Hei te, jotka ymmärrätte pensaiden, puiden, istutusten jne päälle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kaipaan kipeästi apuanne :) Neuvokaa avutonta ihan kädestä pitäen miten pitäisi toimia. Meillä on uusi talo, jonka pihatyöt aloitetaan. Maa on nyt peltoa, jossa kasvaa vähän yhtä ja toista...minulle on suositeltu että ensin suunnitellaan istutukset jne ennen kuin kannattaa laittaa multaa. Kaivinkone on tulossa joskus mylläämään pihan, kunhan saisimme tarjouksia..Pitääkö odottaa ensin kunnon mylläystä vai voisinko jo nyt laittaa esim. omenapuun tai jotain kukkia, pensaita tms. Mitä suosittelette? Ja jos voin niin miten se käytännössä tapahtuu? :ashamed: Otanko lapiolla entiset maat pois ja uudet mullat tilalle ja siihen mitä sitten haluankaan vai miten? :D

[QUOTE="Vieras";28451036]Entäs jos hankkisit pihasuunnittelun ammattilaiselta?[/QUOTE]

Joo en kuluta tonneja tuollaiseen ;) Kyllä mä tiedän mitä haluan, mutta olen ihan noviisi näissä asioissa ja tarvitsen konkreettisia neuvoja toteutukseen.

Odota kaivinkone paikalle. Jos maa peltomaata niin multahan on jo aika hyvää itsestään. Katso istutusalueet läpi ja pane niiden pohjalle suodatinkangasta ja ostomultaa. Omenapuunkohdalla riittää pelkkä kuoppa ja uusi multa. Mutta katso ettei kuopasta tule uima-allasta eli pehmitä maata laajelmalti. Muille alueille istuta ruohonsiemenseos, mielellään laadukas ja kulutusta kestävä. Ruoho kyllä kasvaessaan ja leikattuna hävittää peltokasvien siemenet paitsi voikukan, josta on muutenkin vaikea päästä eroon.

Odota kaivinkone paikalle. Jos maa peltomaata niin multahan on jo aika hyvää itsestään. Katso istutusalueet läpi ja pane niiden pohjalle suodatinkangasta ja ostomultaa. Omenapuunkohdalla riittää pelkkä kuoppa ja uusi multa. Mutta katso ettei kuopasta tule uima-allasta eli pehmitä maata laajelmalti. Muille alueille istuta ruohonsiemenseos, mielellään laadukas ja kulutusta kestävä. Ruoho kyllä kasvaessaan ja leikattuna hävittää peltokasvien siemenet paitsi voikukan, josta on muutenkin vaikea päästä eroon.

Iso kiitos! :):) Miten toteutan käytännössä jos haluan tontin reunalle jotain näköestepuskia? :D Entä voiko ruukkuruusuja istuttaa?

[QUOTE="a p";28451095]Joo en kuluta tonneja tuollaiseen ;) Kyllä mä tiedän mitä haluan, mutta olen ihan noviisi näissä asioissa ja tarvitsen konkreettisia neuvoja toteutukseen.[/QUOTE]
Alkuperäinen kirjoittaja väly ja;28451100:
Hmm.. uuden mullan ja peltomaan väliin voit joutua laittamaan ainakin maanerotuskankaan.
Pelto-ohdake – Wikipedia
[QUOTE="a p";28451131]Ei meillä tuollaista kasva. Vanhaa heinää ja rikkaruohoa.[/QUOTE]
Tuossa oli pyytämäsi konkreettinen neuvo, kangas joka estää alkuperäiskasvillisuutta ja rikkaruohoja kasvamasta uuden mullan läpi ja toisaalta maa-aineksia sekoittumasta - savella on taipumus nousta pintaan muutamassa vuodessa.

Teillä kasvaa rikkaruohoja - mitähän ne sitten ovat? :D

Saatat tarvita useammankin konkreettisen neuvon saadaksesi sen, mitä tiedät haluavasi.

Mä olen samanlainen ummikko puutarhajutuissa kuin ap ja jotenkin musta vaikuttaa, että se pihasuunnitelma vois oikeasti olla edullisempikin vaihtoehto kuin huhkia ensin itse kaikki päin p:tä ja sitten huudella ammattilaisia apuun. Sen verran jotain puutarhalehteä selasin, että huomasin ettei ne pensaat ja puut ihan ilmaisia ole..

Ensinnäkin; koko kesä on aikaa istuttaa. Astiataimia -eli juuri niitä muoviastiassa olevia puun ja pensaan taimia -voi istuttaa sulan maan aikaan. Suunnittelet ihan rauhassa -taimia tulee alkukesästä ja loppukesästä taimimyymälöihin. Laita ensihätään orvokit ruukkuihin tai amppeleihin niin tulee olo että olet tehnyt jotain asian eteen =) Jos löydät jotain ihania pensaita jotka on pakko saada; ne odottavat parikin viikkoa omissa astioissaan ennen istutusta jos vain muistat kastella joka päivä.

Mieti ensin ne paikat, missä kaivinkone jyllää ja minne haluaisit omppupuut, marjapensaat, lasten trampoliinin. Pistä vaikka isoja puun oksia pystyyn, fiilistele ja tarkasta fiilikset seuraavana päivänä. Kaivuri voi olla iso apu puun taimien kasvualustan (eli sen montun mihin istutetaan) perustamisessa. VAIKKA; peltopohjan pitäisi olla hyvä kasvualusta -jos on multainen eikä savinen. Jos et malta odottaa kaivuria tai se ei tule sinne mihin istutuksia olet suunnitellut -menet ja kysyt puutarhamyymälän myyjältä että miten ison montun kaivatat miehelläsi kullekin puulle. (Äläkä sitten istuta kaivurin kulkuväylälle nyt keväällä; ehdit sen käynnin jälkeen ihan hyvin) Heillä on ilmaisia oppaita (lannoitetehtaiden) ja asiantuntemusta. Eli kun monttu kaivetaan, siihen lisätään sitä kaupan säkkimultaa olemassa olevan maan sekaan. Istutusmontusta tulee näin pieni kumpu -se tasaantuu viimeistään talven aikana.

Tällä pääset alkuun. Muista että mikään piha ei ole kerralla valmis -joka vuosi voi laittaa jotain ja korjata edellisenä vuonna tehtyjä ratkaisuja. Pääasia että on hyvä mieli puuhailla ja laitella pihaa =)

Ja jatkan vielä, että kyllä mäkin tiedän mistä tykkään ja mistä en, mutta se ammattilainen osais varmaan sanoa kannattaako niitä mun suunnittelemia juttuja siihen laittaa ja mitä sille maalle pitää sitä ennen tehdä. Ja ammattilaisella luultavasti olis myös pihan toimivuuden ja hoidettavuuden kannalta hyviä mielipiteitä. Mutta jos ap haluat istuttaa puut ennen kaivinkonetta niin onnea matkaan. Älä odota omppuja ihan lähivuosina.

Näköestepuskaksi käy myös "itsestään leviävät" angervolajikkeet joita saattaa saada pistokkaina ihan ilmaisiksikin naapureilta ja tuttavilta. Aikansa menee tietysti ennenkuin niistä näköesteeksi on, mutta niinhän kaikilla kasveilla

En ymmärrä miksi savimaata mollataan. Meillä juurikin on hyvin savinen peltotontti ja meillä on lähitienoon paras nurmikko ja istutukset. Olen siis oikeasti koko kylän karehdinnan kohde mahtavalla tasaisella vihreällä nurmikolla ja komeimmilla istutuksilla. Hiukan hiekkaa sekaan niin savi on maailman paras kasvualusta koska pitää hyvin kosteuden kuivinakin kausina....

[QUOTE="vieras";28451209]Ja jatkan vielä, että kyllä mäkin tiedän mistä tykkään ja mistä en, mutta se ammattilainen osais varmaan sanoa kannattaako niitä mun suunnittelemia juttuja siihen laittaa ja mitä sille maalle pitää sitä ennen tehdä. Ja ammattilaisella luultavasti olis myös pihan toimivuuden ja hoidettavuuden kannalta hyviä mielipiteitä. Mutta jos ap haluat istuttaa puut ennen kaivinkonetta niin onnea matkaan. Älä odota omppuja ihan lähivuosina.[/QUOTE]

Ikinä jos rakennan enää, tekee suunnittelija pihan. En toista kertaa uppoa tähän yritysten ja erehdysten suohon - kun sekään ei ilmaista ole :)

[QUOTE="vieras";28451196]Mä olen samanlainen ummikko puutarhajutuissa kuin ap ja jotenkin musta vaikuttaa, että se pihasuunnitelma vois oikeasti olla edullisempikin vaihtoehto kuin huhkia ensin itse kaikki päin p:tä ja sitten huudella ammattilaisia apuun. Sen verran jotain puutarhalehteä selasin, että huomasin ettei ne pensaat ja puut ihan ilmaisia ole..[/QUOTE]

Miksi tekisimme päin peetä, kun asioista voi ottaa muutenkin selvää? :) Kuten tästäkin ketjusta huomaa, aina löytyy joku joka neuvoo ystävällisesti ja asiallisesti :) Mä en todellakaan maksa tonnia tai kahta siitä, että joku piirtelee mulle hienoja laattoja, muureja, kivetyksiä ja kalliita istutuksia kun tiedän itsekin mitä haluan. Ja piha on loppuelämän homma. Tälle kesälle riittää jo se että pihan muokattua, mullat, nurmen ja mietittyä istutuspaikat ja ehkä jonkun jutun laitettuakin :)

[QUOTE="vieras";28451209]Ja jatkan vielä, että kyllä mäkin tiedän mistä tykkään ja mistä en, mutta se ammattilainen osais varmaan sanoa kannattaako niitä mun suunnittelemia juttuja siihen laittaa ja mitä sille maalle pitää sitä ennen tehdä. Ja ammattilaisella luultavasti olis myös pihan toimivuuden ja hoidettavuuden kannalta hyviä mielipiteitä. Mutta jos ap haluat istuttaa puut ennen kaivinkonetta niin onnea matkaan. Älä odota omppuja ihan lähivuosina.[/QUOTE]

Mä en ymmärrä, että miksi ihmiset vastailee näin inhottavasti. Pyysin esimerkkejä, että mitä maalle tehdään esim. ennen omenapuun laittoa. Ja kiitos teille muutamalle superystävälliselle! :) Meidän pihalle ei tule juurikaan kasvillisuutta vaan ihan muutama juttu, ei mitään trampoliineja tms. niin kyllä jopa minä ymmärrän sen verran, että mihin kohtaan piharakennukset, laatat ja muut kulkuväylät laitetaan :)

Tuossa oli pyytämäsi konkreettinen neuvo, kangas joka estää alkuperäiskasvillisuutta ja rikkaruohoja kasvamasta uuden mullan läpi ja toisaalta maa-aineksia sekoittumasta - savella on taipumus nousta pintaan muutamassa vuodessa.

Teillä kasvaa rikkaruohoja - mitähän ne sitten ovat? :D

Saatat tarvita useammankin konkreettisen neuvon saadaksesi sen, mitä tiedät haluavasi.

Kuten sanoinkin, olen noviisi enkä tiennyt että tarkoittiko tuon linkin laittaja rikkiruohoja ylipäänsä vai juuri tuota lajia, joka linkin takaa löytyi. Varmasti tarvitsenkin neuvoja, mutta kalliita euroja en todellakaan pihasuunnitelmaan laita :)

[QUOTE="Johanna";28451197]Ensinnäkin; koko kesä on aikaa istuttaa. Astiataimia -eli juuri niitä muoviastiassa olevia puun ja pensaan taimia -voi istuttaa sulan maan aikaan. Suunnittelet ihan rauhassa -taimia tulee alkukesästä ja loppukesästä taimimyymälöihin. Laita ensihätään orvokit ruukkuihin tai amppeleihin niin tulee olo että olet tehnyt jotain asian eteen =) Jos löydät jotain ihania pensaita jotka on pakko saada; ne odottavat parikin viikkoa omissa astioissaan ennen istutusta jos vain muistat kastella joka päivä.

Mieti ensin ne paikat, missä kaivinkone jyllää ja minne haluaisit omppupuut, marjapensaat, lasten trampoliinin. Pistä vaikka isoja puun oksia pystyyn, fiilistele ja tarkasta fiilikset seuraavana päivänä. Kaivuri voi olla iso apu puun taimien kasvualustan (eli sen montun mihin istutetaan) perustamisessa. VAIKKA; peltopohjan pitäisi olla hyvä kasvualusta -jos on multainen eikä savinen. Jos et malta odottaa kaivuria tai se ei tule sinne mihin istutuksia olet suunnitellut -menet ja kysyt puutarhamyymälän myyjältä että miten ison montun kaivatat miehelläsi kullekin puulle. (Äläkä sitten istuta kaivurin kulkuväylälle nyt keväällä; ehdit sen käynnin jälkeen ihan hyvin) Heillä on ilmaisia oppaita (lannoitetehtaiden) ja asiantuntemusta. Eli kun monttu kaivetaan, siihen lisätään sitä kaupan säkkimultaa olemassa olevan maan sekaan. Istutusmontusta tulee näin pieni kumpu -se tasaantuu viimeistään talven aikana.

Tällä pääset alkuun. Muista että mikään piha ei ole kerralla valmis -joka vuosi voi laittaa jotain ja korjata edellisenä vuonna tehtyjä ratkaisuja. Pääasia että on hyvä mieli puuhailla ja laitella pihaa =)[/QUOTE]

Supersuuri kiitos sinulle! :flower:

En halua olla ilkeä enkä inhottava, ei kuulu tapoihin... mutta eikö taloon uppoa jo sen verran rahaa, ettei tonnia tai kahta vielä irrottaisi siihen että kaikki onnistuu kunnolla ja kerralla? naapuri oli viisas, ja teki näin - itse olin aikanaan asiassa säästävinäni. Hän sai heti kauniin pihan, josta iloita. Meillä on moni asia mennyt uusiksi näinä vuosina, jotka tässä on asuttu. Rahaakin mennyt jonkin verran.

Itse en loppuelämän projektia pihasta tahdo, viherpeukaloni kun on keskellä kämmentä... Toisella kertaa säästäisin mieluummin ihan jostain muusta.

[QUOTE="sipsi";28451275]En halua olla ilkeä enkä inhottava, ei kuulu tapoihin... mutta eikö taloon uppoa jo sen verran rahaa, ettei tonnia tai kahta vielä irrottaisi siihen että kaikki onnistuu kunnolla ja kerralla? naapuri oli viisas, ja teki näin - itse olin aikanaan asiassa säästävinäni. Hän sai heti kauniin pihan, josta iloita. Meillä on moni asia mennyt uusiksi näinä vuosina, jotka tässä on asuttu. Rahaakin mennyt jonkin verran.

Itse en loppuelämän projektia pihasta tahdo, viherpeukaloni kun on keskellä kämmentä... Toisella kertaa säästäisin mieluummin ihan jostain muusta.[/QUOTE]

Toki, mutta tonni, kaksi siitä että joku tekee mulle suunnitelman pihalle niin ei kiitos todellakin :) Pihalle tulee nurmi, aitta, asfalttia pätkä, laattaa pätkä, kasvimaalle on tietty paikka (sitten joskus) ja muutama puu, pensas tms. Meillä oli talonkin budjetti hyvin tiukka. En todellakaan halua mitään "kaunista kukkapuutarhaa" vaan muutamat perusjutut ajan kanssa.

[QUOTE="a p";28451261]Kuten sanoinkin, olen noviisi enkä tiennyt että tarkoittiko tuon linkin laittaja rikkiruohoja ylipäänsä vai juuri tuota lajia, joka linkin takaa löytyi. Varmasti tarvitsenkin neuvoja, mutta kalliita euroja en todellakaan pihasuunnitelmaan laita :)[/QUOTE]

Muttakun niitä pihasuunnitelmia saa erilaisia.
Esim vaikka vain kasviluettelon joka sopii juuri teidän pihalle, teidän pihalta otettujen maanäytteiden mukaan.
Me otettiin just sellainen, vaikka mulla on maatalousalan koulutus ja paljon omassa puutarhassa värkkäys-kokemusta. Koska mä en jaksa vääntää kuutta kertaa samaa lopputulosta jostain perennapenkistä. Sain kasvilistaan myös värit ylös, voin suoraan miettiä mitä värejä haluan ja mihin. Mulla tarkoituksena laittaa pysyvät pelkkää valkoista kukkaa ja vihreän eri sävyjä. Nyt mulla on lunttilappu josta näkee ne just meidän pihalla viihtyvät kasvit.

[QUOTE="a p";28451253]Mä en ymmärrä, että miksi ihmiset vastailee näin inhottavasti. Pyysin esimerkkejä, että mitä maalle tehdään esim. ennen omenapuun laittoa. Ja kiitos teille muutamalle superystävälliselle! :) Meidän pihalle ei tule juurikaan kasvillisuutta vaan ihan muutama juttu, ei mitään trampoliineja tms. niin kyllä jopa minä ymmärrän sen verran, että mihin kohtaan piharakennukset, laatat ja muut kulkuväylät laitetaan :)[/QUOTE]

No se omppupuukin riippuu varmaan siitä minkälaiseen maahan se laitetaan. Mä en tiedä viihtyykö se multaisessa, savisessa vai hiekkamaassa enkä edes sitä mitä se teidän piha siltä kohdalta on. Mutta siitähän se riippuu mitä lisätään mikä teidän alkutilanne on. Pihan laittaminen on kallista, mä koen että säästetään siinä että ammattilainen tulee auttamaan ja sanoo mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä ja auttaa alkuun. Kyllä mä voin sit ite ne kuopat kaivaa mutta saanpa ainakin ohjeet miten ja mihin kannattaa laittaa.
Esim. huvila&huussissa tehdään välillä upeita pihoja, kyllä mäkin haluaisin ne kalliit tonttineliöt jotenkin hyödyntää enkä istutella joka kesä nurmikkoa uudelleen kun kertyy vettä tai menee muuten perseelleen. :)

Pelto ei itsessän kerro mitään maalajista. Siis onko se moreenia vai savea tai kuinka sitä pitää kuohkeuttaa. Eikä se kerro sitäkään, että kuinka salaojituksenne on toteutettu. Tai missä tontillanne on pajun voikukan tai ohdakkeen juuria. Monen kymmenenmetrin maanalaiset ohdake juuristot voivat ketuttaa jälkikäteen (varsinkin jos ne pajujen/ohdakkeiden juuret tukkivat salaojaputket, eristekangas estää ohdakkeita pääsemästä valoon ja juuret kuolevat ).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Maalaji

[QUOTE="vieras";28451296]No se omppupuukin riippuu varmaan siitä minkälaiseen maahan se laitetaan. Mä en tiedä viihtyykö se multaisessa, savisessa vai hiekkamaassa enkä edes sitä mitä se teidän piha siltä kohdalta on. Mutta siitähän se riippuu mitä lisätään mikä teidän alkutilanne on. Pihan laittaminen on kallista, mä koen että säästetään siinä että ammattilainen tulee auttamaan ja sanoo mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä ja auttaa alkuun. Kyllä mä voin sit ite ne kuopat kaivaa mutta saanpa ainakin ohjeet miten ja mihin kannattaa laittaa.
Esim. huvila&huussissa tehdään välillä upeita pihoja, kyllä mäkin haluaisin ne kalliit tonttineliöt jotenkin hyödyntää enkä istutella joka kesä nurmikkoa uudelleen kun kertyy vettä tai menee muuten perseelleen. :)[/QUOTE]

Onneksi meillä tonttineliöt on helvetin halpoja :D (vitsi ;)) Niin kuin laitoinkin se omppupuu oli esimerkki. Mä en todellakaan halua mitään puutarhaa pihalleni tai muureja tai mitä näitä nyt nykyään onkaan juuri näissä puutarhalehdissä ja ohjelmissa :) Ja kuten alussa sanoin, kone tulee pihan muokkaamaan ja mullat levittämään, joten se on sitten sen vika jos nurmi menee persiilleen.

Yhteistyössä