Onko liian ankara tai epäreilu rangaistus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HippuTAR

Vieras
Teinin kans on ollu pahoja ongelmia koulunkäynnis, oon täälä siitä purkautunu ennenkin. Pitkiä lintsausjaksoja, monen tunnin myöhästymisiä yms. Nyt täs hiljan oli koulus palaveri jossa teini sai kovat ukaasit mitä seuraa jos ei mene kouluun kunnolla, sen jälkeen likka kävi kuus päivää kunnolla koulua. Nyt on perjantaista asti taas kieltäytynyt menemästä kouluun, koulusta ei olla reagoitu tähän mitenkään.

Joten päätin nyt että likka saa kotoa vain välttämättömät perustarvikkeet eli pakolliset vaatteet, koulutarvikkeet, normiruuan ja sellaset. Ei rahaa, ei herkkuja eikä mitään muutakaan "ylimääräistä". Se on mm. menossa kesällä kaverinsa kanssa viikonlopuksi reissuun, likan omat rahat riittää just hotelliin ja matkoihin ja mä en aio antaa sille rahaa mukaan kuin just sen verran että saa jotain ruokaa.

Rahaa likka vois helposti tienata käymällä mummolois tekemäs siivoushommia ja yhdeltä sukulaiselta sais 20/kerta nurmikonleikkuusta, eipä vaan kiinnosta noin tylsät hommat...

Eli siis onko liian ankaraa vetää homma tiukasti sille linjalle että se saa kotoa vain välttämättömät perusjutut eikä mitään muuta?

hyvähän se on oppia, että ei ole rahaa jos ei tee työtä (= kouluaikana koulua).

Tsemppiä äidille ja tytölle toivon, että löytää itsestään kipinän hoitaa kouluhommat!

[QUOTE="vieras";28508334]Ei ole liian ankaraa. Pakkohan jotain on tehdä. Mietitäänkö sitä nuorisokotia tms. vielä?[/QUOTE]

Eipä oo mitään kuulunu koulusta (ovatko tehneet ls-ilmoituksen?) tai soskasta. Mutta jos se joutuu ysin uusia niin mä en suostu sitä pitämään kotona vaan saavat luvan sijoittaa sen johonkin.

[QUOTE="Hmm";28508473]Omasta kokemuksesta arvelen, että rahahanan sulkeminen saattaa altistaa varastelulle. Seuraathan sitten, mitä tavaraa kotiin ilmestyy ja millä rahalla se ostettu.[/QUOTE]

Tästä ei oo pelkoa.

Mutta niin saattaa käydä että likka ei sitte tee enää YHTÄÄN mitään mutta eipä se paljo tästä tilanteesta eroais.

No ei todella ole liian ankaraa, ihmettelen vaan kovasti, että nuorella on ollut jo pidempään kouluun menon kanssa ongelmia ja NYT VASTA ryhdyt tiukentamaan linjaa...??? Ja mitä tulee tuohon kesäreissuun, niin itse asettaisin säännöllisen koulunkäynnin kyllä reissuunlähdön ehdoksi ja että tekee rästihommat (jos jotain sellaisia on annettu luokaltapääsyn ehdoksi). Muuten ei olisi matkaan mitään asiaa.

Tää tais olla se sama nuori, jonka ongelmia kommentoin yhdessä ketjussa. Siellä suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että jos ei nuori halua mennä kouluun, niin eipä sille mitään voi. Itse kyllä voisin ja paljonkin. Esim. tässäkin nuori menee ja tulee miten lystää, koulu retuperällä ja nyt vasta mietitään, että josko uskaltaisi ottaa siltä ylimääräiset etuudet pois...Haloo!!!!

Mun mielestä kuulostaa suoraan sanottuna todella lepsulta meiningiltä. Tyttö on lintsaillut vaikka kuinka ja sä et ole tähän asti tehnyt mitään? Miksi ihmeessä aiot antaa pennin penniä hänelle mukaan tuolle kaverireissullekin!? Herätys!!

Auttaako tuo niihin koulunkäyntiongelmiin? Nyt pitäisi vedellä oikeista naruista. Jos vetää väärästä narusta, niin menee pahemmin solmuun. Eikös lomat alat kohta eikä ole montaa päivää jäjellä? Luuliisi, että homma toimisi paremmin niin päin, että palkitset koulunkäynnistä kuin että rankaiset koulun käymättömyydestä. Nuori ei välttämättä osaa ajatella kovin pitkälle eteenpäin, joten uhkailut rahattomasta reissusta ei välttämättä toimi.

Eihän tuo ankaraa ole, mutta onko siitä hyötyä, jos se ei tehoa.

[QUOTE="eee";28508553]Mun mielestä kuulostaa suoraan sanottuna todella lepsulta meiningiltä. Tyttö on lintsaillut vaikka kuinka ja sä et ole tähän asti tehnyt mitään? Miksi ihmeessä aiot antaa pennin penniä hänelle mukaan tuolle kaverireissullekin!? Herätys!![/QUOTE]

Missä kohtaa sanottiin että en ole tehnyt mitään?
Taidettais kattoa heitteillejätöksi jos en antaisi reissuun ruokarahaa.

Likalla on ongelmia sosiaalisissa taidoissa ikäistensä kanssa ja siksikin en peru reissua koska tarvisi tälläisiä juttuja jotta voisi toi sosiaalinen puoli kehittyä.

Olen tätä rangaistusta pantannut siksi koska pelkään että käy niin ettei likka tosiaan liikahda sängystä sitten enää mihinkään, jääräpäinen kun on. Ja tähän on sanottava ettei muutenkaan oo saanut esim. viikkorahaa vaan pyytäessä ja kun on kertonu mihin tarvii niin on annettu.

ÖPalkitseminen ei ton kans auta, kokeiltu on.

Missä kohtaa sanottiin että en ole tehnyt mitään?
Taidettais kattoa heitteillejätöksi jos en antaisi reissuun ruokarahaa.

Likalla on ongelmia sosiaalisissa taidoissa ikäistensä kanssa ja siksikin en peru reissua koska tarvisi tälläisiä juttuja jotta voisi toi sosiaalinen puoli kehittyä.

Olen tätä rangaistusta pantannut siksi koska pelkään että käy niin ettei likka tosiaan liikahda sängystä sitten enää mihinkään, jääräpäinen kun on. Ja tähän on sanottava ettei muutenkaan oo saanut esim. viikkorahaa vaan pyytäessä ja kun on kertonu mihin tarvii niin on annettu.

ÖPalkitseminen ei ton kans auta, kokeiltu on.

Ei tietenkään katsota, saahan lapsi kotona katon päänsä päälle ja ruoan. Ei vanhempi ole velvollinen mitään reissuja tai reissuruokailuja kustantamaan.

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti

Yhteistyössä