Typerimpiin säästövinkkeihin liittyen, missä säästät "huomaamatta"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Misty Morning
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika samoja juttuja kuin mitä täällä on tullut. Ostetaan paljon käytettynä, sekä vaatteita että huonekaluja, käyttötavaraa, elektroniikkaa jne. Monet hankinnat tehty puhtaasti sen takia ettei uutena enää saa sellaista mitä halutaan.

Emme pidä eineksistä emmekä syö paljoa lihaa, samoin herkkuja pyritään rajoittamaan ihan puhtaasti terveyssyistä, samalla säästää ruokakuluissa. Pesuaineet hankin mutsin kautta tukkumeiningillä.

Meillä kukaan ei käytä kampaaja-/parturipalveluja koska itsekin saa (paremmin) haluamansa lopputuloksen, ei ole ripsi-kynsi-ihonhoitohärdellejä ja mä hankin harvat meikit edullisimman kautta tietyltä taholta koska siellä sattuu olemaan mua miellyttäviä tuotteita.

Ei matkustella ulkomailla koska emme halua näin pienten lasten kanssa reissata. Liian stressaavaa. Ei myöskään tarvitse (onneksi) vielä harrastaa huvipuistoja tmv., karseita paikkoja..

Ryyppäämässä ei kumpikaan jaksa käydä kuin ehkä kerran vuodessa, ei myöskään polteta tai käytetä paljoa alkoholia ihan mukavuussyistä.

me asutoon sen verran pellolla että on pakko olla autot ja ajoa tulee paljon, huomaamatta säästöä on tullut kun vaihettiin n.9L/100km bensaa viemä rakkine 4L/100km diesel autoon :D (säästöä on tullut vaikka vero on n.400€/vuosi)

Ei polteta röökiä, mä en juuri juo.
Saunotaan harvoin.
asutaan melko kämäsessä asunnossa, sen sijaan että maksettaisi huimasti hulppeasta kämpästä.
Autoa käytetään harvoin, työmatkat kuljetaan pyörällä aina kun vaan sää jotenkin sallii.
Lastenvaatteista 90 % ostetaan käytettynä.

Käytetään miehen vanhempien kesämökkiä sen sijaan että ostettaisi oma :D

Autottomuus, vanhojen rikkinäisten pyyhkeiden leikkaaminen siivousräteiksi

Myös siinä tulee säästöä, kun mies laikkaa pojilta ja itseltään hiukset, Saunotaan VAIN kerran viikossa, Suihkussa ollaan noin 5min/ naama,vaatteita oikeasti kierrätetään, ei käytetä huuhteluainetta ja pesuainemäärääkin on pienempi mitä pesuainepurkissa lukee, noin ½ dl riittää.

- Olen hintatietoinen kaupassa, ihan muutenkin vaan. Hamstraan käyttötavaroita, ostan säästöpakkauksia yms.
- Minulla on rastat. En siis ole käynyt niiden ansiosta vuosiin parturissa, värjännytkään en ole kolmeen vuoteen. Hiustuotteisiin ylipäätään ei mene rahaa, kun niitä ei näiden hiusten kanssa kannata käyttää (paitsi silikoniton shampoo/palashampoo)
- En meikkaa, joten meikkipussin täyttämiseen ei mene rahaa. Perus jutut kuitenkin löytyy, kun juhliin on kiva vähän ehostautua. :)
- En juo alkoholia usein ja kun juon, litkin ehkä kaksi siideriä. Kavereiden kulutusta seuranneena olen säästänyt piiitkän pennin.
- Ajan autolla, mutta mahdollisimman säästäväisesti ja ekologisesti.
- Mehut teen syksyisin oman pihan marjoista ja kesällä piirakat raparperista.
- En sauno usein, vaikka löytyy myös puusauna.
- En matkustele juurikaan, Suomen sisällä kyllä toisinaan.
- Ostan lähes 90% vaatteistani kirppikseltä (alusvaatteet tietysti uutena) ja vaatteita ostan ylipäätään tosi harvoin.
- Kaikki kämpän huonekalut on kirppikseltä tai tutuilta saatu.
- Pihasta löytyy komposti, joten roska-auto käy hieman harvemmin.
- Takka säästää lämmityskustannuksia talvisin.
- Talvella kun on päivä -ja yösähkö pesukoneet pyörivät öisin.
- Miehen hiukset leikataan lyhyeksi kotona.
- Ei vuokrailla leffoja tai käydä elokuvissa

Huomaamatta tulee säästettyä siinä että emme matkustele (pienet lapset), liikuntana lenkkeily ja kotijumppa jotka ilmaisia (ei jaksa lähteä jonnekin muualle harrastamaan liikuntaa), sauna lämpiää harvoin (paitsi talvella)... Tietoisesti toki tulee säästettyä metsästämällä tarjouksia (ruoka, vaatteet ym.) ja ostamalla tavaroita ja lastenvaatteita huutiksesta. Toisaalta nämä "säästetyt" rahat löytävät aina käyttökohteensa jostain muualta, esim. kodin sisustus, kosmetiikka ym.

Myyn lastenvaatteet kirppiksillä, mies ei käy parturissa, itse en käy kosmetologilla.
En jaksa mennä kauppaan, koska olen niin poikki ja siksipä on pakko keksiä sapuskaa kaapin pohjilta.
Vaatteet käytetään myös tosi loppuun sen takia sekin, etten jaksa mennä myöskännvaatekauppaan.
Nettishoppaan, jos on halpaa.
Harrastukset on lapsillakin tosi halpoja, itsellä ei tietenkään mitään, koska en jaksa mennä mitään harrastamaankaan. Olenpas minä väsynyt.

Ettei valoja sammutella kokoajan, ärsyttää aivan suunnattomasti kun mies sammuttaa valot vessasta aina vaikka ollaan johonkin lähdössä ja kummatkin siellä ramppaa kokoajan, kuluttaa enemmän sähköö räpsyttäminen kun päälläpito.

Sammuttaa lieden ja uunin hieman aikasempaan kun ruoka on valmista.

Mä leikkaan miehen hiukset ja mun pidennykset korjaa kaveri, ilmaseks molemmat jotka muuten tarvis väh kerran kk parturi käynnin.

käytetään rainbow, x-tra, pirkka tuotteita (ehkä siks kun ne on mun mielest välillä parempiikin kun jotku "merkki" tuotteet).

Remontoin, omepelen itse.

Talvisin kun käy saunassa. sen päätteeksi jättää ovet auki että lämpöleviää sisälle (asumme kerrostalossa jossa on kaukolämpö, mut eihän sitä maksettua lämpöö voi heittää ikkunasta ulos)

Käytän kirppiksiä.

Mitä täsä ny ekana tulee mieleen.

[QUOTE="tiipii";28552084]Mä oon aina kuvitellut, että kasvisruokailu, jos mikä on kallista! Ainakin siis ympäri vuoden, oonko aivan väärässä?[/QUOTE]

Riippuu paljon mita kasviksia kayttaa ja onko vuoden ajan mukaan. Kaytamme myos paljon papuja, linsseja yms jotka ovat Edullisia. Syodaan lihaa ja kanaa ehka kerran viikossa, ja kalaa pyritaan myos keta viikossa syomaan, muulloin menee paljon kasvis ruokaa. Sekin auttaa ettei asuta suomessa ja taalla saa ympari vuoden suht edullisesti erilaisia kasviksia.

Huushollia remontoidaan vain ehdottoman pakon alla. Sisustamaan en ala. Sohva on kierrätyskeskuksesta. Omakin pinta on aika laittamaton. Maailmaa katselen mieluummin telkkarin kuin lentskarin ikkunasta. Autolla ei ajella turhan päiten. Kämppä pidetään viileänä talvella ja kesällä tuuletan öisin.

Mulla on jonkinlainen simavimma :D Teen siis simaa lähes joka viikko. Mausteena voi olla sitruunan lisäksi punaherukoita tai muita marjoja tai herukanlehti tai inkivääriä, mitä milloinkin. Ja kaipa tossa nyt jokunen euro säästyykin kun kymmenen litraa juomaa valmistuu parilla eurolla.

Mä leikkaan itse muksujen hiukset, ja viis vuotta leikkasin omatki :) Sitte kierrätän vaatteet, eli tytöt 3 ja 2v käyttää samoja vaatteita. Toki ostan joskus uusiakin, mutta yleensä pienempi käyttää isosiskon vaatteet, kun tulee pieneksi. Kummitytöltä oon ostanu käytettynä lähes kaikki talvi- ja välikausihaalarit, niitä on tuolla nyt niin paljon eri kokoja, että taitaa riittää 6-7-vuotiaaksi asti. Onneks ovat aikanaan ostaneet Reimaa, niin eivät oo menneet mikskään.

Tuplilla kierrätän kans vaatteet. B-poika on niin paljon A-ta suurempi ( B 9650g ja A 4360g) ettei tarvii toiselle ostaa vaatteita lainkaan. Vaatteissa oon vuosien mittaan tehnyt kyllä hurjan ison säästön, nimenomaan noissa ulkovaatteissa.

Ostan kirppikselta jotain 20 centtiä maksavia pyyhkeitä koirienpyyhkeiksi, ensiksi hokasin tämän että ovat "vanhaa hyvää tekoa" ja imukyky siis hyvä, sitten kyllä huomasin säästönkin, kun voi vaikka joka kerta heittää roskiin kun on käytetty jos oikein alkaa haisemaan.

Ostan myös kirppikseltä lehtiä, joku raahaa sinne viikon vanhat sisustuslehdetkin myyntiin ja myy niitä 0,50-1 eurolla. Ensin tein tämän siksi että raaskisin leikellä niistä inspiraatiokuvia itselleni, nyt en kaupasta enää mitään lehtiä ostakaan.

[QUOTE="vieras";28554172]OT: Entä kosteus tässä tapauksessa? Onko ensin ilmanvaihto täysillä muutaman tunnin ja vasta sitten ovi auki?[/QUOTE]

Pidän ikkunaa auki jonkin aikaa että suurin kosteus häviää.

Ei lapsia, ei autoa, ei suuren suurta asuntoa. Noilla säästyy niin paljon rahaa (tuhansia euroja vuodessa) ettei ole tarvetta sen kummempaan niukisteluun. Käytän ihan mielelläni rahaa asioihin, joita pidän tärkeinä, ja koetan olla syytämättä rahaa mielestäni turhiin juttuihin. Esimerkiksi tavaraa ostan vähän ja harkiten ja mahdollisimman kestävää. Olen maksanut tuolista melkein kaksituhatta euroa, mutta tiedän saavani siitä halutessani omani pois. Pikkulapsiperheelle huonekalut toki lienevät vähän riskisijoitus. :) Kerrostalokaksioon ei mahdu kovin paljon roinaa, mistä koituu huomattavia lisäsäästöjä. Tyhjä tila on edullisinta mahdollista luksusta.

ruusan simareseptit kiinnostavat! Voisiko joku rekisteröitynyt käyttäjä heittää hälle yksityisviestin, jos se on tällä foorumilla mahdollista.

Ettei valoja sammutella kokoajan, ärsyttää aivan suunnattomasti kun mies sammuttaa valot vessasta aina vaikka ollaan johonkin lähdössä ja kummatkin siellä ramppaa kokoajan, kuluttaa enemmän sähköö räpsyttäminen kun päälläpito.

Jos huoneeseen mennään hyvin pian, ei kannata sammuttaa, mutta jos huoneesta ollaan poissa jo kymmenen minuuttia, niin valot kannattaa sammuttaa (lampputieto.fi:stä).

-Meilläkin mies ajaa itse hiuksensa, sekä pojan tukan, minä leikkaan omani ja tytön hiukset.
-Värjään jos värjään hiukset, niin yleensä itse.
-Mulla on vahvat kynnet jotka kasvaa pitkäksi, ei tartte muuta kuin itse hoitaa niitä niin pysyvät hyvänä.
-Mulla on vain vähän meikkejä mutta kaikki tarpeelliset, ostan uuden kun edellinen loppuu jne. :)
-Osaan keittää itse sokerimassan ja poistaa sillä karvat.
-Mun sääntö on että kaikkia vaatteita käytetään, eli en osta mitään sikahintaisia vaatteita kaappiin seisomaan. Kenkiä on sen verran kun niitä oikeasti tarvitaan käyttöön (Itselläni on mm. kolmet kengät -lenkkarit, kuomat ja kumpparit)......
-Punalapputarjoukset tulee aina käytettyä hyväkseen kaupassa.
-En uskalla ajaa autolla pitkiä matkoja joten mulla ei polttoaineita kummemmin kulu :laugh:

Talvella lämmin käyttövesi lämpiää puuhella samalla kun lämmitän taloa. Suihkussa on bidekapula, ei tule lotrattua, ihan siitä syystä et tuo varaaja on niin pieni ettei riittäis mihinkään 10min jatkuvaan suihkuun.
Kuljin bussilla töihin koko talven vaikka seoli hankalaa ja aikaa vievää, nyt ei busseja kulje joten auto pakollinen.
ei juoda limsoja tms, ei sipsejä kun ei niistätykätä.
sauna on puusauna mut sekin lämpiää äärimmäisen harvoin, ei tykätä, jos olis sisäsauna niin todnäk purkaisin sen pois.
hillot ja mehut teen itse.
vaatteet ostan 99% kirpparilta, miehelle ja lapselle useammin kaupasta.
käyn pienes kyläkaupas ostoksila, ei tule heräteostoksia tehtyä.

-Meilläkin mies ajaa itse hiuksensa, sekä pojan tukan, minä leikkaan omani ja tytön hiukset.
-Värjään jos värjään hiukset, niin yleensä itse.
-Mulla on vahvat kynnet jotka kasvaa pitkäksi, ei tartte muuta kuin itse hoitaa niitä niin pysyvät hyvänä.
-Mulla on vain vähän meikkejä mutta kaikki tarpeelliset, ostan uuden kun edellinen loppuu jne. :)
-Osaan keittää itse sokerimassan ja poistaa sillä karvat.
-Mun sääntö on että kaikkia vaatteita käytetään, eli en osta mitään sikahintaisia vaatteita kaappiin seisomaan. Kenkiä on sen verran kun niitä oikeasti tarvitaan käyttöön (Itselläni on mm. kolmet kengät -lenkkarit, kuomat ja kumpparit)......
-Punalapputarjoukset tulee aina käytettyä hyväkseen kaupassa.
-En uskalla ajaa autolla pitkiä matkoja joten mulla ei polttoaineita kummemmin kulu :laugh:

miten se sokerimassa tehään?

Yhteistyössä