Väärä isä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xxxxx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"xxxxx"

Vieras
Löysin facebookista nuoruuden poikaystäväni profiilin ja hätkähdin tosissaan sitä miten samannäköinen hän on poikani kanssa. Seurustelin hänen kanssaan pari vuotta ja tapasin sitten toisen miehen. Tulin raskaaksi. En pysty enää muistamaan niin tarkkaan ajankohtia parinkymmenen vuoden taakse mutta olin varma että lapsi olisi tämän uuden miehen eikä hänkään asiaa kyseenalaistanut koskaan vaikka vahinkoraskaus olikin.
Nyt ahdistaa. Pitäisikö asia selvittää vai antaa olla?

Itse en tekisi mitään. Samanäkö voi olla puhdasta sattumaa. Jos olit varma että lapsi oli toisen miehen niin miksi nyt epäilet asiaa edes? Muistia on turha penkoa... sehän luo ihan omia jauusia muistoja joskua...

Mun yksi lapsi oli joskus hämmentävän paljon yhden mun ystävän näköinen. Eikä meillä ole koskaan ollut suhdetta. Eli isyys on täysin mahdotonta. ;)

kyllä mun mielestä jokaisella on oikeus tietää biologiset vanhempansa

On toki. Mutta tässä tapauksessa... 20 vuotta vanha juttu. Raskautumisvaiheessa oltiin varmoja että muksu on A:n lapsi ja nyt, joku kuva netissä herättää epäilykset että isä olisikin B:n ... Luottaisin enemmän siihen tietoon mikä oli silloin tapahtuma hetkellä 20 vuotta sitten, kuin siihen tietoon mikä nousee nyt esiin kun kaivelee muistia... Muistihan luo oikeastikin uusia muistoja. Eikä niitä (välttämättä) erota oikeista muistoista ja oikeista tapahtumista.

On toki. Mutta tässä tapauksessa... 20 vuotta vanha juttu. Raskautumisvaiheessa oltiin varmoja että muksu on A:n lapsi ja nyt, joku kuva netissä herättää epäilykset että isä olisikin B:n ... Luottaisin enemmän siihen tietoon mikä oli silloin tapahtuma hetkellä 20 vuotta sitten, kuin siihen tietoon mikä nousee nyt esiin kun kaivelee muistia... Muistihan luo oikeastikin uusia muistoja. Eikä niitä (välttämättä) erota oikeista muistoista ja oikeista tapahtumista.

isyydenhän voi lääketieteen keinoin selvittää?

isyydenhän voi lääketieteen keinoin selvittää?
Voi toki, mutta en lähtisi (itse) kaivelemaan noin vanhoja asioita vain siksi että joku nuoruuden heila on lapseni näköinen (tai siis toisin päin tietenkiin...) Jos olin aikoinani varma että lapsi on toisen miehen. Asiahan olisikin eri jos mulla olisi joskus ollutkin epäilyksiä asiasta...

[QUOTE="Nilla";28623663]Anna olla. Parinkymmenen vuoden jälkeen asian kaivelusta ei aiheutuisi kuin surua ja murhetta kaikille osapuolille.[/QUOTE]

Sekä iloa lapsen oikealle isälle...

Suosittelisin avoimuutta. Kysy mieheltäsi haluaako tämä isyystestin vai haluaako jättää asian sikseen, juttele myös lapsellesi ja kysele mitä mieltä hän on. Avoin keskustelu voisi olla paikallaan, mutta ei tuo nyt maailmanloppu ole.

Kyllä kannattaa tehdä isyystestit. Tästä on sekin hyvä puoli että oikalle isälle lankeaa elatusmaksut 20 vuoden ajalta, joka on korkoineen ainakin 100.000 euroa.

[QUOTE="vieras";28623963]Kyllä kannattaa tehdä isyystestit. Tästä on sekin hyvä puoli että oikalle isälle lankeaa elatusmaksut 20 vuoden ajalta, joka on korkoineen ainakin 100.000 euroa.[/QUOTE]

Onko tuo faktaa vai olettamusta? Mielenkiintoinen ajatus. Tässä valossa katsottuna tuo tuolla jonkun aiemmin antama kommentti "Sekä iloa lapsen oikealle isälle..." saa surkuhupaisan twistin.

Voi toki, mutta en lähtisi (itse) kaivelemaan noin vanhoja asioita vain siksi että joku nuoruuden heila on lapseni näköinen (tai siis toisin päin tietenkiin...) Jos olin aikoinani varma että lapsi on toisen miehen. Asiahan olisikin eri jos mulla olisi joskus ollutkin epäilyksiä asiasta...

Ap:llä on selvästi epäilyksiä asiassa, ehkä alunperin kyse oli vahvasta toivosta.

[QUOTE="vieras";28623963]Kyllä kannattaa tehdä isyystestit. Tästä on sekin hyvä puoli että oikalle isälle lankeaa elatusmaksut 20 vuoden ajalta, joka on korkoineen ainakin 100.000 euroa.[/QUOTE]

"Tuomioistuin voi määrätä maksettavaksi elatusapua myös takautuvasti. Tähän on oltava kuitenkin erityisen painavia syitä ja tällöinkin elatusapua voidaan määrätä suoritettavaksi enintään kanteen vireillepanoa edeltäneeltä vuodelta. Isyyden vahvistamisen jälkeen määräajassa nostettavan kanteen osalta tämä enimmäisaika on viisi vuotta."

Tässä tapauksessa tuskin näitä erityisen painavia syitä löytyisi. Perintöasioissa oikean isyyden selvittäminen voi toki tuoda isoakin taloudellista merkitystä suuntaan tai toiseen.

Huomenta. Samoja asioita pohdiskelen mitä tekin täällä olette kommentoineet. Kyllä, minulla on oikeasti epäilys asiasta että se voisi sittenkin olla mahdollista, itse asiassa kuvan nähtyäni olen 99% varma asiasta. Kaikki pienet yksityiskohdatkin heissä on samaa. Ajatus vain ahdistaa nyt siksi että minkälaista mielipahaa se toisi lapselleni. Lisäksi en ole ollenkaan varma onko hyvästä tämän miehen astua lapseni elämään. Yhdessäolomme aikana hän oli väkivaltainen juoppo, nykyisestä en tiedä. Sairastui ainakin vakavasti jossain vaiheessa ja kävi lähellä kuolemaa. Toisaalta, ainokaisella lapsella olisi sittenkin sisaruksia..

Ja noista elatusmaksuista kun joku mainitsi, en usko että tässä tapauksessa kukaan joutuisi maksamaan mitään rahallisesti enää. Henkinen puoli voi olla eri :( Tätä täytyy miettiä tarkkaan ennen kuin teen mitään.

[QUOTE="vieras";28624149]Facebook olisi harmiton jos naiset osaisivat pitää haaransa kiinni.[/QUOTE]

Ai... no mikäs se siellä haaroissa käy sitten? Onko se syytön tähän harmiin? Syykö vain naisissa? Oi että lutusta.

[QUOTE="vieras";28624320]Ai... no mikäs se siellä haaroissa käy sitten? Onko se syytön tähän harmiin? Syykö vain naisissa? Oi että lutusta.[/QUOTE]

Tässä on nyt turha hakea syyllistä sen enempää. Se asian ydin ei ole nyt facebook tai kenenkään haarat. Pidettäisiinkö asialinja :)

[QUOTE="vieras";28624320]Ai... no mikäs se siellä haaroissa käy sitten? Onko se syytön tähän harmiin? Syykö vain naisissa? Oi että lutusta.[/QUOTE]

Vain nainen itse tietää kenelle on antanut ja milloin. Siksi nainen on yksin vastuussa kun hän tekee lapsia "väärälle" isälle.

vähän off topic mutta mun miehen vanhin lapsi näyttää todella paljon minulta! hän menisi minun pikkuveljenä tuosta vaan. tämä ei ole muuten mahollista ellei oma isäni ole sitten joskus tätä mieheni exää tyrkännyt.. :D

Yhteistyössä