Onko muilla lapsia joille ei tule juurikaan kaverisynttärikutsuja päiväkodista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Enni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Enni"

Vieras
Minä olen aina ollut huolissani lasteni sosiaalisuudesta. Tyttö on nyt 6 ja poika 4. Isompi on ollut tänä vuonna yksillä kaverisynttäreillä eskarikaverin luona. Muita kutsuja ei ole ollut, vaikka tiedän, että jotkut hänen eskarikavereistaan (siis näistä joiden kanssa ihan oikeasti leikkii) on ollut synttärit. Lapsi ei ole asioita sen kummemmin murehtinut, mutta minä koen tuskaa siitä, että en ole kyennyt kasvattamaan lapsestani erittäin sosiaalista persoonaa ja taitavaa leikkikaveria, koska siis kutsuja ei ole tullut. Onko muilla tällaisia alle kouluikäisiä lapsia, joille ei tule kutsuja kaverisynttäreille? Minä en edes pitänyt huhtikuussa 4-vuotta täyttäneelle pojalle kaverisynttäreitä, kutsuin sukulaisia (ja siinä oli mukana myös lapsiperheitä). Lapsi ei siihen asiaan mitään kommentoinut. Oli vain tyytyväinen Angry Birds-kakusta, avaimen kätkemisleikistä sekä saamistaan lahjoista. Olen itse sosiaalinen, mutta mieheni on aika hiljainen. Toivoisin, että lapseni olisivat sosiaalisia, mitä voin tehdä? Päiväkodista/eskarista ei ole tullut sellaista viestiä, että lapset eivät leikkisi toisten lasten kanssa. siellä heillä on muutaman kaveri, joiden kanssa leikkivät. Mutta silti ei tosiaan kutsuja tule.... Lapseni ovat vilkkaita ja leikkivät yleensä iltaisin ja viikonloppuisin keskenään. Usein myös mummin ja ukin kanssa, jotka asuvat lähellä... en tiedä milloin tämä on ongelmaksi. Vai onko vain minun ongelmani tässä vaiheessa....

Ei meilläpäin edes pidetä sellaisia kaverisynttäreitä alle kouluikäisille, joihin kutsuttaisiin päiväkotikavereita. Kaverisynttäreille kutsutaan naapurin lapset ja sukulaislapset. Koulussa sitten eri systeemit. Ainoa perhe jonka tiedän järjestäneen synttärijuhlat päiväkotikavereille, on perhe jonka lapsi on erikoiseskarissa, missä vanhemmatkin ovat paljon tekemisissä keskenään ja tutustuneet toisiinsa.

Meillä eskarilainen, joka on kyllä kutsuttu pari kertaa eskarilaisen synttäreille mutta itse ei silti halunnut kaverisynttäreitä. Minä huokaisin helpotuksesta. ;) En usko että kannattaa tehdä ongelmaa ainakaan vielä jos kerran kavereita on ja osaa leikkiä muidenkin kuin sisaruksen kanssa.

Mut oli saatu palstalla uskomaan, että nykyisin lasten synttäreille kutsutaan kaikki tarhakaverit, koulukaverit, naapurin lapset, harrastuskaverit ja serkun kummin kaimojen lapset. 5-vuotissynttäreillä on pipoa yhtä paljon kuin aikanaan 50-vuotissynttäreilläkin. Noh, nyt kun olen enemmän siirtynyt reaalimaailmaan ja jutellut ihmisten kanssa, niin vaikuttaisi sittenkin siltä, että lasten synttäreille kutsutaan vain niitä lapsen kavereita, joiden kanssa lapsi viettää aikaansa muulloinkin kuin tarhassa/koulussa/harrastuksessa. Lasten megajuhlat eivät olekaan niin yleisiä kuin millaisen käsityksen täältä palstalta olin saanut.

Sinuna en siis olisi huolissani siitä, jos lastasi ei kutsuta jonkun puolitutun lapsen synttäreille. Mutta jos lastasi ei kutsutan niidenkään lasten synttäreille, joita itse kutsutte ja joiden kanssa lapsesi leikkii myös päiväkodin ulkopuolella, niin sitten voisi hieman miettiä, miksi kutsuja ei tule.

Onko 6 vuotias järjestänyt itse kaverisynttäreitä? Jos kutsujen perään on, niin kutsukoon vaikka 10 kaveria päiväkodista. Tämänjälkeen niitä kaverisynttärikutsuja tullee ainakin muutama vastavuoroisuusperiaatteella. Jollain voi olla tosin aika pienet kaverisynttärit eli lupa kutsua vaikkapa 4 parasta kaveria. Eli välttämättä kutsumalla 10 kaveria omille synttäreille ei tule kymmentä kutsua kaverisynttäreille.

Noita lasten synttärikutsuja on ollut liian paljon, eikä ihmiset enää jaksa kaikenlaisia kissanristiäisiä. Niitä ei jakseta järjestää, eikä niille jakseta mennä. Itse olen sitä mieltä, että tämä on aivan hyvä juttu. Arjessa on monella ihan arkenakin tärkeitä asioita pyöritettävänä.

meidän kerhosta en ole saanut yksiäkään kutsuja kotiin. mutta olen kuullut että jotkut lapset on tarjonneet omien synttäreiden kunniaksi välipala-aikana jotain herkkuja kaikille. vien nyt itsekkin päiväkotiin maanantaina syötävää kun on lapsen synttärit

Mun tyttö oli eskarissa aika ulkopuolinen, kun meni sinne kerhosta ja muut olivat olleet siellä jo useamman vuoden. Tyttöjä oli 12, ja kurjimmalta tuntui silloin, kun kymmenen tyttöä pyydettiin, eli omani lisäksi vain yksi toinen jätettiin kutsumatta. Yksille synttäreille pyydettiin kaikki, sinne omanikin pääsi ja oli tosi onnellinen. Muut viettivät sitten juhliaan vähän pienemmissä porukoissa.

Ekalla luokalla tilanne muuttui, kun sinne tuli lapsia monista eri paikoista, ja se eskariryhmäkin jaettiin useammalle luokalle. Tuntuu, että kaikki vanhemmat yrittävät pitää parhaansa mukaan huolta siitä, että kukaan ei jää ulkopuoliseksi.

Nykyään pitää olla itsekin aktiivinen jos haluaa lapselle kavereita, kutsua lapsia kaverikylään ja jutella toisten vanhempien kanssa. Kysellä, ottaa osaa, seurata tapahtumia. Eli motä aktiivisempi olet itse, sen paremmin lapsesi pääsee porukoihin mukaan.

[QUOTE="Jeera";28299198]Nykyään pitää olla itsekin aktiivinen jos haluaa lapselle kavereita, kutsua lapsia kaverikylään ja jutella toisten vanhempien kanssa. Kysellä, ottaa osaa, seurata tapahtumia. Eli motä aktiivisempi olet itse, sen paremmin lapsesi pääsee porukoihin mukaan.[/QUOTE]

Meillä on tytön kaverin kanssa muutaman kerran sovittu puistoon ulkoilutreffit kaverin kanssa. Itse yritän kyllä jutella lasten kavereitten vanhempien kanssa jos heihin törmään. Meillä vaan on yleensä niin, että minä vien lapset ja mies hakee. Eli mies kuulee hoitajilta päikkykuulumiset eikä mainitse niistä niin paljoa minulle. Mutta luulen, että meidän lapset ovat arkoja leikkimään vieraiden kanssa eli heillä on ne tietyt, joihin ovat tutustuneet parhaiten ja näiden kanssa sitten leikkivät. yritän rohkaista lapsiani kaveeraamaan enemmän muidenkin kanssa, mutta ei ole onnistunut. Minun kavereiden lasten kanssa meidän lapset eivät juurikaan leiki. Näkevät heitä muutaman kerran vuodessa....

Meillä on tytön kaverin kanssa muutaman kerran sovittu puistoon ulkoilutreffit kaverin kanssa. Itse yritän kyllä jutella lasten kavereitten vanhempien kanssa jos heihin törmään. Meillä vaan on yleensä niin, että minä vien lapset ja mies hakee. Eli mies kuulee hoitajilta päikkykuulumiset eikä mainitse niistä niin paljoa minulle. Mutta luulen, että meidän lapset ovat arkoja leikkimään vieraiden kanssa eli heillä on ne tietyt, joihin ovat tutustuneet parhaiten ja näiden kanssa sitten leikkivät. yritän rohkaista lapsiani kaveeraamaan enemmän muidenkin kanssa, mutta ei ole onnistunut. Minun kavereiden lasten kanssa meidän lapset eivät juurikaan leiki. Näkevät heitä muutaman kerran vuodessa....
Lapsi ei ole mikään leikki- ja kaveriautomaatti, joka intopinkeenä heti leikkii, kun viereen isketään toinen about saman ikäinen lapsi. Jos lapsi tapaa toista lasta muutaman kerran vuodessa, niin ei ole mitenkään omituista, jos leikit sen tuntemattoman kanssa ei iske. Lapsillasi on kavereita, joiden kanssa he leikkivät, ja se riittää. Olipa niitä kavereita sitten yksi, kaksi tai jalkapallohallillinen. Turhaan olet huolissasi :)

Ei noi kaverisynttärit olleet ainakaan 10-14 v sitten muodissa alle kouluikäisillä. Sit alaluokikilla alkoivat yleistyä. (Mutta maailmahan on varmaan ehtinyt tuossa ajassa jonkin verran muuttua?)

Yhteistyössä