Luulen, että tuossa kahvipöytäpihtaamisessa on kyse alueellisista kasvatuseroista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En pihtaa kahvipöydässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

En pihtaa kahvipöydässä

Vieras
Minä olen kasvanut maalla. Maalaiskulttuurissa pohjanmaalla. Aina jos tuli vieraita ( yleensä täysin ilmoittamatta) oli aina pöytään laittaa jotain. Paljasta kahvia ei tarjottu. Koskaan ei rahat niin tiukassa ollut etteikö yhden kääretortun saa kietaistua.

Itse asun edelleen maalla ja olen omaksunut tämän kulttuurin. Usein ihmisiä tulee kylään ilmoittamatta. Monesti saattaa väki lisääntyä kesken kahvittelun. Jos minulle annetaan vaikkapa 15min-½ tunnin varoitusaika vieraiden saapumiselle, eikä kaapissa ole yhtään mitään tarjottavaa, teen äkkiä sen kääretortun tai pienen annoksen muffinsseja. Pidän pakastimessa koko ajan paistovalmiita vehnäpullia. Eivät vaadi kuin voitelun, sokerin ja uuniin. Ja sitten on edes jotain tarjottavaa.

Yleensä jokaisen kaapista löytyy ainekset leivontaan, edes siihen kääretorttuun. Ja jos täysin yllättäen saapuu ovelle vieraita, paistan ne pullat pakastimesta ja teen vaikka valmiita voileipiä kahvin kanssa.

En kehtaisi tarjota paljasta kahvia vieraille, olivat sitten kuinka yllättäen tai kutsuttuna saapuneet meille. EN myöskään laske vieraiden ottamia pullia. Omien lasten syömisiä saatan laskea.

Mutta tämä on meillä, täällä maalla tällaista. Useimmilla. Pääasiassa sellaisilla jotka ovat oikein maatilalta.

Ihan lähellä tässä on kaupunki, jossa asuu paljon kavereitani jotka ovat ikänsä asuneet kerrostaloissa tms. kaupunkiympäristössä. He saattavat pyytää kylään, ja kahvin kanssa on tarjolla muumikeksejä pieni kipollinen (lue 1 per lapsi). En ymmärrä sellaista.

Miten te muut asiaa ajattelette?

Mä ajattelen vain, että vituttaisi, jos ihmisiä lappaisi useinkin kylään ilmoittamatta. Ja kun joku tulee meille kylään ja olen varannut tarjottavaa, niin en minä laske tai pihistele tarjottavissa.

• Tykkää
Reactions: chrissy
No en ainakaan ajattele ettei maalla asuvilla ole koskaan rahat niin tiukoilla ettei kääretorttua saa hutaistua. Se vaatii kuitenkin kalliitkin raaka-aineet. Rahaa se vaatii vaikka itse leipoisikin.

olen Turusta enkä tosiaan kehtaisi olla tarjoamatta kutsutuille/sovituille vieraille ainakin paria sorttia. Yllätysvieraat saa mitä kaapista löytyy ja jos ei kahvia ja voileipää kumempaa löydy niin hävettää kyllä.
Lasten kaverit ja muut ruoka-aikaan paikalla olevat saavat halutessaan ruokaa eikä tosiaan lasketa kuka mitäkin syö.

No tuskinpa siinä maatilalla on mitään tekemistä, Pohjanmaalla nyt on ruukattu laittaa pöytä koreaksi vieraille, kutsuttuna tai kutsumatta. Ei minun ystävissäni ole ketään joka olisi pelkkää kahvia tarjonnut. Ja jos menen yllätysvierailulle niin vien jotain kahvipöytään.

Olen kaupungissa syntynyt, pikkupaikkakunnalla syrjässä kasvanut, äitini ja hänen vanhempansa kaupunkilaisia. En todellakaan pihtaa ruokapöydässä, olen enempi sitä emäntäsorttia, joka epäilee, että tarjoomukset eivät kelpaa, jos kolmatta kertaa ei santsata ja kaverit usein paastoavat päivän ennen kylään tuloa. Yllätysvieraille on toisinaan hankalampi tarjota litään hienompaa, mutta voileipiä ja keksejä saan kyllä pöytään tuotua heillekin. Veljeni poikkeavat minusta tässä asiassa, eivät aina muista tarjota.

[QUOTE="Vieras";28396999]No en ainakaan ajattele ettei maalla asuvilla ole koskaan rahat niin tiukoilla ettei kääretorttua saa hutaistua. Se vaatii kuitenkin kalliitkin raaka-aineet. Rahaa se vaatii vaikka itse leipoisikin.[/QUOTE]

Mikähän on kääretortun "kallis" raaka-aine?

[QUOTE="Vieras";28396999]No en ainakaan ajattele ettei maalla asuvilla ole koskaan rahat niin tiukoilla ettei kääretorttua saa hutaistua. Se vaatii kuitenkin kalliitkin raaka-aineet. Rahaa se vaatii vaikka itse leipoisikin.[/QUOTE]

Kääretorttu kallista???

1 paketti perunajauhoja maksaa n. 1.30e, paketti kananmunia 2e, purkki kermavaahtoa n. 1e . Sokeria, leivinjauhetta luulisi jokaisella olevan kaapissa muutenkin, mutta eipä nekään paljoa maksa. Ja nuo kaikki ainekset eivät edes kulu yhteen kääretorttuun.... JOs pitää kaikki ainekset yhtäkkiä ostaa, maksavat n. 6-7e ja niistä kyllä aika monta kääretorttua vääntää.

Mulla on monesti mokkaruudun pohjia pakkasessa, sellainen sulamaan ja kuorrute pintaan, tai muutama nopea piirasohje pelastaa kyllä. ihan ylläreitä ei onneksi tule, kun voipi olla tilanne ettei kethään oo kotona.

Mutta ajattelen että jos pöytä on runsaasti katettu kahvittelijoden määrään nähden, on moukkamaista vetää kulhot tyhjiksi. Muutamissa perheissä lapset vetää kuin nälkää nähneet kahvikakut, teeleivät, keksit ym. Mitä erehtyy laittamaan tarjolle. Onneksi yleensä aikuiset ottaa muutaman per sortti ainakin ekalla kierroksella ja sitten lisää jos riittää, kaikki ei kuitenkaan tajua ettei se koko kakkutarjotin ole vain häntä varten....

Viimeksi muokattu:
meille jos tulee yllätysvieraita, ei välttämättä ole mitään tarjottavaa.Suurinosa yllätysvieraista joita tänne tulee, juo pelkkää kahviakin, tai sit tuovat jotain tullessaan, samoin kun teen itse, jos jonnekkin pienellä varoitusajalla menen.
soitan siis kaverille et ootko kotona, ja kipasen kaupan kautta mennessäni.
jos taas on kutsuttu/sovittu jo etukäteen et meille tulee vieraita, niin silloin tarjottavaa kyllä löytyy.

[QUOTE="Vieras";28397051]No eihän se mitään maksakaan (enää) jos kaikki raaka-aineet löytyvät. Mutta ei sitäkään alle 20€:n väännä jos pitää kaikki ainekset ostaa. Ei leipominen mitenkään erityisen halpaa sekään ole.[/QUOTE]

Et millään saa menemään 20e kääretortun aineisiin vaikka kaikki ainekset ostaisitkin!!!!

Alle 7e saat ainekset n. 3-4 kääretorttuun.

Tai no, riippuu siitä missä kaupassa käyt...

[QUOTE="Vieras";28397051]No eihän se mitään maksakaan (enää) jos kaikki raaka-aineet löytyvät. Mutta ei sitäkään alle 20€:n väännä jos pitää kaikki ainekset ostaa. Ei leipominen mitenkään erityisen halpaa sekään ole.[/QUOTE]

1 kg sokeria noin euron, jauhot maksaa alle euron per 2 kg, kananmunia saa 10 kpl alle 2 euron, leivinjauhe muistaakseni 49 senttiä pussissa, ei purkissa. Sokerikakun ohjeella pohja, menee ehkä puolet munista, viidesosa jauhoista ja pari desiä sokeria, tl leivinjauhetta tjsp. Maalla ehkä ite kerättyjä marjoja, joista tehdä täyte tai omia omppoja tms. Ei maksa mitenkään edes viittä euroa.

Yllätysvieraille ei meillä avata välttämättä edes ovea. Meillä ei myöskään koskaan ole kaapeissa valmiina herkkuja, joten sellaisia ei olisi yllätysvieraille edes tarjota. Sen sijaan kutsutuille vieraille laitan aina pöydän koreaksi ja kaikki on silloin itsetehtyä. Kaupungissa asutaan.

1 kg sokeria noin euron, jauhot maksaa alle euron per 2 kg, kananmunia saa 10 kpl alle 2 euron, leivinjauhe muistaakseni 49 senttiä pussissa, ei purkissa. Sokerikakun ohjeella pohja, menee ehkä puolet munista, viidesosa jauhoista ja pari desiä sokeria, tl leivinjauhetta tjsp. Maalla ehkä ite kerättyjä marjoja, joista tehdä täyte tai omia omppoja tms. Ei maksa mitenkään edes viittä euroa.

Ja omasta kanalasta munat...just joo..

Tai gluteeniton versio korvaa vehnäjauhot perunajauholla ja se paketti maksaa vähän päälle euron. Jos ei marjoja ole niin purkki kermaa maksaa S-kaupassa 0.95e...

[QUOTE="Vieras";28397069]Ja omasta kanalasta munat...just joo..[/QUOTE]

No en tiedä millaisia maalaisia täällä ollaan, mutta meillä ainakin oli kotijoessa katiska kesäisin, oma kasvimaa mistä perunat, yrtit, ruohosipuli, porkkanat jne, oli karviaisia, herukoita, omenoita ja kirsikoita puutarhassa kasvamassa ja metsästä kerättiin sienet ja marjat talteen talveksi. Oli meillä lohilammikkokin vain omaan käyttöön yhdessä vaiheessa. Jos laiskuus vaivaa, niin turha se on valittaa elintarvikkeiden kalleudesta tms.

Kesän ja syksyn sato kannattaa oikeasti ottaa talteen. On aika namia vieläkin kaivella syksyisistä ompuista tehtyä hilloa puuron kaveriksi, siinä missä hyödyntää marjoja piiraisiin tai sienillä ryydittää herkullisia kastikkeita. Kaupasta en raaskisi ostaa jatkuvaan käyttöön.

Mä olen muuttanut e-pohjanmaalle miehen perässä, ihan maalle maalle siis. Jos meille tulee yllätysviereita, saatetaan olla ihan uupuneina ja likaisina navetassa. En todellakaan ala vääntämään kääretorttuja. Vituttaa kun joutuu työt keskeyttämään, kun täällä ei ihmisillä ole käytöstapoja tai huomaavaisuutta sen vertaa että voisivat sopia etukäteen vierailuista. Aina oletetaan, että me voidaan ne työt keskeyttää millon vaan heidän takiaan. Joku keksipaketti meiltä kyllä löytyy yleensä kaapista.

Anoppi kiroili aina navetassa kun näki että auto tuli pihaan, ja lähti kiukkuisena laittamaan ruokaa ja paistamaan pullaa ja ties mitä. Illalla sitten taas kiroili ja valitti että työt jäi tekemättä/joutuu siirtämään iltamyöhään kun joutui vieraita passaamaan kesken kaiken. Mä oon mielummin huono emäntä ja jään vain hetkeksi juttelemaan pihaan ajaville jos olen navetassa, ja jatkan sit töitä. Tai keitän kahvit ja tarjoan jotain surkeita keksejä, ja sanon että joudun valitettavasti taas pian jatkamaan töitä.

mä voin oikein sujuvasti tarjota vieraalle pelkät kaljupääkahvit enkä hämmästy jos kyläpaikassa ei ole mitään kahvileipää tarjooa mutta esim. mun äidillä on aina jotain tarjottavaa jemmassa

eli ei siis ole maantieteellinen eikä kasvatuksellinen kysymys vaan puhtaasti persoonakohtainen

Yhteistyössä