Yksin asuntolainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh-mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yh-mami

Vieras
Paljonko uskaltaisitte ottaa yksin asuntolainaa? Nettotulot minulla yleensä n. 3300e. Sopivat asunnot näyttää olevan kuitenkin hintaluokkaa 200 000e ylöspäin. Hirvittää yksin ottaa noin suurta lainaa, mutta toisaalta eipä tässä vuokralla asumisessa ole pidemmän päälle mitään järkeä...

No jos sulla on yli 10% lainasummasta säästettynä niin saatat vaikka saadakin lainaa. Ikuna en yksin ottais noin isoa lainaa vaikka saisinkin. Meillä on 155000 yhdessä miehen kanssa ja se tuntuu järkevältä summalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;28523523:
Paljon sinulla on säästöjä ja montako huollettavaa? Eikä lainaa nykyään oteta vaan anotaan

Säästöjä on muutama kymppitonni, ei enempää. Siitä huolimatta lainantarve on yli 200 000e. Huollettavia 3. Pankissa on käyty ja alustavasti näytetty virheää valoa tuollaiselle summalle mutta ihan oikeesti mua hirvittää...

Säästöjä on muutama kymppitonni, ei enempää. Siitä huolimatta lainantarve on yli 200 000e. Huollettavia 3. Pankissa on käyty ja alustavasti näytetty virheää valoa tuollaiselle summalle mutta ihan oikeesti mua hirvittää...

Mä hain noin 120 000e lainaa. Palkaa saan käteen 2300e ja vielä toistaiseksi elareita 500e. Omarahaa olisi noin 15 000e. No olisin saanut lainan, nykyisin katsottuna kohtuuttomalla marginaalilla, koska omatakaus olisi pityänyt ostaa 3000eurolle. Asunto jonka olisin ostanut olisi upouusi. Ja lainanhoitokulut + vastike olisi ollut 700e /kk, nyt maksan asunisesta 1150e /kk. Mutta jätin sitten ottamatta kun tuo 3000e omatakaus oli pankille ongelma. Olen ollut saman pankin asiakas 30 vuotta ja maksanut mm 2 opintolainaa ja muut maksut aina ajallaan. Eli maksatko ekstraa tuosta 200 000 eurosta? Onko siis lainasi ehdot hyvät?

Pystytkö maksamaan tuollaisen lainan edelleen, jos ja kun korot nousevat viiteen prosenttiin tai kymmeneen? Korko on matalalla tällä hetkellä, mutta ei ikuisesti. Kymmenen vuotta sitten korot huitelivat yli viidessä.
Minkä tyyppistä asuntoa olet katselemassa ja mistä päin?

No on se sitten hirveän iso laina. Ei vissiin ole mahdollista tinkiä koosta, varustelutasosta tms, jotta pääsisit halvempaan hintaan?

Koosta ei oikein ole varaa enää tinkiä. Rivari neliötä etsin. Tällä hetkellä asutaan kolmiossa eikä pidemmän päälle tule toimimaan. Neliössäkin joko 2 lasta on samassa huoneessa tai itse nukun olohuoneessa. Varustelutaso on jo niin alhainen kun voi. Tuosta kun vielä tinkii niin eipä oikeastaan edes löydy asuntoja ja jos löytyy ovat jo niin vanhoja että rempata pitäisi. Enkä tarkoita vaan pintamateriaaleja. Siinä ollaan äkkiä, no ei nyt ihan samoissa summissa, mutta melkein. Vuokra kolmioissa ja neliöissä on 900-1000e joten siinä mielessä mieluummin maksaisi saman verran omaa pois.

Mun tulot on 3800 kuussa ja omia säästöjä oli 70.000 ja otin lainaa 200.000. Asumiskulut on paljon pienemmät kuin jos olisin vuokralla. Takaajaa tai muuta takuuta kuin talo ei tarvittu ja laina otettu 2012

no mulla on reilu 100 000 euroa lainaa ja nettotulot n 2200€ kuussa, jokin aika sitten jäi reilusti alle ton 2000€ ja silti olen pärjännyt 2 lapsen kanssa varsin hyvin. Ei tää tosin mitään luksusta tää elämä ole, mutta mä olen päättänyt pärjätä.
Tosin en mä pankista olisi uuteen asuntoon tuollaista lainaa saanut, tää oli vähän poikkeustapaus. Sain vielä tuon lainan päälle toisen pienemmän lainan ja senkin poikkeustapauksena.