O
onneton murehtija
Vieras
ihan joka ikisessä tapauksessa on kyseessä vain ja ainoastaan ruokavalion laiminlyöminen/huono hampaiden hoito? 5-vuotialla lapsella on joitakin reikiä hampaissa, ensimmäisen reikä todettiin 2v sitten. Siitä saakka olemme siis tarkalleen ottaen noudattaneet erittäin tarkkaa ruokavaliota; vain ne suositellut 5 ateriakertaa päivässä, ei mehuja/limppareita yms lainkaan, poikkeuksena synttärijuhlat tai joku extrajuttu esim. häät, karkkipv saa esim. irtokarkkia, jotka syödään samalla kertaa esim. aamupalan jlk heti. aina käytössä noiden ruokailukertojen jlk ksylitolit, lisäksi fluoritbl 1x1. sokeriherkut aivan minimissä muutenkin eli jos saa kesällä joskus jäätelön sen saa esim välipalalla. naposteluja ei lainkaan! Ja siitä huolimatta, tämän kahden vuoden aikana on reikiä tullut. Aamuin illoin erittäin huolelliset, pitkäkestoiset hammaspesut.
Hammaslääkäri vaan sanoo joka kerta että ruokavalio mättää, ei mikään muu. Minulla ei mene vaan ymmärrykseen se että 10v ja 8v lapsillamme on aivan ehjät hampaat, ja he kuitenkin saattavat käydä kavereillaan päivän mittaan ja siellä varmasti joskus tarjotaan ylimääräisiä välipaloja. Ajattelin että pidän muutaman viikon ajan ruokapäiväkirjaa ja vien sen hammashoitoon mukanani ja pyydän neuvoa mitä tässä nyt vielä olisi korjattavaa.
Todella huolissani ja surullinen olen, tuntuu että kahden vuoden aikana niinkin huolellisia ja extra-supervarovaisia olemme olleet (jopa nipoja) niin mitään tulosta ei ole tullut.
Hammaslääkäri vaan sanoo joka kerta että ruokavalio mättää, ei mikään muu. Minulla ei mene vaan ymmärrykseen se että 10v ja 8v lapsillamme on aivan ehjät hampaat, ja he kuitenkin saattavat käydä kavereillaan päivän mittaan ja siellä varmasti joskus tarjotaan ylimääräisiä välipaloja. Ajattelin että pidän muutaman viikon ajan ruokapäiväkirjaa ja vien sen hammashoitoon mukanani ja pyydän neuvoa mitä tässä nyt vielä olisi korjattavaa.
Todella huolissani ja surullinen olen, tuntuu että kahden vuoden aikana niinkin huolellisia ja extra-supervarovaisia olemme olleet (jopa nipoja) niin mitään tulosta ei ole tullut.