Tekikö virkavalta pahan virheen??!! :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siismitävattua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siismitävattua

Vieras
Vein autoni eilen siskon miehelle korjattavaksi. (pakoputken vaihto). Ostin autoon uuden pakoputken, ja siskon mies (kutsuttakoon vaikkapa "kaleviksi") lupautui korjaamaan auton täysin ILMAISEKSI. Aamulla meillä tuli "kalevin" kanssa erimielisyyttä, ihan muista asisoita... Joten kalevi päätti kostaa:

Tänään illalla kun olin menossa hakemaan autoa, niin "kalevi" alkoikin vaatia 200€ palkkiota auton korjaamisesta, muuten en kuulemma saa autoa takaisin. Aikamme tappelimme, kunnes päädyin soittamaan poliisit apuun, koska Kalevi ei suostunut antamaan autonavaimia, tai edes avaamaan ovia. Lisäksi pyysi minua poistumaan hänen pihamaaltaan.

Poliisit saapuivat paikalle ja ilmoittivat, että kyseessä on siviili riita, johon he eivät voi puuttua. Asia olisi siis minun ja "Kalevin" välinen, eikä heillä ole oikeutta ottaa autoa "väkisin" pois "kalevilta". Minua neuvottiin tekemään rikosilmoitus ja asia ratkaistaan sitä kautta, ellen ole halukas suostumaan "kalevin" vaatimuksiin, ja maksamaan tuota "korjaus palkkiota" "kaleville".

(Minulla on siis todistusaineistona puhelimessa "kalevin" lähettämät tekstiviestit, joissa hän kertoo vaihtavansa pakoputkeni mielellään, IHAN ILMAISEKSI. Näytin kyseiset viestit poliiseille, mutta niillä ei kuulemma ole mitään paino arvoa.)

Autoni siis seisoo edelleen "kalevin" pihassa. Sain ottaa autosta vain henkilökohtaiset tavarani. En saa hakea autoani, ennenkuin riitamme on ratkaistu oikeusteitse, eikä poliisi voi kuulemma tehdä asialle mitään!

SIIS VOIKO TÄMÄ OLLA TODELLISTA?? Minä olen auton ainoa omistaja, sekä myös haltija. MYÖS REKISTERITODISTUKSESSA. Millä nyt kuljen töissä?! Voiko poliisi tosiaan estää minua hakemasta OMAA AUTOANI, toiselta ihmiseltä?!?! Mielestäni poliisit tekivät PAHAN virkavirheen!!!

Alkuperäinen kirjoittaja siismitävattua;28431165:
Vein autoni eilen siskon miehelle korjattavaksi. (pakoputken vaihto). Ostin autoon uuden pakoputken, ja siskon mies (kutsuttakoon vaikkapa "kaleviksi") lupautui korjaamaan auton täysin ILMAISEKSI. Aamulla meillä tuli "kalevin" kanssa erimielisyyttä, ihan muista asisoita... Joten kalevi päätti kostaa:

Tänään illalla kun olin menossa hakemaan autoa, niin "kalevi" alkoikin vaatia 200€ palkkiota auton korjaamisesta, muuten en kuulemma saa autoa takaisin. Aikamme tappelimme, kunnes päädyin soittamaan poliisit apuun, koska Kalevi ei suostunut antamaan autonavaimia, tai edes avaamaan ovia. Lisäksi pyysi minua poistumaan hänen pihamaaltaan.

Poliisit saapuivat paikalle ja ilmoittivat, että kyseessä on siviili riita, johon he eivät voi puuttua. Asia olisi siis minun ja "Kalevin" välinen, eikä heillä ole oikeutta ottaa autoa "väkisin" pois "kalevilta". Minua neuvottiin tekemään rikosilmoitus ja asia ratkaistaan sitä kautta, ellen ole halukas suostumaan "kalevin" vaatimuksiin, ja maksamaan tuota "korjaus palkkiota" "kaleville".

(Minulla on siis todistusaineistona puhelimessa "kalevin" lähettämät tekstiviestit, joissa hän kertoo vaihtavansa pakoputkeni mielellään, IHAN ILMAISEKSI. Näytin kyseiset viestit poliiseille, mutta niillä ei kuulemma ole mitään paino arvoa.)

Autoni siis seisoo edelleen "kalevin" pihassa. Sain ottaa autosta vain henkilökohtaiset tavarani. En saa hakea autoani, ennenkuin riitamme on ratkaistu oikeusteitse, eikä poliisi voi kuulemma tehdä asialle mitään!

SIIS VOIKO TÄMÄ OLLA TODELLISTA?? Minä olen auton ainoa omistaja, sekä myös haltija. MYÖS REKISTERITODISTUKSESSA. Millä nyt kuljen töissä?! Voiko poliisi tosiaan estää minua hakemasta OMAA AUTOANI, toiselta ihmiseltä?!?! Mielestäni poliisit tekivät PAHAN virkavirheen!!!

Valitettavasti poliisit ovat lain mukaan oikeassa. Sinun ei siis auta kuin tehdä rikosilmoitus jonka jälkeen poliisit voivat tutkia asian. Eivät ennen sitä. Eli koska Kalevilla ei ole yritystä jonka puitteissa tuota korjaustyötä olisi tehnyt on kyseessä todellakin siiviilioikeudellinen asia ja tähän eivät poliisit voi ottaa kantaa ilman rikosilmoitusta.

Koska kyseessä on kuitenkin suht pieni asia, tekisin minä näin:
maksaisin sen 200e, mutta en missään tapauksessa ilman kuittia.
Vaatisin, että siitä hoidetaan sotu- ym. maksut.

Itse kysymykseen...rikosilmoituksen tekoon, se mistä tuossa tapauksessa rikosilmoituksen teet,
ratkaisee jo aika paljon asian ratkaisun nopeudessa.

Ilmeisesti kyseessä on kuitenkin aikuiset ihmiset. Ymmärtääkseni alaikäisillä (huom. lapsilla) ei ole ajokortteja. :O Aikuiset ihmiset? Voi luoja! :O

• Tykkää
Reactions: TriplaIsä
Koskeeko tuo muutakin omaisuutta? Jos jollain jää vaikkapa läppäri tänne minun luokseni, voinko pitää sen sillä verukkeella. että valehtelen unohtajan olevan minulle velkaa sen säilyttämisestä 100e, ja jos hän ei sitä maksa, pitää omistajan tehdä minusta rikosilmoitus ja pahimmillaan asia menee oikeuteen asti, ennenkuin omistaja saa läppärinsä takaisin? Jos saa sielläkään, minähän voin olla niin hyvä valehtelija, että oikeus katsoo minun puhuvan totta. Oikeasti? Eihän se nyt noin voi mennä.

[QUOTE="vieras";28431681]Koskeeko tuo muutakin omaisuutta? Jos jollain jää vaikkapa läppäri tänne minun luokseni, voinko pitää sen sillä verukkeella. että valehtelen unohtajan olevan minulle velkaa sen säilyttämisestä 100e, ja jos hän ei sitä maksa, pitää omistajan tehdä minusta rikosilmoitus ja pahimmillaan asia menee oikeuteen asti, ennenkuin omistaja saa läppärinsä takaisin? Jos saa sielläkään, minähän voin olla niin hyvä valehtelija, että oikeus katsoo minun puhuvan totta. Oikeasti? Eihän se nyt noin voi mennä.[/QUOTE]

Katsoskun asia ei ole niin yksinkertainen. Poliisilla on vain sinun sanasi toisen sanaa vastaan, millä todistat että läppäri on sinun eikä jonkun muun? Poliisin tehtävä on tutkia onko rikos tapahtunut ennen kuin se rupeaa toimenpiteisiin. Sitäpaitsi poliisilla ei ole valtuuksia vielä tuossa vaiheessa viedä kenenkään kodista perusteettomasti yhtään mitään.

[QUOTE="vieras";28431712]Katsoskun asia ei ole niin yksinkertainen. Poliisilla on vain sinun sanasi toisen sanaa vastaan, millä todistat että läppäri on sinun eikä jonkun muun? Poliisin tehtävä on tutkia onko rikos tapahtunut ennen kuin se rupeaa toimenpiteisiin. Sitäpaitsi poliisilla ei ole valtuuksia vielä tuossa vaiheessa viedä kenenkään kodista perusteettomasti yhtään mitään.[/QUOTE]

Ja poliisi ei liene voi tutkia ilman tutkintapyyntöä/rikosilmoitusta...?

Mutta toisaalta tuossa ap:n tapauksessa kun oli näyttää heti kenen auto on, mutta ehkä se korjaushomma teki siitä niin epäselvän että noin vain ei autoa voida vielä ilman tutkintaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Menisin hakemaan autoni pois siskon pihasta omilla vara-avaimillani ja laittaisin auton varmuudeksi rattilukolla kiinni, jottei Kalevi pääse enää hakemaan autoa takaisin. Pyytäisin myös siskoa palauttamaan autoni avaimet.

[QUOTE="vieras";28431712]Katsoskun asia ei ole niin yksinkertainen. Poliisilla on vain sinun sanasi toisen sanaa vastaan, millä todistat että läppäri on sinun eikä jonkun muun? Poliisin tehtävä on tutkia onko rikos tapahtunut ennen kuin se rupeaa toimenpiteisiin. Sitäpaitsi poliisilla ei ole valtuuksia vielä tuossa vaiheessa viedä kenenkään kodista perusteettomasti yhtään mitään.[/QUOTE]

Eli kiusaa voi tehdä tuolla tavalla niin paljon kuin jaksaa? Kai tuosta sille kiusantekijälle tulee edes kunnon sanktiot?

[QUOTE="vieras";28431756]Eli kiusaa voi tehdä tuolla tavalla niin paljon kuin jaksaa? Kai tuosta sille kiusantekijälle tulee edes kunnon sanktiot?[/QUOTE]

Jos sinä pystyt todistamaan että läppäri on sinun ja sinulla ei ole mitään korjausmaksuja siitä rästissä, vastapuoli maksaa sinun oikeudenkäyntikulusi. Tuskin siitä sen kummempaa tulee.

[QUOTE="vieras";28431756]Eli kiusaa voi tehdä tuolla tavalla niin paljon kuin jaksaa? Kai tuosta sille kiusantekijälle tulee edes kunnon sanktiot?[/QUOTE]

No periaatteessa kiusaa saa kyllä tässä maassa tehdä aika vapaasti... ainakin tässä tapauksessa. Moni ei uskos miten helpolla toista voi systemaattisesti kiusata...ja aika pitkäänkin. Rikosilmoituksissa tämä ei ole ihan siinä pinon ylimpänä....

[QUOTE="vieras";28431789]Jos sinä pystyt todistamaan että läppäri on sinun ja sinulla ei ole mitään korjausmaksuja siitä rästissä, vastapuoli maksaa sinun oikeudenkäyntikulusi. Tuskin siitä sen kummempaa tulee.[/QUOTE]

Ja oikeuslaitoksen ruuhkista johtuen kiista voi venyä vuosiksikin. Onpa kätevää.

Häh? Siis nyt en ymmärrä. Et voi hakea omaa autoasi "Kalevin" pihasta, koska "Kalevi" vain päätti niin. "Kalevilla" ei lie mitään todistetta, että olet hänelle mitään velkaa. Ja sinulla lie autostasi omistusasiakirjat?

Yhteistyössä