E
"Enni"
Vieras
Minä olen aina ollut huolissani lasteni sosiaalisuudesta. Tyttö on nyt 6 ja poika 4. Isompi on ollut tänä vuonna yksillä kaverisynttäreillä eskarikaverin luona. Muita kutsuja ei ole ollut, vaikka tiedän, että jotkut hänen eskarikavereistaan (siis näistä joiden kanssa ihan oikeasti leikkii) on ollut synttärit. Lapsi ei ole asioita sen kummemmin murehtinut, mutta minä koen tuskaa siitä, että en ole kyennyt kasvattamaan lapsestani erittäin sosiaalista persoonaa ja taitavaa leikkikaveria, koska siis kutsuja ei ole tullut. Onko muilla tällaisia alle kouluikäisiä lapsia, joille ei tule kutsuja kaverisynttäreille? Minä en edes pitänyt huhtikuussa 4-vuotta täyttäneelle pojalle kaverisynttäreitä, kutsuin sukulaisia (ja siinä oli mukana myös lapsiperheitä). Lapsi ei siihen asiaan mitään kommentoinut. Oli vain tyytyväinen Angry Birds-kakusta, avaimen kätkemisleikistä sekä saamistaan lahjoista. Olen itse sosiaalinen, mutta mieheni on aika hiljainen. Toivoisin, että lapseni olisivat sosiaalisia, mitä voin tehdä? Päiväkodista/eskarista ei ole tullut sellaista viestiä, että lapset eivät leikkisi toisten lasten kanssa. siellä heillä on muutaman kaveri, joiden kanssa leikkivät. Mutta silti ei tosiaan kutsuja tule.... Lapseni ovat vilkkaita ja leikkivät yleensä iltaisin ja viikonloppuisin keskenään. Usein myös mummin ja ukin kanssa, jotka asuvat lähellä... en tiedä milloin tämä on ongelmaksi. Vai onko vain minun ongelmani tässä vaiheessa....