MM, mehän värähtelemme samoilla taajuuksilla
Koulussakin esimerkiksi opettaja voi kertoa vastauksen vaikeaan kysymykseen. Todellinen opettaja myöntää, ettei hänelläkään ole vastausta. Ei pidä prosessia itseisarvona. Uskaltaa olla epätäydellinen, epävarma, mokaileva, mutta samalla täydellisyys, vastaus, loppu, jne. vaikuttavat kyllä mukana porkkanana. Pitää aina kummatkin vaihtoehdot mukana.
Mitä useammalla tasolla asioita yrittää ymmärtää, sen parempi. Tavallaan lisää vaan kerroksia todellisuudesta, elämästä, jne. [/u]Mutta[/u] kaikesta tästä huolimatta pitäisi nähdä jopa aivan päinvastaisen ajattelun hyvät puolet eli välittää siitäkin, joka ei ymmärrä yhtään mitään, mitä itse ymmärtää, tai joka ajattelee aivan eri lailla. Nähdä siinä hyvää. Vaikeaa ihmisille on sympatisoida sitä, mikä on inhottavaa ja tuomittavaa, mikä on itselle vihamielistä ja epämukavaa sekä erilaista. Tätä pidän hirmu tärkeänä projektina ja monesti esim. itselläni itsekkäät tarpeet, jotka hyväksyn itselleni, ajavat saarnaamaan palstalla erilaisemman naiseuden puolesta.

Kuitenkaan en usko, että kaikkea voi rakastaa samoin, vaan juuri päinvastoin. Vajavuuteni takia minun on tyytyminen vain X:n rakastamiseen täysillä. Mutta samalla tavallaan rakastaa myös sitä taustaa ja niitä raameja, joissa X on osana. Ei ylenkatso kumpaakaan. Ja X itsessään on aina hieman epämääräinen, muuttuva, erilainen, tuntematon, erityinen.
Niin moni ihminen tekee isoja jakoja "kaikkeuteen". Pakkohan se tietenkin on, että voi toimia elämässä ym. Mutta uskon, että mitä enemmän "kestää" sekaisuutta, silti täysin unohtamatta järjestystä, sen enemmän näkee. Kauas ja lähelle. Se vahvistaa, vapauttaa ja rohkaisee.
Tällaista

Vaikka korkeimman tason "ykköslevelin" valaistumiskokemus tapahtuikin minulle, jota olen kyllä hämmästellyt ja aika harvalle uskaltanut edes kertoa (aiheeseen ei liittynyt hallusinogeenejä, päihtymystä enkä nähnyt unta

), olen silti vielä aika "oppipoika".