paripsykoterapeutilla käyminen, miksi hän tekee oletuksia ja totea ne faktana eikä kysy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hippunen onnea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hippunen onnea

Vieras
Psykoterapeutti mm. tokas mulle että minä huomaan ettet tajua että ihmiset on erilaisia,sun pitää hyväksyä se että ihmiset on erilaisia.

Asiasta jäi pahamieli, koska todellisuudessa kyse ei ole ollenkaan tuosta,vaikka hän on sen käsityksen jostain saanutkin päähänsä.

Meillä on miehen kanssa kommunikointiongelmia->siitä johtuvia väärinkäsityksiä,vääriä tulkintoja. Emme keskustele ongelmista koskaan. Mies ei ikinä oikaise jos olen käsittänyt hänet väärin.

psykoterapeutti tokas tuon että en ymmärrä että ihmiset on erilaisia,enkä ilmeisesti hänen mielestä hyväksy sitä.

Kyse on oikeasti siitä että koska olemme miehen kanssa erilaisia,enkä ole ikinä aiemmin elänyt ihmisen kanssa joka vetäytyy jokaisesta pienestäkin merkistä joka vaikuttaa siltä että syntyisi konflikti. Niin en ymmärrä miestäni.

koska mies ei puhu,minulla on vain omat tulkintani asioista.

kyse ei sii ole millään tavalla siitä että en hyväksy erilaisuutta,vaan kyse on siitä että en vain ymmärrä.

Kiva käydä psykoterapeutilla jolle on itse varannut ajan,kuullakseen syytöksiä jostain mikä ei pidä paikkaansa.

Luulis että nuo terapeutit vois esittää asians avähän neutraalimmin? vai provosoiko se minua tahalleen selvittääkseen miten reagoin ristiriita tilanteessa?

sit toinen mikä ärsyttä äon se että puolet ajasta menee aina johonkin turhanpäiväisyyteen, viimeksi kun satuin mainitsee sellaisen kromosomipoikkeavuuden,mitä suvussamme on, niin se ei ollut ollenkaan oleellinen asia,mutta johan se terapeutti takertui sitten kyselee siitä ja kysyi sitten että olet huolissasi veljistäsi :O miksi olisin?

mitä hittoa,minä en mennyt terapeutille siksi että olisin huolissani yhtään mistään muusta kuin minun ja miehen parisuhteesta,ärsyttää siis että tunnin ajasta saan käyttää puoli tuntia sellaisen asian selittämiseen joka ei oikeastaan edes kosketa minua.

No tuota... Mä olettaisin tästä avauksesta, että olet jyrä. Hikeennyt. Olet mielestäsi aina oikeassa, tai ainakin pyrit olemaan. Sinulle on tärkeintä saada oma totuutesi esiin, viis muista.

no musta ois hyvä että sovitte että teette tavoitteita yhdessä..ainii hups. se onkin psykoterapeutti? tarkoitus onkin nyt vaan jauhaa sieltä lapsuudesta asti kaikkea lamaannuttavaa esim. äitisuhteeta ja terpautin omat tulkinnat ovat oleellisia, ei tavoitteita.

[QUOTE="vieras";28401186]No tuota... Mä olettaisin tästä avauksesta, että olet jyrä. Hikeennyt. Olet mielestäsi aina oikeassa, tai ainakin pyrit olemaan. Sinulle on tärkeintä saada oma totuutesi esiin, viis muista.[/QUOTE]

tuota kai minä olen oikeassa siinä asiassa että tuomitsenko erilaisuuden vai onko kyse siitä että en vain osaa/ymmärrä. kai minä tiedän mitä minä ajattelen. vai väitätkö että psykoterapeutti tietää mun ajatukset ja tunteet paremmin kuin minä?

kaikessa muussahan voin olla väärässä,hyvin suurella todennäköisyydellä,sillä ihminen on erehtyväinen olento

Ainakin sun palstakirjoitusten perusteella sä todellakin oletat että kaikkien pitäisi tehdä niin kuin sinä ja vielä huvittavampaa on se että kuvittelet kaikilla olevan sama tilanne kuin teillä. Että ehkä kannattais vähän pohtiakin niitä juttuja mitä se sanoo

[QUOTE="vieras";28401202]Silloin sinä syyllistyt samaan, vetäydyt, kun voisit heti oikaista väärinkäsitykset.[/QUOTE]

En minä oikeastaan vetäytynyt, siinä oli oikeastaan sillä hetkellä monta eri keskusteluaihetta samaan aikaan pinnalla, kotimatkalla sitten pohdin koko käyntiä niin aika ikävä maku siitä jäi, en vaan voinut marssia takaisinkaan kun oma aika oli päättynyt. Laitoin ko.työntekijälle sähköpostin jossa selvensin asian ja kysyin että mistä hän oli tämän käsityksen saanut.

+että haluaisin että jatkossa keskitytään itseasiaan,eikä siihen mitä mun sisarusten elämään kuuluu.

onko se sitäpaitsi terapeutin tehtävä ensinnäkään tehdä omia tulkintoja fiilisten pohjalta? edelleenkin siis se että hän tokas etten hyväksy erilaisuutta, oli minusta hyvin tökeröä. Miksi ihmeessä hän ei voinut kysyä? eikai terapeutin kuuluisi mennä omien tunteiden mukaan vietäväksi?

tästä tulee mieleen lääkärireissu,kun mun piti mennä valittamaan sitä ja tätä ongelmaa,istuin siellä20min kuuntelemassa kun lääkäri valittaa mulle ongelmistaan, eikä edes kuunnellut minua :D

[QUOTE="hupsan";28401295]no musta ois hyvä että sovitte että teette tavoitteita yhdessä..ainii hups. se onkin psykoterapeutti? tarkoitus onkin nyt vaan jauhaa sieltä lapsuudesta asti kaikkea lamaannuttavaa esim. äitisuhteeta ja terpautin omat tulkinnat ovat oleellisia, ei tavoitteita.[/QUOTE]

Niin no mä nyt luulin että on automaatio että siellä keskitytään meidän parisuhteen kommunikointiongelmaan eikä johonki pikkuveljiin etc.

Kun parisuhdeongelman takia sinne mentiin. en ymmärrä että miten esimerkiksi: hoitolaitoksessa asuva autistinen veljeni vaikuttaa parisuhteeni kommunikaatioon? Tiedän että tuo sinun äitisuhteesi juttu on esimerkki. mutta ei minulla ole mitään käsittelemättömiä asioita päässäni, eikä mitään luurankoja kaapissa(tai onhan siellä kuolleen koiran tuhkat uurnassa,ehkä puhunki ensikerralla siittä :D )

voin minä sinänsä jauhaa lapsuudestani, pystyn kyllä puhumaan kaikesta, mutta kysymys sitten onkin että onko siitä mitään hyötyä? toki haluan ymmärtää että jos jokin lapsuudessani vaikuttaa tiedostamattani asioihin.

-Vanhemmat ei rakastanut mua,isäpuoli yritti raiskaa useampaan otteeseen(ahdisteli 6v ajan seksuaalisesti,kunnes muutin toiselle puolelle suomea opiskelee)

-setä kävi päälle kun odotin esikoista,meinasin saada keskenmenon.

-koulukiusausta enempi tai vähempi 9vuotta(tämä ei vaikuta enään ollenkaan, mutta ennen kyllä olin hyvin ujo,luonteeltani,mutta myös siksi että mua kiusattiin)

-sit on muutama suhde ollut joka on päätynyt miehen puolelta pettämiseen.

Olen sujut kaikkien muiden mainitsimieni asioiden kanssa paitsi nuo pettämiset,tais jättää muhun pelon että niinkäy uudelleen.

Itseasiassa kun terapeutti oli sitä mieltä että mun mies on kokenut niin paljon(vanhempiensa avioeron,ei muuta), niin kyllä siinä vaiheessa ärsytti, ymmärrän kyllä että mies on kokenut kovia,mutta se on elämää,niin olen minäkin, sitä täytyy vaan käsitellä asiat,eikä paeta

[QUOTE="...";28401434]Yleensä ulkopuolinen huomaa meistä asioita joita emme ehkä itse ole tiedostaneet?[/QUOTE]

eli mitä?

sä et voi vääntää tätä niin että en hyväksy erilaisuutta,koska kyse on ollut siitä että en ymmärrä miestäni oikein,koska hän toimii eritavalla kuin minä. Voisin toki ymmärtää jos mies puhuisi.

sinäkö et sitten koskaan käsitä ketään väärin? jos käsität leimaan sinut sillä että et hyväksy erilaisuutta!

Olen kouluttautumassa kehitysmaatutkijaksi,ihan siksi että ymmärtäisin ja voisin auttaa.. jos en hyväksyisi erilaisuutta.. olisin varmaan rasistinenkin! mutta en ole.

mielenkiinnolla odotan mitä väännät tästä :)

anteeksi nyt kärrkäyteni,mutta kun se terapeutti on väärässä tässä asiassa, vaikka minä toki olen varmasti monessa muussa asiassa väärässä,mutta kai minä tiedän mitä ajattelen ja miksi!?

Minun mielestäni hyväksyminen, erilaisuudenkin, on toisen persoonan ymmärtämistä. Ehkä sinulla on kommunikaatio ongelma myös terapeuttisi kanssa? Sanon tämän kysyen ja hyvällä.
Jos kaikki tuo mitä kirjoitit olisi tapahtunut minulle, voisin kuvitella että muodostuisi kova tarve puolustaa olemistani ja olemassaoloani. Ei mitään kevyitä juttuja yksikään.

Sinä luulet olevasi oikeassa. Sinusta se, että sinä et ymmärrä miksi mies ei tee niinkuin sinä haluat, johtuu siitä ettet YMMÄRRÄ. Terapeutti on käytöksestäsi ja kertomuksistasi huomannut, että se mitä todellisuudessa et ymmärrä, on se, että on olemassa useita täysin hyväksyttäviä käyttäytymismalleja ja reagointitapoja, jotka kaikki ovat yhtä arvokkaita. Sinulle on vain yksi oikea käyttäytymistapa (=sinun mallisi), kaikki muut ovat sinulle vääriä (=et hyväksy erilaisia käyttäytymis- ja reagointimalleja vaan ne ovat sinulle "vääriä"), ja siksi et "ymmärrä" mikseivät kaikki käytä "oikeaa" (=sinun hyväksymääsi) käyttäytymismallia tai reagointitapaa.

Nyt sinä et "ymmärrä" mikseivät kaikki ole kanssasi omaa mieltä, koska sinun mielipiteesi on oikea. Todellisuudessa et vain pysty hyväksymään sitä että muilla on erilaisia mielipiteitä.

NO et sitten saanut suutasi auki siinä vastaanotolla ja korjannut tuota terapeutin väärää "tulkintaa". Ei ihme, että teillä on parisuhdeongelmia! Onneksi et itse tulkitse mitään väärin...? Eiku...

Yhteistyössä