Talolaina + opiskelu + vauva = katastrofi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vauvakuume"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28404912]
Olet saanut saman suuntaisia vastauksia kymmenittäin, joten kait sinä uskot enemmän keskiarvoa kuin äitiäsi? Kait hekin ovat remonttia taloonsa tehneet? Ja lasten kanssa koti kuluu nopeasti.. Koko ajan on jotain pientä korjattavaa.[/QUOTE]

Suihku, sauna ja keittiö on heillä tällä hetkellä remontissa. Kyllä, koko ajan on tekemistä. Mutta koko ajan voi myös tehdä jotain. Ne lapset eivät ole mikään sairaus tai vamma mikä oikeuttaa äitiä vain istumaan koneella kun lapset ovat niin hankalia ettei heidän kanssa voi pihallakaan olla tekemässä yhtään mitään.

Uskon kyllä että suhde ja talous ja ihan kaikki kusee jos antaa lasten tosiaan kahlita noin pahasti että lumenkolauksesta ja puiden kantamisesta tulee mahdotonta. Sitä ei varmasti mies sietäis, eikä kukaan lähipiirin vanhemmat tuota ymmärtäis.

[QUOTE="hmmm";28404906] Kysy äidiltäsi kumman valitsisi helpomman vai vaikeamman tavan, taloudellisesti tiukkaa vai vähän helpompaa? Lapsi ei tarvitse taloa tai omaa huonetta vaan äidin syliä ja aikaa.[/QUOTE]

Äiti valitsee sen oman aidatun turvallisen pihan rauhalliselta alueelta, se on ihan selvä.
Suuremmalla todennäköisyydellä se lapsi juoksee auton alle kerrostalolähiössä kuin jää ruohonleikkurin tai klapikoneen väliin.

[QUOTE="vieras";28404934]Ehkä ap ymmärrät aikanaan mitä täällä yritettiin sinulle kertoa... Samanlaisia ajatuksia kuin sinulla oli minullakin aikanaan. Nyt on omakotitalo ja 2 alle 2-vuotiasta lasta ja olen enemmistön puolella siinä mitä sinulle on täällä yritetty kertoa. Ei tämä elämä mahdotonta ja ylitse pääsemättömän vaikeaa ole, mutta on niitä helpompiakin tapoja elää :)[/QUOTE]

Varmasti on helpompiakin tapoja, minä tiedän sen.
Voitais jäädä vuokralle elämään kerrostalokaksioon, niin ei olisi mitään hätää. Vaikka kuinka oltais molemmat kotona röhnöttämässä lasten kanssa, niin on aina joku joka maksaa kaiken meidän puolesta. Ja asunnon korjaukset ja huollot ovat ilmaisia. Minä tiedän sen vallan hyvin.
Mutta kun se vain on niin että kumpikaan meistä ei viihdy kerrostalossa, se on vain tällainen nuoruuden "pakollinen" elämäntyyli ennen kuin saa sotettua sen oman talon. Ja minä en halua kasvattaa lapsiani kerrostalossa ilman omaa pihaa ja omaa aluetta.

Mä en ymmärrä, miksi edes kyselet täältä omaan elämääsi liittyviä asioita? Etteköhän te miehen kanssa osaa itsekin laskea, pystyttekö hankkimaan ok-talon tuloillanne. Ja itse tiedätte omat voimavaranne.

Eikä sitä jaksamista voi tietää, ennen kuin lapsi on maailmassa. Voi tulla melkoisia yllätyksiä, voi olla ettei tule. Mistä sitä etukäteen tietää.

Mullekin tuli yllätyksenä aamusta iltaan kestävä raskauspahoinvointi, jonka johdosta olin sairaslomalla ja joka kesti koko raskausajan. Yllätys oli sekin, ettei selkä kestänytkään raskautta eikä ole edelleenkään kunnossa vaikka lapsi on jo 11 v.

Kaikki kerrostaloasujat ei asu vuokralla ja röhnötä sisällä ja odota muiden maksavan kaiken. Tässä meidän pienkerrostalossa meillä on jopa oma pieni ja aidattu piha ja ihan omistusasunto on.

[QUOTE="hmmm";28404983]Kaikki kerrostaloasujat ei asu vuokralla ja röhnötä sisällä ja odota muiden maksavan kaiken. Tässä meidän pienkerrostalossa meillä on jopa oma pieni ja aidattu piha ja ihan omistusasunto on.[/QUOTE]

Ei niin. Sanoin että tiedän että voi helpomminkin elää. Esim. vuokralla.

Mä selailin ketjun läpi, ja kerron sulle AP miten me nyt eletään:
Meillä on 60 neliöinen okt, sähkölämmityksellä ja ihan normaalilla keittiö yms varustelulla, ei mitään övereitä, ei pelikoneita eikä mitään. Nyt meitä on 2+1, kohta syntyy toinen lapsi.
Takkakin meiltä löytyy ja se oli lämpimänä ihan nonstop koko tammi-helmikuun. (kiitos mun alkuraskauden unetomuuden sekä miehen työvuorojen, sitä lämmitettiin yölläkin, kun lämpötila alkoi laskea). Meillä oli talvella remontti niin kesken, ettei pattereista ollut käytössä kuin 3,muksun huoneessa, varastossa ja meidän huoneessa. Esim talon isoin osa, tupa oli pelkästään takan varassa. Meillä oli siis sun miehes puhuma puulämmitys ja sähkön käyttö minimissä. Silti noitten isojen pakkasten jälkeen sähkölämmitys oli sen 170-180 kuussa. Meidän neliöillä.
Meillä kannetaan puita sisään 3 isoa muuttolaatikollista kerrallaan, että saadaan puusäiliö täyteen, se tyhjeni noin vuorokaudessa. Lisäksi tossa oli lumityöt ja normaalit kotihommat, kaikki mun niskassa, mies tekee sen 12-14h "päivävuoroa" tai sitten yövuoroa niin, että häntä nähdään se 2-3h hereillä ennen töihinlähtöä.

Mä olen tottunut asumaan maalla, mulla on maatalousalalta ensimmäinen ammatti, osaan kaataa puita, raivaus- tai moottorisahalla, osaan ajaa traktorilla ja tehdä perus peltotyöt ja navettahommat ja kodin nikkaroinnit.

Silti, vaikka tätä toista lasta on tehty itku silmässä neljä vuotta, mä monesti mietin, jo viime talvena, että mihin helvettiin mä olen ryhtynyt, kun aamupahoinvoivana yritin puettaa uhmaavaa esikoista toppavaatteisiin, että voitais hakea postia ja puita yms yms, ettei tarttis aloittaa lämmitystä taas ihan nollilta.. Ja monesti mietin sitäkin mitä h*lvettiä me tehdään ensi talvena,kun tässä on vielä mukana puolivuotias vauva!

Meillä ei ole rahasta pulaa, laskut ja menot ei ahdista, rahaa jää säästöön yms, en voi kuvitellakaan kuinka nautinnollista elämä olis silloin, jos pitäis vielä miettiä niiden rahojenkin riittävyyttä.

Meillä on puita liiterissä ensitalveksi vielä ja just kaadettiin sen verran lisää, että 2014-2015 talvikin pitäis olla turvattu. Mutten edes kuvittele vieväni muksua sinne puutalkoisiin, vaikka oma mieli sinne hinkuukin.

Muksuilla on tapana tehdä tyhmiä, tai pelätä jotain höpöä tai kakata vaippaan just kun oot hommissa tai sit niillä on muuten vain asiaa. Sä voit ollas muksujen kanssa siellä "auttamassa" mutta pian varmaan huomaatte että olette enemmän vain tiellä tai hidasteena. Mun muksu on tottunut metsätyöläinen, tallityöläinen ja navetassakin tuo on ollut hommissa useamman kerran. Silti munkaan työpanosta ei voi kauhean tehokkaaksi sanoa, kun muksu on mukana ja muksu on jo 4,5v. Enemmän se on sellaista leppoisaa puuhastelua. Pissatus ja "mulla on jotain kengässä"-taukoineen.

Pois en vaihtais, oma talo on oma talo, mutten voisi kuvitellakaan tässä jossain välissä vielä opiskelevani tai tekeväni kovasti mitään muutakaan ylimääräistä. Kesällähän tää on helppoa, muksut ulos ja itsekin kahvikupin kanssa nauttimaan hytty... eikun puutarhasta, mutta kesä on niiin hiton lyhyt. Ja kesällä olis tarkoitus aina tehdä niitä remppoja, joita talvella ei voi.

[QUOTE="vieras";28404981]Mä en ymmärrä, miksi edes kyselet täältä omaan elämääsi liittyviä asioita? Etteköhän te miehen kanssa osaa itsekin laskea, pystyttekö hankkimaan ok-talon tuloillanne. Ja itse tiedätte omat voimavaranne.
[/QUOTE]

Halusin vain selvittää asioita :) Ja nyt on aika paljon uusia juttuja tiedossa. Myös niitä hurjia jotka eivät vain mitenkään voi pitää paikkaansa. Ja olen vähän saanut kans vihiä siitä miksi joillain menee taloudellisesti huonosti vaikka kaiken järjen mukaan ei vain pitäisi mennä. Mutta jos menot ovat aivan megalomaaniset (verrattuna tuloihin), niin aivan varmasti talous siinä kärsii.

Mutta niinkuin tuolla joku sanoikin, niin ainahan sen talon voi myydäkin jos lapsiperhe ei siinä pärjää :) Vaikka edelleenkin ihmettelen talonomistajien suurta määrää jos on mahdotonta elää hyvin JA maksaa sitä lainaa pois samaan aikaan?

Pois en vaihtais, oma talo on oma talo, mutten voisi kuvitellakaan tässä jossain välissä vielä opiskelevani tai tekeväni kovasti mitään muutakaan ylimääräistä. Kesällähän tää on helppoa, muksut ulos ja itsekin kahvikupin kanssa nauttimaan hytty... eikun puutarhasta, mutta kesä on niiin hiton lyhyt. Ja kesällä olis tarkoitus aina tehdä niitä remppoja, joita talvella ei voi.

Tämä on se asian ydin. Että ok, on hankalaa, minä tiedän. Mutta se mitä kuitenkin saa. En voisi uskoa että osaisin olla tyytyväinen siitä että valitsisin sen "turvallisen" kerrostaloelämisen vain sen takia että omakotitalossa on yhyyy, niin vaikeaa. Ja kun vielä ne lainanmaksut ovat niin paljon hankalempia maksaa takaisin okt:ssa kuin kerrostalossa, hui!

Vaikeaa se on, mutta pois sitä ei vain vaihtais.

Raksakortti ja osittain suorittu maataloustutkinto minullakin on, joten maataloushommat ovat tuttuja vaikkakin aika ruosteessa :D

Sä olet päätöksesi tehnyt mutta mites mies? Aloitusviestistä sai kuvan ettei mies ole vielä suunnitelmissa ihan täysillä mukana. Eli enemmänkin sun pitäisi vakuuttaa mies homman toimivuudesta kuin palstalaiset.

Tämä on se asian ydin. Että ok, on hankalaa, minä tiedän. Mutta se mitä kuitenkin saa. En voisi uskoa että osaisin olla tyytyväinen siitä että valitsisin sen "turvallisen" kerrostaloelämisen vain sen takia että omakotitalossa on yhyyy, niin vaikeaa. Ja kun vielä ne lainanmaksut ovat niin paljon hankalempia maksaa takaisin okt:ssa kuin kerrostalossa, hui!

Vaikeaa se on, mutta pois sitä ei vain vaihtais.

Raksakortti ja osittain suorittu maataloustutkinto minullakin on, joten maataloushommat ovat tuttuja vaikkakin aika ruosteessa :D

Ei sitä kannata unohtaa sitä taloa, mutta oikeasti. Hoida opiskelut pois, vauva sekoittaa pakkaa jo ihan tarpeeksi. Ja valmistautukaa siihen talon ostoon esim säästämällä ja vaikka tekemällä niitä puita ennakkoon (jos on joku paikka jossa säilöä)

Katsokaa ensin, miten elämä menee sit, kun sulla on paperit ja saat kunnon liksaa. Sit taloa tai vauvaa. Ja sitä rataa.

Ap hyvä, sinä todellakin jyräät faktat koko ajan vain tunneargumenteilla. Et ole kertaakaan perustellut esim. mistä tingitte yli tonnin kuussa, jos/kun jäisit kotihoidontuella kotiin. Ainoa perusteesi tuntuu olevan "kyllä me osattaisiin köyhästi elää". Niin, osattaISIIN, eli tämä on puhdas oletus.

Lähes kaikki ovat sinulle sanoneet että et pysty ennakoimaan lapsen/lasten tuomia kuluja, ja silti sinä väität että lapsiperheenä pystyisitte elämään yli tonnin pienemmillä menoilla kuin nyt. Etkö ymmärrä miten naiivilta tuo kuulostaa? Ihan oikeasti, kokeilkaa samaa budjettia jo nyt, ja varatkaa siitä vähintään ~200 euroa kuussa "lapsimenoihin" myös. Tai laske edes paperilla että mitkä ovat ne kulut joista voisitte noin paljoa tinkiä. Onnistuisiko se ihan oikeasti, vähintään parin vuoden ajan? Siinä ajassa kun ehtii tulla ties mitä isompiakin yllätyksiä ja menoja, ja silloin budjetti kusee. Joku muutaman tonnin vararahasto on silloin yhtä tyhjän kanssa.

Ja tosiaan, vanhassa talossa pitää kk-kuluihin jyvittää aina niitä remonttikuluja. 200-300e/kk on vielä aika pieni arvio siitä, mitä keskimäärin menee. Aina on jotain pientä jota pitää korjata, ja säännöllisin väliajoin suurta. Esim. pari työkaveria on nyt joutunut uusimaan ~25 vuotiaista taloista katot. Maksoi 20 tonnin pintaan. Jo tuosta tulee per kuukausi 70e menoja koko katon käyttöiälle laskettuna. Jos laskette talon menoiksi vain sen hetkiset kulut (sähköt jne) ettekä ota huomioon remontteja ETTEKÄ hinnan nousuja, niin sitten pitäisi olla koko ajan talotilillä se noin parikymmentätonnia laitettavaksi remontteihin.

Ja hei: älä KOSKAAN laske taloutta sen varaan että ainahan sen talon voi myydä! Sillä hetkellä kun taloon tulee joku yllättävä remonttitarve johon teillä ei ole varaa, niin ei sitä kuule helposti kaupaksikaan saa. Ainakaan järkevään hintaan. Talojen myyntiajat ovat myös nykyään piiiitkiä, vuosikin menee helposti. Talon myynti ei siis ole vaihtoehtojen listalla edes top 10:ssä kun mietitte kuinka mahdollisista ongelmista voitte selvitä.

Mutta joo, päätöksesi olet selvästi tehnyt, sillä et selvästi kuuntele faktoja ja laskelmilla näytät pyyhkivän persettä. Oma elämännehän siinä on kyseessä joten antaa mennä vaan, en edes ymmärrä miksi kysyä tällaisia asioita jos on jo päätöksensä tehnyt. Lapsellista vaan leimata järjen puhujat tuhlaileviksi, elämästä vieraantuneiksi megalomaanisten menojen orjiksi jotka ei vaan osaa... Otapa kuule tämä ketju talteen ja lue sitten parin vuoden päästä, ja katso miten lapselliselta kuulostat. Kunhan et sitten tule huutamaan yhteiskuntaa apuun kun rahat on loppu ja talosta löytyi kosteusvaurio, tai kun se perheen ainoa auto levisi tielle ja töihin pitäisi päästä mutta rahat on loppu.

saat kunnon liksaa.

Ei se liksa tuosta paljoa muutu. Siis peruspalkka. Siihen kaikenmaailman työmaalisät ja päivärahat, ne ovat ne joista tulee rahaa. Ja niitä alkaisin kuitenkin saamaan vasta sitten kun voin panostaa töihin täysin. Eli siinä vaiheessa kun muksut on tarhassa. Tai tietysti jos jään lapsettomaksi, vaihtoehto sekin kai.
Nyt tosiaan opiskelen koska ei oikein ole muutakaan tekemistä ja pikkuhiljaa voisin nousta portaita tuossa firmassa. Ja inssiopiskelijana saa tehdä töissä paljon monipuolisemmin töitä kuin pelkkänä assarina, kivaa sekin.

Ei se ikävä kyllä mene niin että heti kun on paperit kourassa niin tulisikin yhtäkkiä bruttoa 5000€/kk tms.

En voisi uskoa että osaisin olla tyytyväinen siitä että valitsisin sen "turvallisen" kerrostaloelämisen vain sen takia että omakotitalossa on yhyyy, niin vaikeaa. Ja kun vielä ne lainanmaksut ovat niin paljon hankalempia maksaa takaisin okt:ssa kuin kerrostalossa, hui!

Tästä nostan vielä esiin esimerkin asenteestasi, mikä minua ärsyttää yli kaiken. Naurettavalla tavalla yrität huitaista omakotitaloasumisen haasteet ja kalleuden "yhyy" ja "hui" naureskelulla. Todella idioottimaista, sillä on FAKTA, ymmärrätkä, FAKTA, että talossa on paljon enemmän yllätyksiä ja kuluja kuin kerrostaloasunnossa, ja 40 tonnin ero lainoissa tekee kuukaudessa monen sadan euron eron kuluissa. Mutta joo, YHYY ja HUI näille faktoille, sä nyt vaan haluut VAUVVAN SAATANA! Sormet korviin ja talokaupoille!

Ei se liksa tuosta paljoa muutu. Siis peruspalkka. Siihen kaikenmaailman työmaalisät ja päivärahat, ne ovat ne joista tulee rahaa. Ja niitä alkaisin kuitenkin saamaan vasta sitten kun voin panostaa töihin täysin. Eli siinä vaiheessa kun muksut on tarhassa. Tai tietysti jos jään lapsettomaksi, vaihtoehto sekin kai.
Nyt tosiaan opiskelen koska ei oikein ole muutakaan tekemistä ja pikkuhiljaa voisin nousta portaita tuossa firmassa. Ja inssiopiskelijana saa tehdä töissä paljon monipuolisemmin töitä kuin pelkkänä assarina, kivaa sekin.

Ei se ikävä kyllä mene niin että heti kun on paperit kourassa niin tulisikin yhtäkkiä bruttoa 5000€/kk tms.

En mä mitään sellaista tarkoitakaan. Sanon vaan, että hoida se koulu pois alta. Sit teet sitä työtä mitä teet sen aikaa kun etsitte taloa TAI yritätte vauvaa tai lähinnä siihen asti kun jäät äitiyslomalle.
Voi olla, et käy kuten aika monelle, itselleni myös. Alkuraskaus menikin osittain sairaalassa tipassa, pahoinvoinnin takia, ja loppuraskauden olen osittaisessa vuodelevossa. Tai sit olet vaivaton ja saat tehtyä suunnittelemasi asiat, mutta kun ei voi tietää etukäteen.

Mekin on pelattu uhkapeliä siinämielessä, että koska eka muksu oli "hankala", nukkuin max kolme-neljätuntia kantoliinassa, JOS liinan käyttäjä liikkui koko ajan. Ens talvi kuvitellaan pärjäävämme sillä todennäköisyydellä, ettei nyt toista huonosti nukkujaa tule samaan perheeseen :whistle:

[QUOTE="Realisti";28405104]Ap hyvä, sinä todellakin jyräät faktat koko ajan vain tunneargumenteilla. Et ole kertaakaan perustellut esim. mistä tingitte yli tonnin kuussa, jos/kun jäisit kotihoidontuella kotiin. Ainoa perusteesi tuntuu olevan "kyllä me osattaisiin köyhästi elää". Niin, osattaISIIN, eli tämä on puhdas oletus.[/QUOTE]

Minua enemmänkin mietityttää se että mihin sitä rahaa oikeasti sitten menisi, JOKA kuukausi?
Kotihoidontuen aikana tulot ois siis 2200€/kk. Tuosta lainanmaksut ja talokulut 1200€. Muihin kuluihin siis jää 1000€. OK, se saattaa kyllä mennä kokonaan (niinkuin palstalla olen oppinut että useinkin lapsiperheissä menee?).
Se että joka kuukausi menisi 2100€, sitä en ymmärrä. Viikossa 525€? Miten se on mahdollista?

Joo, rattaat ja kaukalot ym kalliit investoinnit maksavat. Sanotaanko että yhteensä 500€ vuodessa. Sen jos palottaa 12 kuukaudelle niin siitä tulee 42€. Jos menee tonni, niin se on 83€/kk.

Kyllä mäkin sulle sanoisin, että mieti tarkkaan voimavarasi ja teidän taloudellinen tilanne, ennen kun ryhdytte toimiin. Omakotitalossa tulee tosiaan niitä kuluja paljon enemmän, kuin huolettomasti taloyhtiössä asuessa, jossa menot on suurinpiirtein tiedossa ennakkoon.

Omakotitalossa maksat lainan lisäksi vesimaksut, jätemaksut(roskiksen tyhjäys, likakaivo),nuohous, sähkölaskut, vakuutukset, kiinteistöverot jne. Meillä on sähkölämmitys, mutta paljon lämmitetään puulla, jotka on omasta metsästä. Se puulla lämmittäminen lasten kanssa on vaan työläämpää, ja miehesikö puut kaataa ja pilkkoo? Sähkölasku on ollut meillä noin 300 eur/kk kovilla pakkasilla siitä huolimatta. Kotona lasten kanssa ollessa sitä sähköä kuluu myös enemmän vaikkapa ruoanlaittoon.
Pihanlaittoon ja talon remppaan pitää oikeasti varata myös rahaa, ja ne eivät pysy kunnossa ilman toimenpiteitä, joten aikaa saat varata myös. Ruoho pitää leikata ja lumet luoda itse, ja välineet siihen joutuu itse hankkimaan.

Lastenhankintaan mä oon vähän huono sanomaan mitään, meillä on omakotitalon lisäksi 3 lasta, nuori koira, kissa ja minä opiskelen hoitovapaan aikana, olen myös innokas puutarhaharrastaja. Yhtälö ei ole helppo, mutta olemme pärjänneet mielestäni hyvin. Koulutyöt teen iltaisin/yöllä ja kotityöt lasten päiväunien aikana osittain. Tämä on kuitenkin meidän valinta ja meille sopiva ratkaisu tällä hetkellä, se ei ole sitä silti kaikille. Minulla on työpaikka, mutta yritän saada paperit koulusta ulos mahdollisimman nopeasti ja taloudellista pakkoa töihinmenoon ei nyt ole.

Lapsista on moninverroin enemmän kuluja enemmän kuin tuloja, hoitovapaan ajalta tuki on todella pieni ja sillä selviäminen vaatii rahallisen panostuksen mieheltäsi tai ne säästöt. Meilläkin ruokakaupan menot on pari sataa/viikko, vaikka ruoka suunnitellaan etukäteen ja eineksiä ei osteta koskaan. Lisäksi rahaa pitää varata lasten isompiin hankintoihin, eläinlääkäriä varten ja yleensä kun jotain hajoaa, niin sitten sitä hajoaa useampi juttu kerralla. Liekö karman laki...

Mikäli olette nämä asiat jo ennalta miettineet, niin hyvä. Tiedän monta nuorta paria, joilla on tullut ero, kun talous on miinuksella ja elämä ei ollutkaan sitä prinsessameininkiä, kun oli luultu. Ei se omakotitalo ole mikään autuaaksi tekevä asia, järkevämpää on sijoittaa ensin johonkin pienempään asuntoon, vaikkapa siihen rivariin ja sitten ostaa omakotitalo, kun näkee, että pärjää siinä. Isossa talossa on ison talon kulut ja moni tässä ketjussa on antanut hyviä ajatuksia ja vinkkejä! On parempi katsoa kuin katua...

Anteeksi nyt ap, mutta minusta sinulla on hieman outo asenne tässä ketjussa. Onhan se hyvä, että olet valmis elämään hankalaakin elämää, mutta miksi edes teit aloituksen, kun kaikki varoitukset mahdollisista ongelmista saa sinut vain entistä vakuuttuneemmaksi, että teillä ei tule olemaan mitään noista ongelmista. Ketjun otsikosta päätellen tiedostat, että ongelmia voi syntyä, mutta ketjun edetessä et enää pidä mitään asiaa ongelmana.

Itse olen sellainen pessimisti panikoija, että lasken melkein kaikki varman päälle. Niin kuin joku muukin tuossa aiemmin sanoi, minustakin on parempi ajatella sen huonomman skenaarion mukaan, eikä siten, että "ei kai meille nyt noin voi käydä". Esimerkiksi tuossa sähkölaskuasiassa uskot mieluummin äitiäsi, joka elää isäsi kanssa kahdestaan ja pitää huoneita kylmänä, kuin palstaa joka oikeasti elää sitä lapsiperheen arkea, jota sinäkin suunnittelet. Koliikkivauva on sinulle jotenkin utopinen ajatus, samoin allergialapsi, vaikka ne tilanteet eivät todellakaan ole mitenkään harvinaisia. Remonteista sanoit, että niitä voi siirtää sinne parempaan rahatilanteeseen. Mitäs sitten kun syysmyrsky vaurioittaa kattorakenteita? Eipä siinä auta muu kuin kattoremontti (meillä kävi niin). Asiat toki järjestyvät aina jollakin tavalla, mutta kyllä ne kannattaa ottaa ihan oikeasti huomioon etukäteen.

Ja tuolla aiemmin kysyin, miten aiot järjestää opintosi pienten lasten kanssa. Et vastannut siihen.

Minua enemmänkin mietityttää se että mihin sitä rahaa oikeasti sitten menisi, JOKA kuukausi?
Kotihoidontuen aikana tulot ois siis 2200€/kk. Tuosta lainanmaksut ja talokulut 1200€. Muihin kuluihin siis jää 1000€. OK, se saattaa kyllä mennä kokonaan (niinkuin palstalla olen oppinut että useinkin lapsiperheissä menee?).

No mihin se sitten nyt menee? Miksi ihmeessä tuhlaatte tonnin kuussa ihan turhuuteen, jos unelmissa on talo ja monta lasta?

Väitätkö ihan tosissasi että kuvittelet toimeentulotuella elävän perheen (jolla muutes jäisi kuussa asumismenojen jälkeen enemmän kuin teillä) elävän "ihan ok" tulotasolla, ja että heillä on varaa parin tai edes yhden auton ylläpitoon. Luuletko todella että toimeentulotuen taso on niin ylimitoitettu, että sillä pärjää vuosikaupalla ihan ok?

[QUOTE="Realisti";28405127]että talossa on paljon enemmän yllätyksiä ja kuluja kuin kerrostaloasunnossa, ja 40 tonnin ero lainoissa tekee kuukaudessa monen sadan euron eron kuluissa.[/QUOTE]

Mutta kun tämä asia ON tiedossa. Se ei tule yllätyksenä.
Siltikään en halua elää turvallista ja kurjaa elämää, jos vaihtoehtona on elää ns. riskillä ja nauttia elämästä.
Ja edelleenkin se 100t laina on sen verta pieni, että korkojen pitäisi olla yli 6% (koko laina-ajan?), jotta kuukausierä menisi niin hankalaksi ettei pärjättäis. Niin siis ruuhkavuosina ei pärjättäis.
Ei meillä ole mitään pakottavaa tarvetta maksaa suurta erää ja lainaa äkkiä pois. Sen voi tehdä ihan rauhallisestikin pienillä kk-erillä ja lisälyhennyksillä.

Ja pankkivirkailija varmasti osaa neuvoa että miten lapsiajan pärjää. Kyllä muutkin ovat saaneet apuja ja jatkoaikaa jos on mennyt liian rankaksi.
Vaikka tämä onkin Suomi, niin jotenkin en vain usko että lapset voivat totaalisesti tuhota noin pientä lainaa.

Talolaina+opiskelu+yrittäjyys+2 lasta+pitkittynyt opiskelu+konkurssi+työttömyys+1 lapsi+työllistyminen+burn outista selviäminen + bonukset= meidän elämä. On ollut vaikeaa mutta asiat ovat ratkenneet. Kaikkeen ei voi varautua :)

Se että joka kuukausi menisi 2100€, sitä en ymmärrä. Viikossa 525€? Miten se on mahdollista?

Joo, rattaat ja kaukalot ym kalliit investoinnit maksavat. Sanotaanko että yhteensä 500€ vuodessa. Sen jos palottaa 12 kuukaudelle niin siitä tulee 42€. Jos menee tonni, niin se on 83€/kk.

Elämässä on kaikkea kummaa.

Meillä on ruokalaskut kuussa noin 300-600 euroa, riippuen siitä mitä syödään ja tuleeko vieraita ja montako tulee yms. (tässä on ruokittu viimeaikoina joka viikonloppu 3-9 aikuista talkoomiestä, kun jeesivät pihatöissä yms)
Muksun kustannuksiin voisin laittaa noin 100euroa kuussa. Ei käytä vaippoja ja syö samoja ruokia kuin mekin. Aina on joku vaate/kenkä pieni, rikki tai muuten epäkunnossa. Aina tulee joku ylläri, justiin tupsahti ihanaakin ihanampi oksetauti+ nuhakuume, apteekkireissu sen 50 euroa kaikkineen. Jos tästä olis lääkäriin lähdetty, jos siis olis ollut tarve niin olis pitänyt laittaa varmaan se 50-60 euroa lisää. Matkat+ muut maksut.
Lisäks lasten kanssa on oikeasti hyvä säästää sitä rahaa, ihan niiden lasten menoille. Eli sulla tarvii olla säästössä taloa ja sen yllätyksiä varten rahaa ja lisäksi vielä lasten järkkäämiin yllätyksiin ja sairasteluihin ja no, koiran hätävarahan sulla jo olikin.

Se että sulla jää paljon rahaa säästöön ja miehellä ei mitään voi johtua siitäkin ettet tiedä kaikkia kuluja. Meillä esim mies maksaa täysin vakuutukset ja auton kulut ja jos en tätä tietäisi, saattaisin luulla että mies hassaa rahat johonkin turhaan. Eli pistäkää miehen kanssa ylös kaikki tulot ja menot ja tulot tämän hetken mukaan, ei sen mukaan jos joskus alat taas työskennellä kokopäiväisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28405199:
Ja tuolla aiemmin kysyin, miten aiot järjestää opintosi pienten lasten kanssa. Et vastannut siihen.

Olen vastannut että JOS opiskelu on mahdotonta niin sitä voi lykätä. Se ei ole minulle mikään älyttömän tärkeä asia saada tehtyä NytHeti. Minulla on jo ammatti ja vakituinen työpaikka.

Opiskelulla tarkoitan tietokoneella istumista. Sitä samaa mitä tulee tehtyä silloin kun on esim. facessa tai tällä palstalla.
Niin ja oppikirjojen ja -materiaalien lukemista. Se on suurin piirtein yhtä hankalaa kuin sanomalehden tai romaanin lukeminen. Varmasti on niitäkin kotiäitejä jotka lukevat kirjoja tai palstailevat.

Yhteistyössä