Voi jumaliste,miten ihana yö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tee"

Vieras
vauva 11kk nukahti unilleen 21. heräsipä sitten 01:20 huutamaan,kuunneltiin 30 min. miehen kaa josko rauhottus,ei. Vauva valvo 02:30,me miehen kaa 03. Noh,kello oli sitten 04:45 kun huuto alkoi uudestaan ja nyt täällä sit pojotetaan hereillä!! :headwall: Ei tuo mukula kipeeltä vaikuta,kun leikkii ja hymyilee jne. lelujensa kanssa lattialla touhuaa. Ei kuumetta,flunssaa tms. Voishan sitä varmaan taas viedä sen sänkyynsä ja toivoa että nukahtaa,mutta kello soi 08..
Siinähän valvoo,ottaapa sit vaikka 09 maissa vaikka pienet unet.

Mua kyllä kyrsii ihan v*tusti!!! :(

Että Quantanamo-meininkiä; herätyksiä epäinhimillisiin, ennustamattomiin aikoihin, kestot ennustamattomia. Mä niiiiiiiin muistan tuon vaiheen. Ja kestin sitä todella huonosti. Meillä ne jatkui melkein 4-vuotiaaksi.

Ja nyt taas raskaana. Ahdistaa aloittaa yörumbat uudelleen. Tsemppiä ap!

Tätä on ollut nyt 3 yöä peräkkäin..Unikoulu pidettii mukulalle kuukaus sitten. Nukku jo samana yönä koko yön putkeen ja siitä asti aina toissayöhön.. Voihan jessus sentään! Ite kun on nukkunu nyt "yöllä" 3,5h jeeh!!!

Kuulostaa ihan normaalilta, joskus se vaan on lasten kansssa tuommoista. Ei ehkä kuitenkaan kannattaisi olla vihainen lapselle, ei hän huvikseen tai tahallaan huuda....

Meidän nuorimmaisemme on nyt viisi kuukautta vanha ja olen viimeiset neljä yötä nukkunut melkoisen huonosti: vauva ei itke mutta kääntyilee unissaan ja yrittää sitten aina asentoa vaihdettuaan syödä peittoa joten toki tuuppaan suuhunsa mieluummin rintani. Puolen tunnin kuluttua vauva vaihtaa taas asentoa ja eikun taas rintaa suuhun.

Aamulla herää "onnesta ymmyrkäinen" vauva, hän on saanut levättyä kunnolla kun ei ole tarvinnut herätä yksinoloon vaan on saanut varmistuksen äidin läsnäolosta.

Tiedän kahden lapsen kokemuksella että tämä vaihe kestää vain pari viikkoa, sitten vauva vähentää kääntyilyä kun se on hänelle jo tuttu homma. Sitten minäkin taas nukun kolmisen tuntia putkeen ja se on niin ruhtinaallista että sitä odotellessa nämä huonot yöunet kestää kyllä.

Jos vauva nukkuisi muualla kuin kainalossani niin meillä ei varmaan nukkuisi kukaan yhtään koko yönä, pieni heräisi kääntymisensä jälkeen kun ei saisi turvatarkastusta tehtyä ja sitten hän ehkä itkisi...en tiedä varmaksi itkisikö koska ketään lapsistamme ei ole koskaan edes yritetty nukuttaa erossa äidistä alle 3 vuotiaina.

Mene pienen kanssa samaan sänkyyn nukkumaan ja kun hän alkaa heilumaan yöllä laita kätesi päälleen, silitä vähän ja ole nukkuvinasi. Todennäköisesti pieni jatkaa uniaan, ei ainakaan ala itkemään kun ei ole yksin.

[QUOTE="vieras";28463865]Olisko kannattanut käyttää ehkäisyä 19kk sitten jos ei vauvan itkua kestä.[/QUOTE]

Joku täydellinen äiti siellä taas kommentoi... Kyllä se väsy vaikuttaa normaaleihin ihmisiin ja ei jaksa. Siinä se ero tulee, miten lasta kohtelee/puhuttelee jne väsyneenä.

tosi nerokas vaihtoehto, tiesitkö että vauvan itku on luonnostaan ja todistettu olevan maailman ärsyttävintä kuunneltavaa, jotta jo kaukaiset esiäitimme on ymmärtänyt, että tuo on saatava loppumaan! kukaan ei siis pidä vauvan itkusta ja ole iloinen tuonkaltaisen yön jälkeen, vaikka lapsia tehdäänkin ja rakastetaan! kestäminen ja tykkääminen on kaukana toisistaan.. [QUOTE="vieras";28463865]Olisko kannattanut käyttää ehkäisyä 19kk sitten jos ei vauvan itkua kestä.[/QUOTE]

en kyllä missään nimessä suosittelisi nukkumaan vieressä, jos siis on jo oppinut nukkumaan yksin. sehän olisi valtava takapakki! kukin tyylillään, saa mun puolesta nukkua vaikka teini-ikään tissillä, mutta meillä ainakin lapsi osannut nukkua jo 3kk asti ilman vieressä nukuttajaa! [QUOTE="kolmen äitee";28463912]Meidän nuorimmaisemme on nyt viisi kuukautta vanha ja olen viimeiset neljä yötä nukkunut melkoisen huonosti: vauva ei itke mutta kääntyilee unissaan ja yrittää sitten aina asentoa vaihdettuaan syödä peittoa joten toki tuuppaan suuhunsa mieluummin rintani. Puolen tunnin kuluttua vauva vaihtaa taas asentoa ja eikun taas rintaa suuhun.

Aamulla herää "onnesta ymmyrkäinen" vauva, hän on saanut levättyä kunnolla kun ei ole tarvinnut herätä yksinoloon vaan on saanut varmistuksen äidin läsnäolosta.

Tiedän kahden lapsen kokemuksella että tämä vaihe kestää vain pari viikkoa, sitten vauva vähentää kääntyilyä kun se on hänelle jo tuttu homma. Sitten minäkin taas nukun kolmisen tuntia putkeen ja se on niin ruhtinaallista että sitä odotellessa nämä huonot yöunet kestää kyllä.

Jos vauva nukkuisi muualla kuin kainalossani niin meillä ei varmaan nukkuisi kukaan yhtään koko yönä, pieni heräisi kääntymisensä jälkeen kun ei saisi turvatarkastusta tehtyä ja sitten hän ehkä itkisi...en tiedä varmaksi itkisikö koska ketään lapsistamme ei ole koskaan edes yritetty nukuttaa erossa äidistä alle 3 vuotiaina.

Mene pienen kanssa samaan sänkyyn nukkumaan ja kun hän alkaa heilumaan yöllä laita kätesi päälleen, silitä vähän ja ole nukkuvinasi. Todennäköisesti pieni jatkaa uniaan, ei ainakaan ala itkemään kun ei ole yksin.[/QUOTE]

en kyllä missään nimessä suosittelisi nukkumaan vieressä, jos siis on jo oppinut nukkumaan yksin. sehän olisi valtava takapakki! kukin tyylillään, saa mun puolesta nukkua vaikka teini-ikään tissillä, mutta meillä ainakin lapsi osannut nukkua jo 3kk asti ilman vieressä nukuttajaa!

Meillä auttaa tuo mitä "kolmen äitee" sanoi:
Mene pienen kanssa samaan sänkyyn nukkumaan ja kun hän alkaa heilumaan yöllä laita kätesi päälleen, silitä vähän ja ole nukkuvinasi. Todennäköisesti pieni jatkaa uniaan, ei ainakaan ala itkemään kun ei ole yksin.

Vauva nukkuu yöt samassa sängyssä kuin me, mutta osaa nukkua myös yksin pinniksessä päiväunia. En koe että perhepedistä on mitään haittaa. Siihen se meidän vauva mahtuu hyvin nukkumaan, ja saa nukkua siinä vielä pitkään.

siis joo meilläki vauva nukku pinnasängyssä "telakkatyyliin" niin kauan ku oppi ryömimään (eli ryömi sieltä sitte päälle aina niin, että sai pelätä että onnistuu menemään lattialle) mutta että lähteä siihen vieressä makaamiseen tuntitolkulla, tai että vauva aina kaipaisi äidin unikaveriksi, niin en suosittele. vauva voi kyllä tuntea olonsa turvalliseksi omassa sängyssään myös, ilman äidin alituista seuraa.

siis joo meilläki vauva nukku pinnasängyssä "telakkatyyliin" niin kauan ku oppi ryömimään (eli ryömi sieltä sitte päälle aina niin, että sai pelätä että onnistuu menemään lattialle) mutta että lähteä siihen vieressä makaamiseen tuntitolkulla, tai että vauva aina kaipaisi äidin unikaveriksi, niin en suosittele. vauva voi kyllä tuntea olonsa turvalliseksi omassa sängyssään myös, ilman äidin alituista seuraa.

Okei, joo, en minäkään. Taisin ymmärtää väärin, sorry :).

Meillä vauvan (6kk) kanssa on nyt totuteltu siihen, että viedään väsyneenä sänkyyn ja saa hakea itse sen lopun unen. Ja hyvin on mennyt, eikä itketetä vauvaa siis yhtään. Jokellella saattaa joskus.

joo just hyvä se, ettei anneta nukahtaa syliin ja sitte "salaa" siitä pinnikseen. (jossain viisaasti sanotaan, että itsekin säikähtäisi, jos nukahtaisi omaan sänkyyn, mutta herääkin autotallista) :D ja vauva toki aina heräilee yöllä ja tekee niitä varmistuksiaan, silloinhan se huuto sitte alkaa, kun ei olekaan enää sylissä/siinä mihin nukahti.

Jos sua ap yhtään lohduttaa niin meillä kaksi ipanaa valvoi 20.30-04.30 välisen ajan; jos toinen nukkui niin toinen huuti. Kerkesin aina takaisin omaan sänkyyn kun show taas alkoi. Ja klo.06.30 molemmat ponkasi ylös.

Meillä tosin molemmat tulleet juuri kipeäksi että se on selityksenä. Mutta kaksi tuntia nukkuneena on suhteellisen voittajafiilis. Vanhempi lapsista nukkuu muuten kuin unelma ja pienemmälle pidetty unikoulu reilu kk sitten jota nyt jatketaan parempien yöunien toivossa.

Olisit antanut maitopullon heti kun heräs ja jatkanut itsekin unia. Kuuntelitte 30 minuuttia huutoa josko vauva itse rauhottuis, voi vittu, lasu-ilmoitus tollasista idiooteista pitäisi tehdä. Mä ihan oikeasti säälin ap:n vauvaa.

• Tykkää
Reactions: Lokki
Tätini on ammatiltaan kätilö ja esitti minulle yhden toiveen esikoisen synnyttyä. Hän pyysi etten koskaan syöttäisi vauvaa yöllä sängyssä. Hänellä on ollut urallaan tarpeeksi monta kokemusta siitä että varsinkin isorintaiset äidit ovat syöttäneet vauvaansa yöllä sägyssä ja sitten nukahtaneet jolloin rinta on painunut vauvaa vasten ja vauva on tukehtunut. Hän sanoi ettei koskaan haluaisi enään joutua yöllä kohtaamaan sitä äidin surua kun on tajunnut itse tukehduttaneesa lapsen, vaikkakin vahingossa. Meillä on aina noustu yöllä sohvalle syöttämään ja lapsi on nukkunut omassa sängyssä.

Eipä noita tapauksia kuule tunneta suomessa kuin tasan kaksi kappaletta viime vuosikymmenien aikana.
Ei sitä ihokontaktia/perhepetiä suositeltas jos olis vauvalle vaaraksi. Joten rela vaan .
T:kätilö

[QUOTE="minnihiiri";28465778]Tätini on ammatiltaan kätilö ja esitti minulle yhden toiveen esikoisen synnyttyä. Hän pyysi etten koskaan syöttäisi vauvaa yöllä sängyssä. Hänellä on ollut urallaan tarpeeksi monta kokemusta siitä että varsinkin isorintaiset äidit ovat syöttäneet vauvaansa yöllä sägyssä ja sitten nukahtaneet jolloin rinta on painunut vauvaa vasten ja vauva on tukehtunut. Hän sanoi ettei koskaan haluaisi enään joutua yöllä kohtaamaan sitä äidin surua kun on tajunnut itse tukehduttaneesa lapsen, vaikkakin vahingossa. Meillä on aina noustu yöllä sohvalle syöttämään ja lapsi on nukkunut omassa sängyssä.[/QUOTE]

Älä nyt paskaa jauha, ei ole todellakaan yleistä saati todennäköistä. Järkyttävän kokoisten rintojen kanssa sitä on imetelty eikä muksu kuollut ole. Turhaa pelottelua.

Tsemppiä vaan. Mulla puskee kylmää hikeä, kun muistelen tuota vaihetta. Voisin tehdä mukuloita vaikka 10, jos joku muu valvoisi yöt niiden kanssa vauvana. Tulen aivan sekopäiseksi kun yöunet viedään. Että todellakin, tsemppiä vaan. Eihän se kauan kestä(hyvällä tuurilla), mutta sehän ei lohduta tippakaan tietenkään.

[QUOTE="vieras";28465746]Olisit antanut maitopullon heti kun heräs ja jatkanut itsekin unia. Kuuntelitte 30 minuuttia huutoa josko vauva itse rauhottuis, voi vittu, lasu-ilmoitus tollasista idiooteista pitäisi tehdä. Mä ihan oikeasti säälin ap:n vauvaa.[/QUOTE]

Sä et vissiin ole koskaan lopettanut yöimetystä ja tai tajua unikoulun pointtia. Ja kun meillä ei ole koskaan tuttipulloa tai tuttia huolittu,niin en mä mitään pulloja anna. Ja kun yli 6kk ikäinen ei tarvitse maitoa tms. varsinkaan pullosta sänkyyn yöllä jos syö kiinteitä ja syö kanssa kunnolla päivällä ja puurot illalla.
Meillä kun yöt meni aina 10kk asti niin että vauva tississä KOKO YÖN tasan vaan siksi että piti mua tuttinaan,mä en saanu nukutuksi. Illallakin tyttö nukahti aina tissille ja pakkohan mun oli pinnikseensä hänet siirtää,sieltä sitten heräsi joka ikinen ilta 30min. päästä,eikä siihen muu auttanut kuin tissi. Ja mä en jaksanu tota rallia,kun kerkes just ja just käydä suihkussa kun vauva jos heräs. Ja heräs meidän välissäkin sen 15-25 kertaa joka yö!

Ja kun unikoulun tarkoitus on opettaa lasta nukahtamaan myös yksin,eikä siihen aina tarvita nukuttajaa ja varsinkaan tissiä. Jotenka sen takia odoteltiin miehen kanssa josko tyttö jatkaa itse uniaan,kuten tähänkin saakka..Mut mitäpä tätä selittämään ihmiselle joka vissiin vielä 5 vuotiaallekin työntää tuttipulloa.
Kyllä 11kk osaa juoda nokkamukista jo,kun tuttipulloja tai muitakaan palveluja ei yöllä tarvi..Yöllä nukutaan,päivällä saa tissiä jne.

Lasu-ilmoitus pitää tehdä...lässynlässyn...,ihme ääliöitä. Oiskohan tärkeempiäkin syitä tehdä näitä ilmoituksia kuin se että vauva itkee 30min.

Mutta päivä ollut meillä oikeen mukava huonosta yöstä huolimatta :)

30 minuuttia on aivan tajuttoman pitkä aika kuunnella itkevää lasta! Kyllähän siinä ajassa jo lapsi hätääntyy ja ihan syystäkin. Joo, ei ehkä lasua, mutta ei ole tervettä tuollainen.

Missään unikoulussa ei anneta lapsen huutaa yksinään puolta tuntia keskellä yötä!

vauva ei itkenyt 30 min. yhtäsoittoa vaan ähisi ja vänisi,hiljeni välillä ja jatkoi taas huutelua ja välillä kävi maate ja nousi taas.. Kaikki pitää täällä niin saatanan pilkulleen selittää,kaikki super-äipät on jo muuten poliisille soittamassa ja haukkumassa toiset lyttyyn,miten huono äiti olet kun et sitä tissiä ja tuttipulloa työnnä kurkkuun ja kanna vauvaa 24/7 sylissä ettei vaan saan traumoja jne...
Anteeksi,etten osannut ruveta erittelemään alunperin joka minuutin tapahtumia tuon 30 min. aikana. Ja vielä lisään ettei vauvalla ole omaa huonetta. ÄÄH!

Yhteistyössä