Mikä sitä terveellistä kotiruokaa sitten on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sadie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sadie"

Vieras
Ja sellaista, mikä on pienille lapsille sopivaa? Täältä palstalta kun oon "oppinu". että esim. jauhelihakastike+perunat, erilaiset keitot, makarooniruoat yms on hirveetä schaibaa..

Minä en ole koskaan ymmärtänyt käsitystä, että lasten pitäisi syödä jotenkin eri ruokaa kuin aikuisten. On mielestäni lasten aliarvioimista tuutata heidät täyteen aina jotain makaronia, jos aikuiset syövät erilaisia äyriäisiä, juustoja, etnisiä ruokia yms.

Itse pidän keittoja terveellisinä, samoin puuroja. Yritän pitää huolen siitä, että ruoissa on kasviksia, enkä oikein suostu antamaan periksi esim. siinä, että jättäisin sipulin pois lapsia ajatellen, koska sipuli on hyvää, terveellistä ja tuo luontaista makua. Teen vaihdellen hyvin erilaisia ruokia fiiliksen mukaan.

Samaa minäkin olen miettinyt, mikä on terveellistä kotiruokaa tai mikä siinä perunassa on niin pahaa myrkkyä, ettei lapsi saa sitä yhtä perunaa syödä. Tottahan perunan ja jauhelihakastikkeen kylkeen tulee salaattia, mutta kai ihmiset vissiin aattelee, että lautasella on vaan kymmenen perunaa ja (aina niin kauheeta) vehnäjauhoihin tehty jauhelihakastike ilman kasviksia ja vihanneksia... Se on tää musta-valkoinen ajattelutapa.

[QUOTE="Sadie";28496307]Ja sellaista, mikä on pienille lapsille sopivaa? Täältä palstalta kun oon "oppinu". että esim. jauhelihakastike+perunat, erilaiset keitot, makarooniruoat yms on hirveetä schaibaa..[/QUOTE]

Jauhelihakastiikkeesta voi tehdä ihan "superfoodia" jos haluaa, mausta tinkimättä :)
Minä ostan mahdollisimman vähärasvaista jauhelihaa, paistan rypsiöljyssä punasipulin kera, mausteeksi paprikajauhetta, chilijauhetta ja cayennepippuria. Nesteeksi lisään kyllä ruokakermaa mutta vain sen verran että voi puhua kastikkeesta, eli paksua on. Lisäksi voi kastikkeeseen lisätä vaikkapa porkkanaraastetta. Tarjoilen sen kokojyväpastan kanssa, kylkeen vihanneksia esim paprikaa ja kurkkua. Päälle voi laittaa luomuketsuppia :D
Ruokajuomaksi luomumaitoa ja jälkkäriksi hedelmää.

Ja kyllä maistuu niin että suut napsaa :D

Mä sanoisin että peruslautasmallin ruoka. Ei makarooni ole pahasta jos sitä ei ole joka ruualla. Ei mikään - kermainen kastike on hyvä kun ymmärtää kohtuullisuuden tarkoituksen. Ruuan kera paljon kasviksia/salaattia/raasteita. Vaihdellen mitä milloinkin. Lapset tottuu erilaisiin makuihin kun "ei anna periksi". Moni lapsihan eläisi makaroonilla ja jauhelihalla (ja aika moni vanhempi antaa niin elääkin - sääli) kun vaan päättää olla tykkäämättä muusta.

Välipaloiksi jugurttien ja vanukaiden sijaan vaikka tuoremarjakiisseli. Kyllä, siinä on sokeri, mutta kun niitä marjoja ei keitellä niin vitammit on ihan jotain muuta kuin valmisjugujen.

Ei suomessa ruokaa niin huonoa ole kun annetaan ymmärtää kaikkialla. Meillä vaan suhteet on pielessä "kaninruuan" ja "oikean ruuan" suhteen. Ja älkää haksahtako niihin kevyttuotteisiin. 0,5-1dl ehtaa kermaa on 100 kertaa parempi kuin 2,5dl jotain muka kermaa.

Meillä terveellinen kotiruoka on sitä, että kaikkea syödään kohtuudella (koskee ns. pahiksia eli eläinperäistä rasvaa, sokeria, suolaa..) ja monipuolisesti. Potut ja lihakastike on ihan hyvä, mutta ei joka päivä tai monta kertaa viikossa nautittuna. Kasviksia on mukana aina, joko erilleen lisukkeena tai ruokaan dumpattuna.

Minäkään en ole sisäistänyt tuota "lapsille kelpaavaa" ruokaa - olin hoo moilasena kun esikoinen 6kk iässä alkoi napsia meidän lautasilta (voimakkaasti) maustettuja kasviksia, olisi halunnut heti ottaa myös lihat ja kalat suuhunsa. Meinasin panikoida, että eikäkun lapselle pitää tehdä omat soseet! Lapsi on alusta asti kuitenkin syönyt samaa ruokaa kuin mekin, toki yleisiä ohjeita noudattaen. Eli suolatonta/vähäsuolaista, lihat, kalat ja viljat annettiin vähitellen jne. Nyt on reilu 2v eikä todellakaan tarvitse mitään omia ruokiaan siksi ettei esim sipuli tai muut "normaalit" maut maistu.

[QUOTE="vieras";28496367]Samaa minäkin olen miettinyt, mikä on terveellistä kotiruokaa tai mikä siinä perunassa on niin pahaa myrkkyä, ettei lapsi saa sitä yhtä perunaa syödä. Tottahan perunan ja jauhelihakastikkeen kylkeen tulee salaattia, mutta kai ihmiset vissiin aattelee, että lautasella on vaan kymmenen perunaa ja (aina niin kauheeta) vehnäjauhoihin tehty jauhelihakastike ilman kasviksia ja vihanneksia... Se on tää musta-valkoinen ajattelutapa.[/QUOTE]

Niin...kun ei ymmärretä mitä sana kohtuus merkitsee. Kaikkea ei tarvitse ahtaa kilo kaupalla suuhunsa. Ihan mikä tahansa on pahasta jos vetää niitä tolkuttoman määrän.
Minusta siis kaikki mikä ei ole einestä tai ison prosessin käynyt elintarvike on hyvää ja terveellistä. Eli mahdollisimman puhdasta ja lähiruokaa on hyvää ja terveellistä. Annoskoot ratkaisee tässä.

Rakkaat ystävät, haluan varoittaa teitä tämäntyyppisistä asioista.

Olen itse sotkeutunut näihin ja lähipiirini ihmiset vielä enemmän.

Näennäisesti jopa ihanat asiat eivät sitä todella pohjimmiltaan ole.

:wave: ja ihan siitä syystä että perheessä on tomaattiallergisia.

No sitte kyllä ymmärrän. Muistelen vaan kun oon joskus elänyt samaan malliin kuin moni muukin palstalla, senttejä laskien ja joskus ei oo ollu kaapissa kuin tomaattimurskaa ja makaronia. Kuumensin tomaattimurskan ja maustoin suolalla ja oreganolla, tarjosin makaronien kera ja selvittiin sitte taas lapsilisäpäivään. ;)

[QUOTE="marianna";28496413]Rakkaat ystävät, haluan varoittaa teitä tämäntyyppisistä asioista.

Olen itse sotkeutunut näihin ja lähipiirini ihmiset vielä enemmän.

Näennäisesti jopa ihanat asiat eivät sitä todella pohjimmiltaan ole.[/QUOTE]

Voitkin varmaan antaa ihan kunnon esimerkkejä mitä vahinkoa näistä on tullut. Itse en käytä näitä, en tarvitse mutta mielelläni lukisin, että mitä vahinkoa ne ovat tuottaneet.

No tota mä juuri meinasin, tolla "pienille lapsille sopivaa" kohdalla.. Että kun ei muka pienet lapset varsinkaan voi syödä samaa ruokaa kun aikuiset,. Kyllä meidän 1v4kk popsii kaiken mitä lautaselle laittaa (ainakin vielä ;) ). Ei haittaa sipulit tai mitkään muutkaan. Vihannekset ja kasvikset on suurinta herkkua!

Ja juu, kyllä meillä syödään juuri tota peruskotiruokaa, kastikkeita, keittoja, laatikoita yms. eikä väkerretä muksulle erikseen jotain ihmemössöjä.

Varmaan kohtuus kaikessa. Se ärsyttää, jos ihmiset pitävät kaikkea "erilaista" syömistä jotenkin pelottavana ja vaarallisena ja vannovat vain perinteisen kunnon kotiruuan nimeen, vaikka sekin on vain perinteiden ja ajan tulosta, ja voi sisältää paljon väärääkin tietoa. Esim. lapsen kasvissyönti on täysin normaalia ja turvallista jos pitää huolta tarvittavien ravintoaineiden saannista, ja siitähän myös lihansyöjien pitäisi pitää lastensa kohdalla huolta. Esim. monet "perinteisen kotiruuan" nimeen vannovat eivät välttämättä totuta lapsiaan syömään lainkaan kasviksia tai syövät niitä huonosti enkä ymmärrä miten se voisi olla parempi kuin se että syö monipuolista kasvisruokaa.

Mielestä kunnon kotiruokaa on sellainen jossa on ravintoaineet kohdallaan ja joka ei perustu pelkkiin hiilihydraatteihin ja eläinproteiiniin. Eli esim. pelkkä makaroonilaatikko ja ketsuppi ei oikein ole pitkäkantoisesti hyvää kotiruokaa, mutta esim. kerran viikossa syötynä salaatilla ja kasviksilla ei varmaan ole yhtään paha asia. Lisäksi lapsikin VOI syödä salaatteja ja esim. sosekeittoja kuolematta nälkään. Esim. porkkanasosekeitto tofulla on mielestäni ihan yhtä hyvää kotiruokaa ja voi olla pitkäkantoisesti jopa parempaa kuin jatkuva lihansyönti.

Mutta rentoa asennetta vaan jokaisen ruokapöytään!

Luomuvihannekset ovat aina terveellisiä! Niitä kannattaa suosia. KOrvaan usein pastaa kesäkurpitsa- ja porkkanalastuilla. Muksutkin tykkään.Näitä menee raakana mys välipaloina. Dippi voi tehdä mieluisammaksi :D

Ja Kaikki City-äidit HUOMIO! Hopottajiin on tulossa kampanja, kampanjan, jossa tuotteena on nimenomaan aikuisten kaupunkilaisten naisten makuun suunniteltu herkku. Pieni herkuttelupakkaus, vähemmän rasvaa ja yllättävät maut. Kampanja on suunnattu kaupinkilaisille 30-50-vuotiaille naisiille, joten nyt on syytä rekisteröityä mukaan.

Tutustu, rekisteröidy ja ryhdy vastaanottamaan ilmaisia hyödykkeitä!

Kysytty rekisteröinti-/suosittelukoodi on HOP3898.

http://www.hopottajat.fi/rekisteroidy?id=3898&sha=c6c4f0c06e40b717910c6ba30af3eed94c6fe654

Meillä syödään nimenomaan tuota "perinteistä kotiruokaa" kun se on niin helppoa ja halpaa. Kasviksiakin kyllä meillä menee, johan siinä väsähtäisi jos niitä ei koskaan saisi ja ruokakin maistuu tuoreiden vihannesten kanssa super hyvältä, mutta täytyy myöntää että oma nirsouteni vaikuttaa meidän ruokapöytään/sen monipuolisuuteen todella paljon. Vähän senkin takia, että suurin osa tekemistäni ruuista menee minun ja lapsen suuhun ainoastaan koska mies (joka olisi kaikkiruokainen ja hyvä malli lapselle) on töissä arkisin aamusta iltaan.

Minä en siis syö juuri mitään kuumennettuja kasviksia (muutamia syön tietyllä tapaa valmistettuna) ja possua ei meidän taloudessa syödä muuten kuin kinkkusuikaleina tai pekonisiivuina. Uunijuureksia sun muita valmistan silloin tällöin tiettyjen ruokien kanssa ja ainakin yritän niitä tytölle opettaa, mutta toistaiseksi aika heikolla menestyksellä.. kasvikset meneekin meillä pääasiassa raakana. Naudanlihaa olen tottunut ostamaan jauhelihana kun se taipuu niin moneksi, olenkohan yhden palakastikkeen väsännyt kahden vuoden aikana. Pihvit syödään isovanhemmilla tai ravintolassa, vaikka haluaisin kyllä opetella itsekin niitä tekemään niin "en ole saanut aikaiseksi" ja se liha on aika kallista verrattuna siihen jauhelihapakettiin.. :) Kanaa olen ihan opetellut syömään tässä parin vuoden aikana, mutta ei montaa kertaa kuussa tule sille uhrauduttua.

Makaroonit ostan täysjyvänä ja meillä syödään välipaloilla jne paljon hedelmiä/marjoja jos yhtään lohduttaa niitä jotka varmaan saivat sydänkohtauksen meidän perheen ruokavaliosta :D

Yhteistyössä