Onko kenenkään 8-9 -vuotias tyttö pahassa iässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siis aivan mahdotonta. Joka asiasta väännetään niin, että lopulta molemmat huudamme. Tuohan on kuin teini-ikäinen. Lyö luuria korvaan soitettaessa, jos ei halua sisälle yms. Uhittelee vastaan, me vanhemmat ollaan typeriä... Varsinkin viikonloput ovat painajaista, jos ei ole koko ajan kaveria. Perheessä isommat lapset ovat jo 15. ja 18v. Mutta koskaan ei ole tällaista ollut. Tai nuo isommat ovatkin poikia ja tämä nuorin tyttö. Onko muilla tällaista vai onko tuo meidän vain äärimmäisen hankalalla temperametilla varustettu?

Täällä alkuvuodesta täyttänyt kahdeksanvuotias. Ihmeellistä vinkuvonkua, kaikkeen suhtaudutaan ensin negativiisesti, jos ei kaveria just sillä hetkellä löydy niin maailma romahtaa..... Vaikka mä koitan suhtautua kärsivällisesti ja selitän asioita, niin välillä mulla menee kuppi kyllä ihan totaalisen nurin ja sitten huudetaan kuorossa.

Olen tämänkin päivän jäljiltä aivan loppu. Joka asiasta kinattu. Tietokoneen käyttökielto annettu ja toteutettu. Olisi halunnut, että soitan serkun tänään kylään, mutta meillä oli muita suunnitelmia eikä se olisi onnistunut. Siitä sai huudon aiheen koko iltapäiväksi. Ja tivasi, että miksi ei voi tulla jne. vaikka kymmeneen kertaan selitetty, että ei tänään käy. Tämä vain yksi selkkaus. Illalla on itselläkin huono omatunto, kun tuli huudettua taas....

Eniten ärsyttää just se, että vaikka kuinka selittäis, niin asia ei mene perille. Mä ymmärrän, jos joku parivuotias ei selityksistä viisastu, mutta mielestä kouluikäisen pitäis jo selitykset ymmärtää. Hyvänä esimerkkinä on just tämä meillä yleinen ongelma eli se, että kaveria ei sillä hetkellä löydy. Mä en jumaliste voi muuttua siksi kaveriksi, mitä hän haluais enkä myöskään voi vaikuttaa siihen, ettei se kaveri just nyt voi olla. Mutta silti sekin tuntuu olevan taas mun syytäni..... :headwall:

Eniten ärsyttää just se, että vaikka kuinka selittäis, niin asia ei mene perille. Mä ymmärrän, jos joku parivuotias ei selityksistä viisastu, mutta mielestä kouluikäisen pitäis jo selitykset ymmärtää. Hyvänä esimerkkinä on just tämä meillä yleinen ongelma eli se, että kaveria ei sillä hetkellä löydy. Mä en jumaliste voi muuttua siksi kaveriksi, mitä hän haluais enkä myöskään voi vaikuttaa siihen, ettei se kaveri just nyt voi olla. Mutta silti sekin tuntuu olevan taas mun syytäni..... :headwall:

Juuri näin. Ja vaikka itse maitolasin kaataisi niin syyttää siitä kaikkia muita paitsi itseään. Ja ne päivät, kun ei "kukaan voi olla" ovat aivan kamalia...

On hankala!! Uhittelee, koettelee rajoja (kotiintuloajat!) ihan tosissaan, jokaiseen ojennukseen vastaa ihme silmienpyörittelyllä ja vänkäämisellä. Tytöllä on etukäteen tiedossa, mikä on seuraus, jos sääntöjä ei noudateta. Kun sitten kerron, että seuraus on tämä, koska sinä teit näin (siis ei tule ajoissa syömään, pysyy loppuillan kotona esimerkiksi). Ihan järjetön kohtaus on odotettavissa, huutoa, parkua, nimittelyä, lattialla potkimista jne. Yleensä kuulen olevani vähintään tyhmä, joskus tulee rankempaakin tekstiä.

Syyttää kaikesta jotakuta muuta. Jos tekee kavereiden kanssa tyhmyyksiä, on kaikki tietenkin kaverin ideaa yms. Jos riitelee sisaruksensa kanssa, on vika vain sisaruksessa. Ja niin edelleen...

ARGH!!!! Ja juuri mun kanssa tyttö on tosi hankala. Välillä meinaa käpy palaa ihan sikana kun painuu suoraan isälleen vinkumaan ja esittämään suurta uhria. Jos isä ei ole kotona, lähtee vähintäänkin tekstari isälle. No, onneksi ollaan yksimielisiä miehen kanssa kasvatuksesta ja isälle kantelu ei tuota tytön haluamaa tulosta (no, sekin on tietenkin minun syyni...). Tilanne on oikeasti kamala :(. Nyt lapset ovat yökylässä mummolassa, jotta tulee edes pieni hengähdystauko ja voimienkerääminen tähän väliin.

En tietenkään iloitse, että muilla on hankalaa mutta kiva kuulla, etten ole ainoa hankalan 9-vuotiaan tytön kanssa. Netistä selaillessa nyt pitäisi olla semmoinen seesteinen kausi ja lapsi on kovin säyseä. Yeah, right...

[QUOTE="vieras";28333169]Pitäkää nyt ihmeessä rajat tai olette pulassa kun tyttö tulee teini-ikään.[/QUOTE]

Usko pois, kyllä pidetään. Ja uskon, että muutkin tässä ketjussa vastaavassa tilanteessa olevat pitävät. Tää on vaan sellasta tahtojen taistoa, mittelyä siitä kumman sana painaa enemmän ja miten pitkälle asian voi viedä. Ja tyttö ei tule voittamaan tätä.

Yhteistyössä