Kolmasluokkalaiselle oli joku mennyt sanomaan että "sun äitis saa kaupungilta joka kuukausi rahaa että voi ostaa teille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja todella fiksua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

todella fiksua

Vieras
..vaatteita ja kaikkea" -ja nyt tää kolmasluokkalainen jankuttaa että mun pitää antaa niistä rahoista sille 100e.

Siis muuten kauhean kiva, mutta kun kaupunki ei todellakaan anna mulle senttiäkään rahaa. Ihan käyn töissä joka päivä ja saan siitä palkkaa. Eikä mitään elareitakaan tule, lasten isä on kuollut puoli vuotta sitten. Mä en käsitä, miksi kukaan lapsi menee sanomaan tuollaista toiselle ellei sitten ole kuullut sitä vanhemmiltaan? Enkä mä käsitä sitäkään, miksi kukaan vanhempi sanois tuommoista lapselleen? Sitäkö se tarkoittaa, että kun yksinhuoltajalla on varaa ostaa lapsilleen vaatteita ja ruokaa ja kaikkea muutakin, niin se on sen merkki että elellään sossun tuilla?

Mua hiukan verran ärsyttää, eikä ihan vähääkään.

Taidan laittaa paikallislehteen ilmoituksen, että kiitos juorujen levittämisestä, mutta kustannan ihan itse perheemme elämänä käymällä TÖISSÄ!

Arggghhhh!

Ja ps. Kyllä, olen käynyt sosiaalitoimistossa muutaman kerran viimeisen kuluneen vuoden aikana. Mutta yksikään kerta ei ole liittynyt toimeentuloon millään tavalla, vaan lasten muihin asioihin kuten vaikkapa tähän isän kuolemaan. Pitää vissiin tämäkin julkisesti saman ilmoituksen yhteydessä ilmoittaa.

Oisko käynyt niin, että tämä lapsi oli kuullut sellaisesta kuin lapsilisä? Mulla oli nimittäin lapsena sellainen käsitys, että se kuuluu lapselle. Ja sain siitä oikein kunnon kinan aikaiseksi, kun intin ja intin että raha kuuluu mulle.

No en tiedä. Yritin asiasta tiedustella, mutta vänkää vaan että ei ole mikään lapsilisä vaan semmoinen raha jonka saan kaupungilta.
Ja onpa ärsyttävää jankata takaisin, etten todellakaan pysty sadan euron taskurahoja tuosta noin vaan antamaan. Ei mene jakeluun.

voisko olla että kyseisen kaverin vanhemmat ovat keskustelleet jotain kotona, että mitenkähän se "minna" pärjää ja jaksaa nyt kun se mieskin kuoli ja saakohan sitä edes mitään orvoneläkettä. Joo kaupunki taitaa maksaa jotain 100 euroa ja sillä pitäisi vaatettaa lapset yms. Ja tästä on lapsi tarkoittanut lapsellesi puhua kun ei ole varmaan edes ymmärtänyt mistä on kyse.
Eivät välttämättä ole ollenkaan pahalla "juoruilleet" vaan ihan ylipäänsä keskustelleet kotona miten sitten jos toinen vanhemmista kuolee ja lapsi ollut kuulolla (mikä nyt ei tietenkään olisi välttämättömyys)

• Tykkää
Reactions: soja
[QUOTE="vieras";28560959]Nythän on oiva tilaisuus antaa lapselle taloustietoutta: mistä perhe saa rahaa ja mihin se menee. Lapset eivät voi tietää, mitä kaikkea rahalla pitää kustantaa, jos heille ei sitä kerrota.[/QUOTE]

Näin. Mun lapsille on aikanaan tullut yllätyksenä se että jopa asuminen, vesi ja sähkö maksaa.

jos on satasta vailla, niin sille on joku neropatti kertonut lapsilisästä. tuskin kukaan ajattelee sinun tukien varassa elävän. ja lapsi vähän röyhkeänä on nyt sitä lapsilisää vaila, tajuamatta että se ruoka ja asuminen maksaa myös.

Mä muistan myös, että lapsena olemme jotain tuollaista pähkäilleet, kun jotkut kaverit saivat tosiaan lapsilisän omaan käyttöönsä. Ehkä lapsesi tai se joka tästä on sille puhunut on vain käsittänyt väärin, että lapsilisän lisäksi olisi vielä joku toinen raha, vaikka samasta lapsilisästä on jutussa alunperin ollut kyse.

Kolmasluokkalainen on jo niin iso, että ymmärtää elämän realiteetteja. Kerrot miten asiat on, kuinka paljon on sähkölasku, kuinka paljon rahaa menee ruokakauppaan jne. Kerrot, että perheenne saa rahaa siitä, että sinä käyt töissä eikä kukaan muu lapsi voi tietää teidän perheen asioita paremmin kuin sinä.

Tuli lisäksi mieleen, että onkohan tuossa taustalla surua/kiukuttelua liittyen isän kuolemaan? Eli lapsi käy läpi isän kuolemaan liittyviä tunteita vänkäämällä tuollaisesta asiasta.

Yhteistyössä