Miksi se on niin että pääsääntöisesti naiset katsoo nuoria äitejä kieroon eikä suinkaan miehet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Kertokaas mikä siinä on. Te naiset/äidit jotka niin teette. Tai analysoikaa asiaa muuten vaan.

Itse olen 26v ja minulla jo kaksi lasta. Joista vanhin on 6v. Hirmu vähän olen kyllä kohdannut kieroon katsomista, mutta sekin vähä mikä joskus tulee, tulee naisten puolelta. Mikä siinä on? Onko se keltään pois jos jollain on lapsia jo nuoremmalla iällä? Miten se voi ketään häiritä!

Minkälaisissa piireissä te oikein liikutte? Ikärasismia en ole kokenut muuta kuin tällä palstalla, jossa minä olen mummoäiti (eka lapsi tuli 33-vuotiaana) ja alle 25-vuotias on teiniäiti.

Olen törmännyt samaan.Olin parikymppinen kun odotin esikoista ja esim. kaupassa käydessäni minua vanhemmat naiset katsoivat nenänvarttaan pitkin vatsaani ja pyörittelivät silmiään.
Noh,jokaisella omat ongelmansa.

No ehkä vähän sama, että itse jään katsomaan vähän vanhempie äitejä miettien, onkohan tuo lapsen mummo vai äiti. En toki mitenkään pahalla ilmeellä, kunhan katselen. Itse nuorempana äitinä kummastuttaa sellaiset 40 vuotiaat rattaiden kanssa.

Tosin olen huomannut kyllä samaa, että itseäni reilusti vanhemmilla naisilla (siinä 40+) on tapana tuijottaa vähän ilkeä ja huolestunutkin ilme naamalla. samanikäisiltä tai 30 vuotialta äideiltä tulee sitten hymyä (olen myös raskaana ja toista odotan).

Olen törmännyt samaan.Olin parikymppinen kun odotin esikoista ja esim. kaupassa käydessäni minua vanhemmat naiset katsoivat nenänvarttaan pitkin vatsaani ja pyörittelivät silmiään.
Noh,jokaisella omat ongelmansa.

Olin tulossa tänne just kertomaan tästä. Olen siis 20v ja esikoista odotan, ja juuri tänään muutama tunti sitten sain kaupassa lukuisia tylyjä katseita, ensin katsotaan naamaa, sitten mahaa ja sitten taas naamaa ikään kuin arvioidakseen että "onko tuo sopiva äidiksi" Huoh, tai sitten vain kuvittelen kaiken tässä herkässä mielentilassa, en tiedä, ihan sama :(

En ole kokenut minkäänlaista kieroon katsomista.

Puistossa kyllä niillä vanhemmilla mammoilla on jotkut omat rinkinsä, kun niillä on monilla useampi lapsi ja ne on tainneet viettää vuosikaudet siellä samassa puistossa.
Ei ne välttis edes moikkaa, vaikka mä niidenkin lapsille annan keinussa vauhdit ja katson perään, kun ne juoruilee siellä laidalla. :D
Isät kyllä moikkaa poikkeuksetta aina ja juttelevat muutenkin paljon. Kuten myös "yksinäiset" äidit, jotka eivät myöskään kuulu joukkoon. :D

Mut mua se ei oikeastaan haittaa, kun ei mua rehellisesti sanottuna kiinnosta pätkääkään kuunnella sellasten vuosia lasten kanssa kotona olleiden nuutuneiden näköisten raitapaitamammojen juttuja.
Vaikka ihan mukavia varmasti ovat.

Varmaan ihan oikea havainto. Miehet noin yleisesti eivät katso mitenkään naisia, jotka ovat lastenvaunujen jatkeena. Naiset sen sijaan katsovat vaunujen merkin ja mallin sekä äidin yleisen habituksen. Ainakin liian lihava, liian laiha, liian nuori, liian vanha, alakulttuuriin kuuluva tai tupakoiva saavat katseita osakseen.

[QUOTE="vieras";28535670]No ehkä vähän sama, että itse jään katsomaan vähän vanhempie äitejä miettien, onkohan tuo lapsen mummo vai äiti. En toki mitenkään pahalla ilmeellä, kunhan katselen. Itse nuorempana äitinä kummastuttaa sellaiset 40 vuotiaat rattaiden kanssa.

Tosin olen huomannut kyllä samaa, että itseäni reilusti vanhemmilla naisilla (siinä 40+) on tapana tuijottaa vähän ilkeä ja huolestunutkin ilme naamalla. samanikäisiltä tai 30 vuotialta äideiltä tulee sitten hymyä (olen myös raskaana ja toista odotan).[/QUOTE]

Mä taas tykkään niistä 40+ äideistä, kun ne on usein sellasia rentoja.
Kolmikymppiset on yleistäen ehkä rasittavin äitiryhmä, sillä ne on niiiin uppoutuneita äitiyteen ja siitä on rentous kaukana, siitä kaikesta hössötyksestä ja vertailusta. :D
Kolmikymppiset on sellasia standardiäitejä. Yleistäen siis, onhan heidänkin keskuudessaan erilaisia persoonia, jotkut ottavat asiat luontevammin tai ovat muuten vaan sellasia "epä-äidillisiä" (eli eivät puhu pelkistä lapsista ja perhe-elämästä).

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28535704]Varmaan ihan oikea havainto. Miehet noin yleisesti eivät katso mitenkään naisia, jotka ovat lastenvaunujen jatkeena. Naiset sen sijaan katsovat vaunujen merkin ja mallin sekä äidin yleisen habituksen. Ainakin liian lihava, liian laiha, liian nuori, liian vanha, alakulttuuriin kuuluva tai tupakoiva saavat katseita osakseen.[/QUOTE]

Kyllä mua on miehet katsoneet aina vaikka mulla ne vaunutkin siinä olleet. Ja kun odotin kuopusta musta ei takaa päin laisinkaan huomannut olenko raskaana vai en... Vu niitä lukuisia hauskoja ilmeitä kun mieletön kössi paljastuo etupuolelta :D

Mä taas tykkään niistä 40+ äideistä, kun ne on usein sellasia rentoja.
Kolmikymppiset on yleistäen ehkä rasittavin äitiryhmä, sillä ne on niiiin uppoutuneita äitiyteen ja siitä on rentous kaukana, siitä kaikesta hössötyksestä ja vertailusta. :D

Olisiko ihmistyypistä kiinni tämä rentous?
Itse olen hyvin rento äiti. Kuri ja säännöt tottakai on mutta en turhia ressaa ja hupsuttelen lasten kanssa paljon.

[QUOTE="Vieras";28535741]Kyllä mua on miehet katsoneet aina vaikka mulla ne vaunutkin siinä olleet. Ja kun odotin kuopusta musta ei takaa päin laisinkaan huomannut olenko raskaana vai en... Vu niitä lukuisia hauskoja ilmeitä kun mieletön kössi paljastuo etupuolelta :D[/QUOTE]

Jokaiseen keskusteluketjuun kuuluu tietysti olennaisena osana yksi "vieras", jota miehet katselevat palvoen tilanteessa kuin tilanteessa. Mutta myönnäthän sinäkin, että heidän ilmeensä muuttuu kössin paljastuessa :)

[QUOTE="Aloittaja";28535766]Olisiko ihmistyypistä kiinni tämä rentous?
Itse olen hyvin rento äiti. Kuri ja säännöt tottakai on mutta en turhia ressaa ja hupsuttelen lasten kanssa paljon.[/QUOTE]

On joo, mutta kolmikymppiset ovat siinä vaiheessa, että he lisääntyvät usein kaveriporukoittain, eli koko jengi vaihtaa perhe-elämään ja äitimoodiin, jolloin jututkin (ainakin näin ulkopuolisen, lähinnä lapsettomien kanssa hengaavan korviin) kuulostaa siltä.
Ehkä sen ikäisillä monilla on elämässä muutenkin aika haipakkaa ja se sitten näkyy sellaisena "epärentoutena" verrattuna vaikkapa 10 vuotta vanhempiin äiteihin.

[QUOTE="Vieras";28535751]Yleensä nuoret äidit panostaa erilailla ulkonäköön... Siinäpä vaikka yksi syy.[/QUOTE]

Kyllä ne turkoosit rakennekynnet glittereillä kieltämättä tällästä mummoäitiä hieman hymyilyttää, itse panostan mieluummin liikuntaan, joka lisäetuna tuo hehkeyttä ulkonäköön.

Ehkä ne on itse nuorina/nuorina aikuisina olleet kovia bilettäjiä j kuvittelevat että kaikki ovat samassa iässä samanlaisia kuin he aikoinaan, vanhemmaksi sopimattomia.

Miehet ei välttämättä vaan puhu siitä samalla tavalla kuin naiset. Monet naiset tykkää arvostella muita ihan harrastuksen vuoksi, miehissä näitä on vähemmän - ainakin oman kokemukseni mukaan. On niitä ennakkoluuloja ja yleistyksiä montaa muutakin ihmisryhmää kohtaan, ei nähdä niitä omia kokemuksia laajemmalle eikä osata ajatella että ihmisiä ja tilanteita on oikeasti hirmu paljon erilaisia. Saatetaan kuvitella esim että "kun minä olin sellainen ja tällainen sen ikäisenä niin tottakai tuokin on". Ja jos omaan lähipiiriin on sattunut paljon epäkypsiä ja epäonnistuneita teini-äitejä niin on vaikea kuvitella että niitä fiksuja ja kypsempiäkin tapauksia löytyy.

Olen itsekin ollut 20v kun esikoinen syntyi, mutta aika vähän on minulle suoraan tultu mitään sanomaan tmv. Ne jotka minut tuntee, tietää että ihan oikeita valintoja olen tehnyt ja olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni, näin kuuluu olla. Tuntemattomat taas eivät ole ainakaan suoraan mitenkään ennakkoluulojaan minulle ilmaisseet, ainakaan ei tule mieleen. Esim neuvolassa tmv en ole kohdannut mitään muuta kuin asiallista ja normaalia palvelua nuoresta iästä huolimatta.

Sellaiset vanhat tutut tai tuttujen tutut taitaa olla niitä pahimpia tuomitsijoita. Kuvittelevat tuntevansa minut ja tietävänsä miten meillä pärjätään sen perusteella mitä olen ollut joskus yläasteella tai tuntematta minua yhtään mitenkään oikeasti. Noista olen kiertoteitä kuullut parista epäilijästä, mutta en ole sen kummemmin viitsinyt ajatusta heille uhrata. Ei liikuta minun elämääni oikeasti mitenkään jos joku kaipaa sitä p*skanjauhantaa saadakseen hyvän olon :) enpä itsekään ole tuon ihmisten arvostelun suhteen mikään puhdas pulmunen.

[QUOTE="Vieras";28535843]No entäs jos sillä äidillä jolla turkoosit glitteri kynmet on myös kroppa kuosissa? Sittenkös sua vasta vituttaakin.[/QUOTE]

Kyllä ne glitterikynnet jaksaa hymyilyttää millaisella kehojatkeella tahansa... Ei mua hyvännäköset naiset vituta vaan katselen niitä oikein mielelläni mukavana silmänruokana.

Yhteistyössä