3 viikkoinen vauva nukahtaa tissisuuhun, normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut"

Vieras
Syö siis ilmeisesti vatsansa ensin täyteen kodka saattaa imeä ensin toistarintaa ahkerasti 20 min ja imea toistarintaa jonkin aikaa ja sen jälkeen nukahtaa tissisuuhun sikeästi. Tänään jo pelästyin todella pahasti onko joku hätä kun huomasin maidon valuvan suusta ja vauva ei enää imenyt. Heräsi kuitenkin kun nostin olkapäälle ja tämän jälkeen oli ihan normaali ja vaipan vaihdon jälkeen todella virkeä. On kyllä melkein aina nukahtanut heti kun vatsa on täynnä ja vaippa on puhdas. Nyt kuitenkin aloin miettiä onko normaalia kun aina kuulee ihmisten valittavan kuinka hankala vauvoja on saada nukkumaan ja kuinka itkevät. Tuntuu, että meidän vauva itkee vain jos on nälkä, vaipanvaihtoa tai syliä vailla. On kyllä virkeä aamupäivisin sekä alkuyöstä ja silloin katselee tarkkaan mitä tapahtuu, mutta esim. Yöllä yleensä herää 2 kertaa syömään ja toisella kerralla vaihdetaan vaippakin mutta nukahtaa aina heti uudestaan.

On esikoiseni ja minua huolettaa ylipäätäänkin kaikki kokoajan esim. Vaunuihin kurkin vähän väliä ettei mitään ole nenän edessä ja hengittäähän varmasti. Samoin kurkin sisälläkin vähänväliä hengittäähän. Mutta nyt huolettaa todella paljon tuo tissille nukahtelu. Tuntuu kun olisi ollut sikeässä unessa heti. Oli kyllä ollut hereillä jo ennen syömistä 2 tuntia eli voi olla, että oli jo todella väsynyt. Mutta onko silti ihan normaalia? Mitenkä olette röyhtäsyttäneet vauvaa joka nukahtaa heti syötyään? kun röyhtäytän tulee usein röyhtäisy tai pietuja, mutta todella harvoin pulauttaa mitään. Tätäkin olen miettinyt pitäisikö pitää olkapäällä pidempään vaikka nukkuukin?

Normaalia. Meidän poika nukkui kuin Homer Simpson konsanaan, tissi suussa ja maito suupielistä valuen. Jos vauvalle ei tule masuvaivoja helposti, niin turha sressata röyhtäytyksistä. Mulle ainakin sanottiin synnärillä että kaikki vauvat ei sitä tarvitse. Tuo vaunuun kurkkiminen on aika yleistä, olen itsekin joskus repinyt vauvan vaunuista ylös kun luulin ettei se hengitä, ja toinen oli ihan puulla päähän lyöty että mitäs siinä herättelet...

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Voi sitä huolen määrää esikoisen kanssa. On normaalia jos nukahtaa tissille, niin useimmat vauvat tekevät. Ja ei ole vaarallista jos et röyhtäytä, saattaa hiukan pulauttaa mutta ei sen kummempaa. Kun nukahtaa tissille, voit laittaa vauvan esim. sohvalle nukkumaan kylkiasentoon harso pään alle jos tulee pulku. Tai voit röyhtäyttää ensin, mikäli niin haluat. Itse tunnet vauvasi ja jos hän valittaa masuvaivoja, silloin on todennäköisesti jäänyt ilmaa mahaan. Tässäkin asiassa vauvat ovat erilaisia.

Sulle on siunaantunut helppo vauva, joka nukkuu ja syö hyvin ja on ilmeisesti muutenkin tyytyväinen. Ole iloinen hänestä äläkä turhia huolehdi.

• Tykkää
Reactions: sinisulka
Kiitos vastauksista!! Ehdin taas jo miettiä kauanko ambulanssin tulo meille kestää ja sitten mietin pitkään pitäisikö olla yhteydessä vähintään neuvolaan, mutta kuitenkin ajattelin ylireagoinko vain. Todella inhottavaa kun tuntuu, että huoleni kasvaa joka päivä. jos vauva nukkuu päivällä en osaa oikein rentoutua kyn kokoajan kurkin onko kaikki hyvin jos ei kuulu mitään ääniä. Lääkärintarkastuksessa ja neuvolassa ei ole havaittu mitään poikkeavaa vaan kaikki hyvin eli ei edes pitäisi olla mitään huolta mutta silti murehdin kokoajan.

Normaalia, normaalia. Ja ihan tervettä. Vauvalla ei ole vatsavaivoja, jos nukahtaa tissille. Sellaisia, joille jää ilmaa vatsaa ja pitää röyhtäyttää, alkaa yleensä huuto syömisen jälkeen.

Meillä useapikin lapsi nukahti tissi suussa. Sitten vain varovasti irroitella ja laittaa nukkumaan. Röyhtäyttää ei ole tarvinnut kuin esikoista, jolla maitoallergia ja hän ei tosiaankaan nukahtanut tissi suussa , vaan heti alkoi huuuto, kun ilmaa jäi vatsaan.
Muut lapset olen nukuttanut vieressä. On ollut helppo laittaa vaan tissi suuhun, kun vauva on inahtanut ja unet ovat jatkuneet makoisasti.

Vauvat nukkuu usein tosi hiljaa, ei näy kunnolla hengityksen liikkeitä, mutta ainahan sitä tulee vauvaa valvottua, vaikka olisi kuinka monta lasta ja välillä poskelle naputella, että hengittääkö :)

Olet ehkä alunperin kuvitellut, että vauvat itkevät yleensä paljon. Mutta ei tosiaankaan kaikki itke juuri yhtään. Itselläkin kaksi helppoa ollut, jotka tosiaan ekat pari kuukautta suunnilleen vaan syöneet ja nukkuneet.

Kannattaa antaa nukkua. Jos kertyy yliväsymystä, voi tulla sitten niitä levottomia itkujakin, on siis vaikeampi nukahtaakin.

Aatamin akka: Ei haittaa mitään :D

hassua kun muut aina valittavat vauvan itkusta, minä olen siitä onnellinen. Tiedän, että kaikki on kunnossa ja itku loppuu kun saa puhtaan vaipan, ruokaa tai pääsee syliin.

Mulla esikoinen nukahti rinnalle unille aina vuoden ikäiseksi saakka, jolloin lopetin imetyksen. Nytkin tässä olen kuopusta nukuttamassa perhepedissä (kännykällä surffailen samalla netissä).. Tissi suussa nukkuu ja välillä suu vielä käy unen aikana ja välillä intoutuu nielemään.
Alussa kuopus vaati röyhtäytystä, koten tein niin että annoin ensin imeä pitkään ja hartaasti mahan täyteen. Sitten nostin olkapäälle ja röyhtäytin, jolloin vauva heräsi tietenkin. Sitten annoin tissin takaisin suuhun nukahtamiseksi.. Tietysti vähän joi kun heräsi röyhtöytykseen, mutta siitä ei niin paljoa enää ilmaa kerennyt mahaan kertyä.

Nyt 3 kk:n ikäisenä en enää röyhtäytä ellei sitten selvästi niele ilmaa kun alussa tuppaa nuo tissit suihkuamaan. Meillä ei ole kumpikaan vauva paljoa itkeskellyt.. Tänään olisiko poika itkenyt yhteensä 15 minuuttia?? Muuten kyllä kiljuu ja pitää meteliä.. Päivällä kuului saunaan asti monen oven taakse kun poika jutteli isälleen. :D On kuin sirkkeli lähtisi käyntiin kun oikein innostuu. :D

Mut joo.. Huolesi ap on ihan ymmärrettävää, mutta tosi asia on se, että me kaikki vanhemmat kasvatetaan lapsiamme aika pitkälti yrityksen ja erehdyksen kautta :D Tsemppiä! Nauti vauvastasi.. Älä murehdi turhia. Jos vuoden päästä näkisit itsesi tässä tilanteessa niin todennäköisesti kehottaisit itseäsi ottamaan rennommin. :)

Meillä esikoinen käytti tissiä vaan ns.huvituttina. Syömisestä ei tullut mitään kun sammu heti kun tissin sai suuhun. Tissin kun otti pois suusta heräsi heti. Tyytyväisen olonen kaveri teillä. Se on tyyntä myrskyn eellä, jos siitä tulee kaahe uhmaileva taapero sitte. :) Muistelet kaiholla tissillå nukkuvaa pikku pakettia. :)

Ap, tsemppiä huoliin! Toivottavasti ajan kanssa helpottavat. Itse tarkistan edelleen joka yö hegityksen (1v7kk), mutta muutoin huolet ovat alkaneet löytää omat mittasuhteensa. Normaalia on, mutta neuvolaan voi soittaa ihan aina. Ja ne on siellä kyllä kuulleet kaiken mahdollisen :)

Täysin normaalia tosiaan, etenkin kun noin pieni vauva kyseessä :) Meilläkin vauva alkuun sammui kuin sauna lyhty jos niikseen tuli. Kyllä sitä nukuttamista sitten joutui vähän harjoittamaan, kun ikää tuli vähän lisää :D

Vielä on hyvin muistissa juuri tuo alun hysteerisyys... Hormonit hyrräävät ja kun vielä esikoinen kyseessä. Kyllä se siitä ajan mittaa tasoittuu! :) Jos kuitenkin tuntuu, että huolehtiminen vain lisääntyy ja alkaa häiritä itseäsi, juttele rohkeasti neuvolassa. Synnytyksen jälkeinen masennus saattaa oireilla ylihuolehtimisella.

Pitäisköhän sun päästä vähän pois sieltäneljän seinän sisältä.. Mene paikalliseen äiti-vauvatyhmään varsinkin jos lähpiirissä ei oo muita vauvoja. Nuo huolet on ihan normaaleja ne vaan paisuu absurdeihin mittoihin jos ei oo ketään kelle niitä jakais. Kun näät paljon muitakin vauvoja niin huomaat mikä on normaalia ja mikä ei..

Kuullostaa kyllä ihan normaalilta vauvalta :) mullä tällähetkellä on 1.5v tissillä ja näyttää nukahtavan <3 meillä on kaikki vauvat nukkuneet rinnalle,siitä olen vain sitten nostanut sänkyyn. En lähtisi ihan noin pienen kanssa kerhoihin...suosittelisin että annat vauvan ensin kasvaa vähän! ei siinä mitään rajoituksia ole kuka ja minkä ikäisen kanssa saa mennä,itse vain ajattelen niitä tauteja mitä siellä on liikkeellä.

[QUOTE="Huolestunut";28333180]Olen noita perhekerhoja katsellut ja ajattelinkin niihin osallistua. Minkäköhän ikäisille ne on tarkoitettu? Voiko mennä jo noin pienen kanssa?[/QUOTE]

Voi mennä vauvan kanssa :)

Yhteistyössä