Lapsi valittaa korvaa, voiko viedä hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epävarma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epävarma

Vieras
Lapsi valitteli tuossa, että korva on vähän kipeä. Särkylääke auttoi, joten odotellaan nyt sitten huomiseen lääkäriaikaa. Muutoin ei nuhan lisäksi ole mitään. Voisinko viedä silti lapsen hoitoon siksi aikaa, että käydään lääkärissä tarkistamassa korvien tilanne? Veisittekö itse?

Siis aamupäiväksi hoitoon ja iltapäivällä korvalääkäri? Jos lapsen vointi sen sallii. Me ei olla koskaan viety tuossa tilanteessa, eikä koskaan lääkittyä lasta. Eikä odoteta seuraavaan päivään jos korva on kipeä.

Riippuu ihan siitä kuinka paljon valittaa korvaansa ja kuinka kipeä se on. Jos se on ihan kosketusarka, niin ei missään nimessä hoitoon, koska se on terveitä lapsia varten ei sairaita. Jos lapsi tarvitsee erityshuomiota ja kohtelua (syliä, lääkettä, ei voi leikkiä ja olla ulkona), niin oikea paikka on silloin kotona.

[QUOTE="no niin";28556228]odotelkaa vain nyt sitten tärykalvon puhkeamista =/[/QUOTE]

Mitä haittaa siitä on? Sehän vain edesauttaa paranemista, kun märkä pääsee ulos ja korva tuulettuu.

Itse en laittais kipua valittavaa lasta hoitoon.

[QUOTE="vieras";28556656]Mitä haittaa siitä on? Sehän vain edesauttaa paranemista, kun märkä pääsee ulos ja korva tuulettuu.

Itse en laittais kipua valittavaa lasta hoitoon.[/QUOTE]

Kyllä siitä haittaa on! Silloin korvatulehdus on edennyt jo pitkälle ja vaatii ehdottomasti lääkärissä käynnin. Itse en ole koskaan vienyt korvakipuista hoitoon vaan ollaan menty lääkärille. Ja puhjennut tärykalvo vaatii antibiootit vaikka jotkut otiitit tosiaan paranevat ilman lääkkeitäkin. Pelkkä tärykalvon punoitus ei ole syy aloittaa antibiootteja, mutta aina paras luottaa lääkärin arvioon.

[QUOTE="hmmm";28556745]Kyllä siitä haittaa on! Silloin korvatulehdus on edennyt jo pitkälle ja vaatii ehdottomasti lääkärissä käynnin. Itse en ole koskaan vienyt korvakipuista hoitoon vaan ollaan menty lääkärille. Ja puhjennut tärykalvo vaatii antibiootit vaikka jotkut otiitit tosiaan paranevat ilman lääkkeitäkin. Pelkkä tärykalvon punoitus ei ole syy aloittaa antibiootteja, mutta aina paras luottaa lääkärin arvioon.[/QUOTE]

Joillakin puhkeaa tärykalvo todella nopeasti, toisilla ei koskaan, joten mitään haittaa tulehdukselle siitä ei ole vaan ainoastaan hyötyä. Antibiootit joka tapauksessa annetaan jos on korvatulehdus, oli sitten tärykalvo puhjennut tai ei, puhkeaminen vaan jouduttaa ab:n lisäksi sitä paranemista kun märkä pääsee pois. Lisäksi kipu helpottuu, joten positiivinen juttu tuo puhkeaminen on.

Ja sanoinhan jo, etten veisi itsekään kivusta valittavaa lasta hoitoon.

Riippuu ihan siitä kuinka paljon valittaa korvaansa ja kuinka kipeä se on. Jos se on ihan kosketusarka, niin ei missään nimessä hoitoon, koska se on terveitä lapsia varten ei sairaita. Jos lapsi tarvitsee erityshuomiota ja kohtelua (syliä, lääkettä, ei voi leikkiä ja olla ulkona), niin oikea paikka on silloin kotona.

Lapsi söi ja sanoi, että korvaan sattuu vähäsen. Päädyin antamaan särkylääkkeen siihen ja sen jälkeen, eikä tuota ennen ole muutoin erityishuomiota tarvinnut tai halunnut. On leikkinyt ja touhunnut ihan entiseen malliin. Tuolla lapsella muutoinkaan ei korvatulehdukset ole yleiskuntoon vaikuttaneet, niitä muutaman sairastanut. Osaa ei olisi edes huomattu, ellei oltais käyty muun syyn takia lääkärissä.

täytyy nyt sitten katsoa miten yö menee. Yön yli jätimme kuitenkin lääkärissä käynnin. Päivystykseen sen verran matkaa ja kun ei akuuttia hätää näyttänyt olevan. Nuhakin voi kerätä paineen tunnetta korvaan ja tuntuu kipuna.

Mutta kuinka on; miten kauan tämmöistä korvatulehduspotilasta sitten pitäisi pitää kotona, ennenkuin voi viedä hoitoon? Jos nuhan lisäksi ei ole muuta ja lapsi on täysin toimintakykyinen ja-kuntoinen?

[QUOTE="no niin";28556228]odotelkaa vain nyt sitten tärykalvon puhkeamista =/[/QUOTE]

Jos se on vain vähän kipeä ja särkylääke auttoi, niin ei se todellakaan ole puhkeamassa. Nuhan yhteydessä myös korvassa tuntuu painetta ja turvotusta jonka lapsi tuntee herkästi kipuna vaikkei se tulehdus olisikaan. En minäkään lääkittyä lasta hoitoon veisi, mutta jos aamulla pärjää ilman lääkkeitä niin veisin, korvakipu yleensä on ohimenevä vaiva.

Mikä helvetti siinä on että lapset pitää viedä kipeänä hoitoon? Toisten perheissä ne kaikki päiväkodista kantautuvat pöpöt ei ole mikään pikku juttu! Itse olen ollut melkein puoli vuotta sairaslomalla kiitos päiväkodista tulleiden flunssien. Lääkkeet joita joudun syömään alentavat vastustuskykyä ja tänä keväänä on ollut vasta 11 flunssaa... tämä on aktivoinut perussairauden siihen tilaan etten ole yli 10 vuoteen ollut näin huonossa kunnossa. Olisi kiva jos ihmiset ajattelisivat muutakin kuin omaa napaansa viedessään sairaita lapsia hoitoon. Eikö lastenkin olisi mukavampi sairastaa kotona kuin hoidossa??

Soiteltiin aamulla lääkärille ja ohje tuli niin, että jos vain ns. pistää ja hetkittäin ja siihen särkylääke auttaa, ei tarvi tulla näytille. Ja että hoitoon voi mennä. Mutta heti jos pahenee, lääkäriin.

Ei ole tänään valittanut yhtään, särkylääkettäkään ei ole tarvinnut antaa.

Minä olen vienyt korvakipuisen lapsen hoitoon särkylääkkeen voimalla ja, jos lääkäriajan on saanut kesken päivän niin olen hakenut hoidosta, käyttäny lääkärisdä ja vieny takasin hoitoon.

Yhteistyössä