4-vuotias ei osaa ajaa pyörällä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti x2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äiti x2

Jäsen
25.01.2013
158
0
16
2-vuotiaana saanut ekan pyörän, harjoiteltu ja yritetty on nyt 4-vuotiaanakaan ei onnistu, ei riitä keskittyminen samaan aikaan polkemiseen ja ohjaamiseen, ja ohjaaminen on niin epämääräistä vaikka itse pitäisit vauhtia yllä työntöaisasta työntämällä ja käskisit lasta vain ohjaamaan, ei seuraa ympäristöä yhtään ja kun käsket kääntää (esim jalkakäytävä kaartaa oikealle) niin toinen vetäsee 180 astetta vasemmalle..
Itse tahtoisi kovin pyöräillä, mutta se ei vaan tunnu onnistuvan..

Tässä vinkiksi tarinaa siitä, kun meidän kuopus oppi ajamaan ilman apurattaita 6v3kk:n ikäisenä isännän pikkupakko-opetuksen tuloksena. Ja opetushan meni niin, että tasapainoa harjoiteltiin ihan ensin vain potkimalla pyörään vauhtia. Eli ei jalkoja polkimille ollenkaan, vaan samaan tahtiin potkuja ja sillä tavoin vauhtia pyörään. Kun tasapaino alkaa löytyä, niin sitten nostetaan jalat vauhdissa polkimille ja vielä ei poljeta, vaan harjoitellaan tasapainoa jalat polkimilla. Kun pyörä alkaa kaatua, niin jalat maahan tueksi. Hissukseen sitten näin myös niitä polkaisuja, kun tasapaino vähitellen kehittyy. Näin siis meidän kuopus oppi isännän opettamana oikein pyöräilemään.

Ottakaa polkimet pois kokonaan (ja ne apurattaat ja työntöaisa tietysti myös) ja antakaa lapsen opetella ensin se tasapaino ja ohjaaminen potkuttelemalla. Polkimet takaisin sitten kun lapsi ne itse haluaa, polkemisen kun oppii siinä samalla kun potkii vuorojaloin.

Tässä vinkiksi tarinaa siitä, kun meidän kuopus oppi ajamaan ilman apurattaita 6v3kk:n ikäisenä isännän pikkupakko-opetuksen tuloksena. Ja opetushan meni niin, että tasapainoa harjoiteltiin ihan ensin vain potkimalla pyörään vauhtia. Eli ei jalkoja polkimille ollenkaan, vaan samaan tahtiin potkuja ja sillä tavoin vauhtia pyörään. Kun tasapaino alkaa löytyä, niin sitten nostetaan jalat vauhdissa polkimille ja vielä ei poljeta, vaan harjoitellaan tasapainoa jalat polkimilla. Kun pyörä alkaa kaatua, niin jalat maahan tueksi. Hissukseen sitten näin myös niitä polkaisuja, kun tasapaino vähitellen kehittyy. Näin siis meidän kuopus oppi isännän opettamana oikein pyöräilemään.

Muuten ihan hyvä idea, mutta kun tuntuu että tuolla ei ole mitään käryä koko hommasta.. Kun ei edes ohjaaminen suju vaikka ihan "loogisia" käännöksiä olisi, suoralla vetelee siksakkia ihanvaan kun tanko kääntyy sinne minne naamakin katsoo, ja tosiaan nyt ei enää voi edes iän piikkiin laittaa, eikä ole mitään ""pakkopullaa" lapselle itse tahtoo pyöräilemään lähteä ja omasta mielestään on hyvinkin taitava..

Juuu juuri kuten Tallu tuossa yllä kertoi, opetellaan se tasapaino ensin ilman polkemista.
Meillä tytön oppiminen tuohon pyörällä ajoon oli kanssa tikkuinen...
Olin taas sitten yhtenä keväänä ottanut yhteispäätksellä apupyörät pois. Olin lähdössä kauppaan ja tyttö halusi pyörällä mukaan. Appareita en suostunut laittamaan takaisin. Meno matkan tyttö potkutteli ja haki tasapainon ja kotimatkan sitten polkikin jo ihan malli kelpoisesti. Matkaa kauppaan oli kilometri suuntaansa.

[QUOTE="vieras";28298946]Ottakaa polkimet pois kokonaan (ja ne apurattaat ja työntöaisa tietysti myös) ja antakaa lapsen opetella ensin se tasapaino ja ohjaaminen potkuttelemalla. Polkimet takaisin sitten kun lapsi ne itse haluaa, polkemisen kun oppii siinä samalla kun potkii vuorojaloin.[/QUOTE]

Meillä on 12" pyörästä otettu apparit ja polkimet pois, mutta ei oikein silläkään suju.. :/

Pitäisikö 4v:n sitten jo osata?

Meillä esikoinen oppi polkemaan ilman appareita muistaakseni sinä kesänä, kun syksyllä täytti 7v.

Ja tuo meidän nyt 4v kyllä polkee jo pyörällä, mutta ei sitä kyllä pyöräilyksi voi sanoa. Vähän pääsee eteenpäin, vähän ymmärtää jotakin jarrutuksen päälle ja vähän tajuaa jotakin tangon kääntämisestäkin. Mutta eivät nuo vielä yhteensä pyöräilytaitoa muodosta. Ja siis apparit käytössä.

Eiköhän tuo lapsi joskus pyöräilyn salat äkkää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti x2;28298983:
Meillä on 12" pyörästä otettu apparit ja polkimet pois, mutta ei oikein silläkään suju.. :/

Oletteko muuten kokeilleet mitään muuta pyörää kuin sitä lapsen omaa? Lapsille kun myydään ihan kamalaa kuraa, hirmu painavia, surkeilla laakereilla varustettuja sekä rimpuloilla ohjaustangoilla varustettuja polkupyöriä ja niillä on kyllä ihan mahdoton oppia pyöräilemään.

[QUOTE="vieras";28299040]Oletteko muuten kokeilleet mitään muuta pyörää kuin sitä lapsen omaa? Lapsille kun myydään ihan kamalaa kuraa, hirmu painavia, surkeilla laakereilla varustettuja sekä rimpuloilla ohjaustangoilla varustettuja polkupyöriä ja niillä on kyllä ihan mahdoton oppia pyöräilemään.[/QUOTE]

Totta tämäkin. Se pyörä, jolla esikoinen lopulta oppi polkemaan oli TODELLA haastava pyörä. Väitäin, että se oli osasyynä hitaaseen oppimiseen.

[QUOTE="eee";28299028]Miksi tuon ikäisen pitäisi osatakaan? Anna lapsen opetella ja kehittyä ihan omassa rauhassa.[/QUOTE]

Ei tarvitsekaan, mutta kun ap:n lapsi itse haluaisi oppia, jolloin helposti turhautuu kun ei onnistu. Eihän tässä mistään vanhempien painostuksesta ole kyse.

Pitäisikö 4v:n sitten jo osata?

Meillä esikoinen oppi polkemaan ilman appareita muistaakseni sinä kesänä, kun syksyllä täytti 7v.

Ja tuo meidän nyt 4v kyllä polkee jo pyörällä, mutta ei sitä kyllä pyöräilyksi voi sanoa. Vähän pääsee eteenpäin, vähän ymmärtää jotakin jarrutuksen päälle ja vähän tajuaa jotakin tangon kääntämisestäkin. Mutta eivät nuo vielä yhteensä pyöräilytaitoa muodosta. Ja siis apparit käytössä.

Eiköhän tuo lapsi joskus pyöräilyn salat äkkää :)

no tätä mäkin ihmettelin, miksi nelivuotiaan pitäisi jo osataajaa pyörällä. Mun kokemuksen mukaan lapset oppivat yleensä pyöräilyn n. 6-7-vuotiaina. Itse olin jo 8v kun opin, enkä koe menettäneeni mitään tai olevani huonompi pyöräilija kuin muutkaan aikuiset.

onkohan tässä ketjussa mennyt puurot ja vellit sekaisin, jotku puhuu 'että täytyykö niitä appereita vielä ottaa pois'. joku puhuu polkien pois ottamisesta. minä ymmärsin että ap puhuu nimenomaan ettei osaa ajaa pyörällä. tosin hän ei mainitse onko pyörässä apupyörät vai onko hän rohkeesti vaan ruvennut opettaan ilman apupyöriä

[QUOTE="vieras";28299047]Ei tarvitsekaan, mutta kun ap:n lapsi itse haluaisi oppia, jolloin helposti turhautuu kun ei onnistu. Eihän tässä mistään vanhempien painostuksesta ole kyse.[/QUOTE]
mistäs sä tuon keksit, ei ap ole puhunut lapsen omasta halusta mitään?

[QUOTE="vieras";28299142]Opettele lukemaan, ihan tuossa aloituksessa viimeisellä rivillä: Itse tahtoisi kovin pyöräillä, mutta se ei vaan tunnu onnistuvan..[/QUOTE]

tahtoisi pyöräillä ja tahtoisi oppia ajamaan pyörällä (ilman apupyöriä tai työntöaisaa) ovat täysin eri asioita. Meidänkin poika haluaa kaiken aikaa hiihtämään, mutta ei häntä silti kiinnosta opetella kuinka pääsisi tehokkaasti etenemään tai kuinka hiihdetään oikein, tuskastuu oikein jos yritetään neuvoa. Hänelle hiihtäminen on kävelemistä ja kaatuilua sukset jalassa.

tahtoisi pyöräillä ja tahtoisi oppia ajamaan pyörällä (ilman apupyöriä tai työntöaisaa) ovat täysin eri asioita. Meidänkin poika haluaa kaiken aikaa hiihtämään, mutta ei häntä silti kiinnosta opetella kuinka pääsisi tehokkaasti etenemään tai kuinka hiihdetään oikein, tuskastuu oikein jos yritetään neuvoa. Hänelle hiihtäminen on kävelemistä ja kaatuilua sukset jalassa.

Voi hyvänen aika. Ap harmittelee kun lapsi haluaisi oppia pyöräileemään, siis ylipäätään pyöräilemään, ei pyöräilemään ilman apurattaita. Lapsella on siis tasapaino hakussessa pahasti. Useampi on tässä koittanut neuvoa, että ottaa pyörästä polkimet kokonaan pois, jotta lapsi opettelisi ensin potkuttelemaan ja sitä kautta hakemaan sitä tasapainoa,jolloin myös apurattaat ja se työntöaisa on otettava pois jotta homma onnistuisi, kun intoa kerran pyörän kanssa liikkumiseen olisi. Kukaan ei ole käskenyt pakottaa lasta opettelemaan polkemaan ilman apurattaita. Puhut siis ihan eri asiasta kuin ap tai hänelle vinkkejä antaneet.

omat lapset eivät ole olleet mitään motoriikkaihmeitä, vaan asioihin on pitänyt lievästi tuuppia. Pyöräilemään ovat kaikki kolme oppineet niin, että meillä on aina muovirenkainen kolmipyörä sisällä. Siellä pyöräily on helpompaa ja ympärivuotista. Ovat talven opetelleet sinkuttamaan kolmipyörällä yrityksen ja erehdyksen kautta ja keväällä siirtyneet sujuvasti polkemaan jalkakäytävälle. Potkupyörä on myös hyvä.

Tsemppiä. Eiköhän lapsonen jossain vaiheessa opi. :)
Niin ne kaikki oppii eri aikaan. Oma poika 2v täytettyään hogas heti muutaman kerran jälkeen kuinka poljetaan ym. Siilläkin etenee melko reippaasti ja ei kyllä ongelmia kääntymisessä. Jarrutuskin onnistuu ainakin kunhan vauhtia ei ole liikaa.. Potkupyörällä viipottaa hurjaa vauhtia. =] Hän nyt johta 3v .

Tiedän naapurin tytön, joka oli 4v eikä osannut polkea.. Äitinsä ihmetteli miten meidän poju osasi. :P

Yhteistyössä