Perhepeti - Mistä leveä sänky?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vinkkejä kaipailisin perhepedissä nukkuvilta, että mistä olette löytäneet leveät sängyt?

Meillä 160 leveä sänky ja kolme lasta. Vähän ahdasta on... Lapset nukahtaa sänkyihinsä mutta pahat unet ym aiheuttaa, että hipsivät meidän sänkyyn yön aikana.

Hakusessa joko 200 cm leveä parisänky tai esim 100 cm + 100 cm runkopatjat.

Ikeassa on 120 cm leveää runkopatjaa jos näitä ottaa kaksi on kokonaislevys 240 cm joka on jo aika leveä mutta ihan ok. Mutta saako mistään näin leveää petauspatjaa?

[QUOTE="Susu";28452131]En ole sit ikinä ymmärtänyt näitä perhepetiläisiä, kaikki nukkuu huonosti...[/QUOTE]

Ei siinä ole mitään ymmärtämistä. Jotkut lapset nukkuu huonosti tai näkee painajaisia (vilkas mielikuvitus) ja heräilevät. Tulevat vanhempien väliin yöllä. Vaihtoehdot: 1) Kantaa lapsi takaisin sänkyyn -> Rankkaa vanhemmille nousta ylös kantamaan lapsia ja julmaa jos lapsi esim pelkää.
2) Antaa lapsen nukkua vanhempien välissä loppuyö -> Ahdasta jos ei sänky ole tarpeeksi leveä.

Etsinnässä siis leveä sänky.

[QUOTE="Susu";28452131]En ole sit ikinä ymmärtänyt näitä perhepetiläisiä, kaikki nukkuu huonosti...[/QUOTE]

No sitten ei olla samassa. Monelle se on parempi ratkaisu. Meillä se aikansa oli toimivin ja sitten siirryttiin toisenlaiseen malliin. Tällähetkellä makkarisa on patja jolle 5v saa tulla yöllä jos pelottaa. Ei mahduta kaikki sänkyyn ja patja on toiminut.

Toi "perhepeti" on vain ja ainoastaan laiskojen ja itsekkäiden vanhempien (äitien) keksintö. Ei jakseta olla viikkoa johdonmukaisia jolloin kaikki nukkuisi omassa sängyssä tyytyväisinä. Toisaalta jos lapsi alusta asti nukkuu omassa sängyssä, tuohon "ongelmaan" ei edes törmätä :D. Ja joo, omia lapsia ja kokemusta on.

[QUOTE="Susu";28452229]Toi "perhepeti" on vain ja ainoastaan laiskojen ja itsekkäiden vanhempien (äitien) keksintö. Ei jakseta olla viikkoa johdonmukaisia jolloin kaikki nukkuisi omassa sängyssä tyytyväisinä. Toisaalta jos lapsi alusta asti nukkuu omassa sängyssä, tuohon "ongelmaan" ei edes törmätä :D. Ja joo, omia lapsia ja kokemusta on.[/QUOTE]

vaan ei sittenkään oo kokemusta muusta ku omista muksuista. Kapeakatseisuutta tollanen että kun meillä ni se on yhtä kun totuus. Vai mitähän hirveää haittaa siitä lapselle oli olla perhepedissä ennekun siirty sänkyynsä ja huoneeseensa??? ehkä sitten jos haitaksi lasketaan se että me nukuttiin parhaiten silleen.

vaan ei sittenkään oo kokemusta muusta ku omista muksuista. Kapeakatseisuutta tollanen että kun meillä ni se on yhtä kun totuus. Vai mitähän hirveää haittaa siitä lapselle oli olla perhepedissä ennekun siirty sänkyynsä ja huoneeseensa??? ehkä sitten jos haitaksi lasketaan se että me nukuttiin parhaiten silleen.

No ei pelkästään mun mielipide tai omakohtainen kokemus. Kerropa mulle mitä hyötyä siitä on lapselle??

[QUOTE="Susu";28452244]No ei pelkästään mun mielipide tai omakohtainen kokemus. Kerropa mulle mitä hyötyä siitä on lapselle??[/QUOTE]

Muistan omasta lapsuudesta, miten turvallinen olo oli mennä yöllä isän ja äidin keskeen nukkumaan jos heräsi. Suon mielelläni saman turvallisuuden omille lapsille. 5v ja 3v nukahtavat nätisti omaan huoneeseensa, mutta hipsivät yöllä meidän keskeen lähes poikkeuksetta. Nukutaan kaikki erinomaisesti:)

Leveyttä meidän sängyllä on 180cm. Sovitaan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja äetee;28452258:
Muistan omasta lapsuudesta, miten turvallinen olo oli mennä yöllä isän ja äidin keskeen nukkumaan jos heräsi. Suon mielelläni saman turvallisuuden omille lapsille. 5v ja 3v nukahtavat nätisti omaan huoneeseensa, mutta hipsivät yöllä meidän keskeen lähes poikkeuksetta. Nukutaan kaikki erinomaisesti:)

Leveyttä meidän sängyllä on 180cm. Sovitaan hyvin.

Siis ja hyöty oli mikä? Mitä tarvetta siinä tyydytetään?? Jos lapsi pelkää niin pitäiskö paneutua siihen miksi lapsi pelkää? Esim rajoittaa tvn katselua, pelaamista jne jne?? Eikö se olis parempi tapa puuttua lapsen pelkäämiseen?

[QUOTE="Susu";28452244]No ei pelkästään mun mielipide tai omakohtainen kokemus. Kerropa mulle mitä hyötyä siitä on lapselle??[/QUOTE]

Ei tarvi kokajan tarkistella missä äiti on, mitä tapahtui ellei ollu pienenä siinä vieressä, helppo hoidella yökäninät suoraan vierestä ja selkeästi pentu nukkui emon vieressä parhaiten. Tieteellistä tutkimusta en tiedä, mutta mulla tuttavapiirissä muillakin sama kokemus että perhepeti toimi ja helpoin ratkaisu. Vai saako siitä kruunun että jaksaa ravata toiseen huoneeseen? Mun vanha ja kokenut vauva-ajan terkka sanoi viisaasti että nukkukaa missä nukutte kunhan saatte nukuttua. Suoraan ilmaisi että ei oo yhtä ja oikeaa mallia nukkua. En siis keksinyt itse ottaa lasta kainaloon sen sijaan että yritän saada sänkyynsä ja yöt kärsi.

[QUOTE="Susu";28452271]Siis ja hyöty oli mikä? Mitä tarvetta siinä tyydytetään?? Jos lapsi pelkää niin pitäiskö paneutua siihen miksi lapsi pelkää? Esim rajoittaa tvn katselua, pelaamista jne jne?? Eikö se olis parempi tapa puuttua lapsen pelkäämiseen?[/QUOTE]

En mä puhunut mistään pelkäämisestä, vaan siitä ihanasta tunteesta, kun sai mennä vanhempien viereen. Kaivautua äidin kylkeen ja oli tosi turvallinen ja mukava olo. Jokaisella meillä on tietääkseni läheisyyden tarve. Meillä lapset on tervetulleita viereen. Parisuhde voi hyvin ja lapsetkin on tyytyväisen oloisia:)

Sun tapasi on toisenlainen, mutta ei mulla ole tarvetta sitä moittia.

Alkuperäinen kirjoittaja äetee;28452282:
En mä puhunut mistään pelkäämisestä, vaan siitä ihanasta tunteesta, kun sai mennä vanhempien viereen. Kaivautua äidin kylkeen ja oli tosi turvallinen ja mukava olo. Jokaisella meillä on tietääkseni läheisyyden tarve. Meillä lapset on tervetulleita viereen. Parisuhde voi hyvin ja lapsetkin on tyytyväisen oloisia:)

Sun tapasi on toisenlainen, mutta ei mulla ole tarvetta sitä moittia.

En nyt vieläkään saanut vastausta siitä, mitä hyötyä siitä on lapselle. Äidille hyöty on siinä ettei tarvi nousta montaa kertaa yössä ylös. Kaikilla on joo läheisyyden tarve, meillä se tosiaankin hoidettiin hereilläoloaikana.

[QUOTE="Kenzo";28452295]En nyt vieläkään saanut vastausta siitä, mitä hyötyä siitä on lapselle. Äidille hyöty on siinä ettei tarvi nousta montaa kertaa yössä ylös. Kaikilla on joo läheisyyden tarve, meillä se tosiaankin hoidettiin hereilläoloaikana.[/QUOTE]

Mä nyt en tiedä mistään "hyödystä". Mutta tosiaan muistan sen ihanan tunteen lapsuudesta, mulle se toi onnellisuutta, turvaa, hyvää mieltä. Luultavasti samaa omillekin lapsille, kun ne pöpperöisinä tyynyt kainalossaan sinne haalautuu. Tartteeko siitä olla jotain muuta konkreettisempaa hyötyä? Meille siitä ei ole ainakaan mitään haittaa, vaivaa tai pahaa mieltä. Se tieto riittää meidän perheelle:)

Alkuperäinen kirjoittaja äetee;28452258:
Muistan omasta lapsuudesta, miten turvallinen olo oli mennä yöllä isän ja äidin keskeen nukkumaan jos heräsi. Suon mielelläni saman turvallisuuden omille lapsille

Muistan minäkin. Mutta mulla oli tapana tehdä noin ehkä muutaman kerran vuodessa. Ja joskus isä kyllästyi siihe että nukuin heidän välissään joten isä kantoi mut takaisin omaan sänkyyn. Joten ymmärrän kyllä jos lapsi silloin tällöin painajaisen takia tulee vanhempien sänkyyn, mutta en ymmärrä sitä että pitää oikein hankkia isompi sänky sitä varten?!

Kyllä se on niin että vanhemmat nukkuu omassa sängyssään pariskuntana ja lapset omissa sängyissään piste.

[QUOTE="Mie";28452313]Muistan minäkin. Mutta mulla oli tapana tehdä noin ehkä muutaman kerran vuodessa. Ja joskus isä kyllästyi siihe että nukuin heidän välissään joten isä kantoi mut takaisin omaan sänkyyn. Joten ymmärrän kyllä jos lapsi silloin tällöin painajaisen takia tulee vanhempien sänkyyn, mutta en ymmärrä sitä että pitää oikein hankkia isompi sänky sitä varten?!

Kyllä se on niin että vanhemmat nukkuu omassa sängyssään pariskuntana ja lapset omissa sängyissään piste.[/QUOTE]

Mulla joka yö ja niin omillakin lapsilla. Ekalla luokalla lopetin ja luulen, että niin lopettaa omatkin lapset jossain vaiheessa. Isompaa sänkyä ei ole ostettu:)

Vastaus on helppo, vanhemmat lapset nukkumaan omaan sänkyynsä ja jos pelottaa vanhempi käy lohduttamassa omassa sängyssä. Jos joka yö pelottaa, kannattaa alkaa selvittämään missä vika.

2-vuotiaana meillä muutti omaan huoneeseen lapsi, jos sisaruksia on lyhyemmällä ikävälillä, vanhempi joutuu omaan huoneeseen aiemmin.

Lisään vielä, että mua aina ihmetyttää se, miten toisten nukkumisjärjestelyt aiheuttaa niin voimakkaita mielipiteitä. Ei mua kiinnosta missä huoneissa naapurin perhe nukkuu. Ei ole tarvetta haukkua heidän ratkaisujaan. Mä en pidä itseäni keskimääräisesti laiskana tai itsekkäänä, enkä koe, että parisuhde tai lapset tästä kärsisi, joten edellenkään en ymmärrä miten tämä ketään kynsittää.

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
Mua ärsyttää henkilökohtaisesti se, että täällä mammat selittää kaikkea ihme skeidaa siitä, kuinka KAIKILLE perheessä on nii helevatun hyvä että nukutaan perhepedissä. Todellinen syy kun on vain ja ainoastaan vanhemmissa ja siinä ettei jakseta olla johdonmukaisia. Piste.

[QUOTE="Kenzo";28452344]Mua ärsyttää henkilökohtaisesti se, että täällä mammat selittää kaikkea ihme skeidaa siitä, kuinka KAIKILLE perheessä on nii helevatun hyvä että nukutaan perhepedissä. Todellinen syy kun on vain ja ainoastaan vanhemmissa ja siinä ettei jakseta olla johdonmukaisia. Piste.[/QUOTE]

Kyllä tämäkin ketju on keskittynyt pääasiassa perhepetiläisten haukkumiseen. Siihen taidat itsekin taas kerran sortua viimeisessä lauseessasi.

On tämä kyllä mielenkiintoinen palsta. Tulin tänne kysymään jos jollakulla olisi vinkkejä mistä leveitä sänkyjä löytyy. Ketju menikin riitelyksi perhepedin puolesta ja vastaan... Kummallista porukkaa täällä! Asiallisia vastauksia kiitos tai sitten jättäkää vastaamatta. Jos perhepedistä pitää riidellä niin perustakaa oma ketju sille ja antakaa tämän ketjun olla.
T:Aloittaja

Askosta ostettiin meidän 180cm leveä sänky, tilauksesta olisi saanut myös 210cm leveitä sänkyjä. Eka mietittiin tota leveämpää, mutta kun haluttiin moottorisänky, niin se ei onnistunut. 210cm leveän sängyn osti mun veli Unikulmasta.

Jos taas ostatte kaksi 120cm leveää runkopatjaa, niin varmaan vois sitten teettää jossain siihen petarin.

Meillä homma ratkaistiin niin, että otettiin jalat pois kolmesta 80cm runkopatjasta ja laitettiin lattialle vierekkäin. (ei pienetkään putoa korkealta jos tippuu)
Kaikki lapset vauvana nukkunut vieressä ja ihan kiltisti siirtyneet parin vuoden iässä omaan sänkyyn, omiin huoneisiin.
Nykyisin kaikki menevät nukkumaan omiin sänkyihinsä ja tilaa on myös yöllisille vaeltajille.
Hyöty on siinä että kaikki nukkuu hyvin ja ollaan todella johdonmukaisia.

Yhteistyössä