Kuinka todesta otatte esim. freudin teorian esikoispojasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iinatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iinatti

Vieras
Itselläni on suuria vaikeuksia asennoitua erilaisiin psykologian ns. totuuksiin. Viimeisimpänä oli kotiliedessä tms. psykologi, joka siteerasi Sigmund Freudia, kun lukija kysyi neuvoa hankalaan perhetilanteeseen. Psykologi sanoi, että " rakkauksista suurin on äidin rakkaus esikoispoikaan".

Kun luette tuollaisia, mitä ajattelette?

1. Enempää kuin yksi lapsi ei tehdä koska olisi vähemmän rakkautta
2. Yritetään toistakin lasta vaikka reppana saa vähemmän rakkautta
3. Mikä vääryys, asia on korjattava maailmassa
4. Hah, kaikkea sitä onkin.

Sanottakoon että olen itkenyt silmät päästä jo tuon lehden takia. Toinen lapsi toiveissa ja tiedän että panikoin asiasta koska haluan tehdä asiat hyvin ja toisaalta olen aina uskonut psykologiaan ja tavallaan pelottaa...

Kukaan ei enää tosissaan usko Freudin teorioihin. Miksi sinä siis uskoisit?

Olet lukenut jonkun huuhaa-artikkelin, jossa joku keittiöpsykologi höpöttelee omiaan. Unohda koko juttu.

Huolissani olisin kuitenkin: sinusta. Ei ätiys ole "oikein/hyvin suorittamista". Jos olet oikeasti itkenyt moisen asian takia, käypä juttelemassa oikealle psykologille ennen kuin teet enempää lapsia.

• Tykkää
Reactions: Birgitte ja Kissimi
4. En usko. Minuun ei sovi yhtään, mulle mun kaikki lapset on yhtä rakkaita ja ihania!

Mulla on tyttö ja kaksi poikaa, esikoinen ja toinen on poikia ja nuorin on tyttö...

5. Kissanpaskat!

Itse rakastin esikoistani valtavasti ja toista odottaessa pelkäsin, että väheneekö rakkaus esikoiseen vai jääkö nuorempi ilman rakkautta. Eipä mennyt noin, vaan sitä rakkautta löytyi paaaljon lisää. Rakastan kumpaakin poikaani yhtä paljon enkä nyt parinkymmenen vuoden kuluttuakaan pysty sanomaan, kumpi olisi rakkaampi. Luonteeltaan pojat ovat ihan erilaisia, joten sekään ei ole vaikuttanut.

• Tykkää
Reactions: Miripe
[QUOTE="vieras";28454269]Kukaan ei enää tosissaan usko Freudin teorioihin. Miksi sinä siis uskoisit?

Olet lukenut jonkun huuhaa-artikkelin, jossa joku keittiöpsykologi höpöttelee omiaan. Unohda koko juttu.

Huolissani olisin kuitenkin: sinusta. Ei ätiys ole "oikein/hyvin suorittamista". Jos olet oikeasti itkenyt moisen asian takia, käypä juttelemassa oikealle psykologille ennen kuin teet enempää lapsia.[/QUOTE]

Hän oli ihan ns. oikea psykologi, ja oikeasti. Kuinka kukaan uskaltaa tehdä enemmän lapsia jos tuo onkin totta? Onko ihmisillä oikeasti niin hyvä itseluottamus, että ajattelevat, että tietävät itse paremmin? Ja miksi koulussa silti opetettiin mm. oidipuskompleksi, jos se ei ole totta?

[QUOTE="vieras";28454269]Kukaan ei enää tosissaan usko Freudin teorioihin. Miksi sinä siis uskoisit?

Huolissani olisin kuitenkin: sinusta. Ei ätiys ole "oikein/hyvin suorittamista". Jos olet oikeasti itkenyt moisen asian takia, käypä juttelemassa oikealle psykologille ennen kuin teet enempää lapsia.[/QUOTE]
no juuri näin.

Hän oli ihan ns. oikea psykologi, ja oikeasti. Kuinka kukaan uskaltaa tehdä enemmän lapsia jos tuo onkin totta? Onko ihmisillä oikeasti niin hyvä itseluottamus, että ajattelevat, että tietävät itse paremmin? Ja miksi koulussa silti opetettiin mm. oidipuskompleksi, jos se ei ole totta?
Mikä on ns. oikea psykologi sinun mielestä? Nousee epäilys jos olet valmis vaan vannomaan asian nimeen vaikka sinulle heittäisi linkkiä mistä voit tutustua kolikon toiseen puoleen.

Kannattaa lukea vähän ajankohtaisempaa tietoa asioista, eikä luottaa sokeasti johonkin joka on hyvin monista lähteistä lytätty höpöhöpön puhujana.

Freudin teoriat ovat vanhentuneita. On todettu jo aikoja sitten, että eivät pidä paikkansa. Ajat muuttuvat, psykologiakin.

Unohda Freud. Jos olet noin altis kaiken maailman huuhaa artikkeleille, eiköhän olisi jo aika kasvaa aikuiseksi. Ja ottaa omat aivot käyttöön.

Mikä on ns. oikea psykologi sinun mielestä? Nousee epäilys jos olet valmis vaan vannomaan asian nimeen vaikka sinulle heittäisi linkkiä mistä voit tutustua kolikon toiseen puoleen.

Kannattaa lukea vähän ajankohtaisempaa tietoa asioista, eikä luottaa sokeasti johonkin joka on hyvin monista lähteistä lytätty höpöhöpön puhujana.

Kiitos linkistä. Jos sen oikein tajusin niin rauhoitti iiisosti.

• Tykkää
Reactions: kepsis
No mä käsitän tuon ehkä vähän toisella tavalla, onhan se esikoinen aivan kertakaikkiaan se ensimmäisin lapsi. Esikoinen on mun mielestäni ehkä tärkeinkin siinä mielessä, että on tosiaan se jonka mukana olen kasvanut juuri tällaiseksi vanhemmaksi noille nuoremmille.

Opetetaanhan kouluissa erilaisista jumalistakin vaikka eivät nekään ole (todistetusti) totta. :whistle:

On hyvä tietää useampi teoria ja muodostaa oma käsityksensä ja ajatuksensa niiden perusteella sen sijaan, että valitsee yhden muiden saneleman "totuuden" ja seuraa sitä orjallisesti.

Älä stressaa, kaikki tuntemani useamman lapsen äidit kertovat rakkauden määrän kasvavan ja sitä riittävän kaikille lapsille tasapuolisesti.

Mulle opetettiin koulussa, että Neuvostoliitto on maailman vilja-aitta, erittäin hyvin toimiva yhteiskunta ja ihmiset ovat kommunismiin tyytyväisiä....

Maailma muuttuu, tutkimus etenee ja "totuudet" vaihtelevat. Ei muitakaan lähes sata vuotta sitten esitettyjä "totuuksia" pidetä enää oikeina - varsinkaan lääketieteessä.

Ja Freudia ei kyllä minulle koskaan opetettu minään "totuutena" - tuskin sellaisia voi edes psykologiassa olla - vaan kerrottiin psykoanalyysista omana "haaranaan" ihan samoin kuin esim. behaviorismista.

Vai koetko jatkuvasti kadehtivasi miehesi penistä? (S. Freud - peniskateus)

Rakastan yli kaiken kaikkia lapsiani mutta jos olen aivan rehellinen niin nuorimmaisella on joku aivan erityinen paikka sydämessäni, hänen kanssaan oli jo ihan syntymästä saakka tosi tiivis yhteys. Ennen hänen syntymäänsä olin hiukan huolissani osaanko rakastaa häntä yhtä paljon kuin isompaa sisarustaan, jota olin siihen mennessä mielestäni rakastunut todella paljon.

[QUOTE="vieras";28454318]Mulle opetettiin koulussa, että Neuvostoliitto on maailman vilja-aitta, erittäin hyvin toimiva yhteiskunta ja ihmiset ovat kommunismiin tyytyväisiä....

Maailma muuttuu, tutkimus etenee ja "totuudet" vaihtelevat. Ei muitakaan lähes sata vuotta sitten esitettyjä "totuuksia" pidetä enää oikeina - varsinkaan lääketieteessä.

Ja Freudia ei kyllä minulle koskaan opetettu minään "totuutena" - tuskin sellaisia voi edes psykologiassa olla - vaan kerrottiin psykoanalyysista omana "haaranaan" ihan samoin kuin esim. behaviorismista.

Vai koetko jatkuvasti kadehtivasi miehesi penistä? (S. Freud - peniskateus)[/QUOTE]

Neuvolasta saatiin vihkonen, jossa sanotaan että 5 v rakastuu vastakkaista sukupuolta olevaan vanhempaan. Aika suoraan siellä väitteitä viljellään.

Elämä on tiedätkös todella hankalaa jos aiot ottaa absoluuttisena totuutena ihan kaiken mitä joku on ikinä sanonut. Totuuksia on monia, jokaisella omansa. Kannattaa suhtautua kriittisesti erityisesti niihin muiden totuuksiin ;)

[QUOTE="vieras";28454836]googleta, hyvä ihminen!

AP:n on pakko olla provo. Vaikea uskoa, että joku olisi noin tietämätön ja avuton.[/QUOTE]

Tämä ei ole minkäänlainen provo. Osaan kyllä etsiä tietoa, mutta nyt puhutaan tunteista. Musta tuntuu hirveältä lukea tuollaisia asioita ja ajatella että onko sittenkin totta.

Yhteistyössä