista pesuräteistä. Aina.

[QUOTE="vieras";28296970]No voi himskatti sentään. Käsiään kun ei voi vaihtaa, mutta mikään pakko ei oo paskaräteillä pyyhkiä PÖYTIÄ. Mikä ihmeen pakkomielle sulla on semmosilla pyyhkiä just PÖYTIÄ? Yök. Eikö niitä nyt voi käyttää vaikka vessan luuttuamiseen. Ihme meininkiä. Sä varmaan tolla logiikalla sitten voit käyttää niitä vessankin rättejä keittiörätteinä ja vaikka mukulan suun pyyhkimiseen, kun ei niissä mitään bakteereita ole. Huhheijjaa! Vastaus on että EI MISSÄÄN NIMESSÄ. Infektoituneet rätit ja luutut on aina erillään muista pesuräteistä. Aina.[/QUOTE]

No ei meijän lapsilla ole kyllä ollut mitään mahainfektioita, eli ei ne mitenkään infektoituneita ole. Eikä muuten oo infektioita tietääkseni ollu noilla räteilläkään! :D
Mutta, vessanpesurätit on ihan erikseen ja yleensä siinä hommassa käytän sellaisia riepuja (esim vanhan t-paidan kappale tai tennissukka) mitkä voin heittää suoraan roskiin vessanpesun jälkeen. Nuo bamburätit mistä nyt kirjoitin ovat niin hyvää materiaalia ja huolella ommeltuja, että niitä en raski mihinkään pätöhommiin ottaa, vaan siksi tekisin niistä ihan pöytäluutuja.

Kyllä niitä voi käyttää keittopesun jälkeen vaikka mihin. Miettikää vaikka sairaalan tekstiileitä. Onko ne kertakäyttöisiä? Miettikää mitä eritteitä niissäkin on ollut. Ehkä jopa pahempaa kuin vauvan kakka...

Alkuperäinen kirjoittaja Ekoäiti;28296998:
No ei meijän lapsilla ole kyllä ollut mitään mahainfektioita, eli ei ne mitenkään infektoituneita ole. Eikä muuten oo infektioita tietääkseni ollu noilla räteilläkään! :D
Mutta, vessanpesurätit on ihan erikseen ja yleensä siinä hommassa käytän sellaisia riepuja (esim vanhan t-paidan kappale tai tennissukka) mitkä voin heittää suoraan roskiin vessanpesun jälkeen. Nuo bamburätit mistä nyt kirjoitin ovat niin hyvää materiaalia ja huolella ommeltuja, että niitä en raski mihinkään pätöhommiin ottaa, vaan siksi tekisin niistä ihan pöytäluutuja.

Ne on infektoituneita jos ne on olleet tekemisissä paskan ja kusen kanssa. Eivät eroa mitenkään siitä että peset jollain luutulla vessaa ja sit keittäisit sen rätin ja käyttäisit muuhun.

Noh, siinäs pyyhit sitten paskaräteillä pöytiä, jos ne on sulle niin arvokkaita. Älä hirveesti mainosta vieraille kuitenkaan...

Meillä entiset vaippaharsot on pöytäluutuina eikä olla koskaan saatu minkään sortin vatsatautia, hyvänen aika pestyjähän ne on. Värjäymät saat pois viemällä imut pyykkinarulle nyt kirkkaina aurinkoisina kevätpäivinä!

Alkuperäinen kirjoittaja voi käyttää;28297014:
Kyllä niitä voi käyttää keittopesun jälkeen vaikka mihin. Miettikää vaikka sairaalan tekstiileitä. Onko ne kertakäyttöisiä? Miettikää mitä eritteitä niissäkin on ollut. Ehkä jopa pahempaa kuin vauvan kakka...

Luuletko oikeasti että sairaalassa käytetään samoja rättejä jokaiseen pintaan? ei hel-ve-tis-sä. Ne on hyvin tarkkaan säädeltyjä millä rätillä pestään mitäkin.

[QUOTE="vieras";28297021]Ne on infektoituneita jos ne on olleet tekemisissä paskan ja kusen kanssa. Eivät eroa mitenkään siitä että peset jollain luutulla vessaa ja sit keittäisit sen rätin ja käyttäisit muuhun.

Noh, siinäs pyyhit sitten paskaräteillä pöytiä, jos ne on sulle niin arvokkaita. Älä hirveesti mainosta vieraille kuitenkaan...[/QUOTE]

En nyt ota kantaa noihin sun muihin juttuohin, mutta infektio tarkoittaa tulehdusta, ei tietääkseni kakka-/pissakontaminaatiota.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekoäiti;28297039:
En nyt ota kantaa noihin sun muihin juttuohin, mutta infektio tarkoittaa tulehdusta, ei tietääkseni kakka-/pissakontaminaatiota.

Puhutaan esim. infektoituneesta pyykistä, jos se on joutunut tekemiseen ulosteen, virtsan tai oksennuksen kanssa.

Mutta hei, niinkuin sanoin, siitä vaan. Oma tupa, oma lupa. Sä olet jo päättänyt niillä pyyhkiä ruokapöytiä sun muuta, niin turha sun päätä on koittaa kääntääkkään.

Yhteistyössä