Onko pettäminen joku maailman suurin ja anteeksiantamattomin synti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *kirsi*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun ajatusmaailmassa pettäminen on enemmänkin murha kuin tappo.

Eli pettäminen vaatii harkintaa ja aikaa valita tekeekö oikein tai väärin.
Pettäminen ei tapahdu "intohimon sokaisemana" tai niin ettei tarkoitus olisi pettää.

Tämä on nyt oman pettämisen määritelmäni mukaan, jossa suutelu, seksuaalinen kontakti ja se pahin, henkinen pettäminen lasketaan pettämiseksi.

[QUOTE="vieras";28613709]Pelkkää seksiä ei useinkaan ole olemassa naisen silmissä. Miehen silmissä saattaa olla, mutta nainen ei koskaan (poikkeus vahvistaa säännön) harrasta yhdenillan juttuja pelkkä seksi mielessä. Tällöin nainen on joko rakastunut mieheen tai nainen on maksullinen huora.[/QUOTE]

Ihan varmasti on naisellekin olemassa seksiä ilman tunteita. Fyysinen haluhan se on seksiin.
Pettäminen on aina väärin.

Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, jossa pohdittiin voiko mennä naimisiin miehen kanssa, joka on edellisessä parisuhteessa mennyt kerran pettämään entistä kumppaniaan. Onko pettäminen niin suuri rikos toista ihmistä kohtaan niin suuri rikos, että sen jälkeen ei voi mitenkään olla tarpeeksi kelvollinen ja hyvä ihminen parisuhteeseen?

Samaa olen ihmetellyt toisinaan, kun palstalla joku kertoo miehensä pettäneen, niin heti vilkkuu vastauksissa JSSAP. Onko ne parisuhteet niin kertakäyttöisiä ja perheen ja rakkauden merkitys niin pieni, että tilannetta ei edes yritetä selvittää tai korjata?

Jos tuolle miehelle joskus tulevaisuudessa joku sivuluisu sattuisi, niin en kyllä ensimmäisenä olisi valmis laittamaan lusikoita jakoon.

Ei varmastikaan maailman suurin ja anteeksiantamattomin synti mutta tarpeeksi iso minulle jatkaakseni elämää ilman elämäni miestä jos hän siihen sortuisi. Jokainen valitsee itse omat rajansa.

Mun mielestä ei ole. Jos mies haluaa lähes 30 yhteisen vuoden jälkeen välillä kokeilla jotain muuta niin en olisi heti eroa puuhaamassa ja laittamassa palasiksi kaikkea yhdessä rakennettua. Tosin mulla ei ole mitään syytä epäillä että hän nin toimisikaan

Ihan varmasti on naisellekin olemassa seksiä ilman tunteita. Fyysinen haluhan se on seksiin.
Pettäminen on aina väärin.

Fyysinen halu on olemassa tottakai molemmilla, mutta tutkitusti nainen kokee jonkinlaisia tunteita aina miestä kohtaan harrastaessaan seksiä. Mies ei välttämättä naista kohtaan. Tietysti poikkeuksia on. Mies voi harrastaa epäkiinnostavan naisen kanssa seksiä, koska haluttaa. Nainen tarvitsee kiinnostavan miehen, että haluttaa.

Tottakai mä odotan mun mieheltä kunnioittavaa käytöstä ja kohtelua mua kohtaan. Enkä sano että kattelisin sellaista että pettää mä annan anteeksi pettää uudestaan ja uudestaan. Mutta mä ymmärrän sen että virheitä sattuu kaikille, ja jonkun virhe voi olla se että suistuu pettämään puolisioaan. Mutta virheistä pitää tietenkin ottaa opiksi. Mutta mun mies ei todellakaan mua omista, enkä mä omista häntä. Hän on vapaa tekemään mitä haluaa ja mä olen vapaa tekemään mitä haluan. Ja silloin molemmat saavat itse päättää haluavatko olla toisen kanssa vai ei.

No itse kyllä käsitän niin, ettei parisuhteessa olevat ihmiset ole "vapaita" tekemään ihan mitä huvittaa. Toki sen "vapauden" saa takaisin kun erotaan. Yleensä parisuhteessa kyllä sovitaan säännöt, jonka puitteissa ollaan yhdessä. Yksi näistä säännöistä on, että harrastetaan seksiä ainoastaan sen puolison kanssa, jollei toisin sovita. Oletko vapaa harrastamaan seksiä kenen kanssa haluat ja puolisosi myös?

Vähintään yhtä suuri synti voi olla jatkaa liittoa luottamuksen mentyä. Jos pystyn antamaan pettämisen anteeksi parisuhdetta on mahdollista jatkaa. Hyvin vaikeaa olisi antaa pettäminen anteeksi itsellekään niin että katsoisin olevani petetyn kumpanin luottamuksen arvoinen.

Vähintään yhtä suuri synti voi olla jatkaa liittoa luottamuksen mentyä. Jos pystyn antamaan pettämisen anteeksi parisuhdetta on mahdollista jatkaa. Hyvin vaikeaa olisi antaa pettäminen anteeksi itsellekään niin että katsoisin olevani petetyn kumpanin luottamuksen arvoinen.

Itse myös kokisin olevani jollain tavalla "likainen", jos olisin mennyt toisen miehen kanssa seksiä harrastamaan. Sen verran intiimi tapahtuma kuitenkin kyseessä, että en pystyisi katsomaan omaa miestäni silmiin ja harrastamaan seksiä hänen kanssaan ihan normaalisti. Mieshän käytännössä joutuu niissä samoissa "eritteissä" sitten uittamaan vehjettään.

Söisin samalla lusikalla mieheni kanssa ruokaa, mutten vieraan miehen kanssa. Tai vaikka pesisin mieheni boxereita ja jopa haistaisin vaatteita ovatko likaiset vai ei, ja tapahtuma olisi normaali, ei ällöttävä. Vieraan miehen kalsareihin en tosiaan haluaisi koskea.

Musta vähän samoista asioista kysymys.

Tai esimerkiksi kuvitellaan tilanne. Mies, tietämätön naisensa touhuista. Nainen panee 10 eri miehen kanssa seksiä, eritteet vaihtuvat, ei kumia. Puoliso joutuu laittamaan kalunsa "likaämpäriin", jota käyttävät 10 eri muutakin miestä. Eikö ajatus ällötä yhtään? Toki jos se nainen hammasharjalla ja saippualla joka väliin pesee paikkansa, mutta se olisi jo aika vahingollista naisen intiimialueillle.

[QUOTE="vieras";28614108]Tai esimerkiksi kuvitellaan tilanne. Mies, tietämätön naisensa touhuista. Nainen panee 10 eri miehen kanssa seksiä, eritteet vaihtuvat, ei kumia. Puoliso joutuu laittamaan kalunsa "likaämpäriin", jota käyttävät 10 eri muutakin miestä. Eikö ajatus ällötä yhtään? Toki jos se nainen hammasharjalla ja saippualla joka väliin pesee paikkansa, mutta se olisi jo aika vahingollista naisen intiimialueillle.[/QUOTE]

Eivätkö pettäjät osaa käyttää kondomia. Vaikka saattaahan sitä joitakin tauteja tarttua kortsun kanssakin.

Ja niitä pettämistapauksiakin on niin monia erilaisia ja syytkin voivat olla erilaiset. En todellakaan voisi olla miehen kanssa, jolle vieraissa käynti olisi kuin joku hauska säännöllinen harrastus, enkä olisi miehen kanssa, joka kävisi maksullisissa naisissa. Se tarkottaisi sitä, että arvomaailmamme ovat niin erilaiset, että parisuhteemme olisi muutenkin ristiriitainen. Mutta monissa muissa mahdollisissa tapauksissa olisin valmis jatkamaan suhdetta. En näe tätä asiaa niin mustavalkoisena.

No eipä tuo pettäminen mikään mahdoton synti ole, vaikka ikävä toki. Pitkässä suhteessa tuosta kyllä yli pääsisin, tai ainakin oletettavasti, jos vielä toisella on halua pysyä yhdessä.

Enkä koe omistavani ketään eikä mieheni omista minua. Vapaasta tahdosta ollaan yhdessä.

Mun mielestä on ihan naurettavaa ja lapsellista syyttä petettyä siitä kun haluaa erota. Pettämisessä kulminoituu niin monet asiat mitkä merkitsevät sitä että suhde ei usein ole pelastamisen arvoinen: salailu, valehtelu ja kaksoiselämän eläminen ovat pettäjälle arkipäivää, ei sellainen suhde ole välttämättä jatkamisen arvoinen vaikka kuinka rakkautta olisi vielä jäljellä. Ja siis ihan idioottimaista väittää että eipä se tosirakkautta ole ollut jos pettämistä ei kestä. ÖH, eiköhän se mene niin että tuskinpa on tosirakkautta ollut (pettäjän puolelta) kun meni pettämään. Minun mielestä ero on aivan luonnollinen ja järkevä seuraus pettämisestä, kaikkea ei vaan pysty korjaamaan, eikä omaa mielenterveyttä ja itsetuntoa kannata laittaa menemään vain jonkun pettäjän tähden. En yhtään tuomitse sitä että jotkut jatkavat pettämisestä huolimatta, ja se on ihan ok. Mutta aivan oikeasti, kehtaako joku tosissaan väittää että petetyn pitäisi vaan kestää ja alkaa korjaamaan suhdetta, muuten ei ole välittänyt puolisostaan. Minä ainakin välitän _itsestäni_ sen verran, että jos ukko pettäisi, pihalle lähtisi, ja seuraavan kohdalla olisin varovaisempi.