Mikä kauramaito olisi terveellisin vaihtoehto maitoallergiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailee"

Vieras
Meillä siis 1v,jolla maitoallergia. Onko parempi juottaa lapselle tuota kauramaitoa sen suositellut 6dl/vrk vai käyttää esim ruokajuomana vettä ja antaa sitten kalcium-lisä tablettina? Ohjeet ollaan kyllä saatu,mutta pohdin itse että kumpi vaihtoehto olisi parempi.

Mun käsittääkseni siinä on vaan vettä, kauraa ja kasviöljyä, miksi tollaista pitäisi juoda maidon "korvikkeena"?
Eihän siinä ole edes kalsiumia niinkuin maidossa vai onko?
En tajua miksi maidolle pitäisi edes olla mitään korviketta, etenkään jos siinä korvikkeessa ei ole kalsiumia eikä edes proteiinia.
Sitten olisi vaan juomatta maitoa jos sitä ei voi juoda.

[QUOTE="vieras";28781293]Mun käsittääkseni siinä on vaan vettä, kauraa ja kasviöljyä, miksi tollaista pitäisi juoda maidon "korvikkeena"?
Eihän siinä ole edes kalsiumia niinkuin maidossa vai onko?
En tajua miksi maidolle pitäisi edes olla mitään korviketta, etenkään jos siinä korvikkeessa ei ole kalsiumia eikä edes proteiinia.
Sitten olisi vaan juomatta maitoa jos sitä ei voi juoda.[/QUOTE]

Niissä on kyllä nykyään lisättynä kalciumia.

Meillä maitoallergisella on myös kaura-allergia, joten meillä käytetään soijamaitoa. Tosin hän on jo isompi nykyisin kuin taapero. Soijamaito on pitkälti käytössä ruoanlaitossa leivonnassa, jogurtteina yms mutta ruokajuomana vesi ja ottaa sitten kalsiumia tablettina.

Meillä käytetään maito- ja vilja-allergisella (kotim. viljat) Muksu soijajuomaa. Lapsella ikää 2,5v. Lasten ruokavalioon erikoistunut ravitsemusterapeutti piti tuota ravitsevimpana vaihtoehtona meille. Saimme ohjeen käyttää sitä niin pitkään kuin allergiaa on. Tavalliseen soijamaitoon teen ruoat. Lapsi juo niin hyvin soijajuomaa, että lisäkalsiumia ei tarvita.

[QUOTE="vieras";28781403]eiks noissa ole aika paljon kaikkia lisäaineita :([/QUOTE]

Ainesosat

vesi, kuoritut soijapavut (4%), fruktoosi-glukoosisiirappi, inuliini, kalsiumkarbonaatti, happamuudensäätöaine (monokaliumfosfaatti), merisuola, aromi, stabilointiaine (gellaanikumi), vitamiinit (riboflaviini, B12, D2)

[QUOTE="vieras";28781489]Meillä tyttö joi apteekin maitoa kaksi vuotiaaksi asti ja en minä ainakaan osannut ajatella että ne ovat liian kalliita lapselleni. Nyt jo kestää maitotuotteita.[/QUOTE]

Nojoo mut jos miettii et sit melkein helpompi koko perheen siirtyä johonkin muuhun ku lehmänmaitoon.

meillä poika juo oatlyn sinistä kaurajuomaa, maistuu kuulemma parhaalle...siinä on lisättynä se kalsium. ja vettä ei juo ruuan kanssa kun on tottunut että silloin juodaan maitoa. en siis vaadi että pitää jättää maito juomatta kun muutkin juovat vaan saa juoda kauramaitoa.

Meillä käytössä Oatly juuri sen maun takia, parhaan makuinen kauramaidoista. Itse olen myös imetysdietin aikaan kokeillut nuo kaikki läpi. Oatlyssa on myös lisätty kalsium mukaan. Kaurasta tulee lapselle myös kuituja, eikä meillä tytölle oikein vesi joka aterialla maistu. Lisäksi kun on moniallergikko, saa tuosta myös energiaa. Kaksi vuotias on meidän tyttö nyt ja tähän saakka juotiin apteekin korvikkeita, mutta kela ei enää yli 2v korvaa niitä, joten 60e/purkki, joka kestää reilun viikon, on aika kallis mielestämme. Korvauksen kanssa maksoi noin 15e/purkki ja se oli toki ok.

Ruuanlaittoa helpottamaan meillä ainakin käytetään kauramaito ja -kerma tuotteita. Saa muutoin niin niukkaan ruokavalioon vähän makua ja energiaa.

Meillä sekä reilu pari vuotias että vaavi ovat molemmat maitoallergikkoja, joten siksi myös itse olen maidottomalla. Meillä ei ollenkaan käytetä kaura-, soija- tai riisijuomia ruokajuomina, vaan niitä käytetään vain ruuanlaitossa. Soija jugurtteja ja vanukkaita vanhempi lapsi syö, mutta muuten ei hirveästi kyseisiä tuotteita lapsille anneta. Joissakin muistaakseni oli ettei suositeltu alle 3 vuotiaille joitakin ei alle vuoden ikäisille, joten en usko niiden olevan paljon nautittuna hyväksi kelleen.

Itse siis imetän edelleen ja siitä lapsi saa suurimman osan maidostaan. On nyt kuitenkin selvästi vähentänyt rinnalla oloa,että siksi mietin tuota kauramaitoa tilalle. Kiitos vastauksista. Täytyy kokeilla tuota Oatlyn maitoa,melkein kaikkia muita jo ollaankin kokeiltu.

Yhteistyössä