IL: HUS vei 270-kiloisen apuvälineet (mitä tässä nyt sitten pitäisi tehdä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja mitähän muuta apua HUS on tarjonnut? Esim. laihduttamisen onnistumiseen? Minä epäilen vahvasti että hemmo on jätetty oman onnensa nojaan kun "asialle ei nyt vaan voi mitään". Aika tylyä ettei löydy apuvälinettä ja tuskin kukaan on sellaista tosisaan yrittänyt etsiäkään maailmasta. Ja tuskin on tarjottu muutakaan apua. Niin paljon mä uskon tähän suomalaiseen järjestelmään, joka tylysti jättää heikommat rannalle.

Hän ei pääse nyt harrastamaan liikuntaa -no dah, jos vaikka liikkuisi itse ilman sitä moottorihärveliä vaikka vaan sen 10 metriä silloin tällöin?

Jos on noin iso ongelma, että apuväline viedään, niin lulisi tosiaan motivoimaan painonpudotukseen! Valitettavasti suomella ei vaan ole varaa maksaa ihan kaikkea ihan kaikille joten voisihan hän esim. ihan omasta pussistaan maksaa jonkun moottorihärpäkkeen, jos se pakollinen hänelle on? Eipä valtio/kunta/tms kustanna kovin monelle muullekaan kulkuvälineitä harrastuskulkemisia varten vaan itse ne on tapana ollut ostaa -ei käynyt mielessä sellainen ollenkaan? Ihan taatusti jossain myydään yksityisillekin noita.

Hieman pistää muuten suututtamaan, kun syntyjään vammaiselle lapselle saattaa olla mahdottoman vaikeaa saada tarvittavia apuvälineitä, mutta sitten ylipainoiselle löytyy kyllä joku moottorihilavitkutin alle rullaamaan ja siitä sitten märy alkaa jos se viedään pois 20 kgn takia, jonka kyseinen henkilö kyllä voisi kai laihduttaakin!

Osa näyttää uskovan että on jokin tauti joka voi vaan mystisesti lihottaa noin. Mä en tiedä, voiko sellainen olla mahdollista ilman että syö tosi paljon.

Mä en tiedä onko jotakin sellaista sairautta, mutta joku lääkitys voi olla? Varmaankin. En tiedä.

En nyt usko lääkityksen tuovat kroppaan 200 kg rasvaa, mutta joitakin kymmeniä kiloja nesteitä voisi tuoda.

Mä en tiedä onko jotakin sellaista sairautta, mutta joku lääkitys voi olla? Varmaankin. En tiedä.

En nyt usko lääkityksen tuovat kroppaan 200 kg rasvaa, mutta joitakin kymmeniä kiloja nesteitä voisi tuoda.
On niitä olemassa sellaisia lääkityksiä (keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet), jotka saavat ihmisen (tai ainakin jotkut yksilöt) syömään yli tarpeen. Jos alipainon rajoilla oleva lihoo lääkityksellä puolessa vuodessa yli 20 kiloa, niin siitä voi arvioida miten käy, jos lääkitys jatkuu esimerkiksi 5 vuotta.

[QUOTE="vieras";28453197]On niitä olemassa sellaisia lääkityksiä (keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet), jotka saavat ihmisen (tai ainakin jotkut yksilöt) syömään yli tarpeen. Jos alipainon rajoilla oleva lihoo lääkityksellä puolessa vuodessa yli 20 kiloa, niin siitä voi arvioida miten käy, jos lääkitys jatkuu esimerkiksi 5 vuotta.[/QUOTE]

Mä lihoin alle kuukaudessa 10 kiloa lääkityksen vuoksi. En siksi että lääke itsessään olisi lihottanut mutta sai aikaan kauhean ahmimishimon jota ei yksinkertaisesti pystynyt vastustamaan! Oli pakko lähteä herkkuja ostamaan kerran päivässä, saatoin vetää monta jätskiä, sipsejä, mitä vaan mikä maistui hyvältä. Huh, onneksi olin alipainoinen silloin mutta en olisi välttämättä halunnut tuota kokea ja saada niin lyhyessä ajassa itselleni turhia kiloja.

Ehkä jutun miehelläkin on jokin lääkitys joka aiheuttaa älyttömän ruokahalun?

Lihavuus on sairaus ja sitä pitäisi hoitaa niin terveydenhoitojärjestelmän kuin itse sairastuneenkin.

Sairaallakin on velvollisuuksia, muumuassa noudattaa lääkärin ohjeita ja neuvoja, sitä ei tässä tapauksessa ole tehty.

Mun mielestä suomeen pitäisi perustaa yksi "lihavuuskeskus" joka hoitaa todella lihavia, samalla tyylillä kuin anoreksiaa hoidetaan!
Laskukaan ei varmasti olisi paljon suurempi kuin mitä liikalihavat lopulta aiheuttavat vanhetessaa...

Tuokin lihava mies tulee tuottamaan vielä kymmenien tuhansien lääkärilaskut lihavuudesta johtuvien sairauksien hoidossa.

Monet lääkkeet kyllä keräävät paljon turvotusta ja monet saavat juurikin ahmimaan. Mutta varmasti raja tulee ennen 250kg vastaan. Ja kyllä monet vastustaa tupakan/alkoholin/heroiinin ym himoa. Oikeasti ihan älytöntä tuollainen... Suututtaa! Maailmassa on ihmisiä joilla ei ole ruokaa joka päivälle ja yksi syö 10 ihmisen edestä, SE ON VÄÄRIN!!!!!!!!!!

Totta, että ihmiset tuntuvat "kasvavan" koko ajan. Ja todellakin koen, että hyvä juttu, että hän tuli asiansa kanssa esiin, sillä hän tuskin on ainoa, jolla on moinen ongelma. Ja ratkaisu siihen täytyy löytyä.

Jos ihmisillä on apuvälineet monta sataa kiloa painavien eläinten, kivien, puiden jne. siirtoon, niin ei luulisi olevan maailman vaikein asia kehittää isoille ihmisille apuvälineitä.

Jos kuussataa kiloista eläintä tarttee siirtää niin vaihtoehdot on; se käyttää omia jalkojaan ja siirtyy, se laitetaan lavetille ja vedetään lavetti konevoimalla/laitetaan jotkut valjaat ympärille ja nostetaan konevoimalla tai sit se lopetetaan ja vedetään vaikka takaraajoista vaijerilla ja konevoimalla.

Jos tuolla miehellä on esim.lääkityksestä johtuva ahmimisvimma ja se ei pysty itse liikkumaan kodin ulkopuolella niin eiköhän tuossa pitäs löytää semmoinen tukirinki, joka huolehtii ettei sitä vääränlaista evästä sinne jääkaappiin tule. Ja kaikille alueen pizza ym.paikoille kielto kotiinkuljetuksille sen miehen osoitteeseen. Luulisi miehen olevan halukas tiputtamaan painoaan ja suostumaan järjestelyihin. Tuollaisen massan ylläpitohan vaatii aivan hurjan määrän evästä. Ei tuu yhdellä puolentoistalitran limulla, kahdella sipsipussilla, kolmella suklaalevyllä, kilolla perunoita ja kahdella kilolla lenkkimakkaraa+kahdeksalla kaljalla päivässä paino noin korkeella pysymään.

[QUOTE="kukkanen";28453324]Monet lääkkeet kyllä keräävät paljon turvotusta ja monet saavat juurikin ahmimaan. Mutta varmasti raja tulee ennen 250kg vastaan. Ja kyllä monet vastustaa tupakan/alkoholin/heroiinin ym himoa. Oikeasti ihan älytöntä tuollainen... Suututtaa! Maailmassa on ihmisiä joilla ei ole ruokaa joka päivälle ja yksi syö 10 ihmisen edestä, SE ON VÄÄRIN!!!!!!!!!![/QUOTE]
Terve ihminen pystyy usein vastustamaan epäterveellisiä himoja. Mutta jos ihmisellä on sairaus esim. skitsofrenia (johon se lääkityskin on), niin omien tekemisten säätely ei enää olekaan kovin yksinkertaista. Terveydenhuollossa pitäisi kiinnittää enemmän huomiota kokonaisuuteen eikä vain johonkin yksittäiseen sairauteen tai oireeseen.

No ainaki jätkä laihtuu ku ei saa ite mitää roska ruokaa haettua :D Ton kokosena ei pitäis olla hirveen vaikeeta tiputtaa parikymmentä kiloa :) Eikä mistään lääkkeistäkään tuon kokoiseksi tule herranjumala ,,,
ja mikä nyt on kaverin suunnitelma hankkia uus laite ja lihoa 200 kiloa lisää? GOOD FOR HIM -.-

[QUOTE="kukkanen";28453324]Monet lääkkeet kyllä keräävät paljon turvotusta ja monet saavat juurikin ahmimaan. Mutta varmasti raja tulee ennen 250kg vastaan. Ja kyllä monet vastustaa tupakan/alkoholin/heroiinin ym himoa. Oikeasti ihan älytöntä tuollainen... Suututtaa! Maailmassa on ihmisiä joilla ei ole ruokaa joka päivälle ja yksi syö 10 ihmisen edestä, SE ON VÄÄRIN!!!!!!!!!![/QUOTE]

Monet joo vastustaa esim alkoholin himoa muttei kaikki. Ja kyllä tässä maassa paapotaan alkoholistejaki, esim toimitetaan heille apuvälineitä mitkä sitten kännispäissä heittävät parvekkeelta alas. Jos ymmmärrät vertauksen.

Olen sitä mieltä että sitä saa mitä tilaa. Ehkä tekee ihan hyvää olla ilman ajoneuvoa, saattaa saada jopa vähän liikuntaa kun on pakko johonkin päästä. Ja muka vielä avustajia tarvitsisi.

Eikö sellaista laitetta voi itse ihminen maksaa, jos kerran on jätetty lääkäreiden ihan varmasti antamat ohjeet ruokavaliosta sun muista huomiotta ja lihottu vaan? Varmasti löytyy USA:sta tilaamalla ties mitä härpäkettä, joiden avulla voi välttää kaiken liikunnan ja lihoa vielä vähän lisää.

Olen sitä mieltä että sitä saa mitä tilaa. Ehkä tekee ihan hyvää olla ilman ajoneuvoa, saattaa saada jopa vähän liikuntaa kun on pakko johonkin päästä. Ja muka vielä avustajia tarvitsisi.

:( En kyllä terveydenhoitoalan ammattilaisena ajattele asiaa noin mustavalkoisesti. Taustalla voi olla esim. aineenvaihdunnallinen sairaus, jota kukaan tuskin itselleen "tilaa" :(

• Tykkää
Reactions: chrissy
[QUOTE="sipsi";28453800]:( En kyllä terveydenhoitoalan ammattilaisena ajattele asiaa noin mustavalkoisesti. Taustalla voi olla esim. aineenvaihdunnallinen sairaus, jota kukaan tuskin itselleen "tilaa" :([/QUOTE]

Saisinko tietoa enemmän sellaisesta aineenvaihduntahäiriostä, jolle ei voida tehdä mitään ja ihmisestä tulee 200-kiloinen?

[QUOTE="vieras";28453163]Hieman pistää muuten suututtamaan, kun syntyjään vammaiselle lapselle saattaa olla mahdottoman vaikeaa saada tarvittavia apuvälineitä, mutta sitten ylipainoiselle löytyy kyllä joku moottorihilavitkutin alle rullaamaan ja siitä sitten märy alkaa jos se viedään pois 20 kgn takia, jonka kyseinen henkilö kyllä voisi kai laihduttaakin![/QUOTE]

Toisaalta tuollainen lapsi ei olisi muuten tottunut. Tässä normaalia elämää viettävältä mieheltä viety apuväline, joka tuon on mahdollistanut. En näe mitään syytä tähän. Se nyt vain ei riitä, että joku pikkubyrokraatti on päättänyt, että asiakkaan on häntä mielisteltäkseen laihdutettava.

[QUOTE="Irina";28453827]Toisaalta tuollainen lapsi ei olisi muuten tottunut. Tässä normaalia elämää viettävältä mieheltä viety apuväline, joka tuon on mahdollistanut. En näe mitään syytä tähän. Se nyt vain ei riitä, että joku pikkubyrokraatti on päättänyt, että asiakkaan on häntä mielisteltäkseen laihdutettava.[/QUOTE]

Miten normaalia elämää viettävä alle 30 v mies on päässyt lihomaan 270-kiloiseksi?

Mikään tauti ei yksistään ihmistä lihota. Jotkut hidastavat aineenvaihduntaa ja joku kerää nestettä joka näkyy painon nousuna. Mutta ei nyt sentään 200 kgn painon nousuna. Kyllä tukevaksi voi tulla jonkun sairauden "avulla" mutta kyllä tuosta 170 kg ihan itse syötyä. Eli nyt se pari kymmentä kiloa pois ja sitten vähitellen liikkeelle. Onhan noita dokkareita ollut, jossa ihmisen pitäisi laihduttaa satoja kiloja. Mitään eivät mika syö, mitä nyt äiti / vaimo/ mies/ sisarrus kantaa limua, jätskiä, hampparia, kiinalaista.... Eli oikeasti syövät tuhansia kaloreita päivässä.

Yhteistyössä