Onko niin että hampaiden reikiintymiseen ei vaikuta mikään hammasluun, luuston tms rakenne, vaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton murehtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onneton murehtija

Vieras
ihan joka ikisessä tapauksessa on kyseessä vain ja ainoastaan ruokavalion laiminlyöminen/huono hampaiden hoito? 5-vuotialla lapsella on joitakin reikiä hampaissa, ensimmäisen reikä todettiin 2v sitten. Siitä saakka olemme siis tarkalleen ottaen noudattaneet erittäin tarkkaa ruokavaliota; vain ne suositellut 5 ateriakertaa päivässä, ei mehuja/limppareita yms lainkaan, poikkeuksena synttärijuhlat tai joku extrajuttu esim. häät, karkkipv saa esim. irtokarkkia, jotka syödään samalla kertaa esim. aamupalan jlk heti. aina käytössä noiden ruokailukertojen jlk ksylitolit, lisäksi fluoritbl 1x1. sokeriherkut aivan minimissä muutenkin eli jos saa kesällä joskus jäätelön sen saa esim välipalalla. naposteluja ei lainkaan! Ja siitä huolimatta, tämän kahden vuoden aikana on reikiä tullut. Aamuin illoin erittäin huolelliset, pitkäkestoiset hammaspesut.

Hammaslääkäri vaan sanoo joka kerta että ruokavalio mättää, ei mikään muu. Minulla ei mene vaan ymmärrykseen se että 10v ja 8v lapsillamme on aivan ehjät hampaat, ja he kuitenkin saattavat käydä kavereillaan päivän mittaan ja siellä varmasti joskus tarjotaan ylimääräisiä välipaloja. Ajattelin että pidän muutaman viikon ajan ruokapäiväkirjaa ja vien sen hammashoitoon mukanani ja pyydän neuvoa mitä tässä nyt vielä olisi korjattavaa.

Todella huolissani ja surullinen olen, tuntuu että kahden vuoden aikana niinkin huolellisia ja extra-supervarovaisia olemme olleet (jopa nipoja) niin mitään tulosta ei ole tullut.

Vaihda hammaslääkäriä. Moni asia vaikuttaa hampaiden reikiytymiseen, muut kuin laiminlyönti/ruokavalio. Esim. syljen laatu on ihmisillä erilainen.

Ja esim. minulla pelkkä raskausaika sai hampaat koetukselle, raskausaikana syljen ph muuttuu ja sen puskurointikyky heikkenee -> reikiä tulee helpommin.

Eli tosiaan, moni asia vaikuttaa.

Oletteko käyttäneet nimenomaan TÄYSksylitolia ja se kaksi palaa? Useimmiten riittää täysin estämään reikiintymisen. Muistakaa hampaidenpesu ennen aamiaista ja vasta tunnin iltapalan syömisen jälkeen.

sanottu hammaslääkärissä että voi johtua joko bakteerista tai sitten hammasluustosta tai jopa hampaan kehityshäiriöstä. Just 6v täyttäneellä oli yks reikä takahampaassa kun oli 5v ja mä olin todella surullinen. Alettiin seurata puolen vuoden välein ja lisättiin fluorin käyttöä ja nyt ei ollu reikiä ja jatkoseuranta normisti kerran vuodessa.

Joka kerta kun suuhun jotain laittaa, alkaa se happohyökkäys on se sitten vaikka haukkaus omenasta. Useinhan lapset laittaa suuhunsa jopa 7-8 kertaa päivässä jotain vaikka ne ei ihan välipaloja kaikki olisikaan. Itselläni oli myös ja ennen ala-aste ikää reikiä joita sitten paikattiin. Kyllä tietysti vaikuttaa myös se oma hammasluun ja varsinkin kiille miten niitä reikiä tulee vaikka pesisikin 2 kertaa päivässä hampaat.

sanottu hammaslääkärissä että voi johtua joko bakteerista tai sitten hammasluustosta tai jopa hampaan kehityshäiriöstä. Just 6v täyttäneellä oli yks reikä takahampaassa kun oli 5v ja mä olin todella surullinen. Alettiin seurata puolen vuoden välein ja lisättiin fluorin käyttöä ja nyt ei ollu reikiä ja jatkoseuranta normisti kerran vuodessa.

vielä että esim 22v veljellään täysin ehjät hampaat ja samalla tapaa hoidettu pienestä pitäen

Minäki vaihtaisin hammaslääkäriä... meillä keskimmäisellä reikiä ja hammaslääkäri meinas että se johtuu siitä että tämä lapsi söi jatkuvasti antibiootteja puolen vuoden ikäisestä 1.5vuoden ikään asti . Hampaan kiille ei pystynyt kehittymään oikein, joten hänen hampaiden suoja on heikko.

Suuhygienisti sanoi kun 2v sitten eka reikä todettiin että kun tämä lapsi sai tuolloin juoda mehuja niin kuin isommatkin sisarukset, niin hän on ollut vielä niin pieni, että hammasaines on ollut vielä kovin pehmyttä, vastustuskykyä ei ollut ehtinyt vielä kehittyä. Siksi hamaat pääsi reikiintymään. Minä oitis tilasin isommille samalla kertaa hammaslääkärin ja varauduin siihen että heillä sitä vasta reikiä tulee olemaan, koska tasan tarkkaan samalla lailla meillä on syöty ja hampaita hoidettu jokaisen kohdalla. MUTTA isommilla siis reikiä nolla. Mutta kuten sanoin niin hammaslääkäri ei ota kuuleviin korviinsakaan sitä vaan joka kerta sanoo vain että teillä mättää ruokavalio.

Oikeesti ajattelisin että kahden vuoden aikana olisi reikiintyminen pysähtynyt näillä meidän kotikonsteilla, tarkalla ruokavaliolla hampaiden hoitoineen. Mutta ei. Niin ja täysksylitolit käytössä, ja yliannostuksella niitä lapsille syötän. Neuroottiseksi olen tullut, ja ei, meillä ei oteta ylimääräisiä välipaljoa, vaan ruokakerrat jää todellakin tuohon 5 kertaan. Ei edes pienen pientä metsämansikkaa saa suuhun ruokailukertojen välillä, vaan ne poimitaan kuppiin ja syödään sitten kun on se seuraava ruoka/välipalakerta.

No onhan sillä ns. karietartunnalla (streptokokki mutans -bakteeri) iso merkitys reikiintymiseen. Todennäköisesti teillä nuorin saanut tartunnan, mikä altistaa reikiintymiselle. Minä varaisin ajan suuhygienistille, joka osaisi ehkä hammaslääkäriä asiallisemmin keskustella asiasta ja voisitte yhdessä miettiä, mitä olisi vielä tehtävissä, että reiltä jatkossa vältyttäisiin.

Suuhygienisti sanoi kun 2v sitten eka reikä todettiin että kun tämä lapsi sai tuolloin juoda mehuja niin kuin isommatkin sisarukset, niin hän on ollut vielä niin pieni, että hammasaines on ollut vielä kovin pehmyttä, vastustuskykyä ei ollut ehtinyt vielä kehittyä. Siksi hamaat pääsi reikiintymään. Minä oitis tilasin isommille samalla kertaa hammaslääkärin ja varauduin siihen että heillä sitä vasta reikiä tulee olemaan, koska tasan tarkkaan samalla lailla meillä on syöty ja hampaita hoidettu jokaisen kohdalla. MUTTA isommilla siis reikiä nolla. Mutta kuten sanoin niin hammaslääkäri ei ota kuuleviin korviinsakaan sitä vaan joka kerta sanoo vain että teillä mättää ruokavalio.

Oikeesti ajattelisin että kahden vuoden aikana olisi reikiintyminen pysähtynyt näillä meidän kotikonsteilla, tarkalla ruokavaliolla hampaiden hoitoineen. Mutta ei. Niin ja täysksylitolit käytössä, ja yliannostuksella niitä lapsille syötän. Neuroottiseksi olen tullut, ja ei, meillä ei oteta ylimääräisiä välipaljoa, vaan ruokakerrat jää todellakin tuohon 5 kertaan. Ei edes pienen pientä metsämansikkaa saa suuhun ruokailukertojen välillä, vaan ne poimitaan kuppiin ja syödään sitten kun on se seuraava ruoka/välipalakerta.

Lapsemme sairastivat reilu 2v sitten 6kk aikana viisi oksennustautia, jotka kestivät joka kesta useita päivä. Monia kymmeniä oksennuksia päivässä ja varmasti 150krt päivän aikana tuolloin jouduin antamaan mehuhörppyä, limppaa, sipsiä, ihan mitä vaan saivat menemään alas. En ole edes uskaltanut sanoa hammaslääkärille mitään tuosta yrjökierteestä, joka kesti puoli vuotta, muutaman viikon tauon piti aina välissä alkaakseen taas uudelleen. Halveksuen vaan hl minua taas katsoisi.

myös kiille voi olla huono, ja se taas altistaa reikiintymiselle.
Terveisin kuusivuotiaan äiti, jolla neljännen kerran paikataan hampaita. Hammaslääkärikin silti totesi että kyllä näistä hampaista näkee, että niitä hoidetaan.

Meidän 8-vuotiaallamme on useampia reikiä. Hammaslääkärin mukaan lapsella on synnynnäinen poikkeavuus hammasluussa ja kiilteessä, joka altistaa reikiintymiselle. Lapsella on siis hyvin "pehmeät" hampaat. Osittain kiilteen kuntoon on vaikuttanut myös lapsen refluksi, se on pahentanut hampaiden kunnon hyvin nopeasti. Pehmeä hammasluu taas aiheuttaa sen, että paikatkin on hankala saada pysymään paikoillaan.

Joten harjauksesta ei aina ole kiinni, meillä käytössä sähköhammasharja ja harjaus 2*vrk, niin kuin sisaruksillaankin joilla ei kenelläkään ole ollut hampaissa reikiä. Hampaat on kuvattu ja käyty kunnon hammaslääkärillä.

Jo raskausaika vaikuttaa reikien syntymiseen. Meillä on identtiset kaksoset, joista toinen kärsi raskausaikana ja sen jälkeen anemiasta. Toisella oli hyvät hampaat, mutta tällä toisella oli pienenä ainakin yksi reikä ja muitakin hampaita piti pinnoittaa. Pysyvät hampaat ovat onneksi olleet molemmilla hyvät.

Kyllä perimällä on isoin merkitys. Aivan taatusti on. Ystäväperheessä ruokajuomana on mehu, aina. Karkkia saa syödä joka päivä ja perheenäiti on koukussa Pepsi Maxiin, samoin vanhin lapsi. Pepsia menee 2 litraa päivässä. Hampaita pestään, jos muistetaan, yleensä ei muisteta. Kellään ei ole yhtään reikää.

Meillä ollaan tarkkoja, meillä on ruoka-ajat, xylitolit, karkkipäivä jne... Ja hampaita pestään aamuin illoin. ihan aina. Ja reikiä... Viimeksi minulla oli 10 reikää. Keskimmäisellä ei ole yhtään ja kuopuksella (8-v) on nyt 4 paikkaa. Vanhimmalla on 6 paikkaa.

Minulla on hampaissa kehityshäiriö ja hampaat on kuulemma pehmeät ja alttiin reikiintymään. Julkinen hammashuolto haukui minut pystyy aina ja tenttasi syönneistä yms... Lähes itkin, kun sieltä lähdin. Yksityinen hammaslääkäri pyysi anteeksi julkisen hammashuollon puolesta ja selitti, miksi minulla on reikiä.

Mulla on aina ollut hyvä hammaskalusto vaikka lapsena/nuorena söin päivittäin karkkia ja join päivittäin limppareita. Ja maitoa en ole ksokaan juonut, vähiin on jäänyt noi maitotaloustuotteet muutkin.

[QUOTE="vieras";28675594]Kyllä perimällä on isoin merkitys. Aivan taatusti on. Ystäväperheessä ruokajuomana on mehu, aina. Karkkia saa syödä joka päivä ja perheenäiti on koukussa Pepsi Maxiin, samoin vanhin lapsi. Pepsia menee 2 litraa päivässä. Hampaita pestään, jos muistetaan, yleensä ei muisteta. Kellään ei ole yhtään reikää.

Meillä ollaan tarkkoja, meillä on ruoka-ajat, xylitolit, karkkipäivä jne... Ja hampaita pestään aamuin illoin. ihan aina. Ja reikiä... Viimeksi minulla oli 10 reikää. Keskimmäisellä ei ole yhtään ja kuopuksella (8-v) on nyt 4 paikkaa. Vanhimmalla on 6 paikkaa.

Minulla on hampaissa kehityshäiriö ja hampaat on kuulemma pehmeät ja alttiin reikiintymään. Julkinen hammashuolto haukui minut pystyy aina ja tenttasi syönneistä yms... Lähes itkin, kun sieltä lähdin. Yksityinen hammaslääkäri pyysi anteeksi julkisen hammashuollon puolesta ja selitti, miksi minulla on reikiä.[/QUOTE]

Hei kiitos sulle tästä kirjoituksesta! Mä oon niin hävennyt aina ja luullut että olen ainut, kunnes löysin aivan ihanan yksityisen hammaslääkärin jonka luona olen nyt käynyt muutaman vuoden. Mulle kans hoettiin vaan että 'riittäämätön suuhygienia' kun reikiä ja lohkeamia tuli ihan koko ajan. yritin aina ihan itku kurkussa kans tolkuttaa että kyllä mä hoidan hampaitani ja syön purkkaa ja ihan kaikkee, mutta se oli tosi tylyä touhua siellä edellisessä paikassa. Paineet mennä edes tarkastukseen oli lopulta niin kovat että oli pakko etsiä toista paikkaa. Kerroin heti siellä että miksi pelkään tulla hammaslääkäriin, siis että pelkään sitä että haukutaan ja kohdellaan kuin idioottia ja toisen luokan kansalaista. Tämä uusi oli aidosti ihan vihainen puolestani ja kävimme kanssa yhdessä perusteellisesti läpi syyt siihen, miksi hampaani todennäköisesti reikiintyvät vaikka hoidan niitä. Tämänkin sanoi sekä hammaslääkäri että suuhygienisti, että selvästi huomaa, että hampaita on harjattu ja hoidettu säännöllisesti. mm kuulemma ikenistä näkee ja siitä, ettei sieltä irtoa yhtään likaa kun niitä rapsutellaan.

Syyt omien hampaideni tilanteeseen:
-Lapsuudesta saakka jatkunut (30v) kortisoni & sytostaattilääkitys joiden vaikutuksesta erittäin kuiva suu. (KYLLÄ, myös edellinen hammaslääkäri tiesi näistä)
-Syömishäiriövuodet, 5 vuotta oksentelua lähes päivittäin/paastoa ahmimisjaksojen väleissä. Kiille on sökönä.
-Erittäin voimakas lapsuudessa saatu kariestartunta.

Meillä myös olen lasteni hampaista erittäin tarkka (palstalaisten mielestä nipo kun en mm. syö samalla lusikalla enkä nuole samaa jäätelöä, joskus aiheesta kirjoitin ja haukuttiin ihan pystyyn) ja ainakin tähän asti ovat ilmeisesti tartunnalta välttyneet koska yhdelläkään ei reikiä ole ollut. Vanhin täyttää 7v ja nuorin on 3,5v.

[QUOTE="kolmen äiti";28675657]Hei kiitos sulle tästä kirjoituksesta! Mä oon niin hävennyt aina ja luullut että olen ainut, kunnes löysin aivan ihanan yksityisen hammaslääkärin jonka luona olen nyt käynyt muutaman vuoden. Mulle kans hoettiin vaan että 'riittäämätön suuhygienia' kun reikiä ja lohkeamia tuli ihan koko ajan. yritin aina ihan itku kurkussa kans tolkuttaa että kyllä mä hoidan hampaitani ja syön purkkaa ja ihan kaikkee, mutta se oli tosi tylyä touhua siellä edellisessä paikassa. Paineet mennä edes tarkastukseen oli lopulta niin kovat että oli pakko etsiä toista paikkaa. Kerroin heti siellä että miksi pelkään tulla hammaslääkäriin, siis että pelkään sitä että haukutaan ja kohdellaan kuin idioottia ja toisen luokan kansalaista. Tämä uusi oli aidosti ihan vihainen puolestani ja kävimme kanssa yhdessä perusteellisesti läpi syyt siihen, miksi hampaani todennäköisesti reikiintyvät vaikka hoidan niitä. Tämänkin sanoi sekä hammaslääkäri että suuhygienisti, että selvästi huomaa, että hampaita on harjattu ja hoidettu säännöllisesti. mm kuulemma ikenistä näkee ja siitä, ettei sieltä irtoa yhtään likaa kun niitä rapsutellaan.

Syyt omien hampaideni tilanteeseen:
-Lapsuudesta saakka jatkunut (30v) kortisoni & sytostaattilääkitys joiden vaikutuksesta erittäin kuiva suu. (KYLLÄ, myös edellinen hammaslääkäri tiesi näistä)
-Syömishäiriövuodet, 5 vuotta oksentelua lähes päivittäin/paastoa ahmimisjaksojen väleissä. Kiille on sökönä.
-Erittäin voimakas lapsuudessa saatu kariestartunta.

Meillä myös olen lasteni hampaista erittäin tarkka (palstalaisten mielestä nipo kun en mm. syö samalla lusikalla enkä nuole samaa jäätelöä, joskus aiheesta kirjoitin ja haukuttiin ihan pystyyn) ja ainakin tähän asti ovat ilmeisesti tartunnalta välttyneet koska yhdelläkään ei reikiä ole ollut. Vanhin täyttää 7v ja nuorin on 3,5v.[/QUOTE]

Ole hyvä. Niin häpesin minäkin ja pesin hampaita ja söin purkkaa... Meillä on diabeetikkolapsi, joka pakottaa pitämään ruokailut säännöllisenä jne... Mutta kyllä haukuttiin... Oikeasti, että paatunut iso akka käveli itku kurkussa kotiin hammaslääkäristä kotiin. Se oli kauheaa.

Mutta näin. Nyt olen sinut asian kanssa.

Meillä oli nyt kuopuksella, 3½v eka reikä ja niin, että lapsi alkoi itse valittamaan kipua. Hammaslääkärissä ei ole koskaan syyllistetty mitenkään. Itseäni tietysti harmittaa vietävästi kuin noin pienellä jouduttiin paikkamaan ja puoliväkisin tietysti.
Meillä on noita mehuja joutu, en tiedä sitten kuinka paljon se on asiaan vaikuttanut. Mutta- Meillä on 6 lasta, kahdella ekalla, nyt jo yli 15 vuotiailla, ei ole reikiä ollenkaan. Kolmannella on, neljännellä (10v) ei ole, kun taas 7v ja nyt tällä kuopuksella on. Samoin on hampaita hoidettu kaikilla ja tuo 10v on todella huolimaton huithapeli, jos unohdan muistuttaa hampaiden pesusta ja ennen kaikkea, jos en vierestä seuraa, voi olla vaikka viikonkin pesemättä. Ja jatkuvasti jotain napostelee ja varsinkin on aina ollut kova juomaan mehuja.
Että en jaksa millään uskoa, että vain ruokavalio ja harjaus olisi ne estävät tekijät reikyyntymisessä. Ennemmin perimä, hammasluusto ja se, kuinka pienenä saa tuo kariesbakteerin. Pelkäsin tuota pienimmän kohdalla, että saa bakteerin liian aikaisin, kuten sitten saikin. En millään ehtinyt joka väliin, kun sieppasi lusikan toiselta sisarukselta tai kielloista huolimatta toinen (siis tämä nyt 7v, jolla reikiä oli), antoi nuolaista omasta jätskistään tai lusikastaan jotain.

Nämä vastauksenne ehkä ihan himpun helpottaa minua, kun stressaan todellakin vatsahaavaan saakka pienimmän hampaiden reikiintymistä. Olen vakaasti päättänyt että vien seuraavalle hammashoitokynnille muutaman viikon ruokapäiväkirjan lapsemme ruokailuista, kerta hl on vakaasti vaan ja ainoastaan sitä mieltä että ruokavalio mättää. Itse en siinä näe juuri parantamisen varaa, erittäin tarkkoja ollaan, ja kuten jo mainitsin nipoja. Itku kurkussa mietin että enää varmaan ainut vaihtoehto on pyytää lääkäriltä lähete gastrostoomaleikkaukseen, että lapsen suuhun ei enää sen koommin laitettaisi kuin hammasharja. Mutta eihän sitä suostuta ns. terveelle lapselle tekemään...(tuo asia oli nyt puoliksi vitsi, tuli vaan ihan todellakin se nepparivaihtoehto mieleen, työssäni monella lapsella menee kaikki ravinto suoraan nepparista vatsalaukkuun)

Nämä vastauksenne ehkä ihan himpun helpottaa minua, kun stressaan todellakin vatsahaavaan saakka pienimmän hampaiden reikiintymistä. Olen vakaasti päättänyt että vien seuraavalle hammashoitokynnille muutaman viikon ruokapäiväkirjan lapsemme ruokailuista, kerta hl on vakaasti vaan ja ainoastaan sitä mieltä että ruokavalio mättää. Itse en siinä näe juuri parantamisen varaa, erittäin tarkkoja ollaan, ja kuten jo mainitsin nipoja. Itku kurkussa mietin että enää varmaan ainut vaihtoehto on pyytää lääkäriltä lähete gastrostoomaleikkaukseen, että lapsen suuhun ei enää sen koommin laitettaisi kuin hammasharja. Mutta eihän sitä suostuta ns. terveelle lapselle tekemään...(tuo asia oli nyt puoliksi vitsi, tuli vaan ihan todellakin se nepparivaihtoehto mieleen, työssäni monella lapsella menee kaikki ravinto suoraan nepparista vatsalaukkuun)

Missä 5 v. on hoidossa? Mitä syö hoitopäivän aikana?

Mulle sanottiin aina ylä-aste aikana hammastarkastuksissa, että onpa kumma kun ei reiän reikää löydy suusta. Hammasluusto on niin heikkoa, että sitä odottaisi suun olevan täynnä reikiä.
No selvisin sinne 20v ikään asti rei'ittä, nyt sitten purukalusto alkaa lahoo.
Yks hammas jo revitty irti, uuteen hammastarkastukseen pitäisi aikaa varata kun vihloo ja särkee :/

Lopeta heti sen hammaslääkärin kuuntelu ja ala elään normaalia elämää.

Syötte ja juotte kun siltä tuntuu. Sitä mitä haluatte.
Hampaat vaan pesette 2kertaa päivässä.

Yhteistyössä