Nyt on asusteltu täällä Kreetalla puoli vuotta! :)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kreetalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kreetalainen

Vieras
Muutimme tänne puoli vuotta sitten lasten ja miehen ja pakko sanoa että on ollut upeaa. Ihan eri juttu kuin lomailla viikko kerran vuodessa, tuntuu loistavalta, että täällä sitä asutaan nyt. Kerrassaan ihanaa. Lapsetkin ovat olleet ihan innoissaan koko ajan, koti-ikävä on ollut minimaalista!
Mutta sitä minä vaan, että jos joku haluaa kysyä jotain Kreetalla asumisesta, niin osaisin varmaan vastailla :)
 
Oliko hankala saada asunto?
Ovatko asunnot kalliita?

Mites lasten koulu? entä terveydenhuolto, toimiiko?

millä siirsitte tavarat vai oliko valmiiksi kalustettu asunto? Oliko teillä eläimiä matkassa?
 
Muutimme tänne puoli vuotta sitten lasten ja miehen ja pakko sanoa että on ollut upeaa. Ihan eri juttu kuin lomailla viikko kerran vuodessa, tuntuu loistavalta, että täällä sitä asutaan nyt. Kerrassaan ihanaa. Lapsetkin ovat olleet ihan innoissaan koko ajan, koti-ikävä on ollut minimaalista!
Mutta sitä minä vaan, että jos joku haluaa kysyä jotain Kreetalla asumisesta, niin osaisin varmaan vastailla :)

Millä elätte? Työthän ovat aika kortilla. Missä kaupungissa asutte?
 
Ihanaa, että olette tykännyt. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että kulttuurishokki ja koti-ikävä voi vielä iskeä myöhemminkin. Ei tule sitten niin yllätyksenä, se on normaali osa ulkomaille muuttoa ja menee ajan kanssa ohi.
 
Asunnon saaminen oli melko helppoa, niitä on hyvin saatavilla, eikä ole edes kalliita. Kalusteet ostimme täältä, Suomessa meidän vanhat kalusteemme odottavat sitten jonain päivänä paluuta. Isoin, 7-vuotias, on dimotikossa eli ala-asteella, keskimmäinen on eskarissa. Täällä meidän kylässä on lääkäri ja kauempaa löytyy sitten ihan sairaalaa jne. Meillä ei ole ollut lääkärille vielä onneksi tarvetta =)
Asumme mukavassa kylässä parin tunnin päässä Haniasta, jossa asuvat myös mieheni vanhemmat. Mieheni on puoliksi kreikkalainen :)
Minä osan puhua kreikkaa kuten myös mies ja kolme vanhinta lastakin osaavat - auttavasti, mutta pikku hiljaa se siitä. Nuorin, 2-vuotias, puhuu kreikkaa yhtälailla kuin suomea, eli jokusia sanoja. Miehelläni on ravintola ja minä olen matkaopas. Tosissani aloitan matkaoppaan työn vasta kun nuorin lapsi vähän kasvaa, nyt en ole käynyt kuin pari bussilastillista viemässä tai hakemassa lentokentältä. Mutta lähinnä kotiäiti tällä hetkellä, opiskelen kieltä ja puuhailen lasten kanssa :)
 
Ei mulla mitään kysyttävää, kunhan vaan totean että ompas mukavaa kun on kivaa. Kreeta on ihana paikka, ja miehet komeita!=):heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini
Sitten asiat varmasti sujuvat paremmin, kun osaa kieltä. Pääsee lähemmäksi niitä ihmisiä. Minäkin viihdyn Kreetalla erinomaisen hyvin, ja kreikan kieltäkin olen opiskellut. Tykkään ihmisistä siellä valtavasti, mutta silti mun kotini on Suomessa. Ehkä jossain vaiheessa voisin viettää jossain Kreikassa tai Kyproksella talvia, mutta silloin on lapset jo aika päiviä sitten lentäneet pesästä.
 
Koulu on ilmaista :)
Lääkärissäkäynnin hinnastosta ei ole vielä tietoa, luulen että suht saman verran mitä Suomessa. Meillä ei ole ollut tarvetta sinne.
Huonoja asioita, hmm.
Suomalaiseen kotiin tottuneena "kivihöskään" muuttaminen saattaa tuntua alkuun kummalta. Paahtava aurinko voi olla ikävä, meidän perheessä vietetään aina mukavaa siestaa varjossa tai sisällä löhöillen. Äkkiä sitä saa pintaansa sellaisen värin, ettei aurinko pahemmin polta enää ihoa, mutta minä vieläkin aika hanakasti rasvailen ja pidän varjossa tai laitan uv-paitaa. Lapset käyvät tosin jo ihan paikallisista ihonvärinsä puolesta :) Myös säntillistä ja jämptiä saattaa täällä alkaa ärsyttää, kun kaikki tapahtuu hyvin hiiiiitaaaaastiiiii eivätkä kreetalaiset todellakaan toimi usein helpoimman kautta. Tämä ilmenee esimerkiksi, kun pitäisi hoidella virallisia asioita. Minä olen oppinut täällä relaamaan, kun lapset ja mies ovat just tuollaisia - älyttömän itsepäisiä, todellakaan ei ole mikään kiire mihinkään. Muuta ei nyt tule äkkiseltään mieleen :D
3-vuotias ilmoitti ruokailun että hakee giagián ja lähtee aallonmurtajalle. Sanoin, että ei sinun kannata lähteä, mummi ei huoli näin myöhään lähteä. Pikkusiskokin innostui kuullessaan sanan giagiá joten lähdin viemään heidät mummin iloksi, apólafai tis giagiás. Miten kävikään - he kävivät mummin kanssa hakemassa naapuruston muut lapset mukaansa ja lähtivät aallonmurtajalle ja kivirannalle heittelemään kiviä. Kaikki vanhemmat antoivat lapsensa etteivät mitään, täällä ollaan kuin yhtä perhettä. Koko kylä kasvattaa lapset ja se on hienoa. Eilen illalla esikoinen taas oli ollut hiekkarannalla kavereidensa kanssa. Yhden kaverin äiti tulikin lastaan hakemaan, mutta kun hän huomasi kaikkien lasten olevan hiekkaisia, hän otti koko katraan mukaan ja vei pesytymään kotiinsa, tarjosi pastitsiota ja vei koteihinsa. En vaihtaisi tätä Suomeen mistään hinnasta, vaikka Suomea rakastankin.
 
[QUOTE="mie";28557655]Minkä nimisiä lapsia :)[/QUOTE]

Mietin vähän, tohdinko kertoa, mutta kai sitä sitten, terkkuja vaan tutuille ;)
?????????, ??????, ????? ja pahnan pohjimmainen ?????.
Latinaisilla aakkosilla Evangelia, Ismène, Sophia ja Xenia. Rakkaudella valitut nimet, tietysti, ja sopivat kantajilleen täydellisesti :)
 
Mietin vähän, tohdinko kertoa, mutta kai sitä sitten, terkkuja vaan tutuille ;)
?????????, ??????, ????? ja pahnan pohjimmainen ?????.
Latinaisilla aakkosilla Evangelia, Ismène, Sophia ja Xenia. Rakkaudella valitut nimet, tietysti, ja sopivat kantajilleen täydellisesti :)

Aivan ihanat nimet! :heart: Tulee niin mieleen pienet, suloiset kiharapäät. Onko teidän lapsilla siellä miten kavereita?
 
Miten kävikään - he kävivät mummin kanssa hakemassa naapuruston muut lapset mukaansa ja lähtivät aallonmurtajalle ja kivirannalle heittelemään kiviä. Kaikki vanhemmat antoivat lapsensa etteivät mitään, täällä ollaan kuin yhtä perhettä. Koko kylä kasvattaa lapset ja se on hienoa. Eilen illalla esikoinen taas oli ollut hiekkarannalla kavereidensa kanssa. Yhden kaverin äiti tulikin lastaan hakemaan, mutta kun hän huomasi kaikkien lasten olevan hiekkaisia, hän otti koko katraan mukaan ja vei pesytymään kotiinsa, tarjosi pastitsiota ja vei koteihinsa. En vaihtaisi tätä Suomeen mistään hinnasta, vaikka Suomea rakastankin.

Oi, toihan kuulostaa kivalta.
Itse olin au pairina jonkin aikaa Italiassa, maaseudulla Rooman lähellä, ja siellä lapsilla oli paljon pahempi olla.
Tai siis elivät kaikki omilla pihoillaan joita ympäröi paksut muurit ja vielä piikkilangat päällä. Ja vanhemmat joutuivat viemään ja hakemaan lapset bussipyäkille/koululle, muuten tuli heti sanomista tai bussi ei ottanut kyytiin! Ja kyseessä 7- ja 9-vuotiaat lapset.

Siellä lapsilla ei oikeastaan ollut muuta viihdykettä ku talkkari ja tietokone, todella masentavaa omasta mielestäni.
 
Oi, toihan kuulostaa kivalta.
Itse olin au pairina jonkin aikaa Italiassa, maaseudulla Rooman lähellä, ja siellä lapsilla oli paljon pahempi olla.
Tai siis elivät kaikki omilla pihoillaan joita ympäröi paksut muurit ja vielä piikkilangat päällä. Ja vanhemmat joutuivat viemään ja hakemaan lapset bussipyäkille/koululle, muuten tuli heti sanomista tai bussi ei ottanut kyytiin! Ja kyseessä 7- ja 9-vuotiaat lapset.

Siellä lapsilla ei oikeastaan ollut muuta viihdykettä ku talkkari ja tietokone, todella masentavaa omasta mielestäni.

:( Kuulostaapa ikävältä. Meillä on täällä kyllä telkkari, läppäri ja iPad olemassa, mutta harvemmin käytössä. Joskus, jos täytyy iltaa viettää isän ravintolassa, saattavat tylsistyä ympäriinsä haahuiluun ja haluta pelata hetken tai katsoa jotain piirrettyä. Muulloin ei heitä nuo vimpaimet kiinnostaa, jos tulee tylsää, vinkuvat että mennään rannalle pelaamaan pesistä :D
 
Olen tainnut pistäytyä teidän ravintolassa joskus vuosia sitten, tosin se ei sillon ollut varmaankaan teidän, omistaja oli vanha mies? P******ran kylässä, silloin siellä oli lapset, 2-3-vuotias Evangelia, Evaksi kutsuttiin ja noin puolivuotias Ismene, Mene. Iholtaan ruskettuneen näköisiä kiharatukkia molemmat. Täsmääkö teihin vai onko jonkun muun paikka ja muksut ollut kyseessä? Suurin surminkaan en muista olivatko nämä lapset ihan paikallisia vai jotain vierailijoita vaan... Paikallisiksi itse oletin.
 
[QUOTE="turisti";28559773]Olen tainnut pistäytyä teidän ravintolassa joskus vuosia sitten, tosin se ei sillon ollut varmaankaan teidän, omistaja oli vanha mies? P******ran kylässä, silloin siellä oli lapset, 2-3-vuotias Evangelia, Evaksi kutsuttiin ja noin puolivuotias Ismene, Mene. Iholtaan ruskettuneen näköisiä kiharatukkia molemmat. Täsmääkö teihin vai onko jonkun muun paikka ja muksut ollut kyseessä? Suurin surminkaan en muista olivatko nämä lapset ihan paikallisia vai jotain vierailijoita vaan... Paikallisiksi itse oletin.[/QUOTE]

Oi, joo! Se on ollut miehen isän omistuksessa silloin. Noihin ainoihin reissattiin Kreetalla kerran pari puolessa vuodessa :) Minä olen tyttöjä kutsunut Eevaksi ja Menniksi aina :D Nuo ajat oli kyllä mukavia, kun reissattiin aina tuolla P-kylässä juurikin, pienempi kantoliinassa ja isompi rattaissa :) Sohvin ja Sennin, tai siis Sophian ja Xenian syntymän jälkeen kävi matkaaminen vaivalloisemmaksi. Eevan ja Mennin kanssa se oli aivan ihanaa! Käytiin tosi usein juuri miehen vanhempia moikkailemassa :)
 

Yhteistyössä