Joskus myöhäisessä teini-iässä ja nuorena aikuisena tempoilin sinne tänne pyrkien henkiseen kasvuun jos jonkinlaisia reittejä pitkin: luin klassikkokirjallisuutta, kirjoitin runoja, tutustuin mytologioihin, kansalliseepoksiin sekä uskontoihin, harjoitin meditaatiota ja mitä ikinä milloinkin satuin henkisesti kehittävänä pitämään. Sittemmin olen huomannut, kuinka ulkokultaista ja sisimpääni tavoittamatonta tuo tempoilu oli.
Henkinen kasvu on mielestäni varsin epämääräinen käsite: se tarkoittaa kaikille eri asioita tulkinnan mukaan, sitä ei voi oikeastaan mitata ja se määrittyy lähinnä mielikuvan ja negaation kautta. Olen omasta mielestäni kasvanut henkisesti, kun ymmärsin lopettaa henkisen kasvun tavoittelun. Todennäköisesti tämä ei mene monen henkisen kasvun määritelmän raameihin lainkaan.
Tärkeimmät oivallukseni olemisesta olen saanut silloin, kun olen luopunut itsestäni, antautunut, heittäytynyt ja pyrkinyt reagoimaan hetkessä täysin ajattelematta. Sellaisina hetkinä tavoittaa vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa jotain kirkasta, joka tuntuu todelta.
(Otsikointi-/kysymyksenasetteluvinkki aloittajalle: Jos haluat kuulla heidän ajatuksiaan, jotka eivät pyri henkisesti kehittymään ja itseään paremmaksi/onnellisemmaksi/tasapainosammaksi kehittämään, kannattaa otsikossa tämä ilmoittaa. Esimerkiksi: "Kuinka monen tavoitteena EI ole kasvaa henkisesti paremmaksi ihmiseksi?")