En osaa imettää istualtani :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Esikoisen äiti"

Vieras
Synnytin esikoiseni n. 3 kk sitten. Imetys on sujunut enimmäkseen hyvin heti alusta alkaen, paitsi että en koskaan oppinut imettämään istualtani. Nyt tämä asia on alkanut painaa mieltä todella paljon. Tunnen itseni aivan epänormaaliksi kun en pysty imettämään kuin makuulla, mihinkään ei voi lähteä, kaikki on aina sidoksissa siihen että pääsee ajoissa kotiin ja makuuhuoneeseen syöttämään vauvaa. :(

Meille näytettiin istualtaan imetysasento kyllä synnärillä, mutta se oli jo silloin mielestäni tosi hankala, enkä meinannut saada vauvaa millään osumaan nännille. Synnytyksen jälkeen meni pari viikkoa ennen kuin pystyin ylipäätään istumaan kunnolla, ja vaikka myöhemmin yritin opetella tuota istuma-asentoa niin siitä ei tullut yhtään mitään, paitsi lopulta itku molemmille osapuolille. Lopulta ei enää tehnyt mieli edes yrittää, kun touhu oli niin epätoivoista ja siitä tuli niin epäonnistunut ja paha mieli.

Nyt sitten tilanne on se, että imetän aina makuultani... mikä rajoittaa kaikkea menemistä ja tekemistä tosi paljon. Ne kerrat, kun olen synnytyksen jälkeen käynyt kodin ulkopuolella (poislukien toki vaunulenkit, lähikaupan ja neuvolan) ovat laskettavissa yhden käden sormilla. Kaikki aina puhuvat siitä, miten kätevää imettäminen on, kun on aina vauvan eväät mukana... No niinhän ne periaatteessa ovatkin, mutta mitä iloa siitä on, kun ei sitä voi käydä maahan makaamaan jossain keskellä katua tai kauppakeskusta saadakseen vauvan imetettyä? Kylässä olen käynyt muutaman kerran, mutta jotenkin nolottaa ja hävettää niin paljon se etten pysty imettämään istualtani - ja että pitäisi aina pyytää päästä isäntäväen makkariin tms. imettämään - että olen ottanut pumpattua maitoa mukaan pullossa ja tarjonnut vauvalle sitten sitä. Mikä herättää sekin kummastusta, ja joudun keksimään jotain selityksiä siitä, miksi en imetä vaikka omaa maitoa tulee.

Vauva luojan kiitos on ainakin toistaiseksi suostunut syömään tuttipullosta, mutta en haluaisi tehdä siitä mitään jokapäiväistä tapaa, ettei kävisi sitten niin että pian rinta ei kelpaakaan. Enkä muutenkaan heru pumpulle kovin hyvin, joten aikamoisen työn ja tuskan takana olisi pumpata joka päivälle eväät... Nyt pakkasessa on sen verran varastoja, että voin muutaman illan olla tarvittaessa poissa kotoa, ja varmaan lähdenkin lähipäivinä jonnekin ilman vauvaa vähän tuulettamaan päätä. Tämä ei kuitenkaan poista sitä ongelmaa, että jokapäiväisessä elämässäni en voi liikkua niin kuin huvittaa (edes niissä "normaaleissa" pikkulapsivaiheen puitteissa), en voi käydä kaupungilla, en tehdä retkiä vauvan kanssa, en tavata kavereita. Mitä ihmettä tässä voi tehdä? :(

[QUOTE="Esikoisen äiti";28508097] Mitä ihmettä tässä voi tehdä? :([/QUOTE]

treenailla kaikessa rauhassa. minäkään en aluksi osannut, isomman kanssa oli helpompaa. kokeile imetystyynyä.

Ei kai se äidin tarvitse juuri mitää edes osata. Lapsi nappaa kiinni rinnasta ja sinä vain olet. Laita lapsi syliisi tyynyn päälle ja anna luonnon hoitaa loput. Ei voi olla vaikeaa...

Ootko koittanu imetystyynyä? Mulla onnistu sen kanssa kun pystyi laittaa vauva siihen pötkölleen ja kädet jäi vapaaksi asettelua varten. Jos oli jossain hoitopöytä, sen avulla pysty imettämään seisaallaan jne. Isojen tissien takia oli hankala imettää istuallaan ja samalla pitää vauvaa. Kyllä keinoja on ap eikä sun tarvi jäädä kotia sen takia.

Mulla oli keskimmäisen kanssa samaa ongelmaa. Istualteen syöttäminen ei onnistunut mitenkään päin. Kotona imetin aina sängyn päällä - reissun päällä pullosta eväät.

Kolmannen kohdalla tajusin ostaa imetystyynyn. Se on oikeesti kannattava, vaikka itsekkin alkuun ajattelin, että sohvatyynyt nyt ajaa saman asian.. No ei aja!
Vauvan saa tyynyn avulla sopivalle korkeudelle, omat kädet vapaana pitelemään rintaa.
Kun tyynyn kanssa onnstuin istualteen imettämään, onnistui se myöhemmin ilman tyynyäkin. Kotona tosin en ilman tyynyä istualteen imettele, on se kuitenkin sen verran haastavaa, kun pitäisi pitää vauvaa ja tissiä ja käsiäkin on vain kaksi.
Kuitenkin, tilanteen tultua päälle olen onnistunut reissuimetyksessä. Kirpparilla menin sovituskoppiin, ei muuta kun penkille istumaan ja jalat seinää vasten. Vauva reisien päälle makaamaan ja itse kyyryselkä asennossa tarjoomaan tissiä vauvalle. Hankalaa, mutta onnistuu!
Tosiaan kun tissit on sitä luokkaa, että tarvii käsien tukea imetyksessä, niin se tuo omat haasteet reissuimetykseen. Imetys kun ei onnistu mitenkään huomaamattomasti, vähän nänniä esiin paidan raosta ja se olis siinä. Ei tosiaan.

Suosittelen siis tuota tyynyä alkuun, sillä saa treenailtua hyvin istumaimetystä ja itseluottamusta kertyy kun se onnistuu. Sitten vain jättää tyynyn pois ja soveltaa asennot, jalkojen ja käsien avulla.

Minulla ongelma on toisinpäin, vauva ei oikein huoli tissiä makuuasennossa. Että opettelua tämä imetys on. liisille voisi kommentoida, että luonto hoitaa minkä pystyy, toiset vauvat ovat huonompia imemään, ja tarvitsevat tietyn rauhan ja tunteen, että jaksavat keskittyä. Toki nälkä on kova kannustin, mutta asentoa kannattaa silti etsiä ja Tyyny on tosi hyvä neuvo, niin meilläkin rauhaton imijä saa rauhassa nautiskella.

Alkuperäinen kirjoittaja toisinpäin;28508220:
Minulla ongelma on toisinpäin, vauva ei oikein huoli tissiä makuuasennossa. Että opettelua tämä imetys on. liisille voisi kommentoida, että luonto hoitaa minkä pystyy, toiset vauvat ovat huonompia imemään, ja tarvitsevat tietyn rauhan ja tunteen, että jaksavat keskittyä. Toki nälkä on kova kannustin, mutta asentoa kannattaa silti etsiä ja Tyyny on tosi hyvä neuvo, niin meilläkin rauhaton imijä saa rauhassa nautiskella.

Oletko kokeillut maaten ollessa syöttää "ylempänä" olevasta rinnasta? Usein se auttaa, kun tissi on eri korkeudella (=helpommin saatavissa suuhun).

Itse joskus laitoin myös sen alempana olevan rinnan alle peittomyttyä tms, joka nosti rintaa vähän korkeammalle ja vauvan oli helpompi syödä.

Ostin imetystyynyn vauvan ollessa 2 kk, mutta jotenkin tuntui että se oli vain tiellä ja teki vauvan asettelusta entistä hankalampaa. Ehkä pitäisi kokeilla sitä kuitenkin vielä uudestaan. Suurin ongelma mulla on kai se, etten saa vauvan suuta osumaan rinnalle. Tuntuu, että pitäisi tunkea tukikättä (jonka kyynärtaipeessa vauvan pää lepää) niin paljon kohti vartalon keskilinjaa, ettei se yksinkertaisesti mahdu, eli oma kylki tulee tielle. Nyt kun poika on jo vähän isompi eikä tarvitse enää varoa esim. niskoja niin paljon, uutena ongelmana on se että hän haraa vastaan ja tämä tekee sopivan asennon löytämisestä vielä vaikeampaa. Vauva on tottunut katselemaan sylissä minusta poispäin eikä haluaisi kääntää kasvoja rintaa kohti, ellei ole tosi nälkäinen, ja nälkäisenä taas hermostuu kun ei yletä rintaan ja ruuan saaminen kestää liian kauan... :(

Kiitos MarieHos vinkeistä, täytyy kokeilla jos noiden avulla tästä suosta noustaisiin... :) Alan tulla ihan mökkihöperöksi kohta. Ja kurjaa on sekin, että kun meille tulee vieraita, joudun aina poistumaan imetyksen ajaksi toiseen huoneeseen ja olemaan pahimmillaan vaikka tunninkin pötkölläni. Onneksi kaverit on myös mieheni kavereita, joten heille on joku pitämässä seuraa imetyksen ajan, mutta aika ankeaa silti.

Ymmärrän sinua niin! Esikoisen imetys kesti 1 v 3kk ja siitä imetin ensimmäisen vuoden makuulteen. Sitten ehtäkkiä lapsi suostui rinnalle myös istuvassa asennossa ja loput kolme kuukautta meni sillä.
Ymmärrän, että se eodellakin rajaa sitä mitä voi tehdä ja mihin mennä. Ja kärsin itse siitä kovin.
Yritä istualteen imetystä silloin kun lapsi on vielä uninen/tai heräilemässä, silloin suostuu peremmin eikä haraa heti vastaan.
Ja ei muuta kuin tsemppiä!!! Jatka sinnikkästi myös istualteen imetystä. Ehkä se alkaa vielä sujumaan ihan helpostikin!

Millanen se tyynysi on?
Tyynyn on oltava tarpeeksi tukeva ja korkea, jotta siitä olisi hyötyäkin :D
Tynynyn reunan lähellä rintoja, jotta vauvan suu tulee olemaan oikealla korkeudella. Siinä voi sitten kaksin käsin tukea tissiä mistä syöttää, kun vauva on tyynyn avulla oikealla korkeudella.

Toiset lapset saa paremman otteen makuulla imetettynä, mutta kun ikää tulee lisää kannattaa toisinaan kokeilla joko imu onnistuisi myös istuma-asennossa. Mulla on vielä sellainen kokemus, että osasin itse imettää ja vauvat imeä paremmin vasemmalta puolelta ja siksi syötin siltä puolelta istuen ja makuulla sitten molemmilta puolilta.

Millanen se tyynysi on?
Tyynyn on oltava tarpeeksi tukeva ja korkea, jotta siitä olisi hyötyäkin :D
Tynynyn reunan lähellä rintoja, jotta vauvan suu tulee olemaan oikealla korkeudella. Siinä voi sitten kaksin käsin tukea tissiä mistä syöttää, kun vauva on tyynyn avulla oikealla korkeudella.

Tilasin Amazonilta tällaisen Chicco Boppyn. Se on jämäkkä kyllä, mutta korkeudesta en ole varma kun mielestäni vauva jää kuitenkin selvästi rinnan alapuolelle...

[QUOTE="Karenina";28508260]Ymmärrän sinua niin! Esikoisen imetys kesti 1 v 3kk ja siitä imetin ensimmäisen vuoden makuulteen. Sitten ehtäkkiä lapsi suostui rinnalle myös istuvassa asennossa ja loput kolme kuukautta meni sillä.
Ymmärrän, että se eodellakin rajaa sitä mitä voi tehdä ja mihin mennä. Ja kärsin itse siitä kovin.
Yritä istualteen imetystä silloin kun lapsi on vielä uninen/tai heräilemässä, silloin suostuu peremmin eikä haraa heti vastaan.
Ja ei muuta kuin tsemppiä!!! Jatka sinnikkästi myös istualteen imetystä. Ehkä se alkaa vielä sujumaan ihan helpostikin![/QUOTE]

Lohdullista kuulla, etten ole ainoa... Tuntuu tuo istualtaan imettäminen olevan "kaikille" niin helppoa ja luontevaa. Meillä on käynyt kylässä pari tuttavapariskuntaa, joilla on puolen vuoden ikäiset vauvat, ja kateellisena katsoin kuinka helposti he pystyivät imettämään kahvipöydässä...

Kiitos muillekin hyvistä vinkeistä!

Kannattaa ihmeessä reenata. Pyydä miehes auttamaan alkuun (vaikka pitämään tissiä oikeassa asennossa) että saat vauvan aseteltua oikein, sitten kun se pääsee alkuun niin se roikkuu kyllä mukana vähän huonommassakin asennossa. Alkuun kannattaa ehkä ottaa rintaliivit kokonaan pois, pienen vauvan voi olla vaikea saada otetta imetysaukon kautta. Imetystukihenkilön voit varmaan myös saada kotiin tai pyytää neuvolasta opastusta.

Ostin imetystyynyn vauvan ollessa 2 kk, mutta jotenkin tuntui että se oli vain tiellä ja teki vauvan asettelusta entistä hankalampaa. Ehkä pitäisi kokeilla sitä kuitenkin vielä uudestaan. Suurin ongelma mulla on kai se, etten saa vauvan suuta osumaan rinnalle. Tuntuu, että pitäisi tunkea tukikättä (jonka kyynärtaipeessa vauvan pää lepää) niin paljon kohti vartalon keskilinjaa, ettei se yksinkertaisesti mahdu, eli oma kylki tulee tielle. Nyt kun poika on jo vähän isompi eikä tarvitse enää varoa esim. niskoja niin paljon, uutena ongelmana on se että hän haraa vastaan ja tämä tekee sopivan asennon löytämisestä vielä vaikeampaa. Vauva on tottunut katselemaan sylissä minusta poispäin eikä haluaisi kääntää kasvoja rintaa kohti, ellei ole tosi nälkäinen, ja nälkäisenä taas hermostuu kun ei yletä rintaan ja ruuan saaminen kestää liian kauan... :(

Kuulekku minusta tuntuu että yrität pitää vauvaa väärällä kädellä.. koita toisin päin, esim jos imetät oikeasta rinnasta pitäisi sinun pitää vauvaa vasemmassa kädessä, vauvan pää siis sinun kämmenellä ja jalat vasemmassa kainalossa. Sitten tuet oikealla kädellä rintaa kunnes saat imun alkuun jonka jälkeen voit tukea myös oikealla kädellä sitä päätä. Tai tuet sen vasemman käden tyynyn päälle, kun noin päin imettäessä se ranne äkkiä väsyy.

Imetän nyt kolmatta lastani enkä pysty (häntäkään) imettämään istuen; maitoa tulee sen verran paljon että vauva-parka melkein hukkuu siihen jos olen istuvassa asennossa.
Onneksi omassa autossa voi käydä välillä imettelemässä, ei muuta kuin puoliksi köllölleen vaan ja vauva siihen masun päällä jotta voi imeä eikä huku.

Tsemppiä tilanteeseen! Onko tuo imetystyyny sellainen, jonka täytettä voi vähentää tai lisätä tarvittaessa? Itselläni on todella huomattavan isot rinnat, ja imetys ilman imetystyynyä olisi ollut todella hankalaa. Kokeilin ensin tavallisen tyynyn avulla, mutta sen kanssa vauvaa ei saanut tukevasti sopivalle korkeudelle. Ostin Mollavauvan (?) imetystyynyn (en ole varma nimestä, mutta kotimainen), jonka täytettä voi säädellä. Sen kanssa toimin niin, että asetin ensin lapsen hyvään asentoon riittävän korkealle (istuin risti-istunnassa aina imettäessä), ja vasta sen jälkeen otin rinnan esiin. Jos imetin oikeasta rinnasta, tuin rintaa oikealla kädellä ja vasemmalla pidin kiinni vauvasta. Eihän tuo tyynyltä tippunut olisi, mutta johonkin se käsi oli laitettava :) Kun lapsi kasvoi, vähensi, täytettä tyynystä, jolloin lapsi ei ollut liian korkealla. Kun sain homman sujumaan, imetys onnistui esim. kylässä tavallisen tyynyn kanssa, mutta koskaan en oppinut imettämään ilman aputyynyä. Olisi ollut todella hankalaa pidellä vauvaa ja rintaa samanaikaisesti. Joskus ravintolareissulla imetin ihan vessassa sykkyrässä, mutta pöydän ääressä se ei olisi onnistunut, sillä isoa rintaa olisi ollut hankalaa kaivaa huomaamatta liiveistä.

Älä luovuta vielä. Varmasti vauva oppii syömään muussakin asennossa, eikä makuultaan imettämistä missään nimessä tarvitse hävetä!

Alkuperäinen kirjoittaja imettäjäinen;28508724:
Imetän nyt kolmatta lastani enkä pysty (häntäkään) imettämään istuen; maitoa tulee sen verran paljon että vauva-parka melkein hukkuu siihen jos olen istuvassa asennossa.
Onneksi omassa autossa voi käydä välillä imettelemässä, ei muuta kuin puoliksi köllölleen vaan ja vauva siihen masun päällä jotta voi imeä eikä huku.

en oo koskaan ymmärtänyt sitä miten sitä maitoa muka tulee istualteen enempi?

mä en pystyny esikoisen kanssa imettää ku maakuulla 2ekaa kuukautta,koska en pystyny istuu, sit vauva ei huolinut muuten ku makuulla tissiä :kieh:

sitte ku oppi istuu.. ni alko sujuu istualteen..onneks tuo kehitty fyysisesti nopsaa :D

tokan kanssa pystyin heti istuu ja vauvaki oppi siihe.. mä monesti istuin tietokonetuolilla vauva sylis tissillä(ilman imetystyynyy) samalla sai netis oltuu kätevästi :D

et jos sitä vauvaa osaa sylis pitää niin sama asento ja tissi suuhu, se on siinä.

Tilasin Amazonilta tällaisen Chicco Boppyn. Se on jämäkkä kyllä, mutta korkeudesta en ole varma kun mielestäni vauva jää kuitenkin selvästi rinnan alapuolelle...

Mä kokeilin laitoksella kahdenlaista ja vasta se kolmas eli kotona oleva oli hyvä (mollavauva). täytettä sai lisätä tai poistaa mielensä mukaan ja helppo muokata imettäessä. Monesti vauva siinä nukkuikin pesässä kun minä otin tirsaa nojatuolissa.

Itelläkään ei onnistunut imettäminen istuen, ainoastaan silloin onnistui jos apuna oli tyyny. Itekkään en saany imetystyynyllä hyvää asentoa joten käytin ihan tyynyjä, vaikka kaks päällekkäin ja niitä muokkaamalla sain hyvän asennon. Tosiaan vauvalla täytyy olla hyvä asento että saa nännin kunnolla suuhun.

Sitten toinen mikä auttoi oli aika, kun vauva kasvoi ja osasi kannatella päätä ni jotenkin se helpotti, vaikka toki tietty päätä piti edelleen "kannatella" mut se ei ollu niin pletku. Ja aina kun vauva kasvoi ni istuen imettäminen helpottanut :) Mut varmaan 80% oon imettäny makuultaan. Kylässä jos olin sellaisessa paikassa missä kehtasi kysyä et voiko sängylle mennä imettää ni kysyin aina, eli isovanhemmilla, sisarusten luona, hyvien ystävien..

[QUOTE="Vieras";28508717]Kuulekku minusta tuntuu että yrität pitää vauvaa väärällä kädellä.. koita toisin päin, esim jos imetät oikeasta rinnasta pitäisi sinun pitää vauvaa vasemmassa kädessä, vauvan pää siis sinun kämmenellä ja jalat vasemmassa kainalossa. Sitten tuet oikealla kädellä rintaa kunnes saat imun alkuun jonka jälkeen voit tukea myös oikealla kädellä sitä päätä. Tai tuet sen vasemman käden tyynyn päälle, kun noin päin imettäessä se ranne äkkiä väsyy.[/QUOTE]

Hei, täytyypä kokeilla! Tuo sairaalassa opetettu asento on tuntunut alusta asti jotenkin todella vaikealta.

Yhteistyössä