Onko väärin pyytää miestä vähentämään harrastuskertoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummitus21
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummitus21

Vieras
Eli tuossapa se kysymys onkin... Mutta siis vähän taustatietoja:

Elämme perheessämme nyt pikkulapsiaikaa. Minä hoidan kahta lastamme (2v. ja 4v.) kotona ja mies käy töissä. Minä siis vietän lasten kanssa aamusta pitkälle iltapäivään aikaa, teen kotitöitä samalla ja hoidan lasten harrastukset yms. Mieheni on ahkera työssään, hän tekee erittäin usein ylitöitä, eli tulee kotiin tosiaan aikaisintaan viideltä, usein kuitenkin myöhemmin...

Se mikä minua tässä on pikkuhiljaa alkanut harmittamaan, on se, että miehellä on liikunnallinen harrastus, johon hän käyttää aikaansa työpäivän jälkeen neljästi viikossa. On hyvä tietenkin, että miehelläni on harrastus, mutta se tuntuu mielestäni olevan pois siitä ajasta, jonka hän voisi viettää lastensa kanssa työpäivän jälkeen tai viikonloppuna.

Välillä tuntuu, että tuo harrastus on melkeinpä pakkomielle hänelle... Olen kyllä huomauttanut asiasta niin, että eikö vaikka kolme kertaa viikossa riittäisi harrastuksen parissa ja loput illat voisi pyhittää muuhun toimintaan... Pelkään sitä, miten tilanteen sitten käy, kun minäkin kohta palaan töihin, jos mies ei ole valmis tinkimään harrastuksen viemästä ajasta yhtään...

Toki kannattaa mieheltä tuosta kysyä, mutta jos miehen vastaus on ei, se vastaus on sitten ei tai miehestä tulee ärtynyt ukko. Ihan kokemuksesta. Monelle miehelle riittäisi pelkästään vaikkapa viikonloppu lasten kanssa (joillekin ei edes sitä tarvitse). Eiköhän sen huomaa jo näistä, miten paljon miehet ovat työmatkoilla. Jotkut ihan mielellään lähtevät vuodenkin työkomennukselle ja saavat vähän "lomaa" perheestään (monet toki ottavat perheensä mukaan). Olen ymmärtänyt että monelle miehelle tärkeintä on se että "perhe on olemassa", mutta ei sitä joka päivä jaksaisi leikkiä ja huolehtia. Toki niitäkin miehiä on, joille perheelämä on sitä parasta aikaa ja jäävät vielä kotiinkin hoitamaan lapsia.

Eiköhän miehesi olisi vähentänyt jo harrastuksia, jos ei omasta mielestään vietä riittävästi aikaa lastensa kanssa.

Mies täällä terve. En tosin AP:n mies.
Minä harrastan aktiivisesti pyöräilyä. Menee 4-5päivää viikossa n. 2h päivässä pyöräilyyn.
Yritän ajoittaa pyöräilyt niin että lapsemme ovat nukkumassa jo, eli vaimo saa omaa aikaa työpäivänsä jälkeen. Useimmiten laitan ainakin lapset jo iltapalalle ja hampaanpesua vaille valmiiksi petiin ennen lähtöäni. Näin emännän ei tarvitse vaivautua, kun tulee usein töistä vasta lasten nukkumaanmeno aikaan. Voisit varmaan ehdottaa miehelle että ajoittaisi harrastuksensa paremmin sopimaan perheen arkeen, jos ei halua vähentää niitä harrastekertoja per viikko. Tietysti jos on jotain joukkueurheilua jossa on tietyt reeniajat, niin sanoisin sinulle, että ainakaan sun ukkos ei ole sitten se kaljamahainen öhnöttäjä joka haisee vaan paskalle eikä liiku ku kaljan hakuun.
Naisten pitäisi myös arvostaa sitä vaivaa minkä me miehet nähdään fyysisen olemuksemme eteen. Ja samaten naisten kuuluisi toki myös saada aikaa itselleen ja omasta fysiikasta huolehtimiseen. Ei ainakaan voi mies alkaa naisensa jenkkakahvoista ruikuttaa, jos naisella ei vaan ole kodin ja lasten jälkeen aikaa tai voimia lähteä mihinkään kuntoilemaan.

Kiitos näkökulmista.

Luulen, että mieheni tosiaan kokee, että viettää tarpeeksi aikaa lastensa kanssa, mutta...
Jos mieheni tosiaan on noin kuudelta kotona ja aloittaa heti treenaamisen, niin sitten hän on noin kahdeksalta valmiina "perhe-elämään", eli ehtii osallistua juuri ja juuri lasten iltapesujen toimintaan. Ja jos näin on neljä kertaa viikossa, niin minun mielestäni hän ei ehdi olemaan tuolloin "tarpeeksi" lastensa kanssa...

Meilläkin nuo lapset alkavat olla sen ikäisiä, että vaativat jo toimintaa ja isommalla varsinkin alkaa olla jo kova motivaatio oppia uimaan, pyöräilemään yms. Ja kaiken tällaisten taitojen harjoittelu on tuntunut jäävän yksin minun huolehdittavaksi... Huoh...

Meilläkin mies on himoliikkuja ja talvella voisi hiihtää päivät läpeensä. Mutta kun perhettä on ja se on yhdessä hankittu, ollaan sovittu että voi hiihtää viikolla iltasin (30 km) kun lapset jo suht valmiit petiin ja viikonloppuisin toisena päivänä sitten pitempi lenkki (50-80 km). Nyt kun tulee kesä, ovat lajit juoksu, pyöräily ja rullaluistelu. Edelleen mies yrittää käydä aika myöhään illalla, jotta ehtii olla alkuillat lasten kanssa. Voisiko mies teilläkin treenata vasta lasten mentyä nukkumaan.

Aikainen aamu lapsiperheessä on parasta aikaa treenille. Meillä se ei onnistu mihinkään muuhun aikaan ja kun aamu on tunti pari hikoillut kunnolla, niin mikä sen mukavampaa kun loppupäivä on aikaa sitten työntekoon ja perheen kanssa olemiseen. Myöhään illalla ja yöllä ei muutenkana ole suositeltavaa treenata koska sitten se on pois yöunista ja kukaan ei selviä vähillä unilla pidemmän päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja mielipiteitä piisaa;28438205:
Mies täällä terve. En tosin AP:n mies.
Minä harrastan aktiivisesti pyöräilyä. Menee 4-5päivää viikossa n. 2h päivässä pyöräilyyn.
Yritän ajoittaa pyöräilyt niin että lapsemme ovat nukkumassa jo, eli vaimo saa omaa aikaa työpäivänsä jälkeen. Useimmiten laitan ainakin lapset jo iltapalalle ja hampaanpesua vaille valmiiksi petiin ennen lähtöäni. Näin emännän ei tarvitse vaivautua, kun tulee usein töistä vasta lasten nukkumaanmeno aikaan. Voisit varmaan ehdottaa miehelle että ajoittaisi harrastuksensa paremmin sopimaan perheen arkeen, jos ei halua vähentää niitä harrastekertoja per viikko. Tietysti jos on jotain joukkueurheilua jossa on tietyt reeniajat, niin sanoisin sinulle, että ainakaan sun ukkos ei ole sitten se kaljamahainen öhnöttäjä joka haisee vaan paskalle eikä liiku ku kaljan hakuun.
Naisten pitäisi myös arvostaa sitä vaivaa minkä me miehet nähdään fyysisen olemuksemme eteen. Ja samaten naisten kuuluisi toki myös saada aikaa itselleen ja omasta fysiikasta huolehtimiseen. Ei ainakaan voi mies alkaa naisensa jenkkakahvoista ruikuttaa, jos naisella ei vaan ole kodin ja lasten jälkeen aikaa tai voimia lähteä mihinkään kuntoilemaan.

Niin, tästä sun pointista tuli taas mieleen sekin... että kun kotiäitinä sitä tuppaa tekemään suurimman osan kotitöistä ja siinä vaiheessa, kun katoaa neljänä päivänä viikossa muutamaksi tunniksi, niin isältä jää helposti tekemättä se kaikki sielä himassa, ja yleensä järjestää äidille vielä vähän lisää sotkua, niin kun äiti poistuu himasta, on sillä sen jälkeen triplamäärä hommia hoidettavana ja vielä vähemmän aikaa...

No pitäiskö sunkin alkaa vastaavasti harrastaa neljänä päivänä viikossa? Se olis mun mielestä ihan reilua. Tai siis niin mä ainakin tekisin.

No, tämä ei ole mielestäni reilua juuri lapsiamme kohtaan... Että jos lapsemme haluaa lähteä pyörällä harjoittelemaan tms. niin minä vastaan, että "ei nyt, kun äiti haluaa harrastaa..." Minulla ei siis ole pokkaa sanoa noin lapselle.

Mä olen vaan jotenkin sitä mieltä, että vanhemmat voivat vähän tinkiä omista menoista ja jutuista lasten hyväksi... Mutta siis ilmeisesti mieheni ei ajattele ihan samoin...

No, tämä ei ole mielestäni reilua juuri lapsiamme kohtaan... Että jos lapsemme haluaa lähteä pyörällä harjoittelemaan tms. niin minä vastaan, että "ei nyt, kun äiti haluaa harrastaa..." Minulla ei siis ole pokkaa sanoa noin lapselle.

Mä olen vaan jotenkin sitä mieltä, että vanhemmat voivat vähän tinkiä omista menoista ja jutuista lasten hyväksi... Mutta siis ilmeisesti mieheni ei ajattele ihan samoin...

Toisaaltaan, voihan se isäkin hoitaa lapsen fillaroimisen? Ymmrrän hyvin mille susta tuntuu ja ajattelen hyvinpaljon samankaltaisesti kuin sinä. Kun lapset ovat pieniä ja tarvitsevat vanhempiaan tuntuu epäreilulle, että isä kokee tärkeämpänä toteuttaa itseään, kuin keskittyä omiin lapsiinsa.
Se, miksi ehdotin sinulle harrastusta neljänä päivänä viikossa voisi auttaa isää huomaamaan, että se neljä päivää viikossa on oikeasti aika paljon... eiköhän se jo parissa viikossa ala hoksaamaan?

Ei ole väärin,kun palaat työelämään,aloitat myös neljänä päivänä viikossa kuntoharrastuksen,menet vaikka salille.Molemmat saa harrastaa kuntoilua saman verran ja lapset hoidatte tasapuolisesti,joka toinen päivä hakee toinen ja siirtää omaa harrastustaan ja joka toinen päivä toinen.
Se on niin yksinkertaista.

Mun mies tekee töitä vähintään 5 päivää viikossa. 1-2 päivää normaalipituisia ja loput sitten vähintään 12h/päivä. Lisäksi on sitten harrastus 3-5krt/vko (välillä käy työpäivän lomassa). Eipä mulle tulisi mieleenikään kieltää häneltä harrastuksessa käymistä, kyllä sitä omaakin aikaa pitää olla. Meillä käy tuttavaperheen tyttö hoitamassa lasta parina iltana viikossa (minä oon hoitovapaalla) jotta harrastusten sumpliminen on helpomaa. Mulla siis harrastus 3krt/vko, yksi kerta menee päällekäin miehen harrastuksen kanssa ja yksi kerta miehen töiden kanssa.

Jotenkin kuulostaa juurikin siltä, että tuo yhtälö saattaa vielä jotenkin toimia, kun olet hoitovapaalla mutta sitten kun palaat työelämään (mikä kyllä imee kaikki mehut irti) ja heität vielä yksin toisen duunipäivän päälle lasten ja kotitöiden kanssa niin sanoisin, että olet vuodessa valmis lähettämään eropaperit, jollei meno muutu.
Nyt iskemään miehelle faktaa pöytään. Lasket kummankin "oman ajan" määrän. Sitten lasket ajan, jonka mies viettää lasten kanssa. Ja faktaa pöytään ja kysyt, miten on ajatellut muuttaa kuvioita.
Joo, joo, kuulostaa kylmälle mutta jos ei mene perille asiat muuten niin pitää hoitaa ne "miesmäisesti".

Ja nyt tosiaan tarkennan, että en ole kieltämässä mieheltäni harrastustaan kokonaan, vaan kyse oli siis vähentämisestä. Siis jos nyt harrastaa sen 4krt/vko, niin oonko mä liian tyly silloin, jos pyydän, että se harrastusmäärä olisikin 3 kertaa viikossa...?

Mietin tosiaan vaan sitäkin, että kun kummallakin lapsellamme on yksi harrastus, joihin siis saa uppoamaan aikaa kuljetuksineen päivineen. Kun tähän asti minä olen hoitanut ne lasten harrastuksiin kuskaamiset ja niihin osallistumiset, mutta kun siis palaan työhöni, joka on vuorotyötä, niin en tiedä miten ehdin käydä lasten harrastuksissa (ja omissa harrastuksissani), jos mies ei ole valmis tinkimään omasta ajastaan yhtään...

[QUOTE="sasa";28438664]En kyllä miehenä ymmärrä, miksi perhettä hankkii, jos ei löydy halua viettää sen kanssa aikaa kuin iltauutisista eteenpäin. Pienet lapset kasvavat käytännössä isättöminä, jos iltasadun aikaa pikaisesti tapaavat.[/QUOTE]Kypäräsi ei kiillä vielä tarpeeksi, kiillota sitä vähän lisää.

Ei taida päivää, jossei tuntiakaan mennä tällä palstalla etteikö joku valittaisi siitä kuinka mies viettää liikaa aikaa töissä/harrastuksissa/baarissa/kotona/kavereilla/missä tahansa. Ja yleisohje on että pistä sille luu kurkkuun ja pallo jalkaan ja jossei kelpaa niin ota ero.

No pitäiskö sunkin alkaa vastaavasti harrastaa neljänä päivänä viikossa? Se olis mun mielestä ihan reilua. Tai siis niin mä ainakin tekisin.

Minä tekisin näin näpäyttääkseni, mikään harrastus ei minua niin paljon kiinnosta että viitsisin tai haluaisin kotoa olla poissa noin paljon lasten ollessa pieniä, mutta antaisin äijän kyllä pari viikkoa kokeilla ja katsoisin sitten miten suu pannaan.

Ja vielä sen verran, että olen vasta nyt oikeastaan huomannut sen kuinka erilaisia "kasvattajia" me olemme mieheni kanssa... Siis tätähän asiaa ei ole oikein voinut ennakoida ennen kuin olemme lapsia saaneet. Minun mielestä on ihan ok tinkiä vähän omista jutuista lasten ollessa pieniä (ehdin kyllä sitten taas toteuttaa omia juttujani enemmän, kun lapsemme ovat isoja), mutta siis miehelleni tämä on ihan outo käsitys...

Varmaan se johtunee erilaisista taustoistamme. Itselläni oli hyvin aktiivinen ja osallistuva isä, joka oli aktiisesti mukana harrastuksissani. Opetti pyöräilemään, uimaan, hiihtämään yms. Miehelläni taas on isä, joka tykkäsi olla omissa oloissaan ja teki ahkerasti työtään yms. Ei siis niinkään osallistuva isä... Ja tämähän voi tosiaan osaltaan selittää sitä, miksi mieheni on sellainen kuin on... Lapsen meillä oli hyvin erilaiset isät...

Minä tekisin näin näpäyttääkseni, mikään harrastus ei minua niin paljon kiinnosta että viitsisin tai haluaisin kotoa olla poissa noin paljon lasten ollessa pieniä, mutta antaisin äijän kyllä pari viikkoa kokeilla ja katsoisin sitten miten suu pannaan.
Yks mun suosikkitermeistä palstalla on "näpäytys"

Hei siskot, mäpäs "näpäytin" mun miestä! Tehkää tekin näin niin mies tekee mitä haluatte!

Kypäräsi ei kiillä vielä tarpeeksi, kiillota sitä vähän lisää.

Ei taida päivää, jossei tuntiakaan mennä tällä palstalla etteikö joku valittaisi siitä kuinka mies viettää liikaa aikaa töissä/harrastuksissa/baarissa/kotona/kavereilla/missä tahansa. Ja yleisohje on että pistä sille luu kurkkuun ja pallo jalkaan ja jossei kelpaa niin ota ero.

Ap:n vaatimus kolmesta illasta viikossa ei ole kyllä kohtuuton tai "pallo jalkaan-ilmiö" jota en itsekään siedä. Mut kohtuus kaikessa, tuolla työ ja harrastemäärällä tämän kyseisen perheen naisen työtaakka on aikalailla kohtuuton tällä hetkellä vai oletko eri mieltä?

Yks mun suosikkitermeistä palstalla on "näpäytys"

Hei siskot, mäpäs "näpäytin" mun miestä! Tehkää tekin näin niin mies tekee mitä haluatte!

Miks nainen ei saisi vaatia miestä kokeilemaan samaa toisin päin kun se on niin normaalia että mies menee omia menojaan pienistä lapsista huolimatta NOIN PALJON?
Älä huolehdi, en ole ikinä joutunut näpäyttelemään miestä, ei ole ollut tarvetta. Mies osaa hyvin yhdistää tasapuolisesti vapaa-ajan toimensa ja perheen ja minäkin pääsen kotoa pois välillä. Se käy Tenon reissut kesäisin, moottoripyöräilee, talvet rassaa autotallissa iltaisin, syksyt metsästää, säännöllisesti viettää poikien iltoja/viikonloppuja. Mutta mulla on kuitenkin viisas mies joka tietää että myös äiti ja vaimo kaipaa jotain omaa ja perheen keskenkin vietetään kivoja lomia, iltoja ja viikonloppuja.
Vuoden ympäri viikosta toiseen 4 x viikossa mies poissa illat on aika iso määrä.

Jos miehen harrastus on ns. omatoimista, niin sen voi hoitaa aamulla ennen töihin lähtöä tai illalla sen jälkeen, kun lapset on peitelty sänkyyn. Edes 2 kertaa noista neljästä.

Meillä mä ratkaisin aikatauluongelmat alkamalla tehdä vajaata viikkoa töissä. Tulee vähän joustoa, ja pääsen itsekin harrastamaan välillä. Kun olin vielä kotona, mulla oli yks "vapaailta" per viikko jolloin lähdin omiin menoihini heti kun mies tuli kotiin (tämä oli siis aina se sama tietty ilta joka viikko, kalenteriin merkitty) ja yks vakiharrastus vkloppuna, aina sama päivä ja aika. Muuten ois varmaan alkanut vanne puristaa päätä aika pahasti, mullakin on menevän sorttinen mies.

Ap:n vaatimus kolmesta illasta viikossa ei ole kyllä kohtuuton tai "pallo jalkaan-ilmiö" jota en itsekään siedä. Mut kohtuus kaikessa, tuolla työ ja harrastemäärällä tämän kyseisen perheen naisen työtaakka on aikalailla kohtuuton tällä hetkellä vai oletko eri mieltä?
Ei ole kohtuuton ottaen huomioon että ap:n tapauksessa nainen ei käy töissä eikä maininnut että miehensä harrastus veisi aikaa hänen omiltaan.

Ja joo, tästä tulee varmasti taas puukkoja selkään mutta tämä on mun mielipide.

Ei ole kohtuuton ottaen huomioon että ap:n tapauksessa nainen ei käy töissä eikä maininnut että miehensä harrastus veisi aikaa hänen omiltaan.

Ja joo, tästä tulee varmasti taas puukkoja selkään mutta tämä on mun mielipide.

Minä, siis ap. olinkin huolissani siitä, että se mieheni harrastuksiin käyttämä aika tuntuu usein olevankin pois lasten ajasta... Se on siis minun suurin huoleni!

Yhteistyössä