Millä opiskeleva yhden lapsen yh elää? mitä tukia saa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva yh?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva yh?

Vieras
Jeps, eli jeesiä kaivataan. Tilanne on nyt se, että hyvin todennäköisesti meillä on ero edessä. Sen syistä en nyt tässä halua kertoa, mutta eniten siis mietityttää tuo rahapuoli. Olen tällä hetkellä vielä päätoimisena opiskelijana amk:ssa ja yksi lapsi siis on. Tämän hetkiset tiedot on, että saisin opintutuen n. 270 e/kk, lapsilisän n. 100 e. Minkä verran kelasta saisi edes asumistukea? tällä hetkellä en saa mitään, koska puolison tulot vaikuttaa siihen. Mutta mietin, että uskallanko lähteä tästä paskasta suhteesta, onko mulla mitään mahollisuuksia elättää itseni ja lapseni siihen saakka, kunnes valmistun ja pääsen töihin??

No sehän riippuu vuokrastakin paljonko saisit yleistä asumistukea. Kelan hyväksyy kahdelle 57 neliötä eli tuon ylitse menevät neliöt maksat itse.

Itsellä yhden lapsen opiskelevana yh:na oli lapsen kanssa 61 neliön asunto ja vuokraa jäi itselle maksettavaksi vähän yli 100€. Muita tuloja oli opintoraha, ajoittaiset palkkatulot ja toimeentulotuki. Mulla luottotiedoissa merkintä eli en saanut opintolainaa. Jos sulla ei ole merkintää, niin sitten saat opintolainaa. Sossu katsoo sen lainan tuloiksi vaikka et sitä hakisi joten hyvin mahdollista ettei niillä laskelmilla tulisi välttämättä toimeentulotukea. Sitten on toki vielä lapsilisä yh-korotuksen kanssa eli sitä tulee n.150€. Lisäksi isän pitää maksaa elareita jos siihen kykenee, Kela maksaa elareita n.150€.

[QUOTE="vieras";28704969]Erossa eniten mietityttää rahapuoli? Lapsen mielenterveydestä sitten viis...[/QUOTE]

Äh, huonosti artikuloitu! Tarkoitin siis, että tällä hetkellä ajatuksissa pyörii raha-asiat, mutta totta kai myös muut kaikki eroon liittyvät. Etenkin juuri lapsen perheen rikkoutuminen. Mutta pointtini oli siis se, että en tässä ketjussa halua näitä muista asioita käsitellä, vaan kysellä enemmän tietäviltä mahdollisista tuista!

Kuten aiempikin jo vastasi, on tuloinasi sitten opintotuki (opintoraha), opintolaina, yleinen asumistuki, lapsilisä + siihen yh-korotus, elatusapu tai elatustuki ja mahdollisesti toimeentulotuki. Oletteko naimisissa vai avoliitossa? Avioliitto ei pääty siihen, kun muutetaan erilleen vaan vasta kun avioero astuu voimaan.. Tämä kannattaa ottaa huomioon joitain tukia haettaessa..

Kuten aiempikin jo vastasi, on tuloinasi sitten opintotuki (opintoraha), opintolaina, yleinen asumistuki, lapsilisä + siihen yh-korotus, elatusapu tai elatustuki ja mahdollisesti toimeentulotuki. Oletteko naimisissa vai avoliitossa? Avioliitto ei pääty siihen, kun muutetaan erilleen vaan vasta kun avioero astuu voimaan.. Tämä kannattaa ottaa huomioon joitain tukia haettaessa..

Kyllä mun kaveri sai heti kaikki tuet ku muutti erilleen aviomiehestään. Ei todellakaan tarvitse odottaa puolta vuotta, että saa asumistuen yms. Asumusero riittää.

Onko kelan asumistuki siis max. jotain 280 e/kk. Tämän summan saan joka kerta kelan sivujen laskurilla, vaikka asunnon tietoja ja vuokran määrää ym. muuttaisi. Ja sen yli menevä osuus on itse maksettava? Tiukoille vetää..

[QUOTE="aapee";28705123]Onko kelan asumistuki siis max. jotain 280 e/kk. Tämän summan saan joka kerta kelan sivujen laskurilla, vaikka asunnon tietoja ja vuokran määrää ym. muuttaisi. Ja sen yli menevä osuus on itse maksettava? Tiukoille vetää..[/QUOTE]

No kyllä mä ainakin olen saanut isomman summan yleistä asumistukea. Lasketko nyt yleistä asumistukea etkä opiskelijan asumislisää? Perheellinen opiskelija saa yleistä asumistukea.

No tämä koskikin nyt oikeastaan vain ja ainoastaan toimeentulotukea. Asumistuen saa heti, jos syy erilleen muuttoon on ero ja yh-korotuksenkin saa heti siinä tapauksessa.

[QUOTE="Yh-äiti";28705108]Kyllä mun kaveri sai heti kaikki tuet ku muutti erilleen aviomiehestään. Ei todellakaan tarvitse odottaa puolta vuotta, että saa asumistuen yms. Asumusero riittää.[/QUOTE]

[QUOTE="aapee";28705123]Onko kelan asumistuki siis max. jotain 280 e/kk. Tämän summan saan joka kerta kelan sivujen laskurilla, vaikka asunnon tietoja ja vuokran määrää ym. muuttaisi. Ja sen yli menevä osuus on itse maksettava? Tiukoille vetää..[/QUOTE]

Uuteen asuntoon saa enemmän, siis esim. 2005 on tuki korkeampi kuin vuonna 1983 rakennettuun. Peruskorjaus tietty auttaa vanhoissa. Neliömäärä säädelty per naama. Myös asuinkunta vaikuttaa.

Yhteistyössä