Raskaana uuteen työhön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kkkk"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kkkk"

Vieras
Tilanne on tämä: olen koulutuksessa uuteen vakityöhön ja raskaana. Työsopimus kirjoitetaan raskauden ollessa n. puolivälissä. Minulle on luvattu, että saan tämän työn koulutuksen jälkeen.

Miten nyt olisi eettistä toimia? Olen siis aivan alkuraskaudessa ja koulutus alussa. Onko minulla velvollisuus kertoa jo nyt tulevalle työnantajalle?

Onko minulla oikeutta tähän työhön, kun heti aion jäädä äitiyslomalle ja olla pari vuotta pois töistä?

Sulla ei ole velvollisuutta kertoa ja sulla on oikeus siihen työhön. Raskaus ei saa olla irtisanomisen peruste eikä myöskään peruste sille, ettei saa työtä, jos on muuten pätevä hakija.

Vaikea tilanne, ei kai sulla velvollisuutta kertoa mutta aika kurjaa olisi esim. pien/keskisuurta yrittäjää kohtaan, jolle tulee kustannuksia koulutuksesta ja äitiyslomarahoistakin. Lisäksi pitää hankkia sijainen ja kouluttaa hänet.

Sulla ei ole velvollisuutta kertoa ja sulla on oikeus siihen työhön. Raskaus ei saa olla irtisanomisen peruste eikä myöskään peruste sille, ettei saa työtä, jos on muuten pätevä hakija.

Näinhän se menee joo... selvästi raskaana oleva tulee työhaastatteluun ja on pätevin hakijoista ja tulee valituksi vaikka onkin raskaana ja jää samantien sairauslomalle ja äitiyslomalle....

Miksi yleensä edes haluat paikkaa josta aiot jäädä hetken kulutua pois? Kyllä minä ainakin ensin olisin vauvan kanssa kotona haluamani ajan ja miettisen työntekoa sen jälkeen.

Lain mukaan 2 kuukautta ennen äitiysloman alkua pitää kertoa. Mutta voi olla olla että työkaverit sen jo huomaavat aikaisemmin, huonovointisuus, aamupahoinvointi, kahvittomuus, alkoholittomuus jne....
Mut mä ainakin ottaisin paikan.

Miksi yleensä edes haluat paikkaa josta aiot jäädä hetken kulutua pois? Kyllä minä ainakin ensin olisin vauvan kanssa kotona haluamani ajan ja miettisen työntekoa sen jälkeen.

Tietenkin siksi, että vakituista paikkaa ei ole ihan äsken ollut tarjolla, enkä usko tällaista työtilaisuutta heti eteen taas tulevankaan. Työpaikka on turva. Eihän tuolla perusteella kenenkään lapsentekoikäisen naisen pitäisi haluta työpaikkaa.

[QUOTE="kkkk";28665144]Tietenkin siksi, että vakituista paikkaa ei ole ihan äsken ollut tarjolla, enkä usko tällaista työtilaisuutta heti eteen taas tulevankaan. Työpaikka on turva. Eihän tuolla perusteella kenenkään lapsentekoikäisen naisen pitäisi haluta työpaikkaa.[/QUOTE]

Mun mielestä raskaana oleva ja lapsentekoikäinen ei ole ihan sama asia. Ainakin lapsenteko ikä kestää hieman kauemmin, jotain 20 vuotta.

Mutta en silti ymmärrä miksi haluat vakituisen paikan vaikka haluat olla vauvan kanssa kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja fnsödf;28665168:
Mun mielestä raskaana oleva ja lapsentekoikäinen ei ole ihan sama asia. Ainakin lapsenteko ikä kestää hieman kauemmin, jotain 20 vuotta.

Mutta en silti ymmärrä miksi haluat vakituisen paikan vaikka haluat olla vauvan kanssa kotona?

Siksi, että on sitten se työpaikko minne palata kun on sen aika. Määräaikaisia töitä saattaa satunnaisesti omalta alalta löytää, mutta vakituinen on vakituinen.

Miksi kukaan haluaa vakituista työpaikkaa?
Siksi minäkin.

Minä sain juuri työpaikan ja jään äitiyslomalle ehdittyäni työskennellä vajaan kuukauden. En puhunut mitään haastattelussa, tosin en kyllä mitenkään peitellytkään vatsaa. Kerroin siis siinä vaiheessa kun soittivat että olen paikan saanut. Ei tuntunut olevan mikään ongelma. Sinua Ap mainitsisin siinä vaiheessa kun työsopimusta ollaan tekemässä, en vielä.

Sille joka ihmetteli miksi joku edes hakee töitä raskausaikana, niin ainakin omalla alallani vakipaikat ovat niin kiven alla, että pakko hakea jokaista. Edellisen kerran vakipaikat ollut avoinna kotikaupungissani neljä vuotta sitten ja tämä on kuitenkin yksi maan suurimmista kaupungeista.

Olin 18 raskausviikolla, kun aloitin nykyisen vakituisen työni. Jouduinnkäydä työterveystarkastuksessa ennen työn vastaan ottamista ja koska työn vuoksi täytyy ottaa hepatiittirokote, kerroin tilanteen sielä ja hoitaja sanoi, ettei se ole mikään ongelma ja kirjoitti terveen paperit. Työnantajalle kerroin kolmantena työpäivänä tilanteen ja koska kyse oli kesäkuukausista ja lomat jo jaettu, ehdotti hän minulle heti syyskuuta lomaksi. Kaikki meni hyvin ja olen edelleen kyseisessä työssä, vaikka välissä sainkin vauvan. :)

Yhteistyössä