Kerman värjääminen vaaleanvihreäksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "noppa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"noppa"

Vieras
Onko kellään kokemuksia? Sain idean lapsen synttärikakkuun ja mielellään kakun pohjaväri saisi olla (vaalean)vihreä. Käyttäisin mieluiten kermaa kakun päällä, en marsipaania, sokeri- tai kaulintamassaa. Kerma maistuu paremmalta ja lisäksi mulla ei ole lainkaan kokemusta noista koristelumassoista -sen tiedän että kyllähän niillä saisi sileän ja näyttävän pinnan.

Eli etsinkö vihreää elintarvikeväriä (mistä?, minkälaista? Kun niitäkin näyttää olevan niin monenlaisia: jauheena, nesteenä, geelinä) vai pitäiskö sittenkin osaa valmiina vihreä kaulintamassa tms.?

Mä tein joskus pojan pyynnöstä dinosauruskakun, lorautin kermavaahtoon muutaman tipan nestemäistä, vihreää elintarvikeväriä. Myydään niissä pienissä pulloissa, löytyy aika monesta marketista.

Tulee aivan upeaa! Ollaan tehty, meillä on vihreä elintarvikeväri, sitä vain kermaan mukaan sen verran mikä näyttää hyvältä :) Varovasti ensin,sitä voi lisätä sitten jos tulee liian hailakkaa

Geeliväriä mieluiten, kakkosvaihtoehto jauhe. Tuo neste on huonoin vaihtoehto, kerma voi mennä pilalle/veteläksi. Geelivärillä saa syvän värin helpoiten, jauhetta voi joutua laittamaan enenmmän ja jää silti helposti melko vaaleaksi + voi olla rakeisen näköistä.

[QUOTE="nam";28778911]Tulee aivan upeaa! Ollaan tehty, meillä on vihreä elintarvikeväri, sitä vain kermaan mukaan sen verran mikä näyttää hyvältä :) Varovasti ensin,sitä voi lisätä sitten jos tulee liian hailakkaa[/QUOTE]

Ok :)

[QUOTE="Poppeliini";28778916]Geeliväriä mieluiten, kakkosvaihtoehto jauhe. Tuo neste on huonoin vaihtoehto, kerma voi mennä pilalle/veteläksi. Geelivärillä saa syvän värin helpoiten, jauhetta voi joutua laittamaan enenmmän ja jää silti helposti melko vaaleaksi + voi olla rakeisen näköistä.[/QUOTE]

Tarkoitus on tehdä aika hempeän vaaleanvihreä kakku -ei myrkynvihreä. Käsitin että nuo värinesteet ovat aika ärtsyjä ja niitä tarvitsee laittaa vain hyvin pieni määrä, joten kai kermavaahto sen kestää?

Pidän toki mielessä tuon geelivärin myös :)

[QUOTE="vieras";28778898]Miksi vihreää kermavaahtoa? :O

Ei ehkä näytä kovin houkutelevalta.[/QUOTE]

Sinunko mielestä lapsen synttärikakku saa olla vain valkoinen?

Ei kannata värjätä sitä nestemäisellä elintarvikevärillä. Kerma saattaa tulla veteläksi, kun joudut sitä niin paljon laittamaan, tai sitten joudut tyytymään todella hailakkaan väriin.

Suosittelen jauhemaista elintarvikeväriä tai jopa ennemmin, pastaväriä.

[QUOTE="noppa";28778939]Tarkoitus on tehdä aika hempeän vaaleanvihreä kakku -ei myrkynvihreä. Käsitin että nuo värinesteet ovat aika ärtsyjä ja niitä tarvitsee laittaa vain hyvin pieni määrä, joten kai kermavaahto sen kestää?

Pidän toki mielessä tuon geelivärin myös :)[/QUOTE]

Joudut laittamaan ison lorauksen eilintarvikeväriä esim. 4 desiin kermaa. Joten voi oikeesti olla, että vaahto kärsii.

[QUOTE="Poppeliini";28778916]Geeliväriä mieluiten, kakkosvaihtoehto jauhe. Tuo neste on huonoin vaihtoehto, kerma voi mennä pilalle/veteläksi. Geelivärillä saa syvän värin helpoiten, jauhetta voi joutua laittamaan enenmmän ja jää silti helposti melko vaaleaksi + voi olla rakeisen näköistä.[/QUOTE]
Sitä värilitkua laitetaan vain muutama tippa enkä ainakaan itse ole koskaan kermavaahtoa saanut sillä veteläksi.

• Tykkää
Reactions: chef ja LUSH
[QUOTE="kotikokki";28778959]Joudut laittamaan ison lorauksen eilintarvikeväriä esim. 4 desiin kermaa. Joten voi oikeesti olla, että vaahto kärsii.[/QUOTE]

Ok. Joskus vuosia vuosia sitten värjäsin kerran kermavaahtoa vaaleansiniseksi. Muistelen että se pullo oli tosi pieni ja hyvin pieni määrä riitti värjäämään kerman -sitä tuli jopa vähän liian tummaa minun makuuni. Mutta ehkä muistan väärin.

[QUOTE="kotikokki";28778946]Ei kannata värjätä sitä nestemäisellä elintarvikevärillä. Kerma saattaa tulla veteläksi, kun joudut sitä niin paljon laittamaan, tai sitten joudut tyytymään todella hailakkaan väriin.

Suosittelen jauhemaista elintarvikeväriä tai jopa ennemmin, pastaväriä.[/QUOTE]

Voi olla noinkin. Mutta mä lisään aina pursotettavaan kermaan jotain vahvikeainetta, eli joko rahkaa tai vaniljakreemijauhetta. Jompikumpi noista tekee kermavaahdosta sen verran tujakkaa että pursottaminen on helppoa eikä pieni kesähellekään lässähdytä kuorrutuksia. Eli silloin ei nestemäinen elintarvikevärikään haittaa.

Mä värjäsin vasta tytyn rippijuhlakakun kermakuorrutuksen punaisella elintarvikevärillä vaaleanpunaiseksi. Hyvin onnistui ja tarvitsee vain muutaman tipan, kermavaahto ei kärsinyt :)

Onnistuu se sullakin :)

• Tykkää
Reactions: chef
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28778964:
Sitä värilitkua laitetaan vain muutama tippa enkä ainakaan itse ole koskaan kermavaahtoa saanut sillä veteläksi.

Muutama tippa elintarvikeväriä (esim. dr Öetker) ei vaan kyllä värjää kermaa käytännössä ollenkaan.

Voi olla noinkin. Mutta mä lisään aina pursotettavaan kermaan jotain vahvikeainetta, eli joko rahkaa tai vaniljakreemijauhetta. Jompikumpi noista tekee kermavaahdosta sen verran tujakkaa että pursottaminen on helppoa eikä pieni kesähellekään lässähdytä kuorrutuksia. Eli silloin ei nestemäinen elintarvikevärikään haittaa.

En kyllä suosittelen kenenkään pilaavan kerman makua vaniljakreemijauheella. Mutta noh, makunsa kullakin...

• Tykkää
Reactions: Tír na nÓg