Nyt se pahin sitten toteutui, tytön 1-luokalle ei tule kumpaakaan kaveria ketä toivoi :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surku"

Vieras
Eskarissa 5 tyttöä. 2 niistä on kuin paita ja peppu eivätkä ota yleensä muita leikkeihin ja niiden kanssa "joutui" samalle luokalle.

Kahta toista tyttöä toivoi samalle luokalle (nämä 2 ja mun tyttö leikkivät vaihdellen toistensa kanssa yhtä paljon), mutta nää toiset kaksi pääsi myös samalle rinnakkaisluokalle ja mun tyttö siis "yksin" (tuli kolme ekaa luokkaa).

Luokalla on 7 tyttöä eli 4 muuta on sit toisesta eskarista. Saa nähä onko mun tyttö nyt sit aina se yksi ulkopuolinen ;(

Itse oon ollut koulukiusattu ja tätä oon niin pelännyt :(

Lapset tutustuvat usein äkkiä. Toivon sinulle iloista yllätystä, kun kouluvuosi alkaa. Meillä päiväkodissa erittäin ujo ( ei puhunut kenellekään aikuiselle) tyttö meni aikanaa eri kouluun kun muuta siitä päiväkodista. Pk koitti vastustaa, mutta minkäs teet, kun lähikoulu oli eri kun muilla. Sai ensimmäisellä viikolla pari erittäin hyvää kaveria, ovat ystäviä yhä kuljettuaan yhtä matkaa ala-asteen, yläasteen ja lukion. Luotaa lapseesi, älä ainakaan siirrä huoltasi häneen, hän voi yllättää sinut ja olla onnellinen saadessaan uusia kaverita. Toivotaan parasta.

Kurjaa!

Eikö ookin kamalaa kun pelkää sitä että oma lapsi saa saman kohtelun kun itse on saanut?
Meillä kanssa ekaluokka alkamassa ja hermostuttaa ihan hirveesti että kuinka lapsen siellä koulumaailmassa käy..

Ihan hyvä että saa uusia ystäviä! Välillä tuntuvat takertuvan yhteen ja samaan, sitten ollaan kuin paita ja peppu, ja ei ole ketään kenen kanssa leikkiä jos toinen on kipeenä kotona.

Ei sinne meidän pojan luokallekaan tullut yhtään tuttua ja heti oli jo jonkun böönan sieltä itelleen bongannu=)

[QUOTE="vieras";28476297]Poikani meni eskarin jälkeen eri kouluun kuin muut eskarilaiset. Jo ensimmäisenä koulupäivänä oli hän saanut kavereita. tyttösi saa taatusti kavereita.[/QUOTE]

Ihanko tarkotuksella laitoitte eri kouluun? Kunpa se olis itellekkin mahdollista :( Nyt lähikoulu 400m päässä ja toiseen olis 2 km. Vaarattomampi matka lähikouluun niin se pidetään sen takia.

Ihan hyvä että saa uusia ystäviä! Välillä tuntuvat takertuvan yhteen ja samaan, sitten ollaan kuin paita ja peppu, ja ei ole ketään kenen kanssa leikkiä jos toinen on kipeenä kotona.

Ei sinne meidän pojan luokallekaan tullut yhtään tuttua ja heti oli jo jonkun böönan sieltä itelleen bongannu=)

Toivon että uudet tytöt ei ole niin vanhassa kaverissa kiinni ettei uutta tyttöä huolita kaveriksi :)

Veikkaan että murheesi on turhaa. Voipi olla että sieltä luokalta löytyy oikein mukavia kavereita, vaikka ovatkin jo ennestään tuttuja toisilleen. Luota siihen ja rohkaise tyttöäkin. Jos syksyllä tuntuu siltä että noista vieraista tytöistä ei kavereita tytöllesi, pitäkää vaikka pienet tutustujaiskutsut, eiköhän siellä viimeistään kavereita synny :) Ymmärrän että varmasti harmittaa, itsekin tiedän mitä on olla todella ujon tytön äiti. Koulu alkoi kuitenin ihan kivasti, kavereita on ollut sopivasti, tyttö on hyväksytty aina joukkoon eikä mitään kiusaamista ole ollut. Tyttö on reipas toisten kanssa vaikka aikuisia edelleenkin ujostelee jonkin verran.

Alkuperäinen kirjoittaja älä murehdi;28476319:
Veikkaan että murheesi on turhaa. Voipi olla että sieltä luokalta löytyy oikein mukavia kavereita, vaikka ovatkin jo ennestään tuttuja toisilleen. Luota siihen ja rohkaise tyttöäkin. Jos syksyllä tuntuu siltä että noista vieraista tytöistä ei kavereita tytöllesi, pitäkää vaikka pienet tutustujaiskutsut, eiköhän siellä viimeistään kavereita synny :) Ymmärrän että varmasti harmittaa, itsekin tiedän mitä on olla todella ujon tytön äiti. Koulu alkoi kuitenin ihan kivasti, kavereita on ollut sopivasti, tyttö on hyväksytty aina joukkoon eikä mitään kiusaamista ole ollut. Tyttö on reipas toisten kanssa vaikka aikuisia edelleenkin ujostelee jonkin verran.

Mulla on käsitys että tyttö on ihan reipas muiden lasten kanssa. Eikä ole mitään ulkoistakaan seikkaa miksi kiusattais (uskomatonta että niistäkin kiusataan edelleen vaikka on kiva-koulu systeemit ja kaikki).
Kutsuttiin tytön synttäreille kaikki 4 tyttöä eskarista, mutta eivätpä sen kummemmin näiden kahden "paidan ja pepun" kanssa ystävystyneet.

[QUOTE="a p";28476310]Ihanko tarkotuksella laitoitte eri kouluun? Kunpa se olis itellekkin mahdollista :( Nyt lähikoulu 400m päässä ja toiseen olis 2 km. Vaarattomampi matka lähikouluun niin se pidetään sen takia.[/QUOTE]

Kyllä laitoimme ihan tarkoituksella toiseen kouluun. Syynä oli se, että oman kunnan lähikouluun vajaa 3km (ei koulukuljetusta) ja toisen kunnan kouluun 1km. Naapurinkuntaan myös paljon turvallisempi matka. Haimme naapurikuntaan ja sinne pääsimme. Yläkoulu on naapurikunnassa vajaan 2km päässä ja meidän oma yläkoulu 5km päässä. Kuulemma pitäisi päästä myös naapurikunnan yläkouluun kun käy alakoulun siellä.

Itse mietimme siirrämmekö lapsen eskaan lähemmäksi kun nyt on ihana tarha, jossa olisi ihana eskarikin. Mutta niin kaukana täältä, ettei yhtään koulukaveria. Ja toisaalta tämä on niin iso alue, ettei tule välttämättä yhtään luokkakaveria, vaikka siirrettäisiinkin lähialueen eskariin. Eli ymmärrän huolesi.

Mutta tosiaan lapset yllättävät! Ystävän ujo tytär ei tuntenut ketään ekalle mennessä ja heti meni kivasti, on kavereitakin. Totta kai omat pelot on mitä on. Koeta tosiaan olla innoissaan lapsen edessä. Ja JOS kiusaamistilanteita tulee osaat ehkä huomata merkkejä jos olet itse kokenut kiusaamista? Ja osaat myös puuttua asiaan ja toimia. Lähipiirissä erinomaisia esimerkkejä miten vanhemmat todellakin voivat vaikuttaa näihin asioihin!

Meillä tytöllä ei myöskään ollut kavereita eskarista ekaluokalle siirtymässä , joten kutsuimme kesän alussa ja lopussa näitä samalle luokalle tulevia tyttöjä ja poikia meille leikkimään.

Johan ystävystyivät ja oli HELPPO mennä ekaluokalle , kun oli jo kavereita.

Meillä kävi yläasteelle syksyllä menevälle tytölle niin, että ainoana tyttönä joutuu eri luokalle kuin muut. Eli siis a-luokalle menee oma tuttu luokka, ainoastaan meidän tyttö ja 4 poikaa menee beelle tästä tutusta luokasta.

Mun tytön päiväkodista ei tuu yhtään lasta samaan kouluun. Mut tokaluokkalaisia tuttuja siel on ja eiköhän saa kavereita. Ehkä ei kannata kauheesti surkutella jos ei nyt parhaat kaverit satu samalle luokalle.

[QUOTE="hohhoijaa";28476411]Mun tytön päiväkodista ei tuu yhtään lasta samaan kouluun. Mut tokaluokkalaisia tuttuja siel on ja eiköhän saa kavereita. Ehkä ei kannata kauheesti surkutella jos ei nyt parhaat kaverit satu samalle luokalle.[/QUOTE]

Näin juuri! Kouluun mennään opiskelemaan, välkällä ollaan kuitenkin yhdessä ja kotona avoimet ovet, tervetuloo vaan heti kun on välipala syöty ja läksyt tehty!

Älä nyt ainakaan sinä rupea voivottelmaan lapsen kuullen " voivoi nyt on kyllä pahin tapahtunut ja onpas kamalaa ja nyt sustakin tulee koulukiusattu".

Tuohan on uusi hieno mahdollisuus! Lapset ystävystyvät nopeasti.

Itsellä myös aina tuo sama pelko ollut. Yksi ystävä tuli samalle luokalle, mutta on sellainen ystävä, joka ei osaa leikkiä usean kaverin kanssa ytäaikaa. Meillä lapsi jäänyt sitten toisinaan ulkopuoliseksi. Suosittelen pitämään yhteyttä eskarikavereihin säännöllisesti myös koulun alettua. Olisi sitten ainakin joku ystävä,jonka kanssa leikkiä vapaa-ajalla, jos käykin niin,ettei heti uusia ystäviä löydy.

[QUOTE="a p";28476291]15 poikaa ja 7 tyttöä joten 21...[/QUOTE]

Tuo ei kuulosta kauhean hyvältä. Miksi niin paljon poikia samalla luokalla?
Voi tulla aika levoton luokka...

Onko mahdollista anoa siirtoa toiselle luokalle, jos nuo "paita ja peppu" esim kiusaavat tyttöäsi? Toivotaan tietenkin että ne 4 muuta tyttöä ystävystyvät tyttäresi kanssa! Mutta miten on, kun luokkajako on tehty, voiko siitä valittaa?

Mä en ole koskaan oikein tajunnut tätä voivottelua ja hysteriaa siitä että pitäis saada niitä vanhoja kavereita samalle luokalle. Muistan sen itkemisen mitä meilläkin jotkut äidit jaksoi kun ei nicopetterin bestistä saatukaan samalle luokalle vaikka KUULEMMA OLI LUVATTU. Mun mielestä se oli vaan hieno juttu, että tutustuu uusiin lapsiin eikä pörrää aina niiden samojen kanssa, jotka on tuntenut 1-vuotiaasta saakka...
Ja on iltapäiväkerho, välitunnit jne.

Ei voi muuta kuin todeta, että aika hyvin on asiat,jos tuo on pahinta mitä lapselle voi tapahtua.

Yhteistyössä