lapsi kertoi tänään että pk:n täti oli ollut tänään päällä ja puristanut käsiä kovasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos kaikille vastauksista.
yhä yritän miettiä kuinka asian esille otan, ilman että kuulostan syyttävältä.
yritin lapselta kysyä asiasta monella muotoa, mutta hän sanoi ettei osaa oikein kertoa. Näytti vain kuinka puristi ja että teki sen kovaa. Ja että oli päällä ja itketti.
tuntuu jo valmiiksi hirveällä viedä lapsi keskiviikkona hoitoon jos sama täti nukutus vuorossa, väkisinkin vaan töissä ajattelee mitä siellä tapahtuu. ????

[QUOTE="vieras";28560865]Ei siis ole oikeutta toimia niin, että lapselle tulee paha mieli tai tätä rupeaa itkettämään? No, ehkä joku nykyajan "Nico-Petterin" hysteerikkovanhempi onkin oikeasti tätä mieltä...

Tosiasiassa ihan varmana on oikeus pidellä lasta kiinni, jos tämä ei pelkän puheen voimalla rauhoitu.[/QUOTE]

itse asiassa tiedätkö että jos lapsi olisi vaikka lastenkodissa, sijoitettuna(mutta ei huostaanotettuna) niin häntä ei saa lainmukaan pitää kiinni!

[QUOTE="aloittaja";28561479]Kiitos kaikille vastauksista.
yhä yritän miettiä kuinka asian esille otan, ilman että kuulostan syyttävältä.
yritin lapselta kysyä asiasta monella muotoa, mutta hän sanoi ettei osaa oikein kertoa. Näytti vain kuinka puristi ja että teki sen kovaa. Ja että oli päällä ja itketti.
tuntuu jo valmiiksi hirveällä viedä lapsi keskiviikkona hoitoon jos sama täti nukutus vuorossa, väkisinkin vaan töissä ajattelee mitä siellä tapahtuu. ????[/QUOTE]

hei nyt sä pidät lapsesi puolia! ihan oikeesti! todennäköisesti päiväkodin johtaja silittelee hoitajn päätä ja puolustaa häntä.

kannatta aolla tiukka eikä uskoo mitää sepityksiä. mun lasta löi hoitaja päikyssä johtaja ei ollu paikalla kukaan muukaan ei nähnyt tapahtumaa mutta silti kaikki puolusti tätä hoitajaa ja tää hoitaja sentään ite mulle ekrto asiasta!

hei nyt sä pidät lapsesi puolia! ihan oikeesti! todennäköisesti päiväkodin johtaja silittelee hoitajn päätä ja puolustaa häntä.

kannatta aolla tiukka eikä uskoo mitää sepityksiä. mun lasta löi hoitaja päikyssä johtaja ei ollu paikalla kukaan muukaan ei nähnyt tapahtumaa mutta silti kaikki puolusti tätä hoitajaa ja tää hoitaja sentään ite mulle ekrto asiasta!

tänään olin jo valnis menemään saman tien päiväkodille, mutta oli jo kiinbi.
ajatus oli mennä huomenna, mutta meillä vapaa joten olisiko se typerää ja lapsetkin joutuisivat sen kuulemaan.
ja jotenkin minua sekin mietityttää ettei lapsi osaa oikein kertoa mitä täti teki, muuta kuin että jotain teki.
onneksi tämä nainen jää kohta lomalle ja lapsi vaihtaa ryhmää kesän jälkeen.

Missään nimessä lapsia ei saa satuttaa, puristella tai repiä. Voisi olla myös keskustelun paikka, jos vain yhdellä tädillä on lapsen nukkumaanmenon kanssa ongelmia --> vinkkejä muilta hoitajilta tädille ja tilanne avoimeen keskusteluun, ettei asiasta tule isompaa kuin onkaan.

MUTTA. Minua huolestuttaa se suuntaus, ettei lapsia enää saisi pitää kiinni, kantaa paikasta toiseen, tai rajoittaa fyysisesti. Mihin maailma on menossa? Ketään ei saa satuttaa, mutta lapset tarvitsevat rajat, ja niistä kiinnipitämistä. Muuten lapsista tulee, no, rajattomia, ja ongelmat elämässä ovat taattuja.

Olen itsekin käyttänyt fyysistä voimaa (en väkivaltaa) lapseen työssäni mm. seuraavissa tilanteissa:
1. Lapsi tuuppii muita liukumäessä, kamppailee ja lyö. Kun komennan, lapsi juoksee karkuun nauraen eikä lopeta väkivaltaista toimintaansa. Juoksen lapsen kiinni, otan kainaloiden alta ja kannan rauhoittumaan pihan toiselle puolelle. Pidän kiinni, kunnes lapsi rauhoittuu ja on valmis keskustelemaan asiasta.
2. Muu ryhmä on pukenut ja on valmis pihalle. Lapsia on vähän ja olen tilapäisesti yksin lasten kanssa. Olen komentanut yhtä lapsista nousemaan lattialta monta kertaa ja tulemaan jonoon, mutta lasta kiukuttaa eikä hän tule. Muut odottavat kuumissaan vaatteet niskassa. Nosta lapsen lattialta ja kannan ulos (lapsi on lähes kokoiseni koska olen pienikokoinen nainen, joten ei se varmaan nätiltä näytä mutta lasta ei varmasti satu ellei ala rimpuilla).
3. Lapsi yrittää karata päiväkodista, isokokoinen 5-vuotias potkii, sätkii, lyö, yrittää purra jne. ja juosta ulos portista kaikin voimin kiukkukohtauksen saatuaan. Pidän kiinni kaikin keinoin, yritän pitää otteet pehmeinä mutta varmasti molempia jonkun verran sattuu lapsen rimpuillessa kaikin voimin ja minun estäessäni karkaamisen.

Kertokaahan nyt, kaiken fyysisen voiman vastustajat, mitä te haluaisitte lapsillenne näissä tilanteissa tehtävän?

[QUOTE="aloittaja";28561546]tänään olin jo valnis menemään saman tien päiväkodille, mutta oli jo kiinbi.
ajatus oli mennä huomenna, mutta meillä vapaa joten olisiko se typerää ja lapsetkin joutuisivat sen kuulemaan.
ja jotenkin minua sekin mietityttää ettei lapsi osaa oikein kertoa mitä täti teki, muuta kuin että jotain teki.
onneksi tämä nainen jää kohta lomalle ja lapsi vaihtaa ryhmää kesän jälkeen.[/QUOTE]

Sinuna istuttaisin lapsen huomenna vaikka videon eteen ja soittaisin päiväkotiin. Menisin toiseen huoneeseen niin, ettei lapsi kuule mitä puhun jos vain suinkin mahdollista.

Puhuisin ensin tämän nukutuksessa olleen tädin kanssa, ihan asiallisella äänensävyllä kertoisin mitä lapsi kertoi. Sitten kysyisin mitä tädin mielestä tapahtui. Kertoisin myös, että ymmärtääkseni täti on ainut, kenellä on ongelmaa lapsen nukutuksessa, ja että se huolettaa minua.

Jos minulle ei jäisi hyvää mieltä keskustelusta, soittaisin päiväkodin johtajalle. Sitten vaan samat asiat läpi, samalla tyylillä.

Asia kannattaa ehdottomasti selvittää, mahdollisimman pian, mutta asiallisella tavalla.

Missään nimessä lapsia ei saa satuttaa, puristella tai repiä. Voisi olla myös keskustelun paikka, jos vain yhdellä tädillä on lapsen nukkumaanmenon kanssa ongelmia --> vinkkejä muilta hoitajilta tädille ja tilanne avoimeen keskusteluun, ettei asiasta tule isompaa kuin onkaan.

MUTTA. Minua huolestuttaa se suuntaus, ettei lapsia enää saisi pitää kiinni, kantaa paikasta toiseen, tai rajoittaa fyysisesti. Mihin maailma on menossa? Ketään ei saa satuttaa, mutta lapset tarvitsevat rajat, ja niistä kiinnipitämistä. Muuten lapsista tulee, no, rajattomia, ja ongelmat elämässä ovat taattuja.

Olen itsekin käyttänyt fyysistä voimaa (en väkivaltaa) lapseen työssäni mm. seuraavissa tilanteissa:
1. Lapsi tuuppii muita liukumäessä, kamppailee ja lyö. Kun komennan, lapsi juoksee karkuun nauraen eikä lopeta väkivaltaista toimintaansa. Juoksen lapsen kiinni, otan kainaloiden alta ja kannan rauhoittumaan pihan toiselle puolelle. Pidän kiinni, kunnes lapsi rauhoittuu ja on valmis keskustelemaan asiasta.
2. Muu ryhmä on pukenut ja on valmis pihalle. Lapsia on vähän ja olen tilapäisesti yksin lasten kanssa. Olen komentanut yhtä lapsista nousemaan lattialta monta kertaa ja tulemaan jonoon, mutta lasta kiukuttaa eikä hän tule. Muut odottavat kuumissaan vaatteet niskassa. Nosta lapsen lattialta ja kannan ulos (lapsi on lähes kokoiseni koska olen pienikokoinen nainen, joten ei se varmaan nätiltä näytä mutta lasta ei varmasti satu ellei ala rimpuilla).
3. Lapsi yrittää karata päiväkodista, isokokoinen 5-vuotias potkii, sätkii, lyö, yrittää purra jne. ja juosta ulos portista kaikin voimin kiukkukohtauksen saatuaan. Pidän kiinni kaikin keinoin, yritän pitää otteet pehmeinä mutta varmasti molempia jonkun verran sattuu lapsen rimpuillessa kaikin voimin ja minun estäessäni karkaamisen.

Kertokaahan nyt, kaiken fyysisen voiman vastustajat, mitä te haluaisitte lapsillenne näissä tilanteissa tehtävän?

kertomadi esimerkit kuulistaa ihan normi hommalta minun korvaani, mutta nuo mitä minä kerroin ei kuulostanut hyvältä ollenkaan.

Sinuna istuttaisin lapsen huomenna vaikka videon eteen ja soittaisin päiväkotiin. Menisin toiseen huoneeseen niin, ettei lapsi kuule mitä puhun jos vain suinkin mahdollista.

Puhuisin ensin tämän nukutuksessa olleen tädin kanssa, ihan asiallisella äänensävyllä kertoisin mitä lapsi kertoi. Sitten kysyisin mitä tädin mielestä tapahtui. Kertoisin myös, että ymmärtääkseni täti on ainut, kenellä on ongelmaa lapsen nukutuksessa, ja että se huolettaa minua.

Jos minulle ei jäisi hyvää mieltä keskustelusta, soittaisin päiväkodin johtajalle. Sitten vaan samat asiat läpi, samalla tyylillä.

Asia kannattaa ehdottomasti selvittää, mahdollisimman pian, mutta asiallisella tavalla.

haluaisin keskustella kasvotusten koska ilmeiden lukeminen on tärkeä osa keskustelua

Mä en ole pk:n hoitaja mutta tänään jouduin tuttavan lasta sattumalta ojentamaan, kun hän kiskoi siskoaan tukasta ihan tosimielellä ja sisko huusi ja itki kivusta. Lapsi ei totellut napakkaa käskyä irroittaa, ei myöskään pientä ärähdystä joten otin kiinni lapsen käsistä ja irroitin ne siskon tukasta. No tottakai tämä lapsi silloin pinkaisi äitinsä syliin (joka juuri silloin tuli huoneeseen) ja parkui kuinka minä huudan ja satutan käsistä. Onneksi äitinsä uskoi kun kerroin mitä oli käynyt (ja näki tietysti sisaren joka edelleen itki).

Tilanne nyt on ihan eri, mutta kannattaa kuitenkin kuunnella hoitajan selitys ihan avoimin mielin, lapsen juttuihin saattaa olla ihan pätevä selityskin.

[QUOTE="aloittaja";28561599]haluaisin keskustella kasvotusten koska ilmeiden lukeminen on tärkeä osa keskustelua[/QUOTE]

Totta.

Saatko lapsen johonkin hetkeksi hoitoon huomenna? Äitinä asia varmaan vaivaisi minua niin paljon, että pyrkisin hoitamaan asian selvittämisen heti. Itse pitäisin lapsen kaikin keinoin keskustelun ulkopuolelle, koska en haluaisi lisää jännitteitä lapsen ja tämän ko. tädin välille. Tädin pitää olla niin ammattitaitoinen, että tällaisesta keskusteleminen ei huononna hänen ja lapsen välejä, mutta lapselle saattaa hyvin jäädä tämän keskustelun kuulemisesta huoli ja jännitys tätiä kohtaan.

Tai sitten veisin lapsen keskiviikkona vähän aikaisemmin kuin yleensä ja pyytäisin tämän tädin juttelemaan johonkin rauhalliseen paikkaan. Jos tilanteesta jäisi paha mieli, menisin keskustelemaan johtajan kanssa samantien.

[QUOTE="aloittaja";28561589]kertomadi esimerkit kuulistaa ihan normi hommalta minun korvaani, mutta nuo mitä minä kerroin ei kuulostanut hyvältä ollenkaan.[/QUOTE]

Sinä et voi tietää mitä on tapahtunut, minkä takia täti on pitänyt käsistä kiinni? Estääkseen lapsen juoksemisen kun muut nukkuvat? Lapsi on rimpuillut ja huutanut? Lapsi on ollut sängyssään, täti on pitänyt käsistä kiinni? Lapsen mielestä täti on maannut hänen päällään? Onko täti estänyt häntä vain ja ainoastaan poistumasta sängystään ja aiheuttamasta hälinää nukkuville?

Ap:n lapsen kertoma kuulostaa hurjalta ja siihen on syytä puuttua.

Sen sijaan ihmettelen ketjun muita kommentteja. Päiväkodissa on ihan tavallista nostaa lapsi pois tilanteesta, kantaa, taluttaa kädestä tai pitää vaikka sylissä rauhoittumassa, jos tilanne käy pahaksi. Miten ihmeessä kuvittelette, että toimitaan häiriköivän/väkivaltaisen lapsen kanssa, jos ei saisi ollenkaan koskea?

Huomenta. En oikein yölläkään saanut nukuttua kun mietin asiaa.
Tänään tässä aamulla aijon mennä päiväkodille ja ottaa asian esille. Pakko saada piakkoin tähän jotain selvyyttä.
Minä en hväksy minkäänlaisia kiinni pito otteita lapslleni varsinkaan jos niistä ei minulle itse kerrota, täti ei mainniut mitään sellaista. Ei mitään!!
Ennyt oikein osaa sanoa kenen juttusille menisin ihan ensin. Ihan jo valmiiksi nousee karvat pystyyn tämän tädin näkemisestä.

Kannattaa selvittää asia jo tänään, itse menisin suoraan päiväkodinjohtajan puheille noin mahdollisimman rakentavassa mielessä.

Itsekään en tuollaista ap:n lapsen kuvailemaa toimintaa hyväksyisi jos siihen ei löytyisi jotain todella painavia syitä (lapsi yrittää vahingoittaa itseään tai muita eikä häntä saada muuten rauhoittumaan), silloinkin siitä olisi pitänyt kertoa vanhemmille heti.

Mitä koskemiseen ja kiinnipitämiseen tulee. Meillä kolmas lapsi aloittaa tässä syksyllä päiväkodin enkä kyllä uskaltaisi laittaa häntä hoitoon paikkaan missä lapsia ei saisi/uskallettaisi tarvittaessa pitää kiinni ja/tai nostaa pois kielletyistä paikoista. Tarpeen mukaan vaikka tiukemmin ottein, kuitenkin niin että asiasta infotaan vanhempia.

Ei kuulosta hyvälle, jos noin on tapahtunut...
Toisaaltaan... oma kaksivuotiaani keksii jo tarinoita. Eritoten, jos on suuttunut. Sanoisin, että hengitä syvään, ota rauhassa ja selvitä mitä oikeasti on tapahtunut.

Kannattaa selvittää asia jo tänään, itse menisin suoraan päiväkodinjohtajan puheille noin mahdollisimman rakentavassa mielessä.

Itsekään en tuollaista ap:n lapsen kuvailemaa toimintaa hyväksyisi jos siihen ei löytyisi jotain todella painavia syitä (lapsi yrittää vahingoittaa itseään tai muita eikä häntä saada muuten rauhoittumaan), silloinkin siitä olisi pitänyt kertoa vanhemmille heti.

Mitä koskemiseen ja kiinnipitämiseen tulee. Meillä kolmas lapsi aloittaa tässä syksyllä päiväkodin enkä kyllä uskaltaisi laittaa häntä hoitoon paikkaan missä lapsia ei saisi/uskallettaisi tarvittaessa pitää kiinni ja/tai nostaa pois kielletyistä paikoista. Tarpeen mukaan vaikka tiukemmin ottein, kuitenkin niin että asiasta infotaan vanhempia.

Sis tottakai minunkin lapselleni saa noita mainitsemisiasi asioita tehdä,mutta tälläistä mitä lapseni kertoi en todellakaan hyväksy. Että ollaa päällä ja puristetaan käsistä. Tuollaisessa otteessa ei varmasto rauhoitu kukaan!! Tuntee vain pelkoa!

Pointti tässä nyt oli se että minulle ei mistään tälläisestä kerrottu mitään, sanottii vain että ongelmaa oli ja lopulta tulos oli patja. Ja toiseksikaan kenenkään muun kanssa ei ikinä näitä ongelmia ole ollut, vain tämän tädin kanssa.
Sain kuulla tilanteen vain lapsen suusta, ja joku totuuden perä on oltava eihän tuollasta noin vain keksitä varsinkaan kun sellaista ei ole ennen edes tapahtunut. Ja koska lapsi ei osaa kertoa kuinka täti oli päällä ja miksi niin sekin huolestuttaa.

[QUOTE="Aloittaja";28562255]Sis tottakai minunkin lapselleni saa noita mainitsemisiasi asioita tehdä,mutta tälläistä mitä lapseni kertoi en todellakaan hyväksy. Että ollaa päällä ja puristetaan käsistä. Tuollaisessa otteessa ei varmasto rauhoitu kukaan!! Tuntee vain pelkoa!

Pointti tässä nyt oli se että minulle ei mistään tälläisestä kerrottu mitään, sanottii vain että ongelmaa oli ja lopulta tulos oli patja. Ja toiseksikaan kenenkään muun kanssa ei ikinä näitä ongelmia ole ollut, vain tämän tädin kanssa.
Sain kuulla tilanteen vain lapsen suusta, ja joku totuuden perä on oltava eihän tuollasta noin vain keksitä varsinkaan kun sellaista ei ole ennen edes tapahtunut. Ja koska lapsi ei osaa kertoa kuinka täti oli päällä ja miksi niin sekin huolestuttaa.[/QUOTE]

No mun lapsi väitti päiväkodin tädin purreen häntä... no, se ei pitänyt paikkaansa alkuunkaan.

[QUOTE="vieras";28561188]ei lasta pidetä väkisin kiinni mistään ruumiin osasta, ei niin tehdä aikuisellekaan!
tuskin lapsi osaa tuollaisia ihan omasta päästäänkään keksiä.
ehdottomasti heti huomenna asia esille![/QUOTE]

Eli jos lapsi lyö tai potkii, niin et pidä kiinni? Annat vaan lyödä, vaikka pienempiä lapsia? Kun ei lasta kerran saa kiinni pitää. Just.

että lapsesi keksii sulle tarinoita,mutta kysy.
Itse kyllä suosittelen ottamaan yhteyttä tekijään. Mikään ei ole inhottavampaa kuin kiertoteitä saada ns alitus jos se olisi vielä aiheeton.

Yhteistyössä