Minkä ikäisenä moottoripyörän kyytiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamam"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamam"

Vieras
Meillä 5-vuotias hinkuisi kovasti isänsä kyytiin. Pyörä tuollainen enduro-mallinen enemmän kuin kyykkypyörä. On omassa pihassa istunut isin edessä ja ovat ajaneet muutaman metrin lenkkejä niin.

Ollaan toistaiseksi sanottu ei.

Missä iässä teillä lapset pysyneet kyydissä?

[QUOTE="mamam";28438465]Meillä 5-vuotias hinkuisi kovasti isänsä kyytiin. Pyörä tuollainen enduro-mallinen enemmän kuin kyykkypyörä. On omassa pihassa istunut isin edessä ja ovat ajaneet muutaman metrin lenkkejä niin.

Ollaan toistaiseksi sanottu ei.

Missä iässä teillä lapset pysyneet kyydissä?[/QUOTE]

mulla isoin on jo 18 enkä sitäkään ota kyytiin, rajana pitäisin että kyyditettävän jalat yltää takajalkatapeille

Mun mielestä myös viisivuotias voi olla kyydissä pienessä vauhdissa, kuten meillä oli kummipoika tuon ikäisenä (vanhempiensa luvalla). Eli isäntä otti hänet kyytiin ja kiersi asuinalueen, vauhti korkeintaan 40km/h. Suuremmissa nopeuksissa vaaditaan mielestäni jo yli 10v ikää... toistaiseksi emme oli kuopusta 12v päästäneet isonveljen kevarin kyytiin, jos matkaan on sisältynyt moottoritietä.

taajamaliikenne on paljon vaarallisempaa kuin motarilla kruisailu

No, tämäpä se huolestuttaa :( Ei tunnu hyvältä päästää mihinkään missä ajetaan lujaa. Mutta kun olen itse istunut takana täällä pk-seudulla niin ei ole ollut yksi tai kaksi kertaa, jolloin esim. bussi ei vain näe moottoripyörää. Eli vaikka tiedän, että mies on todella rauhallinen, kokenut ja hyvä kuski niin se ei ole aina itsestä kiinni mitä sattuu...

Meillä vanhin lapsista on 5 enkä ole vielä vuosiin aikonut ottaa Kawan kyytiin. Minimivaatimukset on, että lapsi on tarpeeksi iso käyttääkseen asianmukaista ajovarustusta, jalat yltävät jalkatapeille, pystyy pitämään kuskista kiinni ja pysyy mukana pyörän liikkeessä eikä nukahda kyytiin. Siskonpoika on 8 enkä häntäkään ajatellut vielä ottaa.

Ja lasta en ottaisi moottoripyörän kyytiin eteeni MISSÄÄN tilanteessa. Vaarallista ja kaiken lisäksi laitonta.

No, tämäpä se huolestuttaa :( Ei tunnu hyvältä päästää mihinkään missä ajetaan lujaa. Mutta kun olen itse istunut takana täällä pk-seudulla niin ei ole ollut yksi tai kaksi kertaa, jolloin esim. bussi ei vain näe moottoripyörää. Eli vaikka tiedän, että mies on todella rauhallinen, kokenut ja hyvä kuski niin se ei ole aina itsestä kiinni mitä sattuu...

Siinäpä se, olet niin pirun turvaton liikenteessä, vaikka mopoilijan ajotaidot priimaa olisivatkin.

Oli muuten ilo huomata eilen miten useampikin mopoilija käytti ajaessaa huomioliiviä. :)

Ei välttämättä se cuulein ratkaisu, mutta kylläpä näkyi kaukaa ja ihan jokaisen silmään.

[QUOTE="vieras";28438562]Siinäpä se, olet niin pirun turvaton liikenteessä, vaikka mopoilijan ajotaidot priimaa olisivatkin.

Oli muuten ilo huomata eilen miten useampikin mopoilija käytti ajaessaa huomioliiviä. :)

Ei välttämättä se cuulein ratkaisu, mutta kylläpä näkyi kaukaa ja ihan jokaisen silmään.[/QUOTE]

mun mielestä ne hirviliivit ei juurikaan paranna näkyväisyyttä, olennaista on että pyörässä on valot päällä

Meillä 5-vuotiaalla ei yllä jalat jalkatapeille joten pääsi ihan minilenkille (oman korttelin ympäri) isin edessä istuen. Ekaluokkalainen on ihan lyhyitä matkoja ollut kyydissä pikkunopeuksilla. Matka-ajoa ei voi kyllä vielä edes harkita kun poika väsähtää lyhyemmälläkin matkalla eikä haluta ottaa nukahtamisriskiä (ja tuskin muutenkaan ruvetaan kyytsäilemään enempää kuin pikkuisia kokeilulenkkejä). Hankittiin kuskille vyö jossa on matkustajalle tartuntakahvat jotta saa pidettyä kiinni. Onhan myynnissä sellaisia penkkiin kiinnitettäviä "turvaistuimiakin" joilla voi kuljettaa pienempääkin matkustajaa mutta ovat käsittääkseni aika arvokkaita.

4 oli tyttö kun isän edessä pärrän kyydissä (HD) istui kypärä päässä. Kävivät ihan maantiellä ja jätskillä ABC:llä. Kytät olivat moikanneet, oli vähän kuulemma miehen sydämessä muljahtanut että pysäyttävätkö mutta niitä oli vain hymyilyttänyt kun tytöllä oli vanha avokypärä ja putkihuivi kasvoilla :)

Eilen oli kauhuissani, kun ajelin Helsingissä vilkkaalla monikaistaisella kadulla autolla moottoripyöräilijän takana. Tällä oli kyydissä pieni lapsi, arviolta 5 v, oman pienen poikani kokoinen. Lapsella oli kypärä päässä, mutta kädet eivät edes ylettyneet ajajan ympäri. Pelotti, koska se pikkuinen putoaa kyydistä. Olikohan tuo edes laillista.

... Hankittiin kuskille vyö jossa on matkustajalle tartuntakahvat jotta saa pidettyä kiinni. Onhan myynnissä sellaisia penkkiin kiinnitettäviä "turvaistuimiakin" joilla voi kuljettaa pienempääkin matkustajaa mutta ovat käsittääkseni aika arvokkaita.

tuo kuskin ympärille pantava vyö kunnon kahvoilla on kyllä loistava keksintä mutta tuo turvaistuin hässäkkä on kyllä mopopoikain piirissä värtteerailtu hengenvaaralliseksi keksinnöksi

pyörän kaatuessa se saattaa estää ihmisen ja pyörän erilleen joutumisen ja siten pahentaa syntyviä vammoja

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Meillä vanhin lapsista on 5 enkä ole vielä vuosiin aikonut ottaa Kawan kyytiin. Minimivaatimukset on, että lapsi on tarpeeksi iso käyttääkseen asianmukaista ajovarustusta, jalat yltävät jalkatapeille, pystyy pitämään kuskista kiinni ja pysyy mukana pyörän liikkeessä eikä nukahda kyytiin. Siskonpoika on 8 enkä häntäkään ajatellut vielä ottaa.

Ja lasta en ottaisi moottoripyörän kyytiin eteeni MISSÄÄN tilanteessa. Vaarallista ja kaiken lisäksi laitonta.

Mies ei luota lapsen kykyyn pitää kiinni takana, joten lapsi on istunut tukevasti muutaman metrin rullauksia edessä, jolloin isä pystyy pitämään kiinni. Eivät ole siis edes lähteneet rivarin parkkikselta pois. Ei todellakaan ajaisi lapsi edessä.

Tänä kesänä ei siis ole tarkoitus missään nimessä päästää kyytiin, mutta pohdiskelin vain, että mitä lapselle voi sanoa. Että missä iässä yleensä voi harkita päästävänsä pikku lenkille.

mun mielestä ne hirviliivit ei juurikaan paranna näkyväisyyttä, olennaista on että pyörässä on valot päällä

mä olen ihan eri mieltä.

Eilenkin kauniissa auringonpaisteessa kun lukuisia mopoja näki, niin kyllä ne liivilliset sieltä hyppäsi silmille.
Valoja ei niinkään huomaa auringonpaisteessa/kauniilla säällä päivällä.

Mikäs muuten on virallisesti se väri moottoripyörässä joka useimmin jää huomaamatta?

Tuli mieleen kun itselleni on kahdesti käynyt niin että moottoripyörä ei vain ole tarttunut näkökenttään, vaikka selkeästi olen sieltä suunnasta tulijat tarkistanut.
Molemmilla kerroilla on ollut hopeanvärinen pyörä.

Minimivaatimukset on, että lapsi on tarpeeksi iso käyttääkseen asianmukaista ajovarustusta...

Vähän OT mutta kun käytiin katselemassa ajoasuja niin liikkeessä oli lasten asuja ja lappu vieressä että koot alkaen 80cm. Kysäisin myyjältä että myydäänkö noita ihan oikeasti niin väitti vastikään myyneensä 90 senttisen ajoasun joten kai niitä pieniäkin joku kyyditsee.

En ole ylihuolehtivainen, pikemminkin vastuuton jonkun mielestä mitä tulee siihen mitä sallin lasten tehdä mutta silti moottoripyörän kyytiin en alle kymmenvuotiasta ottaisi muuta kuin jossain mökkitiellä jossa ajetaan hiljaa.

Viisivuotiaskin osaa pitää kiinni kunhan vaan jalat yltää tapeille jos sellaiset on, siitähän se ei ole kiinni. Mutta kun täysikasvuiset osaavat joka kesä urpoilla prätkien kanssa niin paljon että pieniä lapsia ei niihin tilastoihin kannata sotkea.

• Tykkää
Reactions: ruutiukko
[QUOTE="vieras";28438614]mä olen ihan eri mieltä.

Eilenkin kauniissa auringonpaisteessa kun lukuisia mopoja näki, niin kyllä ne liivilliset sieltä hyppäsi silmille.
Valoja ei niinkään huomaa auringonpaisteessa/kauniilla säällä päivällä.

Mikäs muuten on virallisesti se väri moottoripyörässä joka useimmin jää huomaamatta?

Tuli mieleen kun itselleni on kahdesti käynyt niin että moottoripyörä ei vain ole tarttunut näkökenttään, vaikka selkeästi olen sieltä suunnasta tulijat tarkistanut.
Molemmilla kerroilla on ollut hopeanvärinen pyörä.[/QUOTE]

Selvennys vielä ettei siis kolaria ole tapahtunut kummallakaan kerralla, kiitos tuplatsekkauksen, mutta lähellä on ollut.

Vähän OT mutta kun käytiin katselemassa ajoasuja niin liikkeessä oli lasten asuja ja lappu vieressä että koot alkaen 80cm. Kysäisin myyjältä että myydäänkö noita ihan oikeasti niin väitti vastikään myyneensä 90 senttisen ajoasun joten kai niitä pieniäkin joku kyyditsee.

Jesus H. Tapdancing Christ... Varmaan mäkin sit rupeen kyytsään meidän nelosta joka on 7,5 kk ja 74 cm:n vaatteet on jo turhan tiukkoja. :headwall:

Lisättäköön tähän nyt vielä että tällä hetkellä moottoripyörän tärkeä funktio on antaa äidille edes hetki omaa aikaa ilman neljää lasta :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä