Onko erikoista teistä, että 6v tulee yöllä viereen ja joskus illallakin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nukkumatti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nukkumatti"

Vieras
Nyt joku vaihe ettei tahdo saada unta millään. Menee itkuksi iltaisin. Oma hermo ei jaksa lasta itkettää enkä jotenkin näe siinä muutenkaan mitään järkeä. Lapsi on siis väsynyt mutta jotenkin ei vaan saa unta.

Olen sitten välillä aina heltynyt ottamaan lapsen meidän viereen sänkyyn, jossa nukahtaakin 10 minuutissa. Jos nukkuu omassa sängyssä niin lähes joka yö kömpii meidän viereen nukkumaan.

Onko tämä teistä jotenkin eriskummallinen järjestely?!

Ahdastahan sängyssä välillä on. Yksi vaihtoehto olisi laittaa patja lattialle jossa lapsi voisi nukkua.

Ei ole, meillä on tuollanen poika myös.

Illalla tarvii mennä viereen vähäksi aikaa ja joskus heräilee yölläkin ja haluaa viereen tai sitten minä menen pojan sänkyyn. Raksasta on nuo yöheräilyt erityisesti, enkä mä jaksasi iltaisinkaan enää nukuttamaan mennä, mutta muuten tuo ei pysy sängyssä.

[QUOTE="vieras";28632426]Ei ole, meillä on tuollanen poika myös.

Illalla tarvii mennä viereen vähäksi aikaa ja joskus heräilee yölläkin ja haluaa viereen tai sitten minä menen pojan sänkyyn. Raksasta on nuo yöheräilyt erityisesti, enkä mä jaksasi iltaisinkaan enää nukuttamaan mennä, mutta muuten tuo ei pysy sängyssä.[/QUOTE]

ja juuri täytti 6v.

Täähän on se ikuisuuskysymys. Toiset sanoo että ehdottomasti lapsi nukkuu omassa sängyssään. Mulla on 8 v tyttö joka edelleen kömpii viereen. Tuossa 6v iässä tuli erittäin usein, silloin oli joku kausi ettei "uskalla" nukkua yksin.

Mä itse olen sitä mieltä että jos lapsi tuntee olonsa turvallisemmaksi mun vieressä niin tulkoon sänkyyn. Ei hän siinä enää teininä nuku.

• Tykkää
Reactions: keppälerttu
Te olette tehneet tuosta tavan. Lopettakaa hyyssääminen, viekää tylysti sänkyynsä takaisin, loppuu se huomionkerjääminenkin. Meillä ei edes 3v. tee enää tuota, vanhemmasta puhumattakaan!

Mun 9-v poika nukkuu harva se yö mun vieressä. Menee kyllä illalla omaan sänkyynsä, mutta jossain vaiheessa yötä siirtyy mun viereen. En ota ongelmaa asiasta, tuo loppuu kyllä jossain vaiheessa itsestään.

[QUOTE="vieras";28632430]Täähän on se ikuisuuskysymys. Toiset sanoo että ehdottomasti lapsi nukkuu omassa sängyssään. Mulla on 8 v tyttö joka edelleen kömpii viereen. Tuossa 6v iässä tuli erittäin usein, silloin oli joku kausi ettei "uskalla" nukkua yksin.

Mä itse olen sitä mieltä että jos lapsi tuntee olonsa turvallisemmaksi mun vieressä niin tulkoon sänkyyn. Ei hän siinä enää teininä nuku.[/QUOTE]

mä olen kans sitä mieltä et nukkuminen on tärkeämpää kuin se, missä nukkuu.

[QUOTE="vieras";28632430]Täähän on se ikuisuuskysymys. Toiset sanoo että ehdottomasti lapsi nukkuu omassa sängyssään. Mulla on 8 v tyttö joka edelleen kömpii viereen. Tuossa 6v iässä tuli erittäin usein, silloin oli joku kausi ettei "uskalla" nukkua yksin.

Mä itse olen sitä mieltä että jos lapsi tuntee olonsa turvallisemmaksi mun vieressä niin tulkoon sänkyyn. Ei hän siinä enää teininä nuku.[/QUOTE]

On tämmösiäkin lapsia, jotka nukkuu vielä teininä joskus vanhempien vieressä :whistle:

Te olette tehneet tuosta tavan. Lopettakaa hyyssääminen, viekää tylysti sänkyynsä takaisin, loppuu se huomionkerjääminenkin. Meillä ei edes 3v. tee enää tuota, vanhemmasta puhumattakaan!

Aika tylyä tekstiä! :)

Tapa tai ei, en pysty olemaan noin julmuri. Onhan lapsella kehitysvaiheensa jotka varmasti kovasti vaikuttavat tuohon mitenkä milloinkin uni tulee. Ja lapset on erilaisia! Toinen haluaa nukkua illasta omassa sängyssä ja toinen taas haluaa olla vieressä. Ja samassa perheessä voi olla näin.

Ja vielä... meillä lapsi kyllä useimmiten saa hyvin unen omassa sängyssään ja yöllä sitten hipsii viereen nukkumaan. Nyt on vaan jostain syystä ollut monena iltana niin, että selvästi väsyttää mutta ei saa alettua nukkumaan. Sitten itkee väsymystään ja haluaisi nukkua, mutta eihän se hysteerisenä onnistu.

Voi hyvänen aika! Ei todellakaan ole epänormaalia vaan pikemmin normaalia:) Anna lapsen tulla viereen, ei se enää teini-iässä tule.
Meillä vielä tosin 13 vuotias tyttö tulee joskus iltaisin mun viereen vähäksi aikaa ja jutellaan kaikenlaista siinä:)

En halua olla tyly lapsille... mutta nyt jo 4 ja 6-vuotiaana jossain määrin ymmärtäneet että on totta kun sanon, että nukkuisitte omassa sängyssä, että äiti olisi pirteämpi päivällä. Tarvitsen paljon tilaa nukkuesssani mutta yöllä viereen kömpivää en aja pois. Joskus kun oli ihan jatkuvaa pyrkimistä jo illasta niin saatoin hermostuakin.

[QUOTE="vieras";28632569]Voi hyvänen aika! Ei todellakaan ole epänormaalia vaan pikemmin normaalia:) Anna lapsen tulla viereen, ei se enää teini-iässä tule.
Meillä vielä tosin 13 vuotias tyttö tulee joskus iltaisin mun viereen vähäksi aikaa ja jutellaan kaikenlaista siinä:)[/QUOTE]

Oi kiitos tästä kommentista! :)

Minua harmittaa kauheasti se show mikä illoista tulee (lähinnä minunpuoleltani), kun yritän että lapsi nukahtais omaan sänkyyn, toinen itkee ja stressaa kun ei saa unta... sitten kaikki uupuneina klo 23 mennään meidän sänkyyn ja lapsi nukkuu kuin tukki... että onko se sen väärti se veivaaminen. Ainoa ongelma tuossa on se, että jos lapsi nukkuu kovin levottomasti, on varsinkin miehen tosi ahdasta ja vaikeaa nukkua samassa sängyssä.

Mutta jospa nämäkin olisivat vaan näitä "vaiheita", niitähän se on elämä täynnä :)

Meillä vanhin likka kömpi yöllä viereen viimesen kerran 10 vuotiaana. Ei koskaan rajotettu viereen tulemista ja itekseen se sitte loppu. Noi loput (1, 4 ja 10 vuotiaat) tunkee kaikki vielä meidän sänkyyn n. 2-3 kertaa viikossa aamuyöstä. Niiden kanssa on jouduttu rajoittamaan nyt sen verran että omaan sänkyyn pitää nukahtaa koska muuten noi 4 ja 10 vuotiaat haluis meidän sänkyyn jo illalla. Tulee vaan turhan ahdasta jos jatkuvasti neljä nukkuu samas sängys.

Yhteistyössä