Huono äiti Sari Helin: Lapseni heitettiin pois muskarista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nessi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nessi"

Vieras
"Muskarista ulos

Toimittaja-kolumnistin yksi ikävimmistä omista kokemuksista on muskarista, jossa hän oli lapsensa kanssa.

– Siellä muskarinpitäjä kysyi, voisinko viedä lapseni sieltä pois, koska hän kiukutteli! Helin muistelee.

Hän noudatti käskyä.

– Vein lapsen pois, koska olin tyhmä ja kuuliainen. Olisi pitänyt sanoa, että haiska p****!".

Mitä tähän voi sanoa? Että muskarin ohjaaja teki aivan oikein! Jonkunhan ne riekkuvat lapset on saada kuriin jos vanhemmilla ei oo kanttia. Saattaapa jopa olla että siellä haluaa useimmat lapsi-vanhempi pari keskittyä siihen homman eikä kuunnella ympäri riekkuvaa ja kiljuvaa lasta. Mielestäni ohjaaja toimi kyllä täysin oikein.

Mihinköhän tää maailma on menossa jos loukkaanutaan siitä että joku pyytää olemaan hiljaa tai poistumaan jos se ei onnistu. Sitten ihmetellään mistä näitä minäminäminä lapsia kasvaa..

Niin samaa mieltä...liikaa nähny näitä äitejä jotka ei saa mitään kuria kakaroillensa,kiusaavat ja härnäävät muita lapsia ja äiti piipittää vieressä.

Mitä sitä nyt muita ottamaan huomioon... kun mun kakaralla on oikeuksia! Ihan sama vaikka se huutaa ja pilaa kaikien muiden ilon, mutta kun... Oikeasti, mitä ihmettä tällaisten ihmisten päässä pyörii? Missä käytöstavat ja muiden ihmisten kunnioittaminen? Lasten ja vanhempien oikeudet kyllä muistetaan, mutta entäs velvollisuudet? Oikeuksia ei pitäisi olla ilman velvollisuuksia.

Itse aikanaan vilkkaan lapsen äitinä lopetin käymiset seurakunnan perhekerhossa ja MLL:n perhekahvilassa juuri lapsen takia. Ei pystynyt keskustelemaan toisten äitien kanssa, kun vilperi paineli ja juoksi sinne tänne ja tuonne. Koin, että samaa juoksemista voin tehdä kotonakin. En saanut mitään itselleni noista kerhoista. Oli vain tuskainen olotila, kun toisten lapset istuivat hiljaa ja kiltisti kuin enkelit + oma oli sitten tuollainen menijä.

Kyllähän lapset kiukuttelevat, eikä se liity mitenkään siihen etteikö vanhemmat saisi lapsiaan kuriin tai että lapsi ei osaisi käyttäytyä. Mitenkäs tuollaisen 1,5-vuotiaan nyt saat kuriin ja järjestykseen jos kiukku saa kierroksia alleen...? Mutta, mutta...jos se kiukku jatkuu ja jatkuu, mekastus selvästi häiritsee tunnin kulkua ja muiden osallistumista, silloin pitää vanhemman älytä lähteä pois lapsensa kanssa. Itse yrittäisin max 5min hiljentää lastani ja jos ei onnistu, lähdettäisiin siltä erää pois.

[QUOTE="Vieras";28437880]Meidän lapset ovat kovasti pitäneet muskarista.
Tekeekö se lapsistammekin päävikaisia vai olemmeko vain me vanhemmat sitä?[/QUOTE]

Vanhemmat. Vai pidätkös siellä istumisesta?

[QUOTE="vilperin äiti";28437874]Itse aikanaan vilkkaan lapsen äitinä lopetin käymiset seurakunnan perhekerhossa ja MLL:n perhekahvilassa juuri lapsen takia. Ei pystynyt keskustelemaan toisten äitien kanssa, kun vilperi paineli ja juoksi sinne tänne ja tuonne. Koin, että samaa juoksemista voin tehdä kotonakin. En saanut mitään itselleni noista kerhoista. Oli vain tuskainen olotila, kun toisten lapset istuivat hiljaa ja kiltisti kuin enkelit + oma oli sitten tuollainen menijä.[/QUOTE]

Samasta syystä en ole itsekään menossa. Lapsi täyttää kohta jo 3 ja haluaisin laittaa yksin harrastamaan jotain. Mitenköhän mahdetaan suhtautua villiin tyttöön baletti tunnilla? Tuskinpa jaksaa keskittyä siihen tanssimiseen kovin pitkään vaan yrittää saada muut mukaansa riehumaan. Toivottavasti muut ei lähde mukaan ja voi olla, että tyttö jaksaisi ihan tanssiakin. Mutta pakko ottaa sitten pois, jos muut häiriintyy. Sääli omaa lasta kohtaan, mutta minkäs teet kun on niin sellainen luonne, ettei paikallaan pysy.

Lapsi menee myös virikehoitoon, kun olen vauvan kanssa kotona (osapäiväiseksi), juuri sen takia, että perhekahvilat tms. on huonoja meille. Ja osaan kyllä komentaa vaikka keskellä katua. Ymmärrän kyllä, jos jotkut eivät kehtaa ja saavat "äiti katsoo vieressä hiljaa ja hymyilee" leiman. Joskus itse annan ihmisten keskellä lapselle enemmän periksi, koska tiedän, että kieltäminen tms. muu saattaa aiheuttaa sellaisen raivon, jota en sitten jaksa aina ja varsinkin niitä muiden ihmisten katseita. Kaikki eivät ymmärrä miksi lapsi kiukuttelee.

Oma isäni (jolla on toki lapsia, kuten minut) ajattelee aina, että jos lapsi itkee, niin oikeasti on oikeasti tosi hätä eikä voi ymmärtää, että se voisi olla ihan perus uhmaa, lapsen kiukuttelua eikä kuten esimerkiksi kuten aikuinen, joka itkee kun oikeasti sattuu ja tuntuu pahalta. Toki lapsestakin voi tuntua oikeasti pahalta ja sattuu, mutta kun näin ei useinkaan ole itkun tullessa. Kiukutteluitkuun vastaaminen voi sitten aiheuttaa sen, että lapsi oppii saamaan kaiken periksi itkulla. Että se on normaali käyttäytymistapa.

Yhteistyössä