Apua! Lapsi on yks kaks täynnä ihottumaa. :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hanna"

Vieras
Ihmettelin viime yönä miksi tuo 3v heräsi niin monta kertaa vaikka ei ole aikoihin yöllä enää heräilly, siis varmasti ainakaan vuoteen. Nyt aamulla huomasin että hänellä oli toisessa nilkassa ihottumaa joka näytti alkuun siltä että siihen on osunut nokkosia, eli punainen iho jossa pieniä vaaleita nystyröitä, ikään kuin pieniä hyttysenpistoja tms. kohoumia. Äsken aloimme vaihtaa yöpukua pois, ja totesin pojalla olevan kauttaaltaan tuollaisia noin oman kämmenensä kokoisia alueita jossa on tuollaista samanlaista ihottumaa. Niskassa, mahassa, pepussa, molemmissa säärissä ja toisessa ranteessa on tätä ihottumaa, naamassakin ehkä vähän, en ole ihan varma. Ei vaikuta ainakaan kovin paljoa kutisevan, ja kuumetta tms. tai muita oireita ei myöskään ole. Mun muistin mukaan poika ei oo syönyt eilen tai tänään aamulla mitään normaalista poikkeavaa, paitsi etten tiedä tarkalleen mitä ruokaa (lähinnä mitä ainesosia ruuassa) päiväkodissa on eilen ollut.

Lapsi ei ole ikinä ollut millekään allerginen joten mulla ei oikeen oo ennakkokokemuksia miltä allerginen ihottuma näyttää. Googletin myös nokkosrokkoa, aurinkoihottumaa ja vesirokon ensioireita, mutta ei tuo ihottuma mielestäni vastannut mitään niistä kuvista. Oisko kellään villejä veikkauksia mistä tuo ihottuma nyt vois johtua ja tarviiko meidän lähteä lääkäriin jos poika ei vaikuta mitenkään tuskaselta sen suhteen?

Kyllä mä veisin lääkäriin.
Meillä oli 11v pojalla samanlaista reilu vuosi sitten. Edellenkään emme tiedä mistä tuli. Hänellä turposi otsa ja korvatkin tosi hurjaks ja ihottuma vaihtoi paikkaa ja paheni ja parani vuorotellen. Koko prosessi kesti noin pari viikkoa.
Vein pojan lääkäriin silloin kun oireilu alkoi. Sai allergialääkettä. Uudelleen illalla kun tilanne paheni, sai kortisonia, ONNEKSI, kun tulimme kotiin toiselta lääkärireissulta alkoi pojan kurkku turvota soitimme 112. Ambulanssimiehet tutkivat pojan ja siinä tutkiessa alkoi kurkun turvotus laskea, kun oletettavasti se tuntia aiemmin saatu kortisoni alkoi purra.
Poika söi viikon kortisonia ja kaksi viikkoa allergialääkettä ennenkuin tilanne helpotti.

Mutta tuo vaikuttaa siis muuten ihan normaalilta, ei turvotusta, ei kuumetta, eikä edes kutinaa. Ei valita aiheesta ollenkaan, vaikuttaa kuin ei itse edes huomaisi koko ihottumaa. Toki seurailen tilannetta, mutta ainakaan vielä ei vaikuta ihan kamalan huolestuttavalta.

lääkäriin veisin.. voi olla alkava allergiakohtaus.. olisin jo menossa sen kaa, voi äkkii tila pahentua. tai jos on ollu sairaana niin voi olla esim jokin jälkitauti, vaikka tavallisen flunssan jälkit. mutta siis päivystykseen siitä hus hus

[QUOTE="Hanna";28486836]Mutta tuo vaikuttaa siis muuten ihan normaalilta, ei turvotusta, ei kuumetta, eikä edes kutinaa. Ei valita aiheesta ollenkaan, vaikuttaa kuin ei itse edes huomaisi koko ihottumaa. Toki seurailen tilannetta, mutta ainakaan vielä ei vaikuta ihan kamalan huolestuttavalta.[/QUOTE]

Siinä vaiheessa kun se tilanne alkaa pahentua, on jo niin kiire ettei lääkäriin enää välttämättä ehdi.

Mun sisko keroi joskus seuranneensa sairaalaan päivystyksessä vierestä, kun nokkosrokon takia tullut AIKUINEN oli meinannut tukehtua, vaikka hoito päästiin aloittamaan heti.

Jos sulla ei ole lapselle edes lääkettä, niin mene sinne lääkäriin.

[QUOTE="Hanna";28486894]No nyt ne kaikki ihottumat on kadonneet. :O Mitähän ihmettä täällä oikeasti tapahtuu?[/QUOTE]

Vaeltava urtikaria, ihan tyypillistä.
Voi olla että muutaman tunnin sisällä lapsi on taas täynnä ihottumaa.

[QUOTE="Muuan";28486912]Vaeltava urtikaria, ihan tyypillistä.
Voi olla että muutaman tunnin sisällä lapsi on taas täynnä ihottumaa.[/QUOTE]

Taidanpa soittaa päivystykseen...

[QUOTE="Hanna";28486894]No nyt ne kaikki ihottumat on kadonneet. :O Mitähän ihmettä täällä oikeasti tapahtuu?[/QUOTE]

No se varmistaa että kyseessä on nokkosrokko eli urtikaria. Antihistamiini on oikea hoito mutta et taida saada sitä ilman reseptiä noin pienelle. Nokkosrokko voi alkaa joskus infektion laukaisemana, joskus allergian seurauksena, usein syy jää epäselväksi, paranee silti hyvin.

Yhteistyössä